شهر باستانی افسوس میزبان بیش از 2 میلیون بازدید کننده در 2023 بوده است

منبع: همگردی

2

1402/10/27

15:06


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شهر باستانی افسوس میزبان بیش از 2 میلیون بازدید کننده در 2023 بوده است.

بر اساس آمارهایی که از «موزه باستان شناسی افسوس» منتشر شده، شهر باستانی «افسوس» (Ephesus) واقع در «ازمیر» در سال 2023 حدود 2.2 میلیون بازدید کننده جذب کرده است.

«حریت دیلی نیوز» نوشت این شهر باستانی که قدمت آن به عصر «هلنیستی» و دوره رومی باز می گردد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، در طول تاریخ یک شهر مهم بندری و مرکز فرهنگی بوده است. شهر باستانی «افسوس» سالانه به طور میانگین میزبان یک میلیون بازدید کننده است. بر این اساس، شمار بازدید کنندگان از این شهر باستانی که سازه های قابل توجهی از نظر معماری، فرهنگ و زیبایی شناسی دارد، در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

سفر کشتی های تفریحی به مقصد «کوش آداسی»، یکی از مهمترین نقاط گردشگری ترکیه که در غرب استان «آیدین» و نزدیکی «ازمیر» واقع شده نیز در افزایش شمار گردشگران «افسوس» تاثیرگذار بوده است.

«وایکینگ سترن» کشتی نروژی که نخستین کشتی تفریحی سال 2024 این بندر بود، با 921 گردشگر که بیشتر مسافران آن از ایالات متحده آمریکا بودند، به همراه 457 خدمه لنگر انداخت و مسافران آن از شهر باستانی «افسوس» بازدید کردند.

«موزه تجربه اِفِسوس» که بازدید کنندگان آن می توانند در فضایی جادویی از جهان باستان در زمان به گذشته سفر کنند نیز در شهر باستانی «افسوس» واقع در ازمیر افتتاح شده است.

شهر باستانی افسوس میزبان بیش از 2 میلیون بازدید کننده در 2023 بوده است

شمار بازدید کنندگان این شهر باستانی در حالی با رشد مواجه شده است که اخیرا مقامات ترکیه اعلام کردند این کشور از ابتدای سال 2024 میلادی قصد دارد به سمت کسب درآمد 100 میلیارد دلاری (2.98 تریلیون لیر) قدم بردارد.

وزارت فرهنگ و گردشگری همچنین چندی پیش اعلام کرد «آنتالیا» از ژانویه تا دسامبر میزبان حدود 15.69 میلیون گردشگر بوده که رکورد قبلی بازدید سالانه از این شهر را که در سال 2019 به 15.28 میلیون نفر رسیده بود، شکست. علاوه بر این سود صنعت گردشگری در سال 2022 با افزایش 53.4 درصدی به 46.3 میلیارد دلار رسید. همچنین درآمد گردشگری در 9 ماه نخست سال 2023 با افزایش 20 درصدی نسبت به سال قبل به 42 میلیارد دلار رسید.

اخیرا براساس گزارش سالانه شرکت تحقیقات بازار جهانی یورومانیتور اینترنشنال (Euromonitor International) که به بررسی شهرهای جهان براساس معیارهایی از جمله گردشگری، پایداری، عملکرد اقتصادی، سلامت و ایمنی می پردازد، استانبول از نظر تعداد ورودی های بین المللی در سال 2023 در صدر فهرست قرار گرفت.

همچنین براساس جدیدترین آمارهای رسمی که چندی پیش از گردشگری ترکیه منتتشر شده است، شمار گردشگران خارجی که در فاصله ژانویه تا نوامبر سال 2023 به این کشور سفر کرده اند در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 2022 با حدود 9 درصد افزایش همراه بوده است.

چندی پیش همچنین اعلام شد ورود گردشگران خارجی به ترکیه از ژانویه تا نوامبر با 10.8 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 46.7 میلیون نفر رسید. حدود 23.6 میلیون گردشگر از کشورهای اروپایی در 11 ماه نخست سال 2023 از ترکیه بازدید کردند که 8.6 درصد افزایش داشت.

گردشگری منبع مهمی از درآمد برای ترکیه است و دولت برای مهار کسری بودجه خود حساب ویژه ای روی آن باز کرده است.

بازگشت کامل صنعت گردشگری در سال گذشته، پس از شیوع بیماری همه گیر کرونا باعث شد که تعداد گردشگران به رکورد نزدیک شود و درآمدهای بالایی را به همراه داشته باشد و دولت را بر آن داشت تا برآوردهای سالانه خود را افزایش دهد.

دولت ترکیه پیش از این پیش بینی کرده بود در سال جاری شمار گردشگران ورودی به ترکیه به 60 میلیون نفر برسد و همچنین برآورد شده است این رقم در سال 2028 به 90 میلیون برسد.

گردشگری حدود 10 درصد به تولید ناخالص داخلی ترکیه (GDP) کمک می کند. علاوه بر این، حدود 1.7 میلیون نفر در بخش خدمات اقامتی و غذایی مشغول کار بوده اند که حدود 5 درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می دهد.

شهر باستانی افسوس میزبان بیش از 2 میلیون بازدید کننده در 2023 بوده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو