مقایسه نقاط ضعف و قوت فیلیمو و نماوا – اشتراک کدام بهتر است؟

مقایسه نقاط ضعف و قوت فیلیمو و نماوا – اشتراک کدام بهتر است؟


منبع: پلازا

2

1402/11/14

13:24


مقایسه نقاط ضعف و قوت فیلیمو و نماوا – اشتراک کدام بهتر است؟

مقایسه فیلیمو و نماوا از آن مقایسه ‌های کاربردی است که برای خیلی از علاقه مندان به فیلم و سریال یک موضوع مهم به شمار می‌رود. در این مقاله از پلازا این دو پلتفرم پخش فیلم را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نشستن پای تلویزیون و نگاه کردن یک برنامه جذاب با خانواده را می‌توان یکی از کارهای متداول در خانواده ‌های ایرانی دانست که برای خیلی ‌ها تنها تفریح دسته جمعی است که دارند. اما باید گفت که تلویزیون در سال ‌های گذشته افت شدیدی از نظر کیف داشته است و دیگر خبری از برنامه ‌ها وسریال ‌هایی که خیابان ‌ها بخاطر آنها خلوت می‌شد و مغازه تعطیل می‌کردند که به موقع به آن برسند نیست! پلتفرم‌های پخش VOD، یا همان تلویزیون ‌های اینترنتی جایگزین مناسبی برای این برنامه ‌ها دارند و می‌توان گفت در حال حاضر برنامه ‌هایی به مراتب جذابتر را به کاربران ارائه می‌دهند. در این مقاله با مقایسه فیلیمو و نماوا می‌خواهیم دو مورد از معتبر ترین و معروفترین پلتفرم ‌های یکه در این خصوص وجود دارند را با هم بررسی کنیم.

در صورتی که به دنبال خرید اشتراک این برنامه ‌ها باشید متوجه خواهید شد که تبلیغاتی سنگین در این حوزه در جریان است و هر کدام از این پلتفرم ‌ها قصد دارند ویژگی ‌های خود را برتر از دیگری نمایش دهند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم به صورت کاملا بی طرف و به دور از هر تبلیغی کار مقایسه فیلیمو و نماوا را انجام داده تا بدانیم هر کدام چه چیزی برای ما دارند. لازمه این موضوع بررسی مختصر هر کدام از این پلتفرم ‌ها در ابتدای کار است.

فهرست مطالب

معرفی پلتفرم ‌های آنلاین پخش فیلم

شبکه ‌های تلویزیونی اینترنتی که این روز ‌ها توانسته اند حتی جای سینما را هم بگیرند یکی از شگفتی ‌های صنعت سرگرمی به شمار می‌روند که باید گفت پس از شیوع ویروس کرونا تاکنون پیشرفتی قابل توجه داشته اند. در مورد این تلویزیون ‌ها و شبکه ‌های باید گفت که پیدایش آنها به بیش از ۳۰ سال پیش و اوایل دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. زمانی که تازه خطوط اینترنتی ADSL ارائه شده بود، این قابلیت که بتوان تلویزیون ‌ها را اینترنتی کرد، امکان پذیر شده بود و شرکت ‌های مختلفی روی این موضوع کار می‌کردند. این موضوع منجر به ایجاد مفهومی به نام VOD شد. VOD مخفف عبارت Video On Demand است که در فارسی به صورت ویدئو به درخواست یا ویدئو بنا به درخواست ترجمه می‌شود.

مقایسه فیلیمو و نماوا

شرکت بزرگ مخابراتی AT&T که یکی از بزرگترین اپراتور ‌های اینترنتی آمریکا به شمار می‌رود، برای اولین بار موفق شد که اولین سرویس تلویزیون اینترنتی را راه اندازی کند. این سرویس که GTE نام داشت در واقع پلتفرمی بود که بنا به درخواست کاربران فیم ‌های مختلف را برای آنها پخش می‌کرد. بعد از آن نیز شرکت ‌های دیگری مانند Blockbuster، Dacast و Kaltura وارد این حوزه شدند.

نسل بعدی این سرویس ‌ها که بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی به راه افتادند می‌توانستند کیفیتی بهتر و کارکردی بهتر را ارائه دهند. از مهمترین آنها می‌توان به نتفلیکس، آمازون پرایم و Hulu اشاره کرد. در مورد سرویس ‌های ایرانی مانند نماوا، فیلیمو و خیلی از رقبایی که دارند هم باید گفت که با یک سرویس VID طرف هستیم که بر همان اساس کار می‌کنند. در ادامه هر کدام از آنها را به صورت موردی بررسی می‌کنیم:

فیلیمو چیست؟

پلتفرم فیلیمو یکی از اصلی ترین VOD ‌های ایرانی است که برای اولین بار در بهمن ماه سال ۹۳ کار خود را شروع کرد. این پلتفرم که یکی از سرویس ‌های صبا ایده (شرکت ارائه دهنده آپارات) است، برای اولین بار با نام آپارات فیلیمو شروع به کار کرد که با برخورد شدید صدا سیما مواجه شد. در آن زمان این برنامه تا مرز فیلتر شدن هم پیش رفت و تمامی برنامه ‌های آن از کافه بازار و پلتفرم ‌های ارائه دهنده اپلیکیشن ‌ها حذف شدف اما با طی کردن مراحل قانونی توانست این مشکلات را پشت سر بگذارد و در سال ۹۶ رکورد یک میلیارد و صد و چهل و پنج میلیون دقیقه پخش فیلم و سریال را به ثبت برساند.

فیلیمو چیست

این پلتفرم مسیر پیشرفت را دنبال کرده و در ادامه روند فعالیت خود برنامه ‌های دیگری روی پلتفرم‌های مختلف مانند اندروید تی وی را ارائه کرد، همینطور پشتیبانی ۲۴ ساعته تلفنی برای کاربران و ارائه اندروید باکس ‌های انحصاری برای تماشای فیلم ‌ها با کیفیت 4K از دیگر خدماتی است که این پلتفرم ارائه کرده است. فیلیمو سریال ‌های اختصاصی زیادی را مانند جیران، زخم کاری، نیسان آبی و رئالیتی شو ‌هایی مانند جوکر و اسکار را ارائه داده و با نماوا هم، همکاری نزدیکی داشته است.

نماوا چیست؟

نماوا یک سامانه VOD اشتراکی ایرانی است که هدف اصلی آن پخش فیلم و سریال می‌باشد. این سامانه توسط شرکت اینترنتی شاتل راه اندازی شده و در ابتدا بر روی مشترکان شاتل تمرکز داشته است. اما رفته رفته به صورت عمومی برای تمامی شرکت ‌ها در دسترس قرار گرفت. نماوا ابتدا با نام مووی لند به عنوان جزئی از شاتل لند شروع به کار کرد و در فروردین ۱۳۹۵، نام خود را به نماوا تغییر داد. اولین سریال اختصاصی این سامانه سریال “سال ‌های دور از خانه” بود که در ۳۱ فروردین سال ۱۳۹۸ منتشر شد.

نماوا به عنوان یک وبگاه برای تماشای آنلاین فیلم و مدیا طراحی شده و با برخی از شرکت ‌های اینترنتی ایران قرارداد برای تماشای رایگان فیلم دارد. در نماوا، برای هر فیلم و سریال، یک پروفایل جامع وجود دارد که اطلاعاتی همچون نام کارگردان، نویسنده، بازیگران، سال ساخت، ژانر، امتیاز IMDB، کاور و اسکرین شات ‌هایی از لحظات فیلم را شامل می‌شود.

نماوا چیست

برنامه ‌هایی مانند مهمونی، سریال سیاوش و همینطور سریال قورباغه از مهمترین برنامه ‌های انحصاری این شبکه به شمار می‌رود. همینطور باید گفت که این پلتفرم برنامه ‌های اشتراکی نیز با فیلیمو داشته است که از موراد محبوب آنها می‌توانیم به همگناه، مانکن و اکتور اشاره کنیم.

مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر کاربران

همانطور که رد بخش قبل دیدیم مقایسه فیلیمو و نماوا می‌تواند یک موضوع کاملا حساس و نزدیک به هم باشد. هر دوی این پلتفرم ‌ها به یک اندازه مهم بوده و از نظر کاربری شباهت ‌های زیادی با هم دارند. همینطور کارهای مشترک زیادی را با هم انجام داده که در زمره بهترین سریال ‌ها و فیلم ‌های ایران قرار می‌گیرند. اما باز هم مواردی وجود دارد که می‌تواند تفاوت ‌های موردی و ریزی را در این پلتفرم ایجاد کند. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی این موارد بپردازیم.

در صورتی که بخواهیم در یکی نمای مقایسه فیلیمو و نماوا را انجام دهیم، جدول زیر می‌تواند به شما کمک بکند:

مشخصه هاپلتفرم فیلیموپلتفرم نماوا
آرشیو قدرتمندعملکرد بهتر در فیلم های قدیمیعملکرد بهتر در فیلم های خارجی
قیمت و تعرفه ها۹۸ هزار تومان یک ماهه۹۵ هزار تومان یک ماهه
مصرف اینترنتبرای همه اپراتور ها رایگانبرای شاتل رایگان، بقیه نیم بها
رعایت کپی رایتبرای فیلم های ایرانیبرای فیلم های ایرانی
کیفیت فیلم هابهترین کیفیت موجود برای فیلم تا 4Kبهترین کیفیت موجود برای فیلم تا 4K
دسته بندیبر اساس ژانر، بازیگران، کارگردان، کشوربر اساس ژانر، بازیگران، کارگردان، کشور
جستجوی فیلمعدم ارائه امکانات پیشرفتهارائه فیلتر های حرفه ای برای جستجو
جامعه کاربریضعیفقوی

اکنون هر کدام از موارد ذکر شده در این جدول را با هم بررسی کرده و خواهیم دید شرایطی هر کدام از پلتفرم ‌های فیلیمو و نماوا برای کاربران دارند به چه صورتی خواهد بود.

آرشیو و کامل بودن فیلم ها

وقتی پای یک سرویس ارائه دهنده فیلم در میان باشد، یکی از مهمترین بخش ‌ها آرشیو قدرتمندی است که در اختیار کاربران خود می‌گذارد. فیلم‌بازها به خوبی می‌دانند که این موضوع تا چه اندازه می‌تواند برای یک ارائه دهنده سرویس ‌های سینمایی حیاتی باشد! در مورد فیلم ‌های جدید باید گفت که هر چیز ترند و به روزی را می‌توان به راحتی دانلود کرده و هر جایی پیدا کرد. اما در صورتی که شما به دنبال فیلم و یا سریالی بگردید که خیلی وقت پیش آن را دیده اید، برای شما نوستالژیک است و یا به هر دلیلی یک فیلم کمتر دیده شده است، وجود آرشیوی قدرتمند که بتوانید فیلم مورد نظر خود را در آن پیدا کنید می‌تواند بسیار مفید باشد.

مقایسه فیلیمو و نماوا

از این نظر باید گفت که فیلیمو آرشیو خوبی از فیلم ‌های ایرانی و بخصوص فیلم ‌های قدیمی دارد. در صورتی که به دنبال یک فیلم قدیمی و خاص بگردید این پلتفرم می‌تواند به شما کمک کند. اما در صورتی که بیشتر به دنبال فیلم ‌های خارجی هستید، باید به سراغ نماوا بروید. در کل باید گفت نماوا در فیلم ‌های خارجی و فیلیمو در فیلم ‌های قدیمی عملکرد بهتر و رضایت بخش تری دارند.

قیمت و تعرفه اشتراک

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای انتخاب مهم باشد، تعرفه ای است که هر کدام از این پلتفرم ‌ها برای اشتراک دارند. در این خصوص باید گفت که چندان تفاوتی در قیمت ‌هایی که ارائه می‌دهند وجود ندارد و شما می‌توانید اشتراک هر کدام از این سرویس ‌ها را با قیمت ‌هایی معقول تهیه کنید. البته منظور از قیمت معقول مقایسه قیمت این پلتفرم ‌ها با قیمت ‌های دلاری شبکه ‌هایی مانند نتفلیکس و Hulu است.

در تصویر زیر می‌توانید لیست قیمت ‌های فیلیمو (سمت راست) و نماوا (سمت چپ) را مشاهده کنید:

قیمت و تعرفه اشتراک فیلیمو و نماوا

همانطور که می‌بینید، نماوا با اختلاف کمی قیمت ‌های پایین تری را برای کاربران در نظر گرفته است به طوری که در پلن یک ماهه ۳ هزار تومان و در پلن شش ماهه ۱۰۰ هزار تومان از فیلیمو ارزانتر است.

مقایسه فیلیمو و نماوا در مصرف اینترنت

یکی دیگر از مواردی که در کنار هزینه ‌های خرید اشتراک باید به آن توجه داشت هزینه اینترنت منصرفی است که برای مشاهده یک فیلم باید پرداخت کنید. این موضوع با افزایش قیمت اینترنتی که در زمستان ۱۴۰۲ اتفاق اتفاد تشدید هم می‌شود و می‌تواند یک معیار مهم باشد. در این مورد باید گفت که ترافیک مصرفی در پلتفرم نماوا، برای مشترکین شاتل به صورت کامل رایگان بوده و از ترافیک مصرفی آنها محاسبه نمی‌شود. همینطور سایر اپراتور ‌ها نیز مانند سایت ‌های داخلی با آن برخورد کرده و ترافیک آن را نصف قیمت حساب می‌کنند.

در مورد پلتفرم فیلیمو شرایط بهتر از نماوا است. در واقع حجم مصرفی این پلتفرم در تمامی اپراتور ‌ها رایگان بوده و لازم به پرداخت هزینه آن نیست. دقت داشته باشید در صورتی که برای وصل شدن به این سایت و مشاهده فیلم از نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید، در هر دوی این پلتفرم ‌ها ترافیک آزاد تمام و کمال برای شما محاسبه می‌شود.

رعایت کپی رایت

متاسفانه رعایت کپی رایت برای خیلی از کاربران در ایران در آخرین سطح از اولویت قرار می‌گیرد و بعضا هم نادیده گرفته می‌شود! اما در مورد مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر رعایت کپی رایت باید گفت که در تمامی فیلم ‌های ایرانی پخش شده کپی رایت رعایت شده و  هر بار که شما یک فیلم یا یک قسمت از سریالی را تماشا کنید، هزینه آن به سازندگان فیلم پرداخت خواهد شد. اما در مورد کپی رایت فیلم ‌های خارجی باید گفت که به هیچ عنوان این موضوع رعایت نمی‌شود و هر فیلم خارجی که در این دو پلتفرم میبینید به نوعی سرقتی می‌باشد.

در واقع در مورد فیلم ‌های خارجی هیچ تفاوتی بین این دو پلتفرم که اشتراکی هستند و سایر سایت ‌های دانلود غیر قانونی وجود ندارد. در این مورد حتی نتفلیکس از نماوا شاکی شده بود و گفته بود که “ظاهرا نماوا از ما دزدی می‌کند!”:

رعایت کپی رایت

البته این کار هیچ وقت توسط خود این دو پلتفرم تایید نشده و زیر بار آن نرفته اند، اما برای امتحان صحت آن کافی است که یک بار با نرم‌افزار تغییر آی‌پی به سراغ این سایت ‌ها بروید. خواهید دید که وقتی این سایت ‌ها فکر کنند شما از کشور دیگری هستید، تمامی فیلم ‌های خارجی را از شما پنهان می‌کنند.

مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر کیفیت فیلم ها

در مورد کیفیت فیلم ‌ها باید گفت که هم فیلیمو و هم نماوا فیلم ‌ها را تا کیفیت 4K در اختیار کاربران خود می‌گذارند. البته باید در نظر داشت اینکه شما یک فیلم را 4K روی تلویزیون خود ببینید به عوامل دیگری مانند موجود بودن کیفیت بالا برای آن فیلم (فیلم ‌های قدیمی اکثرا کیفیت بالایی ندارند)،  پشتیبانی نمایشگر و تلویزیون از کیفیت 4K و همینطور سرعت اینترنت هم دخیل است. پس نمی‌توان انتظار داشت که همیشه بتوانید فیلم را با کیفیت 4K نگاه کنید. اما در کل باید گفت می‌توان در هر دو پلتفرم فیلم ‌ها را با کیفیت اچ دی و خوب دید!

دسته بندی و دسترسی به فیلم ها

مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر دسترسی به فیلم ‌ها یکی دیگر از مسائلی است که ممکن است برای کاربران مهم نباشد، اما وقتی به سراغ پیدا کردن فیلمی خاص در این دو سایت بروید، متوجه این موضوع خواهید شد که این مورد تا چه اندازه کاربردی است. در این خصوص باید گفت هر دو پلتفرم دسته بندی ‌های خوب و قابل قبلی را بر اساس بازیگران، کارگردان، ژانر و موضوع فیلم و همینطور کشور سازنده ارائه می‌کنند.

اما در زمان جستجوی یک فیلم فیلیمو امکانات زیادی را به شما نمی‌دهد و ممکن است این دسته بندی ‌ها بدرد نخورد. برعکس نماوا می‌تواند با امکانات متعددی در سرچ کردن به شما کمک کند. در تصویر زیر می‌توانید دو سرچ یکسان از فیلم انتقام جویان را در این دو سایت مشاهده کنید:

مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر سرچ

همانطور که می‌بینید نماوا (سمت راست) فیلترهای مختلفی را برای سرچ ارائه می‌کند که در فیلیمو نمی‌توان آنها را پیدا کرد. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند سریعتر علایق خود را در این سایت پیدا کنید.

مقایسه فیلیمو و نماوا در ثبت نظرات کاربران

در هر دو پلتفرم امکان ثبت نظرات در مورد فیلم ‌های مختلف را دارند و شما می‌توانید ببینید بقیه کاربران در رابطه با این فیلم چه نظری داشته و آیا آن را توصیه می‌کنند یا خیر. اما باید گفت که در مورد فیلیمو جامعه کاربری آن کمی ضعیف تر نماوا عمل کرده و به نوعی کاربران فیلیمو در این خصوص تنبل بوده اند. شما در خیلی از فیلم ‌های معروف در فیلیمو نظری را نمی‌توانید پیدا کنید، اما نماوا نظرات زیادی به ثبت رسیده است. پس می‌توان گفت در مقایسه فیلیمو و نماوا از نظر نظارت کاربران و جامعه کاربری فعال، نماوا عملکرد بهتری دارد.

مقایسه برنامه ‌های انحصاری نماوا و فیلیمو

در  بخش ‌های قبلی و وقتی که در مورد معرفی هر کدام از این پلتفرم ‌ها صحبت می‌کردیم، معروف ترین و مهمترین فیلم ‌های انحصاری این دو را با هم بررسی کردیم. در خصوص اینکه کدام یک قوی تر عمل کرده اند باید گفت تلاش هر کدام از این دو پلتفرم برای ارائه فیلم ‌ها وسریال ‌های انحصاری بی نظیر بوده است! اما اینکه کدامیک از این دو بهتر عمل کرده اند نمی‌توان نظر قطعی داد و به سلیقه کاربران بستگی دارد و این شما هستید که باید بین فیلم ‌های انحصاری آنها بهترین را انتخاب نمایید.

نتیجه گیری

موضوع این مقاله ما مقایسه فیلیمو و نماوا بود که به صورت موردی در مورد تفاوت ‌ها و البته شباهت ‌های این دو پلتفرم صحبت کردیم. در کل باید گفت که این دو پلتفرم از خیلی جهات به هم شبیه بوده اما تفاوت ‌هایی هم وجود دارد که از آنها می‌توان به تکمیل بودن آرشیو فیلیمو در فیلم ‌های قدیمی و کارکردن بهتر نماوا روی فیلم ‌های خارجی، تفاوت قیمت جزئی و ارزان تر بودن اشتراک نماوا، مصرف پایین تر اینترنت در فیلیمو و همینطور عملکرد بهتر نماوا در سرچ و جستجوی فیلم، اشاره کنیم. نظر شما در مورد این دو پلتفرم چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از آن‌ها انتخاب بهتری است؟ در صورتی که در مورد این دو پلتفرم سوال و یا نظری داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو