خواص برگ کاج و فواید دارویی جالب برگ درخت کاج

خواص برگ کاج و فواید دارویی جالب برگ درخت کاج


منبع: آرگا

1

1402/11/5

20:10


قرن هاست که دمنوش برگ کاج به خاطر خواص ویژه اش توسط بومیان امریکا مورد استفاده قرار می گیرد ولی عموم افراد از خواص برگ کاج اطلاع زیادی ندارند. با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

پژوهش های انجام شده در مورد خواص برگ کاج نشان می دهد که این برگ تاثیر آنتی اکسیدانی قوی دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر مایلید تا با خواص بیشتر برگ این درخت آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خواص برگ کاج

هر چند قرن هاست که از دمنوش برگ درخت کاج بخصوص توسط بومیان امریکایی استفاده می شود ولی بیشتر افراد از خواص برگ کاج اطلاع زیادی ندارند. اگر می خواهید درمان موثری برای رفع عفونت ها و یا جلوگیری از سرطان پیدا کنید زمان آن رسیده با دمنوش برگ کاج آشنا شوید.

کاج درختی از خانواده مخروطیان و سوزنی برگان است که دارای برگ های دائمی می باشد. این درخت از قدیمی ترین گیاهان روی زمین بوده و قرن هاست از آن به عنوان دمنوش یا چای استفاده می شود. در مقالات قبلی با خواص برگ عناب و خواص برگ بنه آشنا شدید در این مطلب با خاصیت های برگ کاج آشنا می شوید.

پژوهش های انجام شده در زمینه خاصیت برگ کاج نشان می دهد که برگ این درخت تاثیر آنتی اکسیدانی قوی داشته و حاوی پروآنتوسیانین می باشد که ترکیبی با خواص آنتی اکسیدانی است. در ضمن برگ درخت کاج سرشار از ویتامین آ است. از جمله خاصیت های برگ کاج عبارت است از:

  • برطرف کردن عفونت سینوس و برونشیت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری و محافظت از بدن در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا
  • از بین رفتن قارچ و باکتری اشریشیاکلی
  • بهبود شوره سر
  • بهبود اگزما، آکنه و کورک
  • موثر در بهبود بیماری هایی مانند حساسیت، فشار خون بالا، چاقی مفرط
  • بهبود سنگ کلیه

برای آن که از فواید برگ کاج بهره مند شوید باید از دمنوش آن استفاده کنید. به منظور تهیه دمنوش مذکور مقداری برگ های کاج را که سبز و تازه هستند خرد کرده و با آب داغ حدود ۱۰ دقیق ای دم کنید. چای برگ سوزنی کاج به خاطر طراوت و ارزش های دارویی اش از قدیم مورد استفاده افراد بومی بوده است.

این دمنوش طعم و بوی دلپذیری دارد. همچنین برگ کاج سرشار از ویتامین سی است. که گزارش شده میزان ویتامین سی آن ۵ برابر غلظت ویتامین سی موجود در لیمو است. به این ترتیب می تواند بیماری هایی مانند واریس، مشکلات قلبی، خستگی و مشکلات پوستی را تسکین دهد.

روش دیگر برای تهیه دمنوش برگ کاج به این صورت است که دسته کوچکی از برگ های کاج که تازه و جوان هستند را تهیه و غلاف های قهوه ای رنگ پایه برگ ها را جدا نمایید. سپس برگ ها را خرد کنید. یک قاشق غذاخوری از این برگ ها را داخل یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید ده دقیقه ای دم بکشد.

از این دمنوش چند بار در طی روز استفاده تا اثرات دارویی آن بیشتر گردد.

بخور برگ کاج

در این جا باید اشاره کرد برای بهره مندی از خاصیت های برگ کاج می توانید علاوه بر دمنوش به صورت بخور نیز آن را استفاده کنید. به این ترتیب یک قاشق چای خوری نمک دریا را در ظرفی ریخته و به آن دو قاشق غذاخوری سرشیر و مقداری آرد جود دوسر اضافه کنید و خوب هم بزنید. ترکیب ایجاد شده را روی صورت قرار داده و با گاز یا پارچه نازک تمیز بپوشانید.

بعد یک فنجان برگ تازه کاج را داخل ظرف بزرگ آب جوش بریزید. سر را روی بخار آن گرفته و حوله ای روی سر بیندازید. ۵ دقیقه بعد حوله را برداشته و گاز را از روی صورت باز کنید. سپس پوست را خوب شستشو دهید.

نکته:

در راستای بهره مندی از خاصیت های برگ کاج دقت کنید که برگ تمام درختان کاج خوراکی و قابل مصرف نبوده و ممکن است سمی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو