ترس از پیری چه دلیلی دارد؟ و چطور بر آن غلبه کنیم؟

ترس از پیری چه دلیلی دارد؟ و چطور بر آن غلبه کنیم؟


منبع: آرگا

1

1402/11/9

22:05


یکی از موضوعاتی که ممکن است همه ما در زندگی با آن مواجه شویم، ترس از پیری است. بیشتر افراد در زندگی با این مشکل مواجه می شوند، اما برای برخی به یک معضل و ترس جدی تبدیل شده است. حال این سؤال مطرح می شود که چه چیزی باعث ترس از پیری می شود؟

اگر از پیر شدن هراس دارید و نگران بالا رفتن سن خود هستید، باید بدانید افراد بسیاری مانند شما این حس سخت را تجربه می کنند. به همین خاطر گاهی اوقات آرزو می کنیم ای کاش نیرو و انرژی قبل را داشتیم. اگرچه احساس ناراحتی درباره پیر شدن و بالا رفتن سن یک امر مهم تلقی می شود، ولی بسیاری از افرادی که درگیر گراسکوفوبیا یا ترس از پیری هستند یک نگرانی جدی را تجربه می کنند. آن ها ممکن است از لحاظ روحی و جسمی درگیر آسیب شوند. این نگرانی یک اضطراب مداوم و غیر طبیعی است که برخی از افراد نسبت به پیر شدن دارند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با ترس از پیری آشنا شویم و راه های مقابله با آن را بشناسیم.

ترس از پیری یا گراسکوفوبیا به چه معناست؟

یکی از رایج ترین مسائلی که در دوره های مختلف زندگی برای فرد ایجاد می شود، ترس از پیری یا گراسکوفوبیا است. این موضوع حتی در سنین پایین تر نیز مشاهده می شود و شرایط جسمی و روحی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که فرد به انتهای دوره میانسالی می رسد معمولا با بیماری های روحی و جسمی زیادی روبرو می شود. این موضوع در سنین جوانی بیشتر بروز پیدا می کند و می تواند روی حالات روحی و روانی فرد تأثیر زیادی بگذارد.

ترس از پیری یا گراسکوفوبیا با درک پیری رابطه مستقیم دارد. یکی از اصلی ترین عوامل بازدارنده آن، درک فرد از دوران پیری است. شخص باید بالا رفتن سن و عواقب آن را بتواند بپذیرد تا با روش بهتری به زندگی ادامه دهد. یکی از بهترین اقداماتی که در رابطه با این موضوع می توان انجام داد، آگاهی دادن به افراد در سنین پایین است تا بتوانند با دوران پیری خود راحت تر کنار بیایند.

ترس از پیری ممکن است زوایای گوناگونی برای فرد داشته باشد. به طور مثال ناتوان شدن و ترس از بیماری را که ناشی از این اتفاق است، باید در نظر گرفت. جالب است بدانید ترس از پیری در مردان و زنان ایجاد می شود. اما معمولا این ترس در زنان بیشتر دیده می شود. زنان ترس از دست دادن زیبایی و تناسب اندام را بیشتر از مردان حس می کنند. به خصوص مسائل و مشکلاتی که به خاطر زایمان و یائسگی در خانم ها به وجود می آید، می تواند ترس از پیری را تشدید کند.

ترس از پیری در میزان طبیعی و کم ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. در هر حال پروسه فرسوده شدن و پیری برای هر فردی دردناک و سخت است، اما این موضوع در زندگی برخی از افراد پررنگ تر است.

علائم گراسکوفوبیا

ترس از پیری چه عوارضی دارد؟

گاهی ترس از پیری باعث ایجاد اضطراب و استرس در فرد می شود. این موضوع اگر در سنین پایین تر اتفاق بیفتد باعث استرس طولانی مدت می شود که همین عامل بیماری ها و مشکلات مختلف است. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که گراسکوفوبیا سبب کاهش طول عمر فرد می شود. هر شخصی در سنین مختلف با بیماری های گوناگونی مواجه می شود. ترس از پیری می تواند علائم این بیماری ها را تشدید کند و شخص بیشتر درگیر عوارض شود. علاوه بر این در سنین میانسالی این اعتقادات و باورها بیشتر می شود و شخص درگیر پیری زودرس می شود.

دلیل ترس از پیری چیست؟

در حال حاضر محققین به طور دقیق نمی دانند که ترس از پیری زمینه ژنتیکی دارد یا واقعا یک رفتار شرطی است. کارشناسان معتقدند که مورد دوم در بروز این احساس نقش مهمی دارد. در حقیقت دیدگاه فرد درباره پیر شدن بر حسی که درباره بالا رفتن سن دارد، تأثیر می گذارد. ترس از پیری ممکن است ناشی از مشکلات جسمانی و روحی باشد. بیشتر کسانی که زمینه اضطراب و استرس بالایی دارند، ممکن است درگیر ترس از پیری شوند. علاوه بر این مشکلات ناشی از بهداشت جسمانی مانند تیروئید و نارسایی های هورمونی زمینه ساز بروز ترس از پیری هستند.

موضوع مهمی که در ابتلا به ترس از پیری اهمیت دارد، محیط و اجتماعی است که شخص در آن زندگی می کند. گاهی اوقات شخص در سن پایین تر با دوران سالمندی و ناتوانی افراد دیگر مواجه می شود. علاوه بر این شاهد مرگ عزیزان خود است. همه این عوامل می توانند در ذهن فرد ایجاد شوند و موجب ترس از پیری شوند. به همین خاطر نیاز است تا افراد جوان به تغییرات جسمی و روحی خود در دوران پیری آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند از این اختلال پیشگیری کنند. مهم ترین عواملی که موجب ترس از پیری می شوند، عبارتند از:

ترس از پیری چیست؟

۱. تجربیات شخصی در خصوص ارتباط با افراد سالمند

دیدار با افراد سالمندی که درگیر موقعیت های دشوار زندگی می شوند، حس ناخوشایندی درباره پیری ایجاد می کند. از سوی دیگر، ارتباط نداشتن با افراد مسن نیز ممکن است دیدگاه تعصب آمیزی درباره پیری ایجاد کند. زمانی که شما با هیچ فرد سالمندی ارتباط نداشته باشید، رسانه های اجتماعی و پیام های منفی جامعه را راحت تر قبول می کنید.

۲. پیام های منفی درباره افزایش سن در رسانه ها

جامعه مدرن به خصوص رسانه های اجتماعی، از جوانی استقبال می کنند و درباره بالا رفتن سن هشدار می دهند. پیام های اجتماعی مرتبط با پیری معمولا باعث ایجاد باورهای منفی در خصوص پیری می شوند.

۳. تبعیض در محل کار

اگر چه قوانین از افراد در برابر تبعیض های مربوط به سن در محیط کار محافظت می کنند، ولی همچنان نگرش ها به طور سیستماتیک به ضرر افراد سالمند است.

۴. تولد یا سالگرد فوت

رویدادهایی مثل روز تولد یا سالگرد فوت موجب گراسکوفوبیا یا ترس از پیری می شوند. زیرا اغلب معیارهای سنی در ما احساس پیری ایجاد می کند و ممکن است ما را به یاد مرگ و میر بیندازند.

۵. فشار از سوی صنعت زیبایی ضد پیری

باورهای منفی در خصوص پیری توسط شرکت هایی که در حوزه زیبایی مشغول به فعالیت هستند، زیاد تبلیغ می شوند. جامعه مدرن به گونه ای به پدیده پیری نگاه می کند که گویی نشانه یک بیماری است. از سوی دیگر، صنعت زیبایی از ما می خواهد آن محصول را خریداری کنیم یا از روش های گران قیمت استفاده کنیم.

درمان ترس از پیری

نشانه های ترس از پیری

افرادی که درگیر ترس از پیری هستند، معمولا در پذیرش واقعیت دچار مشکل هستند و نمی توانند به هیچ عنوان حقیقت را بپذیرند. برخی از اوقات آن ها حس وحشت دارند. در برخی موارد که این حس شدید شود، ممکن است شخص درگیر اضطراب و تنگی نفس شود. یکی از رایج ترین واکنش های بدن به این موضوع، تعریق است. علاوه بر این لرزش و خشکی دهان از نشانه های اضطراب و ترس است. گراسکوفوبیا مدام همراه این افراد است. یکی دیگر از مشکلاتی که برای این افراد ایجاد می شود، فکر کردن بیش از حد به موضوعی مانند مرگ است. ممکن است این افکار زندگی شخص را به طور کامل تحت تأثیر قرار دهد. این مسئله تا جایی پیش می رود که عملکرد درست و طبیعی این افراد دچار مشکلات جدی می شود.

گاهی اوقات ترس از پیری موجب بی حوصلگی و افسردگی فرد می شود. این افراد با گذشت زمان شور و شوق زندگی را از دست می دهند و نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند. ممکن است این افراد احساس بیهودگی و بی ارزشی زیادی داشته باشند. علائم گراسکوفوبیا می تواند شده یافته و شخص را درگیر بی خوابی های شبانه و مزمن کند.

چه افرادی به ترس از پیری مبتلا می شوند؟

هر فردی می تواند تحت تأثیر استرس و اضطراب ناشی از بالا رفتن سن قرار بگیرد:

کودکان

کودکان نگران بزرگ تر شدن خود هستند، زیرا با افزایش سن ممکن است درگیر اضطراب جدایی شوند. علاوه بر این در خصوص پیر شدن و مرگ والدین احساس نگرانی دارند. به همین دلیل ممکن است از افزایش مسئولیت های خود در خانه و مدرسه درگیر بترسند.

نوجوانان و جوانان

ممکن است نوجوانان و جوانان درباره کاهش محبوبیت، شادابی، جذابیت و استقلال خود درگیر اضطراب شوند. تحقیقات روی بیش از ۲ هزار نفر نشان می دهد افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال، بدبینانه ترین دیدگاه ها را در خصوص پیری دارند:

  • ۴۰ درصد این افراد بر این باور بودند که زوال عقل با افزایش سن اجتناب ناپذیر است.
  • ۲۵ درصد این افراد معتقدند افسردگی و ناراحتی در سنین بالا بیشتر اتفاق می افتد.
  • ۲۴ درصد بر این باور بودند افرادی که مسن هستند به هیچ عنوان جذاب تلقی نمی شوند.

بزرگسالان مسن تر

کسانی که مسن هستند ممکن است از بیماری، مرگ و از دست دادن استقلال خود ترس و اضطراب داشته باشند.

روش های پیشگیری از گراسکوفوبیا

آیا باورهای مذهبی بر گراسکوفوبیا تأثیر می گذارند؟

 کسانی که باورهای مذهبی عمیق تری دارند، ساده تر می توانند با پروسه زندگی و در نهایت با دوران پیری خود کنار بیایند. این افراد معتقدند مرگ به هیچ عنوان پایان زندگی نیست و بعد از این دوران نیز می توانند زندگی خوشی داشته باشند. به همین خاطر دوران سالمندی را نز به عنوان یکی از مراحل اصلی زندگی خود پذیرفته اند و نسبت با سایر افراد اضطراب و ترس کمتری دارند. بهتر است بدانید این افراد در صورت روبرو شدن با شرایط سخت و استرس زا کنترل بیشتری روی امور زندگی خواهند داشت. علاوه بر این افراد به وسیله اعمال مذهبی مانند دعا کردن و نماز خواندن می توانند استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. این راهکارها به خصوص در دوران میانسالی یا پیری به تقویت روحیه فرد کمک زیادی می کند.

درمان گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

ترس از پیری یا گراسکوفوبیا مثل همه مشکلات و ترس های روحی که برای فرد ایجاد می شوند، می تواند درمان شود و بهبود یابد. برخی از روانشناسان در ابتدای کار راه حل های گوناگونی ارائه می دهند. به طور مثال پیشنهاد می کنند تا فرد بیشتر از لوازم آرایشی استفاده کند تا احساس پیری و پژمردگی او کمتر شود. علاوه بر این یکی از بهترین روش هایی که فرد می تواند انجام دهد، داشتن تناسب اندام و ورزش کردن است که می تواند در روحیه او تأثیر بگذارد و به سالم ماندن او کمک کند.

یکی از راه هایی که به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند، یوگا و مدیتیشن است. یک فرد سالمند باید یک برنامه منظم را در کنار تغذیه مناسب داشته باشد. با این کار اضطراب و استرس او کاهش پیدا می کند. توجه داشته باشید در برخی از شرایط ترس از پیری بیشتر می شود و نیاز به ارائه راهکارهای جدیدتر دارد. علاوه بر این ممکن است وضعیت هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشد؛ در نتیجه فرد به راهکار دیگری نیاز دارد. به همین خاطر توصیه می شود به یک روان درمانگر با تجربه مراجعه کنند.

در موقعیت های دیگر نیز، ممکن است شخص نیاز به دارو داشته باشد تا بتواند اوضاع را بهتر مدیریت کند. روانپزشک در کنار تجویز داروهای اضطراب و ضد استرس، راهکارهای دیگری برای مدیریت این شرایط ارائه می دهد. اصلی ترین مسئله درباره این موضوع درک درست از پروسه پیری است. به همین دلیل روانشناس با آگاهی و آرامش بخشیدن به بیمار، پذیرش این مسئله را برای فرد ساده تر می کند. در نتیجه شرایط روحی بیمار بهبود پیدا می کند.

گراسکوفوبیا چه عوارضی دارد؟

شیوه های پیشگیری از گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

اصلی ترین مسئله برای داشتن جسم و روح سالم، داشتن سبک زندگی درست است. سبک زندگی سالم شامل تحرک کافی و تغذیه مناسب است. معمولا کسانی که سبک زندگی سالم تری دارند، کمتر از افراد دیگر درگیر اضطراب و استرس می شوند و این موضوع تا حد زیادی از گراسکوفوبیا پیشگیری می کند. شما باید روحیه خودباوری خود را تقویت کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. هر فردی باید این موضوع را بپذیرد که می تواند بزرگ ترین تأثیر را در زندگی خود داشته باشد. به همین دلیل باید بهترین عملکرد را از خود ارائه دهد. یکی از بهترین کارهایی که برای پیشگیری از گراسکوفوبیا می توان انجام داد، داشتن آگاهی کافی درباره پیری و روند پیر شدن است.

ممکن است مسائل و مشکلات بسیاری در دوران جوانی فرد وجود داشته باشد، اما این موضوع به این معنا نیست که فرد نمی تواند به اندازه کافی از زندگی خود لذت ببرد. او باید بتواند پروسه پیر شدن خود را به طور کامل بپذیرد و متناسب با این دوران بهترین رفتارها را از خود نشان دهد.

یکی از اصلی ترین دلایل ترس از پیری، احساس مداوم تنهایی است. برای جلوگیری از این احساس فرد باید با آدم های مناسب رفت و آمد کند. به همین خاطر باید دوست های جدید داشته باشد تا کمتر احساس تنهایی داشته باشد. هر فردی به خصوص در دوران پیری دارایی های درونی و معنوی بسیاری دارد. سعی کنید به این دارایی ها بیشتر اهمیت بدهید تا حس های منفی از شما دور شوند.

نشانه های گراسکوفوبیا

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات انواع پیری، پیری زودرس، نشانه های پیری و نشانه پیری روح را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو