اسرئیل می‌ خواهد با ایران بجنگد؟ پیامی که تل آویو به ایران و آمریکا می دهد

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/4

10:17


ساعدنیوز: بررسی تحولات روزها و هفته‌های اخیر در خاورمیانه، نموداری از افزایش تنش‌ها، آن‌هم با نقش‌آفرینی ویژه واشنگتن و تل‌آویو را به تصویر می‌کشد؛ موضوعی که استمرار رویکردهای تنش‌زا ازسوی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی حکایت دارد.

اسرئیل می‌ خواهد با ایران بجنگد؟ پیامی که تل آویو به ایران و آمریکا می دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، این درحالی‌است که تل‌آویو طی هفته‌های اخیر و به‌دنبال ناتوانی در تحقق راهبردهای مدنظر خود در جنگ غزه، با بهره‌گیری از ابزار ترور علیه نیروهای محورمقاومت، از جمله مستشاران ایرانی فعال در سوریه، درمسیر گسترده‌تر کردن دامنه تنش‌ها گام برمی دارد.

تغییر تهاجمی آشکار

موسسه ویلسون در تازه‌ترین گزارش خود درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی، معتقد است رژیم‌صهیونیستی طی هفته‌های اخیر تغییر تهاجمی آشکاری در استراتژی منطقه‌ای خود به‌وجود آورده که ترور فرماندهان محورمقاومت و مستشاران ایرانی، شاهدی براین مدعاست؛ «اسرائیل با انجام اقدام‌های تهاجمی علیه فرماندهان ایرانی و فرماندهان مقاومت، استراتژی خود را در غزه تغییر داده‌است».

دراین گزارش که به قلم «جو ماکارون»، تحلیلگر امور خاورمیانه «موسسه ویلسون» نوشته شده، آمده‌است: «یک تغییر تهاجمی آشکار در استراتژی منطقه‌ای اسرائیل وجود دارد که در هفته‌های اخیر آغاز شده‌است. این را می‌توان با چند عامل توضیح داد؛ ازجمله انگیزه اسرائیل برای تغییر تمرکز از بن‌بست غزه و مهم‌تر از همه، ارسال پیامی روشن به ایران و ایالات‌متحده».

ماکارون با اشاره به اینکه به‌دنبال این تغییر، ایران نیز با شلیک به برخی اهداف منطقه‌ای، تلافی کرده‌است، می‌افزاید: «چند اقدام جدید نشان‌دهنده تغییر استراتژی است. اسرائیل به‌صورت سیستماتیک چهره‌های ارتباطی کلیدی را در «محور مقاومت» هدف قرار داده است. اسرائیل در 25 دسامبر، سید رضی موسوی مستشار نظامی ایران را سوریه مورد هدف قرار داد. هدف بعدی در 2 ژانویه، صالح العاروری، رهبر ارشد حماس بود که رابط بین حماس، حزب‌الله و ایران به‌حساب می‌آمد. در 8 ژانویه تیز اسرائیل در یک حمله هوایی، معاون فرمانده واحد رضوان نخبه حزب‌الله، وسام الطویل را هدف قرار داد».

یک استراتژی

تحلیلگر موسسه ویلسون دراین گزارش با اشاره به اینکه «به‌طور معمول، اسرائیل در 15 سال گذشته به ندرت اقدام به ترور این‌گونه «اهداف با ارزش» کرده‌است، تصریح کرده‌است: «با ترور العاروری در بیروت، اسرائیل سطح و دامنه رویکرد تهاجمی خود را گسترش داده و برای نخستین‌بار از زمان درگیری اسرائیل و لبنان در جولای 2006، از سوریه به لبنان و در یک نقطه استراتژیک دیگر در پایگاه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت تغییر مکان داده‌است».

ماکارون همچنین با اشاره به اینکه دولت بایدن از نتانیاهو خواسته به‌جای بمباران شدید هوایی در غزه، بر ترور رهبران برجسته حماس با انجام عملیات‌های دقیق تمرکز کند، افزوده‌است: «ازنظر تاکتیکی، این تغییر تهاجمی به احتمال زیاد به دو دلیل مرتبط با غزه و مرز لبنان بوده‌است. نخست، با توجه به افزایش تلفات سربازان اسرائیلی از زمان آغاز تهاجم زمینی، به‌ویژه در دسامبر گذشته، و ناتوانی در تضعیف کامل توانایی رزمی حماس، که هدف بلندپروازانه دولت نتانیاهو بود، گزینه‌ها در میدان نبرد غزه محدود شده‌اند. دوم اینکه، در شرایط کنونی جبهه لبنان به گزینه‌ای برای دولت نتانیاهو به‌منظور خروج از بن‌بست نظامی و دیپلماتیک در غزه تبدیل شده‌است».

هدف دو وجهی تل‌آویو

دراین گزارش همچنین تاکید شده‌است که این استراتژی تهاجمی اسرائیل نه‌تنها ایران را هدف قرار می‌دهد، بلکه هدف آن تحت‌فشار قرار دادن دولت بایدن است. درحالی‌که کاخ سفید به حمایت از کمپین نظامی اسرائیل در غزه ادامه می‌دهد، اختلاف‌ها میان دوطرف در نوامبر گذشته درباره جدول زمانی و ماهیت جنگ در غزه و مرحله پس از اعلام آتش‌بس آغاز شده‌است.

تحلیلگر موسسه ویلسون درپایان این‌گونه نتیجه می‌گیرد که تل‌آویو در شرایط کنونی درحال گام برداشتن در مسیر افزایش تنش‌ها با ایران است و اراده‌ای برای تعامل از خود نشان می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو