اف 16 برای ترکیه، اف 35 برای یونان

اف 16 برای ترکیه، اف 35 برای یونان


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/8

11:13


تصویب عضویت سوئد در ناتو با چراغ سبز اردوغان در پارلمان ترکیه، در نهایت باعث شد که آمریکا به فروش F16 به ترکیه و نوسازی ناوگان هوایی آنکارا رضایت دهد. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در این یادداشت ابعاد مهم این رویداد را تبیین می کند.

اف 16 برای ترکیه، اف 35 برای یونان

شامگاه سه شنبه پارلمان ترکیه بعد از 20 ماه، با 287 رای موافق و 55 رای مخالف و 4 رای ممتنع به ورود سوئد به ناتو رای مثبت داد. اردوغان پیش از این بارها به صورت تلویحی و مستقیم اعلام کرده بود که رای مثبت پارلمانش منوط به موافقت واشنگتن با فروش جنگنده اف 16 و نوسازی ناوگان هوایی فرسوده ترکیه از سوی آمریکاست.

علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه

واشنگتن از این رای استقبال کرده و وزارت دفاع و خارجه آمریکا موافقت خود با فروش بسته تسلیحاتی را اعلام کردند و این نظر مثبت بصورت رسمی به کنگره رفت تا ظرف 15 روز بررسی شود.

اردوغان و بایدن

در صورت موافقت کنگره یا عدم مخالفت در این بازه، پنتاگون یک بسته تسلیحاتی شامل 40 فروند جنگنده اف 16 مدرن، نوسازی 79 فروند جنگنده ترکیه، بیش از یک هزار موشک هوا به هوا و حداقل 1700 بمب به ارزش 23 میلیارد$را به ترکیه خواهد فروخت که این روند بین2 تا 5سال به طول خواهد انجامید.

دیدار اردوغان و نخست وزیر سوئد

از سوی دیگر نیز اعلام شده که واشنگتن قصد فروش 40 فروند جنگنده اف 35 و تجهیزات نظامی مرتبط به ارزش 8.6 میلیارد دلار به یونان را دارد که می توان آن را در راستای حفظ توازن در منطقه دانست.

مجلس ترکیه

به نظر میرسد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید شاهد فروش این تسلیحات به ترکیه باشیم که نقش مهمی در ارتقای توان نظامی هوایی آنکارا خواهد داشت. آن هم در شرایطی که آمریکا اعلام کرده از عراق و سوریه خارج خواهد شد و این می تواند فصل جدیدی از نظامی گری در منطقه را رقم بزند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو