روش های درمان خانگی تب کودکان برای پایین آوردن تب در کوتاه ترین زمان

روش های درمان خانگی تب کودکان برای پایین آوردن تب در کوتاه ترین زمان


منبع: آرگا

2

1402/10/27

11:33


تب نشانه مبارزه بدن با یک عفونت است که در حالت بروز تب با بالا رفتن دمای بدن شخص زندگی از روال عادی خارج گشته و کمی مشکل می گردد. اگر این عارضه در کودکان باشد که هم خطر بیشتری دارد و هم وضعیت عمومی بدن کودک از حالت نرمال خارج می شود، به همین منظور ما در این مقاله از درمان خانگی تب کودکان نوشته ایم.

راه های زیادی برای درمان خانگی تب کودکان وجود دارد که مثمر ثمر واقع می شود اما باید در نظر داشت که اگر این درمان ها جوابگو نبودند کودک را نزد پزشک برده و از داروهایی که پزشک متخصص تجویز می کند برای کاهش تب کودک استفاده گردد. با ما در این مقاله این راه و روش ها را امتحان کنید.

راه های درمان خانگی تب کودکان:

اگر کودک شما تب دارد و شنا در حال حاضر نمی توانید او را نزد پزشک ببرید و یا کودک به خوردن داروهای تب بر حساسیت دارد، درمان خانگی درج شده در ذیل را برای پایین آوردن تب کودکان خود به کار ببندید:

  • یک اسفنج را درون آب ولرم قرار دهید و با استفاده از آن تمام بدن کودک را مرطوب کنید.
  • وقتی کودک تب دارد او را به حمام برید و از روغن های معطر برای آرامش و پایین آوردن تب او کمک بگیرید.

درمان خانگی تب کودکان در منزل

  • یک سیب زمینی بزرگ را برش بزنید و یک تکه بزرگ را بر روی پیشانی کودک قرار دهید تا تب او را پایین بیاورد.
  • برای کاهش تب کودک می توانید از چای بابونه، چای سبز، چای دارچین، چای زعفران و دم کرده دانه شنبلیله استفاده کنید.
  • یک وان حمام را پر از آب کنید و چند قطره سرکه در آن بریزید و کودک خود را حمام کنید تا علاوه بر کاهش تب، موجب آرامش او نیز شود.
  • خوراندن سوپ مرغ به کودک یک درمان خانگی تب بر بسیار مفید می باشد.

پایین آوردن تب کودک با درمان های خانگی

  • ۱۲ گرم برگ ریحان را در نیم لیتر آب بجوشانید و با نصف استکان شیر، یک قاشق مربا خوری شکر، یک قاشق مربا خوری پودر هل ترکیب کنید و به عنوان تب بر دو بار در روز به کودک خود بنوشانید.
  • ۲۵ عدد کشمش را درون یک لیوان آب نم کنید و بعد کشمش ها را درون همان آب له کنید و از صافی رد کنید و محلول به دست آمده را برای کاهش تب استفاده کنید.
  • آب زردآلو تازه را با عسل مخلوط کنید و به عنوان یک تب بر از آن مصرف نمایید.

با این روش ها تب کودک را در منزل پایین بیاورید

  • سه قاشق مربا خوری از پودر دانه شنبلیله را بو داده کنید و بعد با آب و روغن مخلوط نمایید، نوشیدن این معجون به سرعت تب را پایین می آورد.
  • یک قاشق سوپ خوری گل خیس خورده را در یک استکان آب بجوشانید و به مصرف رسانید، زیرا یک درمان خانگی تب کودکان به شمار می آید.
  • برای درمان تب خفیف، ده گرم کشمش را با مقداری زنجبیل بکوبید و در ۲۰۰ میلی لیتر آب بجوشانید، جوشاندن را تا زمانی که حجم آب به ۵۰ میلی گرم برسد ادامه دهید و بعد محلول به دست آمده را از صافی رد کنید و بنوشید.

درمان های خانگی تب کودکان

  • یک جوراب را خیس کنید و به مچ پای کودک ببندید تا تبش را پایین بیاورد.
  • تا می توانید آب و مایعات به خورد کودک بدهید تا آب از دست رفته بدنش را تامین کنید.
  • از چای مریم گلی و بادرنجبویه برای پایین آوردن تب هم می توان استفاده کرد زیرا باعث تعرق بدن و کاهش تب می شوند.

شیوه های کاهش تب کودکان با درمان خانگی

  • وقتی کودکتان تب دارد به او بستنی یخی بدهید تا تبش را کم کند. این یک را ه موثر و دوست داشتنی برای درمان تب کودکان می باشد.
  • برای کودکان زیر دو سال وقتی که به تب مبتلا شدن از روغن زیتون استفاده کنید. بدن کودک را بخوبی با روغن زیتون چرب کنید و دور مچ پایش را یک جوراب خیس ببندید و با پارچه و پتو رویش را بپوشانید و صبح حمامش کنید.

    روش های خانگی درمان تب کودکان

بررسی علل تب در کودکان

تب به خودی خود یک بیماری نمی باشد  و معمولا نشانه یا علامت یک بیماری می باشد از این رو، به منظور درمان تب در کودکان ابتدا باید علل آن را بررسی نمایید

عفونت :

اکثر تب ها بر اثر عفونت یا سایر بیماری ها در کودک ایجاد می شود و در واقع تب چیز بدی نمی باشد زیرا، با تحریک مکانیسم های دفاعی طبیعی به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه نماید.

لباس پوشیدن بیش از اندازه کودک :

اکثر مادران تمایل دارند کودک شان را به خصوص نوزادان تازه متولد شده را بپوشانند از این رو، لباس پوشاندن بیش از حد به کودک و قرار دادن او در یک محیط گرم منجر به بروز تب در کودک می شود اما به دلیل اینکه تب در نوزادان علایم عفونت جدی می باشد باید پزشک مراجعه نمایید.

واکسیناسیون :

اکثر نوزادان و کودکان بعد از واکسینه شدن دچار تب خفیفی می شود که قابل کنترل  است و جای هیچ گونه نگرانی نیست اما با افزایش دمای بدن بهتر است مراقبت های لازم را انجام دهید.

دندان در آوردن :

اگرچه رویش دندان در بین کودکان امکان دارد منجر به افزایش جزئی دمای بدن شود اما در صورتی که دمای بدن کودک تان بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت ( ۳۷.۸ درجه سانتی ) باشد به احتمال زیاد علت تب در کودک تان دندان درد نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

ویروس ها :

ازدیگر عواملی که منجر به تب شدید یا خفیف در بدن کودکان می شود ویروس ها هستند  که این تب تا چندین روز ادامه دارد و بسته به ویروس عامل میزان تب از ۳۷.۵ تا ۳۹  درجه سانتی گراد متغییر می باشد و به  منظور درمان آن باید به پزشک مراحعه نمایید.

قبل از اینکه برای کاهش تب کودک خود به سراغ جعبه دارو ها بروید و یا به هر دلیلی از داروهای شیمیایی نمی توانید استفاده کنید، درمان خانگی تب کودکان را به شیوه ای که ما در این متن برایتان ذکر کرده ایم، به کار بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو