ویتامین های موثر در ترشح هورمون رشد

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/14

12:53


هورمون رشد یا HGH هورمونی ترشح‌شده از غده هیپوفیز است که باعث رشد قد کودکان و نوجوانان می‌شود. در این مطلب تاثیر ویتامین ها در هورمون رشد را بررسی می‌کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

هورمون رشد (به انگلیسی: Growth hormone) هورمونی است که از هیپوفیز پیشین آزاد می‌شود. هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی پروتئینی دارد. به‌طور کلی هدف این هورمون، افزایش بیوسنتز پروتئین در سلول‌های بدن است. طبق تحقیقاتی که انجام شده‌است، محققان به این نتیجه رسیدند که GH اثر خود را با استفاده از انواعی از پروتئین‌ها تحت عنوان سوماتومدین‌ها به سلول‌ها القا می‌کند چراکه با القای هورمون رشد به سلول در شرایط برون‌تنی تغییر زیادی در رشد آن‌ها مشاهده نگردید.

همچنین تحقیقات نشان داده‌است که ورزش به خصوص اگر همراه با حرکات دست‌ها باشد، می‌تواند محرک تولید GH باشد. (یکی از دلایل رشد قدی بسکتبالیست‌ها شاید همین موضوع باشد). میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیهٔ خواب، بسیار زیاد است بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی‌نظمی در خواب باشد، در رشد او اختلال رقم می‌خورد.

کمبود ویتامین سبب بروز کوتاهی قد می‌شود


تغذیه مناسب از دوران جنینی تا 6 سالگی بسیار حائز اهمیت است و سبب جهش قدی در مرحله بلوغ می شود؛ عوامل تغذیه‌ای رشد مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کنند و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم، تعیین‌کننده میزان قد هستند. مصرف ویتامین ها و مکمل ها برای داشتن قد مناسب تا 18 سالگی موثر هستند و بهتر است مکمل های رشد شامل فرآورده های حاوی اسیدهای آمینه، کلسیم، ویتامین D، منیزیم، فسفر و زینک توسط پزشک تجویز شود.

افرادی که پروتئین و ریزمغذی‌هایی از جمله کلسیم را به اندازه کافی دریافت نکنند، قد مناسبی نخواهند داشت. همچنین نسبت بین کلسیم و فسفر نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که انباشت این کلسیم و فسفر با هم تعادل این دو را به هم می‌ریزد که خود عاملی بر کوتاه قدی است. مصرف نوع مواد غذایی در کوتاهی قد تاثیر دارد، افرادی که نوشابه زیاد مصرف می‌کنند دچار این مشکل می‌شوند.

عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد و به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکل ساز شود.

نقش ژنتیک در افزایش قد


نقش ژنتیک را نیز نباید در رشد قد فراموش کرد زیرا ژنتیک عامل غالب است اما برای رشد بهتر، تغذیه سالم، مصرف پروتئین و ورزش نیز می تواند تاثیرگذار باشد، در کنار این‌ها، ویتامین D، کلسیم، زینک و منیزیم نیز به رشد قدی کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو