هزینه اجاره و بیمه پرواز امام خمینی به ایران از فرانسه را چه کسی پرداخت؟ / نقش فرد اعدام شده در دهه 60 در بیمه کردن هواپیما چه بود؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/7

13:38


ساعدنیوز: سران ارتش، بختیار، ژنرال هایزر و کارتر تلاش داشتند به هر نحوی حتی حمله به پرواز انقلاب مانع از بازگشت امام خمینی به ایران شوند. اما 4 دهه پس از آن پرواز تلاش می‌شود با طرح شبهاتی همچون تامین هزینه هواپیما، آن را مصادره کنند.

هزینه اجاره و بیمه پرواز امام خمینی به ایران از فرانسه را چه کسی پرداخت؟ / نقش فرد اعدام شده در دهه 60 در بیمه کردن هواپیما چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از تسنیم، کارمندان هواپیمای کشوری که از مدت‌ها قبل اعتصاب کرده بودند، با شنیدن خبر بازگشت امام خمینی در روزنامه‌ها اعلام کردند که یکی از هواپیماهای 747 را به نام پرواز انقلاب آماده خواهند کرد و برای انتقال امام از تهران به پاریس خواهند برد، اما از آنجایی که فرودگاه مهرآباد به وسیله پرسنل نیروی هوایی شاهنشاهی اداره می‌شد، ارتش مانع از اعزام هواپیما از ایران به فرانسه شد.

در نتیجه اعضای دفتر امام خمینی در فرانسه تصمیم گرفتند، هواپیمایی از ایرفرانس اجاره و باتوجه به خطرات و تهدیداتی که از سوی ارتش شاهنشاهی و دولت بختیار احساس می‌شد، آن را بیمه کنند؛ چراکه هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر به بیمه کردن هواپیمای امام نمی‌شد. در خاطرات صادق طباطبایی آمده است: «چند احتمال‌ آن‌ زمان‌ مطرح‌ می‌شد. یکی‌ اینکه‌ ‏‎ ‎‏ممکن‌ است‌ رژیم‌ برای جلوگیری‌ از ورود امام‌ دست‌ به‌ توطئه‌ بزند و قصد زدن‌ هواپیما ‏‎ ‎‏یا ربودن آن‌ را داشته‌ باشد. هواپیمایی‌ ملی‌ ایران‌ (هما) اعلام‌ کرده‌ بود آماده‌ انتقال امام‌ ‏‎ ‎‏به‌ ایران‌ است. در تماسی‌ که‌ با شرکت‌های‌ هواپیمایی‌ گرفته‌ شد، اغلب‌ این‌ پرواز را ‏‎ ‎‏ریسک‌ بزرگ‌ قلمداد کرده‌ و انجام‌ آن‌ را به‌ مصلحت‌ خود نمی‌دیدند. معدود شرکت‌هایی‌ ‏‎ ‎‏با توجه‌ به‌ ریسک‌ بالا، هزینه زیادی‌ را مطالبه می‌کردند. سرانجام‌ صلاح‌ دیده‌ شد که‌ ‏‎ ‎‏هواپیما از شرکت‌ هواپیمایی ایرفرانس اجاره شود.»

گفته می‌شود یک ایرانی به شرکت ایرفرانس مراجعه و هواپیمای حامل امام خمینی و تمامی سرنشینان آن را با یک چک شخصی برای سفر به ایران بیمه کرد. ادعا شده است که آن فرد کریم دستمالچی از بازاریان، مالک پاساژ بزرگ دستمالچی و عضو فعال جبهه ملی است که برای امام در حومه پاریس (ورسای) نیز خانه‌ای خرید که اگر پیروزی انقلاب به تعویق افتاد، در آن خانه ساکن شود. (دستمالچی در دهه شصت و به دلیل نقش داشتن در کودتای نوژه و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق و کمک مالی به گروهک‌های ضدانقلاب اعدام شد.)

هزینه اجاره و بیمه پرواز امام خمینی به ایران از فرانسه را چه کسی پرداخت؟ / نقش فرد اعدام شده در دهه 60 در بیمه کردن هواپیما چه بود؟

کریم دستمالچی که ادعا می‌شود هزینه پرواز انقلاب را پرداخت کرده است، از حامیان مالی گروهک‌های ضدانقلاب بود که به دلیل اقدامات مجرمانه‌ در سال 60 اعدام شد.

روایت هوشی اینگونه است: «آقای خمینی یا افرادی که در فرانسه با ایشان بودند، گفتند هر کس سوار هواپیما می‌شود، خودش پولش را بدهد. افرادی که سوار آن هواپیما شدند پول هواپیما را دادند. حالا چطور من نمی‌دانم. از قرار صادق طباطبایی پول‌ها را جمع می‌کند. من بعداً از قطب‌زاده در این مورد سؤال کردم. گفت از تمام کسانی که سوار هواپیما شدند پول پرواز گرفته شد. آقای خمینی حاضر نبود که فرانسوی‌ها و یا یک شخص پول هواپیما را بپردازد.»

در کنار این روایت هوشی، گفته شده است که علا میرمحمد صادقی از بازاریان اصفهانی هزینه بیمه آن هواپیما را پرداخت کرده است. خبرنگاری به نام پویا دبیری مهر در سال 90 در وبلاگ خود نوشت: «وقتی بختیار تهدید کرد فرودگاه‌ها را بسته و هر هواپیمایی را با موشک خواهد زد، ایرفرانس حاضر نشد هواپیمایی برای حضور امام در تهران اختصاص دهد. اصفهانی دست و دل‌باز [علامیرمحمد صادقی] وارد دفتر ایرفرانس در پاریس شد و با یک چک در جا که می‌گویند دو میلیون دلار بوده، هواپیما و مسافرانش را یکجا بیمه کرد.»

او در گفتگویی عنوان کرده است: «آن زمان من به آیت‌الله بهشتی گفته بودم که حاضرم تمام دارایی‌هایم را بدهم تا هواپیمای امام خمینی در تهران بنشیند... افراد زیادی در مسیر انقلاب کارهای زیادی انجام دادند که این کار من در مقابل آنها نمره‌اش کمی از صفر بالاتر بود.»

اما اسدالله عسگراولادی و ابراهیم یزدی روایت مشابهی با روایت هوشی دارند، با این تفاوت که بازاریان مسلمان آن هزینه را جمع‌آوری کردند که صادقی هم می‌تواند یکی از آنان باشد. عسگراولادی گفته است: «مبلغ بیمه هواپیمای امام 500 هزار دلار بود و توسط یک نفر انجام نشد، بلکه توسط گروهی از افراد بازارهای تهران، تبریز، مشهد و اصفهان انجام شد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو