حسن بابایی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/3

19:33


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه برخی از سردفتران دستگیر شدند.

حسن بابایی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

دستگیری چند سردفتر به دلیل کلاهبرداری ، فروش مال غیر و جرایم سازمان یافته

به گزارش نم نمک ، مراسم تحلیف چهارمین گروه سردفتران جدیدالانتصاب امروز 3 بهمن ماه با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالن سردار سلیمانی این سازمان برگزار شد.

حسن بابایی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

حسن بابایی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

حسن بابایی در این مراسم ضمن تبریک ولادت اولین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن ابی طالب (ع) اظهار کرد : تقارن این تحلیف با ولادت امام علی (ع) که مظهر عدالت است قطعا مصلحتی دارد و شما سردفتران نیز در این منصب ، به نحو شایسته و احسن عدالت را در تنظیم اسناد و در این جایگاه حساس رعایت خواهید کرد.

وی افزود : امروز چهارمین مراسم تحلیف پذیرفته شدگان سردفتری است و امروز 150 نفر ابلاغ را دریافت و پس از طی تشریفات کار را آغاز خواهند کرد.

بابایی ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای سردفتران این مراسم اظهار کرد : توجه به رعایت نظم ، اجرای قانون و امانتداری را اکیدا توصیه می کنم. تشکیل پرونده های کیفری مانند کلاهبرداری ، فروش مال غیر ، جرایم سازمان یافته متاسفانه در برخی از موارد با مشارکت برخی از سردفتران و دفتریاران بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه برخی از سردفتران دستگیر شدند بنابراین به دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور توصیه اکید کردیم که بحث بازدیدها و نظارت ها را به شدت پیگیری کنند؛ همچنین معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد در حوزه فناوری نظارت های هوشمند را پیش از گذشت تقویت کند.

وی ادامه داد : سند به عنوان مهم ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی است و در هم تنیدگی سازمان ثبت و قوه قضاییه شاید از این بابت باشد که ما عهده دار مسئولیتی هستیم که علاوه بر تنظیم روابط اقتصادی و اجتماعی افراد ، سند مورد استناد مقامات قضایی را تنظیم می کنیم که مبنای صدور حکم قضایی است

بابایی بیان کرد : سند رسمی شالوده ای از دو دلیل اعم از ترکیبی از اقرار و شهادت است اقرار از این بابت که وقتی سندی تنظیم می شود طرفین امضا می کنند و می پذیرند و شهادتی را منتسب به سردفتر و و دفتر یار داریم. افرادی که به عنوان امنای قوه قضاییه پس از امضای طرفین این سند را تایید می کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : اقدامات دیگر سردفتران در دفترخانه ها احراز صلاحیت طرفین ، تشخیص نوع عقد و سند است. در دفترخانه سردفتر و دفتر یار باید شرایط صحت عقل را احراز کند و اگر سردفتر برای یک مجنون و مکره سند تنظیم کند مسئولیت مدنی و کیفری دارد.

وی ادامه داد : تشخیص نوع عقدی که در دفترخانه تنظیم می شود با سردفتر است. حداقل 80 نوع سند در دفترخانه ها تنظیم می شود و این یک منصب بسیار مهمی است که با هیچ فناوری و امکانی جایگزین و بدلی نمی توانیم برای این موضوع تعریف کنیم.

بابایی اظهار کرد : فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه های سازمان ثبت اسناد نیز نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. دفاتر سنتی جمع آوری شده اند و در حال حاضر تصدیق الکترونیکی داریم و می توانید به بانک های اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید و احراز هویت صورت می گیرد.

وی افزود : با فناوری از بسیاری جعل ها جلوگیری شده است و فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می کند تا معامله و سند با کمترین خطا تنظیم شود. در مدت زمان کوتاه 4 روز مراسم تحلیف برگزار شده است که ماحصل زحمات معاونان اسناد سازمان ثبت اسناد کشور است.

سعادتیان معاون امور اسناد نیز ادامه داد : جایگاه سر دفتری با هیچ شغل و تجارتی قابل قیاس نیست و منصبی وابسته به قوه قضاییه  در جهت تنظیم اسناد است و تنظیم اسناد  نقشی بی بدیل در کاهش دعاوی و پیشگیری از وقوع جرم دارد.

وی افزود : پیشگیری از وقوع جرم از وظایف اصلی قوه است که سردفتر با رعایت مقررات و نظامات ثبتی در تنظیم اسناد مانع از بروز جعل و سوء استفاده افراد فرصت طلب می شود. همچنین بایدها و نبایدها در تنظیم اسناد با گذراندن دوره کارآموزی از سوی متخصصان ثبتی  به شما آموزش داده می شود.

سعادتیان بیان کرد : سران دفاتر در صف خدمت رسانی به مردم هستند و باید با حفظ حرمت مردم و شان سردفتر خدمت کنید.

اعظمی دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور نیز ضمن اشاره به تخلفاتی که در کمین سردفتر است ، عنوان کرد : منصب سردفتری منصبی خطیر بوده که امروزه به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی ممکن است افراد سودجو از عدم آگاهی سردفتر به قوانین و مقررات استفاده کنند لذا سردفتر باید بتواند طبق آیین نامه ها ، بخشنامه ها و قوانین  اسنادی را تنظیم کند که مورد اعتماد مردم و دستگاه ها باشد.

وی بر آموزش و دور نشدن از مشورت و تحقیق در موضوعات تاکید کرد و گفت : افرادی که در این مراسم حضور دارند کسانی هستند که صلاحیت آن ها احراز شده است و اصل امانت داری در آن ها ثابت شده است. اما ممکن است این اصل امانت با کوتاهی و سهل انگاری که صورت می گیرد مخدوش و منتهی به سلب صلاحیت افراد شود.

دادستان انتظامی سردفتریان و دفتر یاران کل کشور گفت : با توجه به اینکه فلسفه ایجاد اسناد و دفاتر در واقع پیشگیری از وقوع جرایم و اعتمادسازی است باید اصل امانتداری حفظ شود. مسائل و وسوسه های مالی سبب نشود اسنادی تنظیم کنیم که برای شما و دیگران دردسر ایجاد کند.

اعظمی بیان کرد : در بسیاری از پرونده های موجود ملاحظه می کنیم اگر سر دفتر و دفتریاری که سند تنظیم کرده است مطالعه و مشورتی انجام می داد حق دیگران را ضایع نمی کرد و خود را در معرض خطرات و برخوردهای انتظامی و قضایی قرار نمی داد.

وی افزود : در دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران مبنای اول را در پیشگیری از تخلفات و جرایم می دانیم. هرکجا که متوجه شویم سردفتر و دفترخانه ای اقدامات خلاف قانون را انجام می دهند برخوردهای انتظامی صورت گرفته و در حوزه حقوقی نیز با پیگیری ، اعلام جرایم و بحث جبران خسارت موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.


بیوگرافی حسن بابایی

حسن بابایی متولد ایران رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

حسن بابایی تا سال 1397 قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج بود و پس از آن به عنوان مدیرکل طرح و برنامه معاونت راهبردی قوه قضاییه منصوب شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو