چند ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست

چند ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی شست


منبع: ساعد نیوز

3

1402/11/1

21:34


ماشین ظرفشویی یک وسیله ضروری برای سهولت در نظافت منزل می باشد. متاسفانه نمی توان همه چیز را داخل ماشین ظرفشویی قرار داد؛ چرا که قرار دادن برخی وسایل حتی در چرخه های ملایم ماشین ظرفشویی می تواند باعث خراب شدن دستگاه شود. بنابراین ما در این مقاله از ساعد نیوز تصمیم گرفتیم وسایلی را که هرگز نباید در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند را مورد بررسی قرار دهیم.

برای استفاده بهینه و موثر از ماشین ظرفشویی مانند دیگر وسایل برقی آشپزخانه، دانستن یک سری از نکات ضروری است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بدانید این است که ماشین ظرفشویی برای شستن هر ظرفی مناسب نیست. در واقع نحوه شست‌وشو و دمای بالای ماشین ظرفشویی باعث خش شدن و آسیب دیدن برخی از ظروف می‌شود. اگر صاحب یک ماشین ظرفشویی هستید، یا قصد خرید آن را دارید، لازم است از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، یک لیست تهیه کنید. در واقع با تهیه این لیست و توجه به آن، ظرف‌های ارزشمند و مهم‌تر از همه ماشین ظرفشویی شما، دیگر هیچ صدمه‌ای نخواهد دید. اگر می‌خواهید بدانید کدام ظرف‌ها را نباید در داخل ماشین ظرفشویی گذاشت، با ما همراه باشید.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی شست


شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی سبب صرفه جویی در مصرف آب، زمان و مواد شوینده می گردد اما باید این را بدانید هر چیزی را نمیتوانیم در ماشین ظرفشویی قرار دهیم.

ظروف چدنی


قابلمه‌های چدن یکی از بهترین انواع قابلمه‌ها هستند که تا چندین سال سالم می‌مانند ولی ماشین ظرفشویی سیستم شستشوی قدرتمندی دارد که می‌تواند به این ظرف‌ها صدمه برساند. پس ظرف چدن نیز یکی دیگر از مواردی است که نباید آن را در ماشین ظرفشوی قرار دهید.

زمانی که قابلمه‌های چدنی را داخل ماشین ظرفشویی قرار می دهید لایه روی آن از بین می‌رود. این لایه سبب نچسبیدن غذا به کف قابلمه می‌شود، از فاسد شدن غذا پیشگیری می‌کند و استفاده زیادی دارد. بنابراین کافی است قدری زمان بگذارید و قابلمه‌های چدنی‌تان را با دست بشویید تا کیفیتشان را از دست ندهند.

قابلمه

چاقو‌های آشپزخانه


چاقوها را بهتر است که در ماشین ظرفشویی قرار ندهید به چند علت:

  • نخست اینکه لبه‌های تیز چاقو به سبدهای شتشو ماشین صدمه می‌زند و به تدریج سبب خراب شدن بافت‌های سبد قفسه‌ی قاشق‌ها می‌شود.

  • علت دوم این است که به علت تراکم قاشق ها، امکان دارد چاقو به سختی از سبد درآمده و به دست شما صدمه وارد کند.

  • علت سوم و مهم ترین علت که هیچ وقت نباید چاقو در ماشین بگذارید، این است که مواد شوینده‌ی ماشین، لبه‌های تیز چاقو را کند کرده و در نهایت در دراز مدت سبب نابودی آن خواهند شد. همین طور چنانچه دسته چاقوهای شما از چوب باشد، هر چقدر بیشتر در معرض آب و شوینده‌های داخل ماشین لباسشویی قرار بگیرد، زودتر نابود می‌گردد. بنابراین با قرار ندادن چاقو داخل ماشین ظرفشویی عمر موثر آن را بالا ببرید.

چاقو

ظروف آشپزخانه چوبی


گذاشتن ظروف آشپزخانه چوبی داخل ماشین ظرفشویی سلامت شما را تهدید می‌کند. وسایل چوبی که در معرض گرما قرار دارند می‌توانند ترک خورده و شکسته شوند و این ترک‌ها یک محیط مناسب برای جمع شدن باکتری‌ها هستند.

چوبی

رنده


در مورد شستن رنده در واقع ممنوعیت شستن با ماشین به این دلیل است که دستگاه به خوبی از پس شستن تمام حفره‌ها برنمی‌آید. اگرچه رنده درون ظرفشویی آسیب نمی‌بیند اما به خوبی هم تمیز نمی‌شود. بهترین راه این‌ است که با دست آن را بشویید. اما اگر علاقه دارید این وظیفه را به ماشین ظرفشویی بسپارید دست کم قبل از گذاشتن رنده درون دستگاه، آن را با آب تمیز کنید تا تکه‌های غذا درون حفره‌های رنده باقی نمانده باشد.

رنده

ظروف مسی


اگر از ظروف مسی در منزل استفاده می کنید این مسئله را بدانید که ظرفهای مسی داخل ماشین ظرفشویی با مواد شوینده قوی ظرفشویی تغییر رنگ می دهند بنابراین آنها را با دست بشویید.

مس

ظروف پلاستیکی


از دیگر ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شست، ظروف پلاستیکی است. حرارت ماشین به قدری زیاد است که می‌تواند ظروف پلاستیکی و مخصوصا پلاستیک‌های نازک با طرح‌های شلوغ را ذوب کند. بنابراین بهتر است که پیش از قرار دادن این ظروف در ماشین برچسب روی آن را مطالعه کنید و فقط ظروف پلاستیکی را که بر روی آن‌ها درج شده است، در ماشین ظرفشویی بگذارید.

ظروف پلاستیکی

بطری‌ های دهانه باریک


یکی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، بطری‌های با دهانه باریک هستند. به علت اینکه دهانه باریک آن‌ها، مانع از اسپری کامل آب به داخل بطری و تمیز شدنشان می‌ گردد. برای تمیز شسته شدن بطری‌ها، قدری آب و مایع شوینده داخل آن‌ها ریخته و به خوبی تکان دهید و با استفاده از یک فرچه شیشه‌شوی پایه بلند، همه قسمت‌های آن‌ها را بشویید.

بطری

ظروف آلومینیومی


گذاشتن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی باعث تیره و کدر شدن و پیدایش لکه های سفید روی سطح ظروف می گردد. اگر آلومینیوم آنودایز نشده باشد، شوینده های سخت می توانند سبب به وجود آوردن شکاف و خوردگی شوند. چنانچه این ظروف برچسب قابل شستشو داخل ماشین ظرفشویی داشته باشند، آنها را هم بهتر است با دست بشویید.

چنانچه می خواهید تغییر رنگ و لکه ها را از بین ببرید، خمیری از کرم تارتار و آب گرم تهیه و خمیر را روی قابلمه بزنید و فراموش نکنید که دفعه بعد با دست بشویید!.

آلمینیوم

درب های زودپز


شما می توانید دیگ زودپز را در ماشین ظرفشویی قرار دهید ولی هیچ وقت نباید درب زودپز را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید چون درپوش دارای سوپاپ هایی است و عملکرد ماشین ظرفشویی می تواند ذرات کوچکی از غذا را به داخل سوپاپ ها وارد کند. چنانچه این سوپاپ ها گرفته باشند، هوا از آنها خارج نشده و زودپز می ترکد.

همین طور مواد شیمیایی سخت می توانند به نوار لاستیکی یا سیلیکونی درب صدمه وارد کند.

درب زود پز

ظروفی که روی آن‌ها برچسب کاغذی دارد


امکان دارد از شیشه مرباها و یا بطری هایی که روی آن‌ها برچسب دارد استفاده کنید. ولی اگر تصمیم دارید برای شستن آن‌ها از ماشین استفاده کنید حتما برچسب آن‌ها را جدا کنید. چنانچه بدون جداسازی برچسب آن را داخل ظرفشویی بگذارید، موقع خیس شدن برچسب جدا می‌شود و امکان دارد در راه‌آب ماشین ظرفشویی گیر کند و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

برای برای جدا کردن کاغذ روی شیشه مربا باید آن را برای یک یا چند ساعت داخل آب داغ بگذارید و سپس آن را با دست آن بکنید.

سخن پایانی


درسته که شستن ظرف ها کار دشواری است و ماشین ظرفشویی سهولت را برای افراد به ارمغان می آورد. اما بعضی اوقات با شستن برخی از ظروف در دست و نگهداری از ماشین ظرفشویی می توانید سال ها با اطمینان خاطر از دستگاه استفاده کنید و نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی نداشته باشید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو