روش های درمان ریزش موی جلوی سر و مراقبت از موی جلوی سر

روش های درمان ریزش موی جلوی سر و مراقبت از موی جلوی سر


منبع: آرگا

1

1402/11/5

23:09


ریزش موی جلوی سر در بین خانم ها و آقایان دیده می شود که در سنین مختلفی بروز می کند. در این مطلب پیرامون روش های درمان ریزش موی جلوی سر صحبت می کنیم.

اگر مدتی است که احساس می کنید موهای جلوی سر شما در حال ریزش است و به دنبال علت و راهکارهای درمانی آن هستید در ادامه مطلب با دلایل و روش های درمان ریزش موی جلوی سر آشنا می شود و نکات مهمی را در این باره فرا خواهید گرفت.

روش های درمان ریزش موی جلوی سر

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که در سنین مختلف خانم ها و آقایان را تحت تاثیر قرار می دهد. ریزش مو در نواحی مختلفی از سر روی می دهد ولی ریزش موی سر رایج تر است. البته ریزش موی جلو سر در آقایان نسبت به خانم ها شایع تر می باشد. این ریزش مو به علل مختلفی بروز می یابد که برخی قابل درمان می باشند.

با افزایش سن هم مردان و هم زنان شاهد کم پشت شدن تدریجی موها هستند. با این تفاوت که موهای جلو سر مردها معمولا به شکل حرف ام انگلیسی کم پشت شده و می ریزد ولی موی پیشانی خانم ها معمولا تغییری پیدا نمی کند و تنها فرق سر عریض می شود.

با توجه به این که در هر سنی امکان ریزش موی جلوی سر وجود دارد پیشگیری از ریزش موی این ناحیه سر اهمیت زیادی دارد. در ادامه با دلایل ریزش موی جلو سر و روش های درمان آن آشنا می شوید.

دلایل اصلی ریزش موی جلو سر

یکی از مهمترین گام ها قبل از درمان هر مشکلی از جمله ریزش موی جلوی سر یافتن دلیل بروز آن است. این موضوع به روند درمان جهت داده و سبب می شود روش های موثری برای درمان تجویز شود. تشخیص صحیح و به موقع دلیل در زمانی که ریزش موی جلو سر شروع شده اهمیت زیادی دارد.

این موضوع سبب شده پیش از این که حجم بسیاری از موها از بین برود درمان شروع شده و هزینه های درمان ریزش موی جلوی سر نیز کاهش یابد. ریزش موهای افراد به ویژه موهای جلوی سر به دلایل زیر روی می دهد:

وراثت

اصلی ترین دلیل ریزش موی جلوی سر در یک خانواده عامل وراثت می باشد که معمولا با افزایش سن ایجاد می شود. عوامل ژنتیکی و ویژگی های ظاهری در ژنوم افراد از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته که در ریزش مو جلوی سر تاثیر دارد. این نوع ریزش مو در آقایانی که سابقه خانوادگی طاسی دارند بیشتر مشاهده شده و ریزش موی ارثی نام دارد.

افزایش سن

بر اساس مطالعات صورت گرفته ۸۰ درصد مردان اروپایی تا سن ۸۰ سالگی درجاتی از ریزش موی جلوی سر را تجربه می نمایند. فولیکول های مو بسیاری در سطح پوست سر وجود دارند که هر یک در رشد یکی از تار موها موثر است و در صورت از دست رفتن مو دوباره جایگزین می شود.

ولی اگر این فولیکول ها آسیب ببینند چرخه رشد و جایگزینی مو توقف یافته و مویی که از دست می رود قابل جایگزین شدن نیست. افزایش سن از عواملی است که بر سلامت فولیکول ها اثر منفی داشته و به تدریج سبب کوچک و ضعیف شدن فولیکول ها می گردد.

کمبود عنصر آهن

یکی از اصلی ترین مواد معدنی برای تداوم رشد مو و حفظ استحکام آن عنصر آهن است. البته ممکن است ریزش موی جلوی سر در افراد فاقد کم خونی مشاهده شود. اما عنصر آهن به استحکام مو و پیشگیری از ریزش آن کمک می کند. همان اندازه که کمبود آهن برای موها و سایر بخش های بدن خطرناک می باشد افزایش بیش از حد آن هم می تواند خطرساز باشد.

به این ترتیب اگر پی بردید که موهای جلوی سر در حال ریزش هستند به طور خودسرانه قرص آهن مصرف نکنید و با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.

استرس زیاد

در همه مشکلاتی که برای بدن به وجود می آید استرس نقش اساسی دارد. استرس بسیار و مدام سبب به هم ریختن عملکرد طبیعی دستگاه های مختلف بدن شده و مشکلات بسیاری برای سلامتی ایجاد می شود. استرس می تواند سبب ریزش مو شود به این صورت که در فرایند خون رسانی به ریشه مو اختلال ایجاد و سبب سست شدن آن در اثر کمبود مواد مغذی گردد.

در ضمن هورمون هایی که به خاطر استرس ترشح می شوند در سلامت مو مضر هستند. این هورمون ها ریشه مو را به ویژه ریشه های آسیب پذیر موهای جلوی سر را آسیب زده و سبب افزایش ریزش مو و خالی شدن موهای پیشانی می شوند.

کاهش وزن

کاهش وزن نیز یکی از دلایل اصلی برای ریزش موهای جلوی سر به شمار می رود. موهای جلو سر نسبت به دیگر بخش های سر ریشه سست تری داشته و آسیب پذیرترند. از این رو کمبود مواد مغذی و پروتئین روی این موها تاثیر می گذارند. ریزش مو در اثر کاهش وزن به ویژه اگر فرد در مدت کوتاهی و غیر اصولی وزن خود را کاهش داده از شایع ترین علل ریزش مو محسوب می شود.

به این خاطر که بدن حجم بسیاری از مواد مغذی را از دست می دهد. به این ترتیب ترجیح می دهد که مواد باقی مانده را برای بخش های حیاتی تر نگه داشته و از رساندن مواد به موها جلوگیری شود. در نتیجه موها با کمبود شدید مواد مغذی روبرو شده و ریشه آن ها به تدریج سست می شود و ریزش مو از قسمت پیشانی شروع می شود.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب در روند خونرسانی و اکسیژن رسانی به تمام بخش های بدن به ویژه موها اختلال ایجاد می کند. این مسئله به این علت است که با مصرف مداوم غذاهای چرب و شور، خون غلیظ می شود و رسوب چربی در رگ ها هم سرعت خون رسانی را تقلیل می دهد. به این ترتیب خون کافی به ریشه موها نرسیده و کمبود مواد مغذی ناشی از آن روند ریزش مو را سبب می شود.

تغییرات هورمونی

یکی از محرک های ریزش مو در افراد تغییرات هورمونی می باشد. هورمونی به اسم دی اچ تی با الگوی طاسی در مردان ارتباط دارد. این هورمون با تاثیر منفی بر فولیکول های مو سبب کوچک شدن فولیکول ها به حدی شده که دیگر به ادامه حیات قادر نبوده و رشد و جایگزینی تارهای مو صورت نگیرد. به این ریزش مو ریزش موی هورمونی اطلاق می شود.

عوارض بعضی داروها

ممکن است بدن انسان به مصرف برخی داروها واکنش منفی نشان داده که حاصل آن بروز عوارض جانبی از جمله ریزش موی جلوی سر باشد. واکنش به داروهای شیمی درمانی به این صورت است.

بیماری ها

ابتلا به یک بیماری یا تنش روحی منجر به ریزش موی ناگهانی می شود. این نوع ریزش موی غیر منتظره در مدت کوتاهی سبب ریزش بخشی از موهای سر می گردد. البته بعد از درمان بیماری یا رفع استرس ناشی از تنش روحی بهبود یافته و موها جایگزین می شوند.

سبک زندگی نادرست

انتخاب های ما در زندگی بر سلامت جسمانی و روحی تاثیر زیادی دارد. به طور مثال فرد سیگاری نسبت به بقیه زودتر فولیکول های موی سرش را از دست می دهد و با ریزش مو یا طاسی روبرو می شود. رژیم غذایی نیز از عوامل مرتبط با سبک زندگی می باشد. افرادی که در رژیم غذایی پروتئین کافی دریافت نمی کنند نسبت به سایرین ریزش موی بیشتری را تجربه می کنند.

پیشگیری از ریزش موی جلوی سر

از جمله موارد برای درمان ریزش موی سر عبارت است از:

مراقبت از مو

برای مراقبت از موها به نکات زیر دقت کنید:

  • همیشه موها را تمیز نگه دارید.
  • موها را محکم نبسته و کمتر از مدل های گوجه‌ ای یا دم اسبی استفاده کنید.
  • شانه زدن و شستن موها را به آرامی انجام دهید.
  • تا حد امکان از بیگودی، اتوی مو و … خودداری کنید و وقتی که از فرم دهنده یا لوسیون برای موها استفاده می کنید، بهتر است بر روی نواحی انتهای موها تمرکز داشته باشد تا ریشه مو آسیب نبیند.
  • داروها و مکمل هایی که سبب ریزش مو می شوند را با مشورت پزشک قطع نمایید.
  • مصرف دخانیات را کاهش داده و همانطور که اشاره شد مصرف سیگار در مردان ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد.
  • هنگامی که موها را شامپو می کنید، بر ناحیه روی سر و ریشه های مو تمرکز بیشتری داشته باشد.
  • از محصولات طبیعی مو استفاده کنید و از محصولات شیمیایی مانند ژل مو، اسپری و … خودداری شود.
  • از برس های مناسب مو استفاده و مدل مویی را انتخاب که سبب کشیده شدن موها نشود. از وسایل حرارتی برای زیباسازی موها کمتر استفاده شود.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب روی جنس، حالت و میزان ریزش موها تاثیر دارد. زیرا تارهای مو از جنس پروتئین هستند از این رو اگر در رژیم غذایی کمبود پروتئین باشد مشکلاتی در روند ساخت مو ایجاد می شود. علاوه بر پروتئین، میزان مناسب کلسیم، آهن، منیزیم، امگا ۳ و امگا ۶ هم در رژیم غذایی برای حفظ سلامت موها تاثیر زیادی دارد.

کاهش استرس

موها یکی از محل های نشان دهنده استرس هستند. برای کاهش استرس به ورزش، یوگا، تعامل بیشتر با دوستان سالم، همراهی با خانواده و کمک گرفتن از یک روانشناس روی آورید.

ماساژ سر

ماساژ سر به بهبود گردش خون در پوست سر بسیار کمک کرده و رشد مو را تحریک می کند. این کار را می توان توسط روغن های طبیعی گیاهی مثل روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن بادام شیرین انجام داد.

مزوتراپی

مزوتراپی مو روش غیر جراحی پرطرفدار برای درمان کم پشتی موها و بهبود ریزش موی جلوی سر است که کاملا بی خطر است.

داروی کورتیکواستروئیدی

این داروها در درمان ریزش مو موثر هستند. داروهای کورتونی با کاستن التهاب در فولیکول های مو زمینه را برای شروع دوباره چرخه مو و رشد موهای جدید فراهم می نمایند. معمولا مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی با عوارض جدی همراه بوده و باید با تجویز پزشک استفاده شود.

کاشت مو

یکی از روش های رایج برای درمان طاسی جلوی سر کاشت مو است. در این روش بخشی از پوست سر که دارای فولیکول بوده برداشته می شود و فولیکول های آن به بخش دچار طاسی پیوند زده می شود. البته این روش پرهزینه است و ممکن است به چندین جلسه برای دریافت نتیجه مطلوب نیاز باشد.

عصاره گیاهان

در طب سنتی برخی درمان گیاهی برای ریزش موی جلوی سر و تقویت فولیکول مو و کاهش شدت ریزش مو وجود دارد. در مطالعات صورت گرفته عصاره گیاه نعناع فلفلی و اسطوخودوس در درمان ریزش موها و رویش دوباره مو تاثیر گذار بوده است.

بهبود سبک زندگی

از آنجا که استرس در ریزش مو نقش مهمی دارد فراگیری مهارتهایی که بتوان استرس روزانه را کاهش داد به منظور جلوگیری از ریزش مو موثر است. مواردی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و تنوع در امور روزانه به کاهش استرس بسیار کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو