تقویت هوش نوزاد هشت ماهه

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه


منبع: آرگا

2

1402/11/15

17:24


برای داشتن نوزاد باهوش هشت ماهه باید زمینه‌های توسعه و رشد مهارت‌های ذهنی او فراهم شود. تا او آهسته با به کارگیری از آن ها به تجربیات بی اندازه دست پیدا کند و لذت شادمانی را به خود هدیه دهد.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه اشاره به اصلی دارد که بر اساس آن والدین باید از همان ابتدای بارداری توجه خاصی داشته باشند. محدود به روز و یا ماه خاصی از سال نیست چون همواره به پیشرفت نیاز دارد. این پیشرفت نیز با رشد نوزاد به صورت تجربه های دریافت شده از فضای پیرامون حاصل می شود و او این چنین به حقایق تازه دست پیدا می کند.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه با انواع بازی و اسباب بازی ها

در ادامه به تکنیک هایی برای تقویت هوش در هشت ماهگی نوزادان می پردازیم:

کمک به ایستادن و سینه خیز رفتن نوزاد هشت ماهه:

نیاز نوزاد به استفاده از وسایلی است که جدای از سرگرم کننده بودن، موجب رشد ایستادگی و سینه خیز روی آن ها شود. او به تنهایی با اسباب بازی ها، بازی می کند و در این مسیر مهارت های او تغییر پیدا می کند تا جایی که آهسته به مراحل بلوغ خلاقیت می رسد.

برای انتخاب اسباب بازی بهتر است تمامی جنبه های آن را فرض بگیرید از رنگ آن ها گرفته تا شکل، اینگونه نوزاد بیشتر با اسباب بازی ها خو می گیرد.

نوزاد از شنیده شدن صدا ها و بیان کردن آن ها لذت می برد، پس توصیه می شود تا والدین بیشتر با او هم صحبتی داشته باشند.

آیا نوزاد به سنی رسیده است که بتواند با هل دادن اسباب بازی ها سینه خیز رود؟ بله نوزاد هشت ماهه به چنین بلوغی رسیده است و برای این کار اطراف نوزاد را شلوغ از اسباب بازی کنید تا او با تشویق های شما، آن ها را هل دهد و سینه خیز به سمت جلو حرکت کند.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه با سینه خیز روی یه سمت اسباب بازی

اسباب بازی خانه سازی و جورچین:

خانه سازی و جورچین از جمله اسباب بازی هایی هستند که یک نوزاد  هشت ماهه می تواند به رشد ذهنی بسیار بالایی برسد.

پیش از این کار به نوزاد کمک کنید تا به خوبی پر و خالی بودن، داخل و خارج بودن را بیآموزد.

در بازی جورچین جدای از بازی کردن با او، رنگ ها و شکل ها را هم تمرین دهید.

در بازی خانه سازی نیز به نوزاد آموزش دهید که چگونه قطعه ها را به روی هم چینش دهد و تکمیل کند.

شاید در ابتدای بازی کمی برای نوزاد سخت باشد، اما با تکرار مداوم نوزاد با آشنایی بیشتری علاقمند به تکرار آن ها می شود.

همیشه نوزاد را تشویق کنید و بدانید که او تنها با آزمون و خطا پیشرفت می کند و بزرگ می شود.

اگر با هر خطایی کودک را تنبیه کنید و فعالیت های علاقمند را در وجود او محدود سازید. دیگر او تمایلی به پیشرفت نخواهد داشت و هوش ذهنی او رشد نزولی پیدا می کند.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه با خانه سازی و جورچین

اسباب بازی های آهنگ دار:

اسباب بازی های سرگرم کننده به نوزادان هشت ماهه فرصت می دهد تا او به تشخیص تجربیات متنوع دست پیدا کند و با حتی با امتحان کردن آن ها با قدرت فکر کردن آشنا شود.

تمامی اسباب بازی های آهنگ دار به گونه ای عمل می کنند که با اشاره دست نوزاد به روی دکمه های دستگاه ریتمی از آهنگ شروع به پخش شدن می شود. در این سن بهتر است به جای آموزش اعداد و حرف الفبا به روی واکنش های عمل و عکس العمل او توجه داشته باشید چون نوزادان شیفته زبان دریافت شده از سوی والدین خود هستند. هر چه کلمات بیشتری را به گوش خود بشنوند، بیشتر با کلمات متنوع آشنا می شوند در نتیجه درک بیشتری از پدیده ها خواهند داشت.

برای تقویت این مهارت با او از اسامی رنگ ها، شکل ها و تصاویر دیدنی آشنا سازید.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه با اسباب بازی های آهنگ دار

اسباب بازی های دارنده صفحه، اهرم و دکمه:

اگر برای نوزاد اسباب بازی هایی را تهیه کنید که او دکمه ای را فشار دهد، زنگی را به صدا در آورد یا اهرمی را فشار دهد این چنین به ذهن او فرصت داده می شود تا درباره آن ها خوب فکر کند، در فرصت های پیش آمده شروع به ابراز احساسات درونی خود کند و از این توانایی خود لذت ببرد.

در این بازی هم می شود نوزاد را با انواعی از رنگ ها، اعداد، حروف و اشکال آشنا ساخت چون کار پیچیده ای نبوده و با اشاره به آن ها مهارت های یادگیری او نیز تقویت می شود.

تقویت هوش نوزاد هشت ماهه با اسباب بازی های اهرم دار

بررسی رعایت نکات لازم از سوی والدین برای تقویت هوش نوزاد هشت ماهه

یکی از ساده ترین راهکار های برای تقویت هوش نوزاد و مهارت های درونی او، هم صحبتی است. اگر با نوزاد صحبت شود دایره واژگان، توانایی ادراکی و شناختی نیز در او آهسته پیشرفت می کند.

طبق تحقیقاتی از سوی پژوهشگران پزشکی اگر حرف زدن با فرزند از دوره جنینی شروع شود او وابستگی عجیبی به لحاظ فیزیکی و عاطفی با مادر خواهد داشت. این وابستگی تنها برای مادر نیست بلکه نوزاد با شنیده شدن صدای پدر نیز کم کم با او خود می گیرد و پس از تولد احساس غریبگی ندارد.

در این حالت والدین احساس تعلق و وابستگی را به نسبت خود در فرزند پرورش می دهند تا او همیشه احساس آشنایی با والدین خود داشته باشد.

شاید تا اکنون متوجه شده باشد که  هشت ماهگی از دوران مهم زندگی هر فرزندی در یک خانواده است. او در این دوره با انواع مهارت های حرکتی و شناختی از سوی راهنمایی های والدین خود آشنا می شود، می آموزد و تجربه به دست می آورد.

به چالش کشیده شدن این مهارت ها قدرت آن ها را افزایش می دهد. برای این منظور نوزاد را به آیینه نزدیک سازید تا او در برخورد و نگاه به خود تصویر شکل گرفته را یسنجد.

یکی دیگر از چالش ها نیز می تواند اینگونه باشد که نوزاد را به همراه آواز خوانی با انواع غذا ها یا اجزای بدن آشنا سازید.

اگر تمامی این نکات تعریف شده، رعایت شوند مهارت و تمرکز نوزاد به اندازه قابل توجهی پیشرفت خواهند داشت.

در هر سنی هم که باشید، کتاب عضوی است که به پیشرفت مهارت های شناختی و حسی کمک می کند. برای نوزاد هم کتاب های ویژه ای وجود دارد که والدین می توانند برای آن ها تهیه نمایند.

کتاب هایی با رنگ های جذاب شاد، پارچه های پلیمری که به آسانی خراب نمی شوند و برای سالیان سالم می مانند.

چون نوزاد باید در بهداشت ویژه ای بزرگ شود در نتیجه کتابی برای او مناسب است که قابلیت شست و شو دهی داشته باشد.

برای کودک داستانی وار کتاب بخوانید، صدای خود را بالا و پایین ببرید، پانتومیم اجرا کنید تا نوزاد لذت ببرد و تمایل به خوانش داستان های بیشتر از سوی شما داشته باشد.

ماساژ موضوعی است که بهتر است به آن پرداخته شود چون به تقویت هوش و رشد مغزی نوزادان کمک می کند و عاملی مهم به شمار می آید.

ماساژ نوزاد جدای از تقویت هوش ذهنی، او را به آرامش دعوت می دهد و روان را به مرحله آرامش بخشی می رساند.

نوزاد تا پیش از رسیدن به سن دو سالگی با شیر مادر تغذیه می شود و فرضیه ثابت شده است که هوش فرزند به مادر بر می گردد.

شیر مادر با دارا پذیری از انواع مواد مغذی به شکل گیری و رشد هوشی نوزاد بسیار کمک می کند پس والدین عزیز هرگز از این موضوع غافل نشوند.

پژوهش های بسیاری نشان داده اند، نوزادانی که با وضعیت زایمان طبیعی متولد شده اند هوش بالایی به نسیت زایمان با وضعیت سزارین دارند.

چون زایمان طبیعی موجب افزایش ترشح نوعی پروتئین می شود که هوشیاری عمیقی را در ذهن نوزاد شکل می دهد. ترشح این هورمون در نوزاد سزارین شده کمتر بوده و شامل آن ها نمی شود.

پخش موسیقی مناسب ( لالایی یا شعر خوانی )، مغز نوزاد را تحریک کرده و هوش فضایی او را به رشد بالایی می رساند. چون با این وضعیت توجه و تمرکز نوزاد تحریک شده و او را به آرامش عمیق هدایت می کند.

تماشای برنامه های تلویزیونی را برای نوزاد خود محدود کنید چون موجب کاهش توانایی و استعداد های درونی او خواهد شد.

تغذیه مادر در دوران بارداری بهتر است به گونه ای باشد که رژیمی از امگا ۳، ویتامین دی و ویتامین های گروه ب و آهن را در خود بگیرد.

مادر هر چه تغذیه کامل تری داشته باشد، رشد مغز جنین او در رحم سریع تر و بهتر خواهد بود.

کم کاری تیروئید باعث کاهش قدرت هوش نوزاد خواهد شد، پس اگر مبتلا به آن هستید راه های درمانی را برای خود بهره بگیرید.

پیش از اقدام به بارداری، از سلامت عمومی بدن خود چون هورمون های مترشحه بدن اطمینان به دست آورید تا مشکلی را در آینده پیش نیآورد.

هرچقدر که تغذیه کامل‌تری داشته باشید روند رشد مغز جنین‌تان سریع‌تر و بهتر خواهد بود. بنابراین تغذیه و کمبودهای مواد غذایی در بدن‌‌تان را جدی بگیرید.

در پایان مقاله تقویت هوش نوزاد هشت ماهه، توصیه می شود تا به مطالعه موضوعات دیگر چون؛ تاثیر ژنتیک بر هوش، تقویت هوش اخلاقی کودکان و تقویت هوش هیجانی نیز بپردازید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو