این افراد بیشتر از دیگران در معرض مرگ قرار می گیرند | تحقیقات جدید دانشمندان درباره افرادی که تحرک ندارند

1

1402/11/6

12:18


این افراد بیشتر از دیگران در  معرض مرگ قرار می گیرند | تحقیقات جدید دانشمندان درباره افرادی که تحرک ندارند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 همشهری‌آنلاین نوشت: یک تحقیق جدید روی ۵۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد افرادی که برای مدت طولانی در محل کار خود می‌نشینند، در مقایسه با افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، در معرض خطر بیشتر مرگ به ویژه در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

اما هنوز راه‌ها بسته نیست و یک خبر خوب نیز وجود دارد؛ با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق به نظر می‌رسد حرکت متناوب مانند ورزش منظم در بین ساعات کاری، حتی برای حداقل ۱۵ دقیقه در طول روز می‌تواند خطر مرگ را کاهش دهد.

این یافته‌ها از یک «مطالعه گذشته‌نگر» بزرگ در تایوان به دست آمده است نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه «جاما نتورک اوپن»( JAMA Network Open) منتشر شده است.

محققان در این تحقیق از داده‌های یک برنامه چکاپ سلامت دوسالانه بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ استفاده کردند که هم مردان و هم زنان بیست ساله یا بیشتر را در بر می‌گرفت. میانگین سنی شرکت کنندگان ۳۹ سال بود.

از شرکت کنندگان در این تحقیق خواسته شد به سوالاتی در مورد سبک زندگی، سطح فعالیت و میزان نشستن در روز در محل کار خود پاسخ دهند. سپس محققان شرکت‌کنندگان را بر اساس «حجم نشستن شغلی» به سه دسته دسته‌بندی کردند و این مساله را مورد بررسی قرار دادند که اساسا چقدر زمان در کارشان صرف نشستن شده است: « افراد بیشتر نشسته» کم تحرک ترین گروه،«نشسته‌های متناوب» گروهی که زمانی را نشسته سپری کرده و زمانی را نیز به تحرک یا ایستاده سپری می‌کردند، و « افراد دارای کمترین زمان نشسته» فعال ترین گروه مشارکت کنندگان در این تحقیق.

پس از کنترل مواردی مانند شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، جنسیت و سن، این مطالعه نشان داد که افراد در رده «بیشتر نشسته» نسبت به افرادی که در گروه «دارای کمترین زمان نشسته» بودند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و ۳۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قرار داشتند.

از سوی دیگر گروه میانی «نشسته‌های متناوب»، در مقایسه با گروه افراد«دارای کمترین زمان نشسته» ، افزایش خطر مرگ را نشان ندادند. دکتر اسکات لیر، استاد علوم بهداشتی و رئیس تحقیقات پیشگیری از قلب و عروق در دانشگاه سیمون فریزر، بیشترین علاقه را به این گروه میانی دارد.

به گفته این متخصص، وضعیت گروه نشستن متناوب، واقعا با گروه کسانی که کمترین زمان نشستن را در سر کار خود داشتند، تفاوتی نمی‌کرد. لیر گفت، بنابراین عمدتا این تنها اعضای گروه «بیشتر نشسته» بودند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس در آن‌ها وجود داشت .

محققان این تحقیق همچنین دریافتند که ورزش می تواند خطرات ناشی از نشستن طولانی مدت در طول روز را جبران کند. در حالی که هیچ فرمول روشنی برای اینکه فرد چقدر باید ورزش یا پیاده روی کند تا رفتار بی تحرک خود را خنثی کند، وجود ندارد، این مطالعه زوایایی را در این باره روشن می‌کند.

انجام ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش در روز یا چیزی که محققان این مطالعه از آن به عنوان «فعالیت بدنی اوقات فراغت» (LTPA) یاد می‌کنند، برای جبران خطرات سلامتی گروه «بیشتر نشسته» کافی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو