روغن موتور 0W30 چه فرقی با روغن موتور 5W30 دارد؟

منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/8

10:58


هر راننده باید نوع مناسب روغن موتور را برای وسیله نقلیه خود تهیه کند. این معمولاً به شرایط رانندگی بستگی دارد. دو نوع رایج روان کننده ها 0w30 و 5w30 هستند که ما در ادامه این مطلب از ساعد نیوز تفاوت های این دو را بررسی می کنیم.

روغن موتور روانکار مورد استفاده در پیشرانه‌های درون‌سوز است که لایه نازکی از آن، بین قطعات قرار می‌گیرد و آنها را روانکاری می‌کند تا از ساییدگی آنها جلوگیری شود. البته انواع روغن موتور، کارکردهای دیگری دارد که کمک به خنک‌شدن و پاک‌سازی پیشرانه، از آن جمله هستند.

تفاوت های کلیدی بین روغن موتور 0W30 و 5W30


شناخت از روغن موتور عملکرد قطعات خودرو را بهبود خواهد داد و به موتور ماشین عمری دوچندان خواهد بخشید..بیایید تفاوت های عمده بین روغن موتور 0w30 و 5w30 را بررسی کنیم.

درجه حرارت


عدد قبل از W در روغن موتور، دمای کارکرد زمستانی آن را نشان می دهد، در حالی که عدد بعد از حرف درجه عملکرد استاندارد آنها است. هر دو 5w30 و 0w30 دمای کاری یکسانی دارند که 86 درجه فارنهایت است.تفاوت آنها در ویسکوزیته زمستانی آنهاست. 0w30 دارای حد 31- درجه فارنهایت است و در سرما پایدارتر است و 5w30 برای شرایط یخبندان مناسب است اما حد a-13 درجه فارنهایت 0w30 را ندارد. دمای کار برای 0w30 بیشتر است که باعث سازگاری آن در شرایط رانندگی در هوای گرم و سرد می شود.

اقتصاد سوخت


همیشه یک بحث 0w30 در مقابل 5w30 وجود دارد که نفت برای آن سوخت اقتصادی تر است. طبق تحقیقات، 0w30 فقط با اختلاف کمی بهتر است. روغن موتور 0w30 چندان سنگین نیست و جریان سریعی دارد. همچنین از اصطکاک بیش از حد جلوگیری می کند و باعث می شود موتور به راحتی کار کند. به طور طبیعی، موتوری که بدون مشکل کار می کند، مصرف سوخت بیشتری دارد.

5w30 همچنین دارای راندمان سوخت عالی است، حتی اگر عملکرد آن کمی کمتر باشد زیرا 0w30 می تواند تغییرات آب و هوایی درجه بالاتری را تحمل کند.مطمئن شوید که از روغن موتور مناسب برای مصرف سوخت بهتر استفاده می کنید، در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد از روغن موتور اشتباه استفاده می کنید .

درجات


تمام گریدهای روغن موتور SAE بر ویسکوزیته تاکید دارند. تفاوت اصلی بین 0w30 و 5w30 به دلیل سطوح مختلف ویسکوزیته آنها است. روغن های با ویسکوز بالا برای دماهای بالا مناسب هستند. آنها به عنوان SAE 8، 10، 12، 16، 20، 30، 40، و 60 درجه بندی می شوند.

0w30 و 5w30 هر دو چند درجه هستند و در شرایط رانندگی زمستانی و تابستانی قابل استفاده هستند. بسیاری از صاحبان خودرو روغن موتورهای چند درجه ای را به دلیل تطبیق پذیری آنها ترجیح می دهند. این بدان معنی است که روغن بدون توجه به شرایط آب و هوایی پایدار می ماند.در مقیاس درجه بندی، روان کننده 0w30 در مقایسه با 5w30 نسبت به دما مقاوم تر است.

ویسکوزیته


تفاوت عمده بین 0w30 و 5w30 در سطوح ویسکوزیته است.سطوح مختلف ویسکوزیته سطح عملکرد هر دو روغن موتور را افزایش می دهد.5w30 سنگین تر از 0w30 است. سطوح مختلف ویسکوزیته عملکرد دو روان کننده را افزایش می دهد. به عنوان مثال، فندک 0w30 بدون زحمت جریان می یابد، حتی اگر دما بسیار پایین باشد. به سرعت جریان می یابد و راندمان موتور را افزایش می دهد.در حالی که روغن موتور 5w30 به محافظت از سایش، آب بندی و اتلاف حرارت کمک می کند.

قیمت


تفاوت دیگر 0w30 با 5w30 در قیمت آن است. روغن 0w30 تطبیق پذیری بیشتری دارد و معمولاً گرانتر از 5w30 است. با این حال، گاهی اوقات دومی گران تر است اگر کاملا مصنوعی باشد و حاوی چندین افزودنی برای سلامت موتور شما باشد. همانطور که گفته شد، برند روغن موتور قیمت نهایی را تعیین می کند. برخی از ساخت‌ها گران‌تر از سایرین هستند.

روغن  موتور

سخن پایانی


موتور خودرو تحت شرایط سخت و پرفشاری کار می‌کند و کوچک‌ترین اختلال در روانکاری آن، می‌تواند آسیب‌های شدیدی به قطعات پیشرانه بزند. ازاین‌رو، دقت در روانکاری موتور و انتخاب روغن موتور مناسب، اهمیت زیادی دارد. پس هم از روغن موتور باکیفیت و مناسب خودرو استفاده کنیم و هم مراقب روغن موتورهای تقلبی بازار باشیم تا به این ترتیب، با افزایش متوسط کارکرد خودرو، عمر مفید خودرو را بالاتر ببریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو