نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت

نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت


منبع: آرگا

2

1402/11/9

18:38


قبل از هر چیز باید بگوییم که برند، طرح یا نمادی است که شامل: اسم، سمبل، طرح و … می‌شود و هدف از طراحی آن تمایز یک محصول یا خدماتی خاص از دیگر رقباست؛ در واقع برند همان چیزی است که از خدمات و محصولات یک کسب‌و‌کار به ذهن مشتری آمده و به نوعی ارزش و اعتبار اقتصادی آن را بالا می‌برد. ثبت برند تجاری به این منظور است که یک شرکت برای محافظت از حقوق مالکیت فکری برند خود، روندی را جهت ثبت رسمی و قانونی برند خود طی کرده تا دیگران نتوانند به آسانی از طرح و علامت تجاری و برند آن شرکت سوء‌استفاده‌ تجاری کنند. در ادامه ثبت برند بین‌المللی را توضیح خواهیم داد.

معنای ثبت برند بین‌المللی چیست؟

حالا که با ثبت برند و ثبت علامت تجاری به‌طور کلی آشنا شده‌اید، معنای ثبت بین‌المللی برند و ثبت بین‌المللی علامت تجاری را توضیح می‌دهیم. ثبت برند بین‌المللی، به‌طور کلی به معنی اجازه فعالیت و حفظ حقوق مالکیت فکریِ برند و علامت تجاری یک شرکت در خارج از مرز‌های جغرافیایی ایران است؛ به عبارتی دیگر، ثبت برند تجاری به‌صورت بین‌المللی برای آن دسته از تجارت‌هایی کاربرد دارد که مایل هستند در کشور‌های خارجی نیز فعالیت کنند. هر شخص حقیقی یا حقوقی در هر کشوری که بخواهد با یک علامت تجاری خدمات و محصولات خود را معرفی کند، نیازمند این است تا برند خود را در سطح کشوری ثبت کند. از سویی دیگر چیزی به نام برند بین‌المللی وجود دارد که با ثبت آن، شرکت‌ها قادر هستند محصولات، کالا و خدمات خود را در سطح جهانی معرفی کنند.

از آن جایی که بسیاری از شرکت‌های تجاری در کشور ایران مشغول به فعالیت‌های بین‌المللی برون مرزی هستند، محافظت از حقوق برند چنین شرکت‌هایی، در دیگر کشور‌ها بسیار حائز اهمیت است. به‌طور کلی می‌توان گفت که یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌های تُجار و کسب‌‌و‌کار‌های برون مرزی، ثبت برند تجاری به‌صورت بین‌المللی است؛ در واقع با این کار به حوزه‌ کاری خود مهر رسمیت می‌زنند. نا گفته نماند که جهت ثبت شرکت به‌صورت بین‌المللی، باید ابتدا شرکت‌های متقاضی، علامت تجاری خود را در ایران ثبت کرده باشند و پس از آن، فرایند ثبت بین‌المللی را دنبال کنند.

مراحل ثبت برند تجاری بین‌المللی به چه صورت است؟

گفتنی است که برای ثبت علامت تجاری بین‌المللی، خیلی از کشور‌ها تحت موافقت‌نامه‌ بین‌المللی مادرید، مقرارت لازم را ثبت کرده‌اند؛ از این رو وقتی که به موضوع ثبت برند بین‌المللی می‌رسیم، سیستم مادرید و سازمان جهانی مالکیت فکری در نقش اول قرار می‌گیرند. برای ثبت نیاز است که متقاضیان بعد از تهیه‌ مدارک لازم، مراحل زیر را طی کنند.

  • ارسال نامه‌ درخواست ثبت برند تجاری به‌صورت بین‌المللی، به همراه اسامی کشورهای مورد نظر، برای اداره‌ ثبت علائم تجاری و گرفتن تایید از اداره‌ ذکر شده

  • تنظیم یک معرفی‌نامه با سربرگ رسمی شرکت که دارای امضای مدیران و مهر رسمی شرکت باشد.

  • تهیه‌ کپی از مدارک هویتی مدیران، از جمله: شناسنامه و کارت ملی

  • تهیه‌ کپی از آگهی تاسیس و تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

  • اظهارنامه یا گواهی ثبت علامت تجاری در ایران (قبل از ثبت بین‌‌المللی، لازم است ثبت ملی و داخلی برند و علامت تجاری انجام شده باشد)

  • تکمیل فرم مخصوص بین‌المللی جهت ثبت در کشور‌های مد نظر (فرم‌های بین‌المللی به زبان لاتین)

  • امضای برگه محاسبه هزینه‌های ثبت بین‌المللی برند

  • تهیه رسید از پرداخت هزینه بررسی اظهار‌نامه

توجه داشته باشید برای ثبت برند تجاری در صورت داشتن وکیل یا نماینده قانونی، به‌جای مدیران و صاحبان حق امضای شرکت، لازم است وکالت‌نامه‌ای رسمی و معتبر به مدارک ذکر شده اضافه کنید. شما می‌توانید برای انجام این مراحل و دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با ثبت کردن برند به‌طور بین‌المللی، از مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه‌بندی شرکت، اِلی ثبت با آدرس https://elisabt.ir/ استفاده کنید.

نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت

ثبت بین‌المللی برند در کدام کشور‌‌ها امکان‌‌پذیر است؟

بعد از گفتن فرآیند ثبت برند تجاری به‌طور بین‌المللی، لازم است بدانید که هر شرکت از طریق روند ثبت در چه کشورهایی می‌تواند فعالیت تجاری امن داشته باشد و حقوق مالکیت فکری خود را حفظ کند. باتوجه به توافق‌نامه‌ مادرید (سیستم مادرید) حدودا ۸۵ کشور را می‌توان نام برد که ثبت علامت تجاری در آن‌ها قابل اجراست. این کشور‌ها عبارت‌اند از: بیشتر کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، دانمارک، نروژ، رومانی و … همچنین کشور‌های آسیایی مانند: کره جنوبی، ارمنستان، ترکیه، ژاپن و … به همراه آمریکا، استرالیا و انگلستان از جمله مهم‌ترین کشور‌هایی هستند که کسب‌و‌کارهای ایرانی فرصت دارند آنجا اقدام به ثبت بین‌المللی برند کنند.

آیا ثبت بین‌المللی برند ضروری است‌؟

همانطور که گفتیم، هر شرکت تجاری که فعالیت آن برون مرزی و در سطح بین‌المللی است، جهت تاسیس شرکت و معرفی محصولات و خدمات خود در سطح جهانی، نیاز است که دارای یک برند بین‌المللی یا همان برند لاتین باشد؛ اما این سؤال برای اکثر کاربران به‌وجود می‌آید که آیا ثبت برند تجاری، به‌صورت بین‌المللی ضرورت دارد؟ و اصلا این کار برای چه شرکتی حیاتی است‌؟ در جواب باید بگوییم که ثبت بین‌المللی برند الزامی نیست؛ اما با این کار اعتبار و ارزش شرکت بیشتر می‌شود و قطعا افراد زیادی مجذوب کالا و خدمات شرکت می‌شوند که این روند سود قابل‌توجهی در سطح جهانی برای صاحبان شرکت دارد. در واقع با ثبت شرکت به‌طور بین‌المللی، کسب‌وکار شما به‌طور هوشمندانه‌ای در سطح جهان، توسعه یافته و به شهرت می‌رسد. شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر از مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه‌بندی شرکت، از اِلی ثبت استفاده کنید.

مزیت‌های مندرج کردن بین‌المللی برند

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که ثبت کردن برند به‌صورت جهانی مزایای زیادی داشته و در پیشرفت شرکت و درآمد آن تاثیر چشمگیری دارد. در ادامه به ذکر چند مورد از مزایای این کار می‌پردازیم.

بازاریابی مؤثر و هوشمندانه

شما در واقع با ثبت برند تجاری، فرصت دارید بازاریابی و تبلیغات گسترده‌ جهانی داشته باشید. حتما می‌دانید که بازاریابی یکی از ارکان اساسی مشاغل به حساب می‌آید؛ از این رو با ثبت کردن داخلی و خارجی برند، کار بازاریابی را به شکل هوشمندانه‌ای انجام داده‌اید. البته ناگفته نماند، درج کردن برند به‌صورت داخلی و بین‌المللی به تنهایی برای شهرت کالا و خدمات آن کافی نیست و لازم است مسیر طولانی را طی کنید.

کسب اعتبار و قانونی شدن شرکت

یکی دیگر از مزایای این کار، کسب ارزش و اعتبار شرکت است. در واقع تجارت شما در سطح جهانی قانونی شده و گسترش می‌یابد و این موضوع مسیری می‌شود تا مشتریان و کاربران زیادی از سراسر جهان با شرکت شما آشنا شوند.

پیشگیری از کپی برداریِ تجارت

شما می‌توانید با ثبت شرکت و برند تجاری خود به‌طور جهانی، از هر گونه کپی برداری و سو‌ءاستفاده از نام و اعتبار شرکت پیگیری کرده و فرصت تقلید را از دیگر رقبا و شرکت‌های تجاری بگیرید.

رسیدن به سود مناسب

یکی دیگر از مزیت‌های عالی ثبت برند تجاری، کسب درآمد آن است. شما می‌توانید با هزینه‌ای نه چندان بالا، شرکت خود را در سطح جهانی معرفی کرده و با بازاریابی اصولی و حرفه‌ای، سود قابل‌توجهی را کسب کنید.

مورد حمایت قرار گرفتن

لازم است بدانید که با ثبت برند تجاری، به‌طور جهانی، می‌توانید کالا و خدمات شرکت خود را از حمایت‌های بین‌المللی بهره‌مند کنید. در واقع فرصتی ایجاد می‌شود تا سرمایه‌داران و سازمان‌های دولتی کشور‌های خارجی، برای سرمایه‌گذاری در شرکت شما راغب شده و اقدام کنند. علامت تجاری شما با این کار، معتبر و هویت‌دار شده و کالا‌ها و خدمات به سطح تجارت جهانی می‌رسند.

ایجاد دارایی و سرمایه‌ای بالا

یکی دیگر از مزایای ثبت برند در سطح جهانی، ایجاد دارایی است. اگر شما بتوانید با تلاش، برند خود را به سطحی برسانید که مشهور شده و به فروش بالایی برسد، بدون شک خود علامت تجاری، به تنهایی تبدیل به سرمایه‌ای ارزشمند برای شما خواهد شد که با فروش یا اعطای آن به شرکت دیگر، به سود چشمگیری می‌رسید.

منظور از ثبت برند مادرید چیست؟

در سال‌های گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی، برای ثبت برند تجاری خود در سطح بین‌الملل، مجبور بودند مراحل بسیار پیچیده و زمان‌بری را طی کرده و به‌طور جداگانه به کشور‌های مورد نظر سفر کنند تا برند خود را تک به تک در آن‌ها ثبت کنند. این شرایط ثبت برند بین کشور‌های خارجی هزینه‌های زیادی جهت ترجمه، اظهارنامه و … برای آن‌ها در بر داشت؛ همین هزینه‌ها و پیچیدگی کار باعث به‌وجود آمدن سیستمی تحت عنوان مادرید از طرف اتحادیه کنوانسیون پاریس شد تا معظلات پیش رو را برداشته و مسیر ثبت جهانی را هموار سازد. شما می‌توانید با ثبت مادرید از حقوق هر برندی در کشور‌های عضو کنوانسیون پاریس حفاظت کنید. از آن‌جایی که برای شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌ها، ثبت بین‌المللی برند اهمیت بسیاری دارد، سیستم مادرید گزینه‌ بسیار مناسبی برای حمایت از کالا‌‌ها و خدمات جهانی است.

اقدامات دفتر سازمان جهانی برای ثبت جهانی برند

دفتر سازمان جهانی بین‌المللی وایپو، برای ثبت برند تجاری، بعد از بررسی‌های لازم، جهت تشخیص اظهارنامه و تمام مدارک ارسال شده، همچنین بررسی وضعیت ثبت نماد داخلی به مدت ۶۰ روز، کشور مبدأ را از وضعیت برند شرکت متقاضی با خبر کرده و در صورت مشاهده‌ هر نقصی در مدارک و تقاضانامه، شرکت متقاضی می‌بایست به مدت ۳ ماه جهت رفع و رجوع اقدام کرده و مجددا اظهارنامه را بار‌گذاری کند که در صورت ایراد نداشتن و تایید شدن از طرف سازمان وایپو، علامت تجاری متقاضی در دفتر سازمان جهانی مالکیت معنوی جهانی پذیرفته و برند به‌طور رسمی ثبت می‌شود؛ سپس ابلاغیه‌ای مبنی بر مورد حمایت قرار گرفتن برند توسط کشورهای مدنظر به کشور مبدأ و سایر کشور‌ها و ارسال می‌شود. شما می‌توانید با اقدامات نه چندان دشواری که برایتان شرح دادیم، برند شرکت خود را جهانی کنید. اطلاعات دقیق‌تر را می‌توانید از مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه‌بندی شرکت، اِلی ثبت، با آدرس https://elisabt.ir/ دریافت کنید.

نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت

انتخاب برند تجاری بین‌المللی

یکی از مسائل و نکات مهمی که قبل از ثبت برند تجاری، یا همان اسم تجاری شرکت باید مدنظر بگیرد، انتخاب یک نام مناسب برای آن است. بعد از انتخاب نام، ابتدا آن را در داخل کشور ثبت کنید، توجه داشته باشید که نام برند شما باید حتما واحد و یونیک باشد؛ بنابراین نام برند انتخابی شرکت خود را استعلام بگیرید تا بعد از ثبت درگیر مشکلات بازار‌یابی نشوید. انتخاب اسم تکراری و غیر یونیک هنگام تاسیس شرکت، طرافداران و مشتریان شما را دچار سردرگمی کرده و روند تبلیغات را مشکل می‌کند.

مهم‌ترین نکات در انتخاب نام برند تجاری جهانی

لازم است بدانید که انتخاب نامِ برند تجاری شما، محدودیتی در سطح بین‌المللی ندارد؛ اما علامت تجاری باید مطابقت کامل با ضوابط و قوانین کشور مبدأ داشته باشد؛ به‌عنوان مثال در کشور ایران هر گونه اسم تجاری که با قوانین اسلامی مغایرت داشته باشد، قطعا تایید نخواهد شد؛ بنابراین هنگام انتخاب، ابتدا قوانین شرکت مبدأ را مدنظر بگیرید تا از طرف اداره مالکیت معنوی ایران تایید شوید. ثبت برند تجاری، باید تطابق کامل با نظام عمومی و موازین شرعی هر کشور داشته باشد، همچنین باعث فریب اذهان مردم نشود؛ در غیر این‌صورت رد می‌شود. غیر از نکاتی که گفته شد، موارد دیگری نیز وجود دارد که هنگام انتخاب نام برند تجاری بین‌المللی، لازم است به آن‌ها توجه کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نامی که برای برند بین‌المللی انتخاب می‌کنید، باید یونیک، منحصربه‌فرد و جذاب باشد.

  • نام برند بین‌المللی باید ساده، قابل فهم بوده و تلفظ ساده‌ای هم داشته باشد؛ به‌صورت کلی به آسانی به ذهن سپرده شود.

  • نام انتخابی شما، باید با دیگر زبان‌ها مطابقت داشته باشد.

  • نام برند بین‌المللی باید با دامنه وب‌سایت شما یکسان باشد؛ بهتر است که قبل از تایید اسم برند، استعلام‌ آن را بگیرید و در صورت آزاد نبودن آن، از انتخاب کردنش منصرف شوید؛ همچنین لازم است نام انتخابی را در شبکه‌های اجتماعی مانند: اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و … بررسی کنید. حتما شبکه‌های اجتماعی شده و نام تجاری خود را به کاربران نشان دهید.

برای ثبت کردن برند بین‌المللی چقدر زمان نیاز است؟

همانطور که گفتیم، جهت ثبت برند بین‌المللی، اول باید علامت تجاری ملی را به ثبت برسانید. شما برای ثبت برند تجاری داخلی، حداکثر نیازمند ۷۰ روز زمان هستید؛ درصورتی‌که قصد داشته باشید برند خود را به‌صورت بین‌المللی ثبت کنید، قطعا باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید. دفتر نمایندگی سازمان وایپو، باید اظهار‌نامه را حداکثر طی دو ماه از تاریخ ثبت اساسی، از طرف شرکت متقاضی، برای دفتر بین‌الملل ارسال کند.

نحوه‌ تمدید برند بین‌الملل به چه صورت است؟

برند بین‌المللی نیز مانند برند داخلی می‌بایست هر ۱۰ سال یک‌بار تمدید شود. شما می‌توانید برای تمدید برند به سایت وایپو، بخش تمدید برند، مراجعه کنید. توجه داشته باشید درصورتی‌که به زبان انگلیسی مسلط نیستید، بهتر است برای پیشبرد کارها از یک وکیل کمک بگیرید. اگر زمان تمدید برند را فراموش کردید، دفتر بین‌المللی وایپو، شش ماه قبل از تاریخ انقضای آن، ابلاغیه‌ای به شرکت ارسال خواهد کرد. فراموش نکنید که برای ثبت برند تجاری طبق قوانین سازمان جهانی ثبت بین‌المللی برند وایپو، آن دسته از برند‌هایی که مدت اعتبار آن‌ها به پایان رسیده و جهت تمدید اقدامی نکرده‌اند، باطل شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه‌بندی شرکت اِلی ثبت بهره‌مند شوید.

سه قانون مهم ثبت کردن برند تجاری، به‌صورت بین‌المللی که باید بدانید

  1. طبق قوانین سازمان وایپو، هر شخص یا شرکتی که به‌صورت عمدی در خصوص مندرج کردن برند، داخلی و جهانی مرتکب جرمی شود، علاوه‌بر اینکه جریمه نقدی می‌شود، بین ۳ تا ۶ ماه هم محکوم به حبس می‌شود؛ بنابراین هنگام ثبت کردن برند نهایت دقت خود را به‌کار گیرید.

  2. یکی دیگر از قوانینی که برای ثبت برند تجاری در دفتر سازمان وایپو ثبت شده، این است که اگر مالکان علامت تجاری جهانی، به مدت سه سال از برند خود استفاده نکنند؛ برند آ‌ن‌ها باطل شده و به اشخاص و شرکت‌های دیگری واگذار می‌شود؛ بنابراین اگر در حال حاضر قصد راه‌اندازی کسب‌‌و‌کاری را ندارید، بهتر است از ثبت آن منصرف و در زمان نیاز اقدام کنید.

  3. یکی دیگر از قوانین تمدید کردن برند این است که هنگام تمدید، مجددا طبقات برند را تعیین کنید. دقت کنید که منظور از طبقه برند همان دسته‌بندی حوزه فعالیت اشخاص حقیقی یا حقوقی است. در ادامه لیست طبقه‌بندی را ذکر می‌کنیم.

لیست طبقه‌بندی ثبت کردن برند در سطح جهانی

در قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و ثبت علائم تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام محصولات در ۴۵ دسته تقسیم‌بندی شده‌اند. متقاضی ثبت برند تجاری، هم داخلی و هم جهانی، لازم است نوع طبقه‌ محصول خود را معین کند. دقت کنید که تعداد طبقات روی هزینه‌ ثبت بین‌المللی برند تاثیر دارد؛ بنابراین هنگام انتخاب دسته باید دقت کنید. در ادامه ۴۵ دسته، طبقه‌بندیِ درج برند در سطح بین‌الملل را نام می‌بریم.

  • طبقه‌ اول: تمام مواد شیمیایی مربوط به حوزه‌ علوم عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی، جنگلبانی، رزین‌ها و پلاستیک‌های پردازش نشده، کود‌های گیاهی، ترکیبات اطفاء حریق، مواد آبکاری و جوشکاری فلزات، مواد شیمیایی جهت نگهداری مواد غذایی، مواد دباغی، چسب‌های صنعتی
  • طبقه دوم: تمام مواد شیمیایی مرتبط با ساختمان‌سازی و حوزه هنری، رنگ روغن، جلا، لاک، مواد ضد زنگ زدگی و پیشگیری از فاسد شدن چوب، مواد رنگی و تثبیت رنگ، صمغ‌های خام طبیعی، فلزات مخصوص نقاشان ساختمان به‌صورت پودر یا ورق
  • طبقه سوم: این طبقه در روند ثبت برند تجاری، جهانی شامل: تمام مواد شیمیایی مرتبط با حیطه‌ بهداشتی، ترکیبات سفیدکننده و مواد شستشوی لباس، مواد مخصوص تمیز کردن و براق کردن، صابون، عطریات، روغن‌های اسانس، مواد آرایشی، لوسیون‌های مو، خمیردندان
  • طبقه چهارم: تمام مواد شیمیایی مربوط به حیطه‌ خودرو، روغن‌ها و گریس‌های صنعتی، روان‌کننده‌ها، ترکیبات گرد‌گیری، انواع سوخت موتور، مواد روشنایی، انواع شمع و فتیله چراغ
  • طبقه پنجم: مرتبط با مواد دارویی و شیمیایی در حیطه‌ پزشکی، مواد بهداشتی مصارف پزشکی، مواد رژیمی برای مصارف پزشکی، غذای کودکان، انواع گچ شکسته‌بندی، لوازم زخم‌بندی، مواد پر کردن دندان، موم دندان‌سازی، ضدعفونی‌کننده‌ها، مواد نابودکننده حشرات موذی، قارچ‌کش، مواد دفع نباتات هرزه
  • طبقه‌ ششم: کلیه فلزات عادی و آلیاژهای آن‌ها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان‌های فلزی قابل حمل، مواد فلزی گاو صندوق، اجناس فلزی دیگری که در دیگر طبقات ذکر نشده‌اند.
  • طبقه هفتم: طبقه ۷ در ثبت برند تجاری در سطح بین‌الملل شامل: ماشین‌آلات و ماشین‌افزارها، قفل و بست و حلقه‌های اتصال قطعات، ماشین‌ها و قطعات انتقال قوه، لوازم و ابزار کشاورزی، ماشین جوجه‌کشی
  • طبقه هشت: انواع ابزار و تجهیزات دستی (هر چیزی که با دست کار کند)؛ سرویس چاقو، چنگال و قاشق، سلاح کمری، تیغ
  • طبقه نهم: تمام تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای دریا‌نوردی، عکاسی، سینمایی، هنری، مساحی، بصری، وزن کردن، اندازه‌گیری، علامت دادن، کنترل و مراقبت، نجات و آموزش، اسباب و لوازم هدایت، تبدیل، ذخیره‌سازی، تنظیم یا کنترل جریان برق، آلات و وسایل ضبط، ماشین حساب، دستگاه آتش‌نشانی و ..
  • طبقه دهم: تمام ابزار و تجهیزات در حوزه پزشکی، ابزار جراحی، پزشکی، دندان‌سازی، اندام‌های مصنوعی، دندان و چشم مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد بخیه‌زنی
  • طبقه یازدهم: تمام سیستم‌ها و تجهیزات مورد نیاز ساختمان‌های خانگی و صنعتی، دستگاه‌های روشنایی، حرارتی، مواد بخار، طبخ، سرد کردن، تهویه، تهیه آب بهداشتی
  • طبقه دوازدهم: این قسمت نیز در ثبت برند تجاری در سطح جهان شامل: تمام وسایل نقلیه، دستگاه‌های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • طبقه سیزدهم: انواح سلاح گرم، مهمات و هر نوع پرتابه مانند: موشک، خمپاره و …، مواد منفجره، مواد آتش‌بازی
  • طبقه چهاردهم: انواع فلزات گران‌بها و آلیژهای آن‌ها و هر کالایی که با فلز گران‌بها ساخته شده یا روکش شود و در دیگر طبقات ذکر نشده است؛ مانند: جواهرات، سنگ‌های قیمتی، اسباب و وسایل ساعت‌سازی
  • طبقه پانزدهم: تمام ادوات موسیقی
  • طبقه شانزدهم: مقوا و کالاهای کاغذی که در طبقات دیگر ذکر نشده، مواد صحافی، نوشت‌افزار، چسب جهت مصارف تحریری یا خانگی، قلم‌مو و وسایل نقاشی، ماشین تحریر و ملزومات دفتر (به غیر از مبلمان)، مواد آموزشی و تدریس (به غیر از دستگاه‌ها)
  • طبقه هفدهم: انواع لاستیک، کائوچو، صمغ، پنبه نسوز، سنگ طلق و کالاهای ساخته‌شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده، مواد بسته‌بندی، لوله‌های قابل ارتجاع غیر فلزی
  • طبقه هجدهم: این طبقه نیز در ثبت برند تجاری، شامل: چرم و مصنوعات چرمی، پوست حیوانات، چمدان، کیسه و کیف‌های مسافرتی، چتر
  • طبقه نوزدهم: تمام مصالح ساختمانی، لوله‌های فلزی سخت و غیر قابل انعطاف در استفاده از ساختمان، قیر، ساختمان‌های غیر فلزی متحرک، بنا‌های یاد‌بود غیر فلزی
  • طبقه بیستم: تمام وسایل دکوراسیون ساختمان، مبلمان و اثاثیه، آینه، قاب عکس، کالا‌های ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی، حصیر
  • طبقه بیست و یکم: تمام ظروف خانگی و آشپزخانه (که ساختار یا روکش آن‌ها از فلزات قیمتی نبوده)، شیشه‌آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در دیگر طبقات ذکر نشده‌اند.
  • طبقه بیست و دوم: هر نوع طناب و ریسمان، تور، چادر، سایبان، برزنت، کیسه و گونی، مواد خام لیفی برای نساجی
  • طبقه بیست و سوم: هر نوع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی
  • طبقه بیست و چهارم: تمام محصولات حیطه‌ نساجی و پارچه‌ای، روتختی و رومیزی
  • طبقه بیست و پنجم: این طبقه در ثبت برند تجاری هر نوع پوشاک، پاپوش و پوشش سر
  • طبقه بیست و ششم: انوع توری، قلاب دوزی ربان، نوار، حاشیه و قیطان، دکمه، قزن، قفلی، سنجاق و سوزن ته گرد، گل‌های مصنوعی
  • طبقه بیست و هفتم: هر نوع فرش ماشینی و دست‌باف، قالیچه، حصیر و زیر اندازو سایر کف‌پوش‌ها
  • طبقه بیست و هشتم: هر نوع تجهیزات حیطه‌ ورزش، انواع بازی و اسباب‌بازی، تزئینات درخت کریسمس
  • طبقه بیست و نهم: این طبقه مربوط به انواع محصولات گوشتی و پروتئینی، گوشت ماهی، طیور و شکار، عصاره گوشت، سبزیجات و میوه‌جات به‌صورت کنسرو، خشک شده و پخته شده، انواع ژله، مربا و کمپوت، تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌ها و چربی‌های خوراکی
  • طبقه‌ سی‌ام: انواع قهوه، چای، کاکائو، نشاسته، شکر، برنج، آرد و فرآورده تهیه شده از غلات، نان، نان شیرینی، مایه خمیر، انواع سس (چاشنی)، ادویه‌جات، یخ
  • طبقه سی و یکم: این طبقه در ثبت برند تجاری داخلی و بین‌الملل شامل: انواع محصولات کشاورزی، میوه و سبزیجات تازه، بذر، گیاهان و گل‌های طبیعی، غذای حیوانات است.
  • طبقه سی و دوم: هر نوع نوشیدنی غیر الکلی سرد، ماءالشعیر، میوه و شربت‌های میوه‌ای، ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه
  • طبقه سی و سوم: خدمات
  • طبقه سی و چهارم: لوازم تدخین، تنباکو، کبریت
  • طبقه سی و پنجم: هر نوع خدمات بازاریابی، تبلیغات، مدیریت تجاری، امور اداری و دفتری
  • طبقه سی و ششم: بیمه، امور مالی و حسابداری، معاملات املاک و مستغلات
  • طبقه سی و هفتم: حیطه‌ بازسازی و ساختمان‌سازی
  • طبقه سی و هشتم: خدمت‌رسانی مخابرات از راه دور
  • طبقه سی و نهم: خدمات حمل و نقل، بسته‌بندی و نگهداری انواع کالا
  • طبقه چهلم: انواع خدمات بهسازی و عمل آوردن مواد
  • طبقه چهل و یکم: این دسته در ثبت برند تجاری، خدمات آموزش و پرورش، خدمات تفریحی و سرگرمی، خدمات ورزشی و فرهنگی، کار آموزی و تعلیمی
  • طبقه چهل و دوم: خدمات نوین، فناوری، دانش، تحقیق و پژوهش و طراحی مهندسی و توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ای
  • طبقه چهل و سوم: خدمات عرضه مواد غذایی، تامین مسکن و محل اقامت موقت
  • طبقه چهل و چهارم: انواع خدمات پزشکی، خدمات بهداشتی و زیبایی، خدمات کشاورزی و باغ‌داری
  • طبقه‌ چهل و پنجم: طبقه‌ آخر خدمات شخصی یا اجتماعی است؛ شما می‌توانید قبل از تاسیس شرکت برای تشخیص دقیق طبقه‌ برند خود از مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه بندی شرکت اِلی ثبت، با آدرس https://elisabt.ir/ استفاده کنید.

 

نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت

علائم تجاری که نمی‌توان ثبت کرد

گفتنی است که در دستور‌العمل‌های لحاظ شده برای ثبت برند بین‌المللی و علامت تجاری، برخی از نام‌ها و علائم انتخاب شده، به هیچ عنوان قابلیت ثبت شدن ندارند؛ در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی

  • مورد ممنوع بعدی در ثبت برند تجاری، علائم یا آرم‌های دولت ایران است.

  • پرچم‌های منتسب به دولت و هر پرچمی که توسط کشور ایران منع شده باشد.

  • علامت موسسات رسمی مانند صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و …

  • کلمات یا عباراتی مانند: دولتی، ایران و .. که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد.

  • علائمی که مخل نظام عمومی یا منافی عفت باشند.

  • واژه‌های عام مانند: رایانه یا کتاب به تنهایی؛ زیرا این کلمات واژه‌های عام بوده و برای تمام محصولات استفاده می‌شوند.

  • واژه‌های توصیف‌کننده مانند: شیرین و خوشمزه؛ این کلمات برای توصیف محصولات و اجناس به‌کاررفته و در ثبت شرکت، به تنهایی و بدون پسوند قابل درج نیستند.

  • علائم گمراه‌کننده، مثلا تصویر زنبور روی محصولات شیره انگور و خرما مردود خواهد شد؛ زیرا مصرف‌کنندگان ممکن است آن را با تصور عسل خریداری کنند.

  • پرچم، نشان‌ها‌ی سلطنتی

  • همچنین مواردی مانند: تشابه زیاد برندِ دو موسسه، طوری که قابل تمایز نباشند یا عین علامتی که پیش از این به نام شخص دیگری ثبت شده و تاریخ انقضای آن مقدم باشد.

 

نحوه ثبت برند تجاری بین المللی و تاسیس شرکت الی ثبت

با ثبت برند تجاری پیشرفت شغلی خود را رقم بزنید

در این مقاله سعی کردیم، شما را با مزایای ثبت برند تجاری به‌طور داخلی و بین‌الملل، نحوه و مراحل ثبت آشنا کنیم. همچنین مدارک لازم، زمانی که برای این کار نیاز است و قوانین مهمی که باید رعایت کنید را ذکر کردیم. گفتیم که ثبت کردن برند به‌طور جهانی در کدام کشور‌ها امکان‌پذیر است و چه نکاتی را هنگام انتخاب نام برند باید رعایت کنید. از سویی دیگر علائم و نام‌هایی که نمی‌توانید انتخاب کنید و طبق قانون مردود می‌شوند را نیز بازگو کردیم. در آخر لیست طبقه‌بندی که جهت مندرج کردن برند بین‌المللی باید مطالعه کنید را در متن آوردیم تا شما با روند ثبت به‌طور کامل آشنا شوید و در صورت نیاز با مطالعه‌ مقاله از مطالب مفید آن بهره گرفته و به پاسخ سوالات خود برسید. توصیه می‌کنیم اگر با مطالعه این مطلب باز هم سوال یا ابهامی داشتید، از مشاورین شرکت اِلی ثبت با آدرس https://elisabt.ir/ استفاده کنید. در پایان سوال و نظرات خود را در ارتباط با این مقاله با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو