معرفی تالاب ها و دریاچه های رنگارنگ ایران + فیلم

معرفی تالاب ها و دریاچه های رنگارنگ ایران + فیلم


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/27

22:54


آیا تا به حال دریاچه‌های رنگی دیده اید؟ آیا می‌دانید ایران دریاچه هفت رنگ، دریاچه سرخ، سبز و صورتی دارد؟ در این مطلب با ساعد نیوز همراه باشید تا با رنگی‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا شوید.

وجود جاذبه‌های طبیعی خاصی مانند رود و دریاچه‌های رنگی از موهبت‌هایی هستند که در هر نقطه‌ای از جهان نمی‌توان شاهدش بود. موهبتی که شامل حال ایرانی‌ها شده است و ما این فرصت را در اختیار داریم که در میهن عزیزمان به این جاذبه‌های منحصر به فرد سفر کنیم. اما کمتر کسی این دریاچه ها را می شناسد. در همین راستا به 8 دریاچه و تالاب رنگارنگی پرداخته شده است که زیبایی غیر قابل توصیفی دارند. همراه ما باشید تا با آن ها آشنا شوید.


علت تغییر رنگ دریاچه ها


شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا رنگ این دریاچه ها یا تالاب ها تغییر کرده است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با جلبک دونالیلا سالینا آشنا شوید. جلبک دونالیلا سالینا یک نوع جلبک آبزی می‌باشد که با تولید نوعی ماده باعث تغییر رنگ آب دریاچه‌ها به رنگ صورتی یا قرمز می‌شود. جلبک دونالیلا سالینا به دلایل مختلفی در آب دریاچه‌ها پیدا می‌شود و از جمله این دلایل می‌تواند شوری بیش از حد آب و نور فراوان خورشید باشد. خوب است بدانید که جلبک دونالیلا سالینا خطرناک نبوده و به محیط زیست و اکولوژی آسیبی وارد نمی‌کند. این جلبک در برخی از فصول سال رشد می‌کند و از انواع آفت محسوب نمی‌شود.

جلبک


دریاچه مهارلو


مقصد اول را با شیراز زیبا و یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیزش یعنی دریاچه مهارلو شروع می‌کنیم. این دریاچه فصلی، مشهورترین دریاچه رنگی ایران است که گاهی قرمز و گاهی صورتی می‌شود. این دریاچه در 27 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و حد فاصل شهرستان سروستان و پس از پل فسا واقع شده است. 600 کیلومتر مربع وسعت داشته و از کانی‌ و مواد معدنی سرشار است. شرایط اقلیمی این منطقه در کنار وجود نمک و پتاسیم زیاد باعث رشد جلبک صورتی و پدید آمدن یکی از زیباترین دریاچه‌های رنگی ایران که به آیینه شیراز هم شهرت دارد، شده است. همچنین فعالیت یک نوع میگوی خاص در این دریاچه نیز باعث تغییر رنگ آن می‌شود.
بهترین زمان بازدید: با گرم‌تر شدن هوا، اواخر زمستان، بهار تا اواسط بهار و اوایل پاییز، در تابستان اگر فصل پربارشی باشد آب دریاچه قرمز رنگ است.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو


تالاب لیپار


تالاب زیبای لیپار، خواهر تالاب هیلیر استرالیا، یکی از شگفتی‌های دیدنی چابهار، شناخته‌شده‌ترین دریاچه صورتی ایران است. این دریاچه در 20 کیلومتری جاده چابهار به خلیج گواتر واقع شده و به دلیل آفت کشند سرخ در فصل تولید مثل و تجمع فیتوپلانکتون‌ها به رنگ‌های مختلفی مانند صورتی، قرمز و نارنجی در می‌آید.
بهترین زمان بازدید: اواسط زمستان تا بهار (رنگ دریاچه از صورتی تا قرمز و قهوه‌ای تغییر می‌کند)

تالاب لیپار

تالاب لیپار


گلفشان نفتلیجه


آیا فکر می‌کنید جنوب ایران خطه شگفتی‌هاست و شمال تنها به جنگل‌ها و سرسبزیش شهرت دارد؟ شمال ایران در واقع بهشت کشف‌نشده‌ها و طبیعت‌گردان است. در این میان درست در فاصله کمی از بندر ترکمن یک پدیده شگفت‌انگیز وجود دارد که به آن «گلفشان نفتلیجه» می‌گویند. این گلفشان که جاذبه طبیعی بندر ترکمن به شمار می‌رود، در 15 کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه قرار دارد. این دریاچه در ماه‌های مختلف سال به رنگ‌هایی مانند صورتی یا بنفش درمی‌آید. دلیل این تغییر رنگ نیز کانی‌ها و مواد معدنی موجود در گلفشان است. این گلفشان 8 متر ارتفاع و 500 متر قطر دارد.
بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان

گلفشان نفتلیجه

گلفشان نفتلیجه


مرداب سراوان


مرداب سراوان یا مرداب سبز ایران یکی دیگر از دریاچه‌های رنگی ایران است که به زیبایی خود شهرت دارد. رنگ این مرداب یکدست سبز است و مطمئن باشید از دیدن آن شگفتزده خواهید شد. پوشش گیاهی خاص منطقه و انعکاس جنگل‌های اطراف دریاچه باعث شده رنگ این دریاچه سبز فسفری و روشن باشد. مرداب سراوان در حل فاصل شهرهای سیاهکل و رشت در استان گیلان واقع شده است.

مرداب سراوان

مرداب سراوان


مرداب هسل


مگر می‌شود صحبت از شگفتی‌های طبیعت باشد و پای مازندران به وسط نیاید؟ مرداب هسل یکی از بکرترین مناطق طبیعت‌گردی ایران است که کمتر کسی نامش را شنیده است. این مرداب فوق‌العاده زیبا و زمردی در دل جنگل‌های چالوس جا خوش کرده و تنها با 15 دقیقه پیاده‌روی از شهر چالوس می‌توانید به محل دریاچه برسید. هسل به معنای آب راکد است اما وقتی مرداب را دیدید از پاشیده شدن هزار رنگ زیبا به چشم‌هایتان حیرت زده نشوید. این مرداب در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های قرمز، سبز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.
بهترین زمان بازدید: پاییز و زمستان دریاچه صورتی و قرمز است و مابقی فصل‌های سال دریاچه سبز رنگ

 مرداب هسل

 مرداب هسل


چشمه هفت رنگ مجن


تا به حال نام چشمه هفت رنگ یا دریاچه رنگین کمانی را شنیده بودید؟ می‌دانستید دریاچه رنگین کمان ایران کجاست؟ این دریاچه زیبا در شاهرود استان سمنان واقع شده است. چشمه هفت رنگ که واقعا هفت رنگ متفاوت دراد در مجن از مناطق محافظت شده شاهرود قرار دارد. رنگ این چشمه معمولا گاهی زرد، نارنجی، بنفش و حتی صورتی و قرمز می‌شود که دلیل آن هم وجود کانی‌ها و مواد معدنی در آب چشمه است.

چشمه هفت رنگ


کلام آخر


دریاچه های صورتی و تالاب های رنگارنگ ایران در لیست دیدنی ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ایران قرار دارند. برخی از این دریاچه ها دائما صورتی رنگ هستند و برخی دیگر تنها در فواصل خاصی به رنگ صورتی در می آیند. اما در هر صورت می توان با جرات گفت که این دریاچه های زیبا در تمامی فصل های سال بسیار زیبا هستند و شما از سفر به آن ها پشیمان نخواهید شد. در صورتی که شما هم تجربه سفر به یکی از دریاچه های صورتی ایران را داشته اید، تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم.

مطالب مشابه


نظرات




همم (2 ماه پیش)
دریاچه ارومیه هم عمرشو داد به شما...دریغ از یاد
،عجب

تصویری


ویدئو