منبع: پلازا

1

1402/11/8

11:53


بیوگرافی علی مصفا ؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

علی مصفا از بازیگران گزیده کار عرصه سینما و تلویزیون است که فعالیت هنری خود را از سال 1370 با بازی در فیلم امید اثری از مرحوم حبیب کاووش آغاز نمود. در این مقاله از وب سایت پلازا فصد داریم تا به بیوگرافی علی مصفا بپردازیم.

مصفا از جمله بازیگران روشنفکر سینمای کشورمان است که با بازی در فیلم پری اثری از زنده‌یاد داریوش مهرجویی به شهرت رسید. وی در ادامه برای فیلم نه چندان موفق برج مینو کاری از ابراهیم حاتمی‌کیا در کنار نیکی کریمی که پیش‌تر باهم در پری همبازی بودند، به ایفای نقش پرداخت. مصفا سال 1375 دومین همکاری خود با مرحوم مهرجویی را با فیلم لیلا تجربه کرد. وی پس از بازی در این فیلم با لیلا حاتمی تنها فرزند هنرمند فقید علی حاتمی ازدواج کرد که در ادامه به چگونگی آن و بررسی کارنامه هنری علی مصفا می‌پردازیم.

فهرست مطالب

اطلاعات شخصی علی مصفا

  • نام و نام خانوادگی: علی مصفّا (Ali Mosaffa)
  • تاریخ تولد: 11 آذر 1345 ‏
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر، دستیار کارگردان، نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده سینماو تلویزیون- مترجم
  • شروع فعالیت هنری: سال 1370 در سن 25 سالگی با اثر سینمایی امید به کارگردانی مرحوم حبیب کاووش
  • تحصیلات: کارشناسی عمران از دانشكده فنی دانشگاه تهران
  • قد علی مصفا: 170 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر علی مصفا: لیلا حاتمی بازیگر ( از سال 1377 تاکنون)
  • تعداد فرزندان: دو فرزند (یک پسر به نام مانی متولد 1385- یک دختر به نام عسل متولد 1387)
  • والدین علی مصفا: زنده‌یاد مظاهر مصفّا استاد دانشگاه، شاعر، ادیب، و مصحح متون کهن (پدر)- مرحوم امیربانو کریمی استاد ادبیات فارسی و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی (مادر)
  • خویشاوندان: فؤاد حجازی موسیقی‌دان، آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازندهٔ ساکسوفون و رهبر ارکستر (پسرعمه)- زنده‌یاد علی حاتمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده (پدر زن)- زری خوشکام با نام هنری زهرا حاتمی بازیگر (مادر زن)
  • صفحه اینستاگرام علی مصفا: ندارد.

زندگی خصوصی علی مصفا

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی مصفا با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر گزیده‌کار و بی‌حاشیه همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

از کودکی تا جوانی

زندگی خصوصی علی مصفا

آقای مصفّا در یازدهمین روز از ماه دی سال 1345 و در اویل فصل سرد زمستان این سال در تهران به دنیا آمد. وی در یک خانواده تحصیل کرده و ادیب همراه با دو خواهر به نام‌های کیمیا و گلزار، یک برادر به نام امیر اسمائیل بزرگ شد. پدر علی زنده‌یاد مُظاهر مُصفّا استاد دانشگاه، شاعر، ادیب، و مصحح متون کهن بود که شعار یا مرگ یا مصدق که در انقلاب 57 ایران، برگرفته بیتی از یکی شعرهای او بود. مادر علی مصفا مرحوم امیربانو کریمی فرزند زنده‌یاد سید کریم امیری فیروزکوهی از شاعران معاصر ایرانی، استاد ادبیات فارسی اهل ایران و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی بود.

علی مصفا نحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی مهندسی عمران از دانشكده فنی دانشگاه تهران به اتمام رساند و خیلی اتفاقی به واسطه تدریس زبان به منشی صحنه فیلم امید، به مرحوم حبیب کاووش برای بازی در این اثر سینمایی معرفی شد.

بازی در فیلم لیلا و ازدواج با لیلا حاتمی

بازی در فیلم لیلا و ازدواج با لیلا حاتمی

علی مصفا با بازی در فیلم امید وارد عرصه بازیگری شد و در ادامه سال 1373 برای نقش داداشی در فیلم پری اثری از زنده‌یاد داریوش مهرجویی انتخاب شد. سپس در سال 1375 بار دیگر دومین همکاری مصفا با مرحوم مهرجویی برای فیلم لیلا شکل گرفت. لیلا حاتمی که در واقع این اثر نخستین تجربه بازیگریش بود و قبل از آن تنها در آثار پدرش مرحوم علی حاتمی حضور داشت. جالب اینجاست که علی مصفا در زمان فیلمبرداری این اثر سینمایی به لیلا حاتمی علاقه‌مند شد.

در همان سال متاسفانه زنده‌یاد علی حاتمی دار فانی را وداع گفت و علی مصفا چندی بعد با پا در میانی زنده‌یاد داود رشیدی که از دوستان صمیمی خانواده حاتمی بود، از لیلا خواستگاری کرد. این زوج هنری در سال 1377 با هم ازدواج کردند و ثمره زندگی مشترک‌شان دو فرزند به نام‌های مانی و عسل شد. مانی مصفا متولد سال 1385 و عسل هم در سال 1387 به دنیا آمد.

بیوگرافی علی مصفا

زندگی شغلی علی مصفا

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، علی مصفّا سال 1370 در سن 24 سالگی با بازی برای فیلم امید به کارگردانی مرحوم حبیب کاووش وارد عرصه بازیگری شد. وی پس از آن در سال 1372 برای فیلم همه دختران من به کارگردانی مرحوم اسماعیل سلطانیان به ایفای نقش پرداخت. اما بازی در فیلم پری و آشنایی وی با زنده‌یاد داریوش مهرجویی تاثیر زیادی در زندگی علی مصفا گذاشت. او در این اثر سینمایی با نقش داداشی مقابل دوربین مرحوم مهرجویی قرار گرفت که حضور در این اثر برای مصفا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را به ارمغان آورد.

زندگی شغلی علی مصفا

مصفا در سال 1374 پس از پری با معرفی محمدرضا شریفی‌نیا به ابراهیم حاتمی‌کیا برای بازی در نقش اصلی فیلم برج مینو معرفی شد. هر چند که علی مصفا بعدها طی مصاحبه‌ای از بازی در این فیلم به خاطر ضعف در ساختار کلی ابراز پشیمانی کرد. وی سال 1375 در فیلم لیلا به ایفای نقش پرداخت که  حضورش در این اثر سینمایی، به آشنایی و ازدواج با لیلا حاتمی ختم شد. مصفا برای بازی در فیلم لیلا کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

همان‌طور که اشاره شد، مصفا از بازیگران گزیده کار سینمای ایران محسوب می‌شود. وی پس از بازی در لیلا بیشتر در آثار مرحوم مهرجویی نقش آفرینی داشت تا اینکه در سال 1379 با بازی در فیلم پارتی کنار هدیه تهرانی مقابل دوربین سامان مقدم قرار گرفت. این فیلم سیاسی در زمان خود، پس از اکران با استقبال زیادی مواجه شد که بار دیگر توجه فیلسازان به علی مصفا معطوف گردید.

بیوگرافی علی مصفا

شخصیت آرام و درون‌گرای مصفا در ایفای نقش‌های وی کاملا هویدا بود، باعث شد که بیشتر در آثار سینمای روشنفکری انتخاب شود و در آن‌ها حضور یابد. از دیگر آثار پر مخاطب علی مصفا در حوزه سینما می‌توان به فیلم جهان با من برقص به کارگردانی سروش صحت اشاره کرد. صحت طی مصاحبه‌ای اذعان نمود که این فیلم تنها برای علی مصفا بر اساس شخصیتی که دارد نوشته شده و بدون حضور وی امکان ساخت فیلم با بازیگری دیگر میسر نمی‌شد. در فیلم جهان با من برقص علاوه بر مصفا بازیگرانی چون جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی‌پور، کاظم سیاحی، بهار کاتوزی، پاوان افسر، شیوا بلوچی، رامین صدیقی،  مهیار پوربابایی و مهراب قاسم‌خانی به ایفای نقش پرداختند.

بیوگرافی علی مصفا

علی مصفا در حوزه کارگردانی

علی مصفا علاوه بر بازیگری یکی از دغدغه‌های کاریش همواره موضوع کارگردانی بوده است. وی ابتدا به عنوان دستیار دوم کارگردان در فیلم مهرجویی حضور یافت تا بر تجربیات خود بیفزاید. مصفا در سال 1376 مستند داستانی فریب شعر را کارگردانی کرد که لیلا حاتمی در این اثر به عنوان طراح صحنه حضور داشت. وی پس از آن فیلم کوتاه هم‌سایه را در سال 1380 کارگردان کرد که در آن بازیگرانی چون محمد صالح‌علا، محمدرضا شريفي‌نيا و هديه تهرانی به ایفای نقش پرداختند.

سرانجام در سال 1382 علی مصفا نخستین اثر سینمایی خود به نام سیمای زنی در دوردست را کرگردانی کرد. در این اثر سینمایی مادر زنش زری خوشکام (زهرا حاتمی) و همسرش لیلا حاتمی در کنار همایون ارشادی نقش‌آفرینی داشتند.مصفا پس از این اثر فیلم‌هایی چون پله آخر و نبودن را ساخت که جملگی آثاری در سینمای روشنفکری هستند.

با عکسی از پشت صحنه فیلم پله آخر به بررسی کارنامه هنری علی مصفا در حوزه سینما می‌پردازیم.

علی مصفا در حوزه کارگردانی

فیلم های علی مصفا

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی مصفا به معرفی و بررسی کارنامه هنری این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده در حوزه سینما می‌پردازیم. مصفا از سال 1370 وارد دنیای بازیگری شد و تا کنون در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردان‌های نامداری چون زنده‌یاد داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، اصغر فرهادی، هوشنگ گلمکانی و بهمن فرمان‌آرا را داشته است.

سالنام فیلمکارگردانسمتنقش
1370امیدمرحوم حبیب کاووشبازیگردکتر
1372همه دکتران منمرحوم اسماعیل سلطانیانبازیگر
1373پریزنده‌یاد داریوش مهرجوییبازیگرداداشی
1374برج مینوابراهیم حاتمی‌کیابازیگرموسی
1375لیلامرحوم داریوش مهرجوییبازیگررضا
1376مستند داستانی فریب شعرعلی مصفّاکارگردان
1377دختردایی گم شدهمرحوم داریوش مهرجوییبازیگربازیگر مرد
1378میکسمرحوم داریوش مهرجوییدستیار دوم کارگردانکوتاه
1379پارتیسامان مقدمبازیگرامين حقی
1380فیلم کوتاه هم‌سایهعلی مصفّاکارگردان
1381جایی دیگرمهدی کرم‌پوربازیگردامون
1382سیمای زنی در دور دستعلی مصفّانویسنده و کارگردان
1384فیلم کوتاه قایق‌های منصفی یزدانیانبازیگر
1384چه کسی امیر را کشت؟مهدی کرم‌پوربازیگرامیر
1387دوزخ، برزخ، بهشتبیژن میرباقریبازیگر
1388آسمان محبوبمرحوم داریوش مهرجوییبازیگردکتر شایان
1389چیزهایی هست که نمی‌دانیفردین صاحب‌الزمانیبازیگرعلی
1390پلهٔ آخرعلی مصفّابازیگر،نویسنده، کارگردان و تهیه کنندهخسرو شهیدی
1391گذشتهاصغر فرهادیبازیگر- دوبله نقش خوداحمد
1393مرگ ماهیروح‌الله حجازیبازیگربهرام
1393در دنیای تو ساعت چند است؟صفی یزدانیانبازیگر- تهیه کنندهفرهاد
1393چاقیراما قویدلبازیگرامیر
1394وارونگیبهنام بهزادیبازیگرفرهاد
1394اژدها وارد میشودمانی حقیقینریشن
1394فیلم کوتاه پنجره بازافشین رضایینویسنده- تهیه کننده
1394دوئتنوید دانشبازیگراحمد
1394خانه‌ای در خیابان چهل و یکمحمیدرضا قربانیبازیگرمحسن
1395تابستان داغابراهیم ایرج‌زادبازیگرایمان
1395حکایت دریابهمن فرمان‌آرابازیگردکتر
1396گرگ بازیعباس نظام‌دوستبازیگردکتر
1396خوکمانی حقیقیبازیگرکارگردانی به نام سهراب سعیدی
1396درساژپویا بادکوبهبازیگرپدر گلسا
1396روزهای نارنجیآرش لاهوتیبازیگرمجید
1396سال دوم دانشکده منرسول صدرعاملیبازیگرآقای رحیمی پدر آوا
1397مردی بدون سایهعلیرضا رئیسیانبازیگرماهان کوشیار
1397مستند جنبلهادی کمالی‌مقدم، مینا بزرگمهرتهیه‌کنندگی مشترک
1397جهان با من برقصسروش صحتبازیگرجهان
1397مسخره بازهمایون غنی‌زادهتهیه کننده
1397یلدامسعود بخشیتهیه کننده
1398لامینورزنده‌یاد داریوش مهرجوییبازیگر
1398ستاره بازیهاتف علیمردانیبازیگر
1398خط فرضیفرنوش صمدیتهیه کننده
1399نبودنعلی مصفّابازیگر- نویسنده-کارگردان و تهیه کنندهروزبه
1399لاک‌پشت و حلزونرضا حماسیبازیگر
1399مستند فراموشخانهسهند سرحدی، سید‌فرهاد قدسیتهیه کننده
1399گیج گاهعادل تبریزیمشاور کارگردان
1399آهوهوشنگ گلمکانیبازیگر
1400مرد حلزونی (رقص پا)مزدک ‌میرعابدینیسرمایه‌گذاری مشترک
1401چرا گریه نمی‌کنی؟علیرضا معتمدیبازیگر

با عسکی از علی مصفا در کنار حسن معجونی برای فیلم خوک به بررسی کارنامه هنری این بازیگر در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

فیلم های علی مصفا

سریال های علی مصفا

علی مصفّا بازیگری در قاب تلویزیون را نخستین‌بار با نقش منصور ادیبان برای سریال کیف انگلیسی اثری از زنده‌یاد سید ضیاءالدین دری در سال 1378 تجربه نمود. در این مجموعه تالیوزیونی پرمخاطب وی همراه با همسرش لیلا حاتمی ایفای نقش پرداخت. از دیگر بازیگران سریال کیف انگلیسی می‌توان به مرحوم سیروس گرجستانی، محمدرضا شریفی‌نیا، فرهاد اصلانی، صبا کمالی، دکتر قطب‌الدین صادقی، فاطمه نوری، حسام نواب صفوی، مرحوم جعفر بزرگی، عبدالله اسفندیاری، مرحوم عبدالله اسفندیاری، پیمان شریعتی و رضا کیانیان اشاره کرد.

سریال های علی مصفا

سالنام سریالکارگرداننقش
1378کیف انگلیسیزنده‌یاد سید ضیاءالدین دریمنصور ادیبان
1386پریدختسامان مقدمنادر

علی مصفا در شبکه نمایش خانگی

علی مصفّا در حوزه نمایش خانگی فعالیتش را با نقش تورج مبینی برای سریال میدان سرخ به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان در سال 1400 آغاز نمود. وی تا کنون در چندین اثر مجموعه نمایشی برای شبکه خانگی نقش‌آفرینی داشته است. مصفا و سروش صحت با سریال مگه تموم عمر چندتا بهاره دومین همکاری خود را تجربه نمودند. در این مجموعه نمایشی متفاوت و طنز علاوه بر علی مصفا، بازیگرانی چون قدرت‌الله ایزدی، کاظم سیاحی،  آناهیتا افشار، مجید یوسفی، گیلدا ویشکی، امین صافی، اردشیر کاظمی، عین‌الله دریایی، بهار کاتوزی، وحید آقاپور، محمد نادری، احسان منصوری، حسن نوری و بیژن بنفشه خواه به ایفای نقش پرداختند.

علی مصفا در شبکه نمایش خانگی

سالنام مجموعه نمایشیکارگرداننقش
1400میدان سرخابراهیم ابراهیمیانتورج مبینی
1400حرفه‌ایمصطفی تقی‌زاده
1401-402مگه تموم عمر چندتا بهارهسروش صحتشاهین ربانی
1402هفتکیارش اسدی‌زادهشهروز تیمار
1402شریک جرممازیار میری

در ادامه مقاله بیوگرافی علی مصفا به بررسی فعالیت این بازیگر در حوزه نمایش می‌پردازیم.

تئاترهای علی مصفا

علی مصفّا در حوزه نمایش تا کنون فعالیت چندانی نداشته است و تنها در سال 1398 برای نریشن نمایش زمستان/داخلی/خانه عروسک کاری از پگاه ‌طبسی ‌نژاد حضور یافت.

علاوه بر فعالیت‌های مذکور علی مصفا در سال 1391 عضو هیئت داوران جشنواره اوسیان سینه فن هند را برعهده داشت. همچنین در سال 1400 مصفا از ترجمه کتاب یادداشت‌های زیرزمینی (Notes from Underground) اثر فئودور داستایفسکی رونمایی کرد.

تئاترهای علی مصفا

جوایز و افتخارات علی مصفا

مصفّا تا کنون توانسته افتخارات متعددی بدست بیاورد و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است. در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات این هنرمند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمایید.

جوایز و افتخارات علی مصفا

سالعنوان جایزه و افتخارجشنواره
1373برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پریسیزدهمین جشنواره فیلم فجر
1375کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای لیلاپانزدهمین جشنواره فیلم فجر
1379کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پارتینوزدهمین جشنواره فیلم فجر
1380کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پارتیپنجمین دوره جشن خانه سینما
1381کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای پارتیجشن حافظ
1389برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای آسمان محبوببیست و نهمین جشنواره فیلم فجر
1390برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای پله آخرسی‌امین جشنواره فیلم فجر
1391برنده جایزه فیپرشی برای فیلم پله آخرچهل و هفتمین جشنواره کارلووی واری
1391برنده جایزه هیئت داوران برای بهترین فیلمنامه برای پله آخرجشنواره کرالا
1391برنده جایزه هیئت داوران برای پله آخرجشنواره پونا
1394کاندیدای بهترین فیلم و بهترین نقش اول مرد برای فیلم در دنیای تو ساعت چند استجشن خانه سینما
1395کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای تابستان داغسی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
1398برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جهان با من برقصسی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

شایعات و حواشی علی مصفا

شایعات و حواشی علی مصفا

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست بوده‌اند، که بازیگری کم حاشیه‌ای چون علی مصفا هم از این قاعده مستثنی نیست.

از داغ‌ترین شایعات درباره این بازیگر می‌توان به تیتر طلاق لیلا حاتمی از علی مصفا اشاره کرد که در شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های زرد مطرح شده بود، که خیلی زود کذب بودن خبر مشخص شد.

ماجرای فیلم شوالیه سیاه با همان حکایت شمرون

در کل همکاری علی مصفا با عوامل فیلم حکایت شمرون و همچنین کارگردان کار عماد آل‌ابراهیم دهکردی برای این بازیگر که به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان معرفی شده بود، شایعات و حواشی زیادی را به دنبال داشت.

به طور کلی علی مصفا از کم حاشیه‌ترین بازیگران کشورمان است که چندان اهل مصاحبه یا شرکت در برنامه‌های تلویزیونی نیست. در ادامه با عکسی از علی مصفا در کنار همسر و فرزندانش این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

ماجرای فیلم شوالیه سیاه با همان حکایت شمرون

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو