دیگی سفالی نشان می دهد که مردم عصر حجر فرنی خود را می سوزاندند

منبع: همگردی

1

1402/11/12

10:34


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دیگی سفالی نشان می دهد که مردم عصر حجر فرنی خود را می سوزاندند.

بقایای یک قابلمه پخت و پز ذغالی که در آلمان کشف شده است، تأیید می کند که مردم حداقل 5000 سال است که فرنی خود را می سوزانند و درست مثل امروز تمیز کردن قابلمه بیشتر از ارزشش دردسر داشت.

باستان شناسان پس از بررسی انبوهی از خرده های سفالی مخلوط در Oldenburg LA 7 موفق به کشف این چالش غذایی شدند.

لوسی کوبیاک مارتنز (متخصص باستان شناسی که در یک شرکت متخصص در باستان شناسی و گیاه شناسی دیرینه در هلند فعالیت دارد) می گوید: به محض اینکه داخل دیگ غذای فرد را نگاه کردیم، مشخص شد که مشکلی پیش آمده است.

تجزیه و تحلیل شیمیایی باقیمانده هایی که هنوز روی خرده های سرامیکی چسبانده شده بودند (پوسته های غذایی) حاوی آثاری از دانه های مختلف غلات باستانی از جمله گندم و جو است. براساس بیانیه دانشگاه کیل در آلمان، محققان همچنین بقایای گیاهی وحشی که به دلیل دانه های نشاسته ای شناخته می شود، پیدا کردند.

دیگی سفالی نشان می دهد که مردم عصر حجر فرنی خود را می سوزاندند

کوبیاک مارتنز گفت: یک تکه سفال که زمانی بخشی از دیگ با دیواره ضخیم بود، حاوی بقایای دانه های گیاه بود که مربوط به کینوا و سرشار از پروتئین است. همچنین سنجد وجود داشت که وقتی جوانه می زند، طعم شیرینی دارد. به نظر می رسید که کسی دانه های غلات را با دانه های غنی از پروتئین مخلوط کرده و آن را با آب پخته است. تصادفی نبود، یک انتخاب بود.

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مردم 32000 سال پیش در ایتالیا جو وحشی را آسیاب می کردند هنوز نمی دانیم که دیگ شکسته ای که به تازگی پیدا شده، ممکن است اولین تلاش ثبت شده و ناموفق جهان برای پختن فرنی باشد یا خیر؟! این را هم نمی دانیم که آیا شخص در نهایت درصدد تمیز کردن ظرف سوخته برآمده یا آن را رها کرده و بعدها شکسته است؟!

یک تکه سفال جداگانه حاوی بقایای چربی حیوانی نیز بدست آمد که در خاک رس نفوذ کرده بود. با این حال، به نظر نمی رسد که آشپز هیچ دانه ای را در مایع مخلوط کرده باشد، بنابراین بعید است که شیر بخشی از فرنی باشد.

این باستان شناس معتقد است: غلات جوانه زده همچنین به ما می گویند که چه زمانی آنها را برداشت کردند. در آن زمان نمی توانستند غلات را در قفسه بگذارند و برای استفاده بعدی مانند ما امروز ذخیره کنند. آنها باید فورا از آنچه برداشت می کردند، استفاده می کردند.

در حالی که تجزیه و تحلیل های قبلی نمونه های خاک شواهدی از پخت و پز با غلات و دانه های باستانی مشابه در این دوره زمانی نشان داده، با این مطالعه اولین بار است که محققان بقایای غذای سوخته را در یک ظرف سرامیکی در آلمان نوسنگی پیدا کرده اند که نگاهی اجمالی را به رژیم غذایی افراد ارائه می دهد.

دیگی سفالی نشان می دهد که مردم عصر حجر فرنی خود را می سوزاندند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو