خانه‌دار شدن آسان با طرح زمین رایگان برای فرزند چهارم + نحوه ی ثبت نام

خانه‌دار شدن آسان با طرح زمین رایگان برای فرزند چهارم + نحوه ی ثبت نام


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/16

13:06


دولت برای حمایت از جوانی جمعیت و کند شدن روند پیری آن، اقدام به اجرای طرح های متعددی نموده و در قانون بودجه سال جاری نیز، سهمی را به آن اختصاص داده است. مطابق با بند «ح» تبصره 11 قانون بودجه سال 1402، دولت، وزارت راه و شهرسازی را مکلف نموده تا یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به خانواده های دارای چهار فرزند اختصاص دهد. در ادمه با ساعدنیوز همراه باشید.

در سال‌های اخیر، کاهش نرخ باروری در ایران به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مردم تبدیل شده است. به همین منظور، دولت سیزدهم طرح‌های مختلفی را برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر است.


شرایط ثبت نام


بر اساس بند "ح" تبصره 11 قانون بودجه سال 1402، وزارت راه و شهرسازی موظف است در سال 1402 یک قطعه زمین یا واحد مسکونی به صورت رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر زیر 20 سال اختصاص دهد.

شرایط ثبت نام برای دریافت زمین رایگان به شرح زیر است:


خانوارهای متقاضی ثبت‌ نام در طرح تامین مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، می‌بایست زمان تولد فرزند سوم یا بیشتر آن ‎‌ها بعد از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (بعد از 1400/08/24 باشد) بوده و سن فرزندان نیز، می بایست زیر بیست سال باشد.

نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بنابر اعلام مرکز آمار ایران، بالای 2.5 نباشد.

این طرح مخصوص ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصد هزار نفر جمعیت است.

این طرح، مشمول ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصد هزار نفر جمعیت است. (برای ساکنان شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت، زمین یا واحد مسکونی با شرایط مقرر در این قانون بسته به اعلام ظرفیت، توسط دولت، مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر و مادر مشروط به این که بالاتر از پانصد هزار نفر نباشد، به انتخاب پدر و در صورت فوت پدر، به انتخاب مادر اختصاص می یابد.)

ثبت نام در سامانه جامع طرح‌ های حمایتی مسکن

اولویت واگذاری با خانوارهای فاقد مالکیت و دارای فرم (ج) سبز است.

زمین، در خانوارهای چند همسری، صرفا در صورتی که فرزندان (سه فرزند یا بیشتر) از یک پدر و مادر متولد شده باشند، قابل واگذاری می باشد.

امکان پرداخت هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی با (2) سال تنفس و (8) سال تقسیط

متقاضی باید بر اساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (1) آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا باشد.

توجه به این نکته ضروری است که خانوارهای تهرانی دارای 4 فرزند و بیشتر مشمول شرایط و ضوابط فوق، تنها تا پایان سال 1402 برای دریافت زمین رایگان فرصت دارند. بنابراین، افراد می بایست با پایان سال، نسبت به ثبت نام و تکمیل مراحل دریافت زمین اقدام نمایند. این قطعه زمین، حداکثر به مساحت 200 متر بوده و براساس حد نصاب تفکیک، به صورت مشترک به پدر و مادر در شهر محل سکونت واگذار می شود.

خانواده


مدارک مورد نیاز


مدارک موردنیاز برای دریافت زمین رایگان از دولت به شرح زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی پدر و مادر

  • شناسنامه و کارت ملی فرزندان

  • سند ازدواج

  • گواهی سکونت

  • فرم ج سبز

  • سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر

  • جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر

  • گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر

  • گواهی پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران

  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان


نحوه ی ثبت نام


سامانه ثبت نام زمین برای فرزند چهارم برای دریافت زمین رایگان، سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن می باشد. در این قسمت از مقاله، قصد داریم تا به جهت آشنایی علاقمندان، به صورت تصویری این مرحله را برای شما شرح دهیم.

در ابتدا، شخص می بایست به آدرس اینترنتی سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن مراجعه کند. پس از آن، داوطلب باید گزینه درخواست مسکن را انتخاب کند.

سامانه

پس از آن، داوطلب باید گزینه ورود به سیستم افراد حقیقی را انتخاب کند.

سامانه

در مرحله بعدی، متقاضی باید شماره به نام خود را در قسمت مربوطه وارد کرده و کد امنیتی را وارد کند.

دولت من

پس از آن، داوطلب باید کد پنج رقمی ارسال شده به شماره همراه را در این قسمت وارد نموده تا بتواند وارد سامانه شود.

دولت من

در مرحله بعدی، شخص مجددا باید گزینه درخواست مسکن را انتخاب کند.

سپس، داوطلب باید همانند تصویر زیر، گزینه ثبت نام مشخص شده در تصویر را انتخاب کند.

سامانه

در مرحله بعدی، متقاضی باید پس از مطالعه شرایط و ضوابط ذکر شده؛ گزینه "متن را مطالعه کرده و می پذیرم" را انتخاب کند تا وارد قسمت بعدی شود.

شرایط

در صورتی که فرد اقامتگاه خود را در سامانه ملی املاک و اسکان، وارد ننموده، لازم است که با طی نمودن مراحل و نحوه ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، نسبت به ثبت اقامتگاه اقدام کند.

ثبتنام

پس از این که، فرد نسبت به ثبت اقامتگاه خود در سامانه ملی املاک و اسکان، اقدام نمود، این اخطار از صفحه ثبت نام وی حذف گردیده و فرد می تواند نسبت به طی نمودن مراحل ثبت نام زمین پس از تولد فرزند چهارم اقدام نماید و فرم های مربوطه را پر کند.


نتیجه‌گیری


اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند و بیشتر، گامی مثبت در جهت حمایت از جوانی جمعیت است. با این حال، برای اجرای موفق این طرح، لازم است که چالش‌های موجود نیز به طور جدی مورد توجه قرار گیرند.از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو