نکات مهم درباره ی لباس پوشاندن نوزاد

نکات مهم درباره ی لباس پوشاندن نوزاد


منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/27

22:38


یکی از دغدغه های مادرانی که به تازگی بچه دار شده اند، به خصوص والدینی که فرزند اول خود را به دنیا آورده اند و تجربه ای ندارند. در این مقاله از ساعد نیوز قرار است مطالبی در خصوص خرید لباس مورد نیاز نوزاد و روش پوشاندن را به شما ارائه دهیم. بنابراین اگر شما هم به تازگی قصد دارید لباس و وسایل نوزاد را تهیه کنید، تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

این که شما درمورد ویژگی های لباس نوزاد آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشید، به شما در یک خرید بهتر کمک کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. لباس نوزاد ممکن است چندبار در روز تعویض شود و به همین دلیل باید کاملا ساده باشد و نوزاد در آن ها احساس راحتی کند. همچنین این لباس ها باید با کیفیت باشند تا در شست و شوی مداوم خراب نشوند. در ادامه نکات دیگری در خصوص انتخاب لباس مورد نیاز نوزاد و روش پوشاندن لباس را برای شما ذکر میکنیم .

چه لباس‌ هایی برای نوزاد مناسب تر است


  • در زمان انتخاب لباس نوزاد، به دنبال لباس‌های نرم و راحتی باشید که درزهای زبر و سفتی نداشته باشند، لباس‌های حوله‌ای، نخی یا پشم خالص برای نوزاد بهتر است. اگر لباس‌های تهیه شده از مواد مصنوعی برای کودک می‌خرید باید دقت داشته باشید که کاملاً نرم باشند.

  • نوزاد روی لباس‌هایش شیر بر می‌گرداند و بزاق دهانش را مرتباً روی لباس می‌ریزد، گاهی نیز ادرار از پوشک به لباس پس می‌دهد؛ بنابراین باید لباس‌هایی برای او بخرید که امکان شستشو در ماشین لباس شویی را داشته باشند. از خریدن لباس‌های سفید خودداری کنید، زیرا به سرعت کثیف می‌شوند و شستشوی مکرر آن‌ها را بد رنگ می‌کند.

  • لباس‌هایی که در قسمت یقه دکمه ندارند برای کودک کمی سخت است، زیرا سر او به نسبت یقه لباس بسیار بزرگتر است و معمولاً بیرون آوردن این لباس‌ها از تن کودک مشکل ساز می‌شود. نوزادان از پوشانده شدن صورتشان بیزار هستند و به همین خاطر بهتر است لباس‌هایی برای او تهیه کنید که از جلو دکمه می‌خورند تا بتوانید بدون گرداندن کودک، لباس را به او بپوشانید. این لباس‌ها را به راحتی می‌توانید به کودک بپوشانید و خود او هم در هنگام پوشیدن یا بیرون آوردن لباس راحت‌تر خواهد بود.

  • قتی برای خرید لباس برای نوزاد به فروشگاه می‌روید یادداشتی از اندازه‌های نوزاد همراه داشته باشید. نوزادان هم سن اندازه‌های کاملاً متفاوتی دارند و بنابراین به جای کنترل سن ثبت شده روی بر چسب لباس بهتر است به قد و وزن ثبت شده توجه کنید. لباس‌های گشاد گرم‌تر و راحت‌تر از لباس‌های تنگ و کوچک هستند، این لباس‌ها به سرعت برای کودک کوچک می‌شوند.

روش لباس پوشاندن به نوزاد


در ابتدا ممکن است لباس پوشاندن به نوزاد و محافظت او در هنگام پوشاندن یا بیرون آورن لباس شما را عصبی و نگران نماید اما با تمرین بیشتر این کار برایتان ساده‌تر خواهد شد. فقط سعی کنید ملایم و صبور باشد.

باید در هنگام لباس پوشاندن به نوزاد، یا بیرون آورن لباس نوزاد او را روی سطحی صاف و غیر لغزنده بگذارید تا هر دو دستتان آزاد باشد. تشکچه مخصوص عوض کردن نوزاد وسیله مناسبی است. نوزاد معمولا در هنگام بیرون آورن لباس‌هایش گریه می‌کند، علت گریه او این است که از احساس برخورد هوا با پوست برهنه بدنش بیزار است. نوزادان دوست دارند گرم باشند و احساس امنیت کنند. در حقیقت علت گریه نوزاد این نیست که شما به او آسیب رسانده اید و به همین دلیل نباید دستپاچه شوید.

پوشاندن زیر پوش آستین حلقه‌ای از بالای سر


نوزاد را روی سطحی صاف و غیره لغزنده بگذارید و دقت کنید که پوشک او تمیز باشد. زیر پوش او را از سمت گردن در دست جمع کنید و با استفاده از انگشت‌های شست خود یقه آن را گشاد کنید. سر او را کمی بلند کنید و زیر پوش را به شکلی روی سر نوزاد بکشید که با صورتش تماس پیدا نکند.

زیر پوش

سوراخ‌های حلقه آستین


آستین یا حلقه‌های آستین را کمی گشاد کنید و به آرامی دست نوزاد را به داخل آن هدایت کنید. همین روش را با آستین یا حلقه دیگر انجام دهید و بلوز را پایین بکشید.

پوشاندن لباس سرهمی به نوزاد


نوزاد را روی لباس باز بخوابانید. آستین‌های لباس را جمع کنید و مشت کودک را به داخل آستین لباس هدایت کنید. پاها را از هم باز کنید و به آرامی پای کودک را داخل پاچه لباس کنید. دکمه‌های لباس را ببندید.

سرهمی

انواع لباس های مورد استفاده نوزاد


اگر سری به فروشگاه های لباس نوزادی زده باشید، حتما متوجه شده اید که انواع مختلفی از لباس های نوزادی با رنگ ها و طرح های متعدد موجود است. بهتر است محو زیبایی لباس ها نشوید و به جای آن، به جنس و راحت بودن لباس توجه داشته باشید. برخی از انواع لباس های نوزادی که به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرند؛ عبارتند از:

1. سرهمی


لباس های سرهمی یک انتخاب خیلی خوب برای نوزادان است. زیرا این لباس ها خیلی راحت تعویض می شوند و از همه مهم تر، کودک در هنگام خواب با این لباس ها راحت تر است. بهتر است سرهمی هایی انتخاب کنید که یک دکمه برای تعویض پوشک دارند. شما می توانید حدودا پنج دست از این نوع لباس خریداری کنید. همچنین اگر تولد نوزاد شما در فصل زمستان بود، یک لباس سرهمی ضخیم و پشمی برای بیرون بردن کودک لازم است .

سرهم

2. بادی


بادی هایی که در قسمت پایین تبدیل به شورت های دکمه ای می شوند یک انتخاب خوب برای نوزاد به شمار می روند. بهتر است حدود پنج یا هفت عدد از این بادی را داشته باشید. بهتر است در فصل تابستان از تیشرت های گشاد، و در فصل زمستان و هوای سرد از بلوزهای یقه اسکی برای پوشش نوزاد استفاده کنید

بادی

3. شلوار

شلوارهایی که به تن نوزاد می کنید باید کمرهای کشی داشته باشند و تا روی شکم نوزاد بالا بیایند. به این صورت اگر نوزاد افزایش وزن هم داشته باشد، کمر شلوار به راحتی کش می آید و باز هم قابل استفاده است. بهتر است حدود هفت یا هشت عدد شلوار تهیه کنید.

شلوار

4. ژاکت و سویشرت


معمولا لباسی که از روی سر به نوزاد پوشانده شود قدری برایش ناخوشایند است. بنابراین سعی کنید در هوای سرد، برای گرم نگه داشتن کودک خود از سویشرت یا ژاکت هایی که دکمه دارند استفاده کنید. حدود یک یا دو عدد از این نوع لباس برای نوزاد کافی به نظر می رسد.

ژاکت

5. کیسه خواب


این پوشش تمام بدن نوزاد را در بر گرفته و به دور آن پیچیده می شود که سپس با یک دکمه بسته خواهد شد. این پوشش زمانی که بخواهید نوزاد را بیرون از منزل ببرید کاربرد دارد و از دست و پا زدن نوزاد جلوگیری می کند. البته نباید برای نوزادان بالای دوماه استفاده شود.

کیسه خواب

6. جوراب


جوراب هم برای داخل و هم برای خارج منزل استفاده می شود. بنابراین حتما باید تعداد زیادی جوراب برای نوزاد خود تهیه کنید.

جوراب

7. کلاه


در تابستان از کلاه های لبه دار و در زمستان از کلاه های پشمی که گوش ها را می پوشانند برای نوزادان خود استفاده کنید. معمولا به یک یا دو کلاه بیشتر نیاز نخواهید داشت.

کلاه

سخن پایانی


در این مقاله سعی کردیم شما را در رابطه با خرید لباس مورد نیاز نوزاد راهنمایی کنیم. بهترین کار این است لباس هایی راحت و با کیفیت و جنس خوب را خریداری کنید و از خرید لباس هایی که فقط جنبه ی زیبایی دارند بپرهیزید. نوزاد در ماه های اول رشد سریعی دارد و این لباس ها زیاد استفاده نمی شوند؛ پس در خرید این لباس ها افراط نکنید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو