قیمت نان از فردا 8 بهمن ماه افزایش می یابد؟ | افزایش جدید سهمیه بندی یارانه نان برای همه!

2

1402/11/7

23:16


قیمت نان از فردا 8 بهمن ماه افزایش می یابد؟ | افزایش جدید سهمیه بندی یارانه نان برای همه!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 اتخاذ سیاست‌های ضد و نقیض از سوی دولت سیزدهم در حوزه نان سبب شده است شائبه گرانی یا سهمیه بندی بنزین از سوی افکار عمومی جدی گرفته شود.

بازی دولت با نان/ گران می شود یا سهمیه بندی؟

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که نانوایان نسبت به کاهش سهمیه آرد خود معترض هستند و حتی بازرس اتحادیه و فعالان صنفی در این حوزه موضوع کاهش سهمیه‌بندی نان را تایید می‌کنند، وزارت امور اقتصادی و دارایی که مسئولیت سامانه نان را عهده‌دار است، این خبر را تکذیب کرده و موضوع کاهش سهمیه را تنها به رفتار نامتعارف و تخلف نانوایان مرتبط می‌داند و می‌گوید سهمیه‌بندی نان اتفاق نیفتاده است .

 این در حالی است که به تازگی رئیس پیشین اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: از هر کیسه آرد باکیفیت ۱۱۰ تا ۱۱۵ عدد نان سنگک به دست می‌آید. حالا نانوا موظف شده این مقدار نان را به ۴۰ مشتری بفروشد که به هر نفر حداکثر سه نان می‌رسد. اگر هم نانوا بخواهد نان بیشتری بدهد گفته می‌شود که فروشش غیرمتعارف است و سهمیه آرد واحد نانوایی کم می‌شود.

با این حال وزارت امور اقتصادی و دارایی توپ را در زمین نانوایان انداخته و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام‌کرد: کاهش دسترسی نانوایان به آرد یارانه‌ای فقط ناشی از عدم فروش نان به مردم و سوء استفاده از آرد یارانه‌ای یا ثبت تراکنش‌های غیرواقعی و متقلبانه با انگیزه بهره‌مندی از یارانه بیشتر یا گرانفروشی نان رقم می‌خورد و محدودیتی در عرضه نان برای رفع نیاز خانواده‌ها برای هیچ یک از نانوایان کشور وجود ندارد.

سلامت نان

صف‌های طویل مقابل نانوایی‌ها

سیاست کاهش عرضه که به ایجاد صف برای خرید کالا منجر می‌شود پیش از این نیز از سوی دولت‌ها آزموده شده است. به نظر می‌رسد این بار نیز دولت سیزدهم در صدد است با اجرای این سیاست، راه را برای افزایش دوباره قیمت نان هموار کند .

 بهای نان در بسیاری از استان‌ها، از مرداد ماه سال جاری با اسم متناسب‌سازی دستخوش افزایش شد اما به نظر می‎رسد پروسه افزایش قیمت نان همچنان به پایان نرسیده و رشد دوباره قیمت این کالا که حالا جایگاه مهمی را به واسطه گرانی بیش از حد سایر اقلام غذایی در سبد خانوار پیدا کرده است، اتفاق خواهد افتاد.

 برآوردها نشان می‌دهد پس از گرانی شدید برنج و گوشت و مرغ و ماکارونی، سهم نان در سبد مصرفی طبقات فقیر در ایران افزایش یافت. کاهش سهمیه آرا نانوایی‌ها به کاهش ساعت پخت نان در بسیاری از نانوایی‌ها منجر شده و در نتیجه صف‌های طویل مقابل نانوایی‌ها مشهود است.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر است قیمت خرید تضمینی گندم نیز به 17 هزار و پانصد تومان برسد. این بدان معناست که با رشد قیمت خرید تضمینی گندم، بهای نان نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

در این فضا برخی معتقدند با توجه به ناترازی بودجه و حتی ناترازی اعتبار یارانه‌ها که رییس سازمان برنامه و بودجه نیز بدان اشاره کرده است، دو گزینه پیش روی دولت است و احتمالا بازی با نان با هدف سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت نان در دستور کار قرار گرفته است. حال باید دید تغییرات جدید در سیاست دولت سیزدهم در قبال نان چه زمانی اجرایی خواهد شد. / اقتصاد آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو