مناقصه مرمت خانه شهر در یکصد و سی و هفتمین نشست علنی شورای شهر کرمان رای نیاورد

منبع: همگردی

1

1402/11/23

18:08


ایرنا/ براساس خبرهای واصله، مناقصه مرمت خانه شهر در یکصد و سی و هفتمین نشست علنی شورای شهر کرمان رای نیاورد.

خانه شهر کرمان در محدوده ای فرهنگی در کنار حسینیه ثارالله، بوستان قدیمی، چند سینما و کانون اندیشه، چسبیده به ساختمان جدید استانداری قرار دارد که بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی این شهر نیز طی سالیان گذشته در آنجا برگزار شده و از ارزش بالایی به ویژه معماری برخوردار است.

دغدغمندان کرمان طی سالهای اخیر گلایه داشته اند که خانه شهر با وجود معماری منحصر بفرد و نقش مهمی که در تاریخ معاصر داشته، به دلیل بی توجهی و مرمت نشدن در حال تخریب است.

بازگشت درخواست مناقصه مرمت خانه شهر در حالی امروز توسط شورا به کمیسیون مربوطه بازگشت داده شده که سال گذشته و در هشتاد و سومین نشست علنی شورای شهر کرمان نیز برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر کرمان به تصویب شورا رسید و اعضای این شورا با تصویب برگزاری این مناقصه بر لزوم توجه به این مکان فرهنگی و قدیمی شهر کرمان تاکید کردند.

اما حالا درست یک سال پس از آن مصوبه دوباره شهرداری نامه ای به شورا برای مرمت خانه شهر و برگزاری مناقصه ارسال کرده، نامه ارسالی شهرداری به شورای شهر در مورد مرمت خانه شهر یکی از بحث برانگیزترین موضوعات نشست شورا طی امروز بود. طبق این نامه قرار بود از طریق مناقصه عمومی به مدت 18 ماه با نحوه پرداخت 30 درصد نقد و مابقی تهاتر با زمین نسبت به مرمت خانه شهر اقدام شود.

برخی اعضای شورا باتوجه به هزینه بالای مرمت معتقدند که این هزینه انجام نشود و کاربری آن را متفاوت ببینند؛ در حالی که عده ای نیز معتقدند این خانه یک نماد برای شهر است که باید در مورد آن هزینه هم کرد.

این موضوع در کمیسیون های مربوط شورا نتوانسته بود موافقت اعضا را کسب کند و با آن مخالفت شده بود؛ در همین کمیسیون ها مقرر شده بود که با توجه به درخواست قبلی شهرداری، مجدد با هماهنگی شورا برای تعیین تکلیف ساختمان خانه شهر با استانداری مذاکره شود.

محمد امینی زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا در این زمینه گفت: موضوع خانه شهر چند بار طرح شده، آخرین بار هم جمع بندی شورا این بود که در مورد این سازه و مجموعه پیرامونی آن اصلاح، ترمیم و مرمت اتفاق بیافتد.

مناقصه مرمت خانه شهر در یکصد و سی و هفتمین نشست علنی شورای شهر کرمان رای نیاورد

وی ادامه داد: برای مرمت خانه شهر در نشست های قبلی شورا مقرر شده بود آن میزان که در بودجه امسال هست، پرداخت و مابقی نیز در بودجه سال آینده در نظر گرفته شود، همچنین بر برگزاری فرآیند مناقصه این مرمت در همین امسال تاکید شده بود.

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا بیان کرد: اینک شهرداری می خواهد برای مرمت خانه شهر مناقصه عمومی اعلام کند، چون مبلغ این مرمت بالاست، در نامه ارسالی اخیر از شورا مجوز می گیرند.

وی تاکید کرد: من با مصوبه کمیسیون مربوطه که با پیشنهاد شهرداری موافقت نکرده مخالفم؛ مخالفت با این پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه مرمت خانه شهر به مناقصه عمومی برود، توجیه ندارد.

حسین چناریان، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز گفت: در مورد مرمت و بازسازی خانه شهر اگر بخواهیم کاری اساسی برای مرمت خانه شهر انجام دهیم، هزینه آن کمتر از 300 میلیارد ریال نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که خانه شهر دارد، باید منطقی به موضوع نگاه کنیم و دید احساسی نسبت به موضوعات هزینه بر نداشته باشیم.

محمد موسوی، عضو شورا نیز گفت: درزمینه بناهای میراثی چندین مورد داشته ایم که شهرداری در آنها هزینه کرده؛ بنایی (خانه شهر) که مربوط به خود شهرداری و مالک آن نیز هست، قرار بوده اصلاح و بازسازی شود اما متاسفانه کاری انجام نشده است.

در این جلسه همچنین درخواست مشارکت شهرداری در خصوص برگزاری بخش کرمان در نمایشگاه گردشگری تهران یکی دیگر از موضوعات این نشست بود.

علیرضا نادری، رئیس شورا نیز در همین زمینه گفت: توجیه برای این مشارکت این است که دنبال بازاریابی هستند اما نظر خود من این است که این هزینه ها خیلی برآیندی برای شهرداری نخواهد داشت.

در نهایت این درخواست شهرداری نیز با هفت رای موافق، یک رای مخالف و 2 رای ممتنع اعضای شورا به تصویب رسید.

درخواست شهرداری برای 2 خودرو آسیب دیده در حادثه تروریستی 13 دی کرمان یکی دیگر از موضوعات این نشست بود. طبق این درخواست، شهرداری برای جانمایی و نگهداری این 2 خودرو از شورا خواسته بود مجوز خرید آنها را ارائه دهد که در نهایت با 10 رای موافق و یک رای ممتنع به تصویب اعضای شورا رسید.

درخواست شهرداری برای خرید تجهیزات امنیتی دوربین های سطح شهر یکی دیگر از موضوعات این نشست شورا بود؛ طبق گفته موسوی دبیر شورا، این موضوع در کمیسیون بودجه به تصویب رسیده بود.

چناریان، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان نیز در همین زمینه گفت: در واقع بحث خرید دوربین نیست بلکه شهرداری بحث خرید سرور و تامین نیازها و زیرساخت های مرکز پایش تصویری را مطرح کرده است.

در نهایت این درخواست به تصویب نرسید و قرار شد اطلاعات این درخواست تکمیل و در جلسه آینده شورا مطرح شود.

حصارکشی کمپ نگهداری معتادان نیز یکی دیگر از موضوعات این نشست شورا بود که با این موضوع در کمیسیون های مربوطه شورا به دلیل قرارگیری کمپ مورد نظر در خارج از محدوده شهر کرمان و نیز نبود ردیف بودجه ، موافقت نشده بود. در نهایت این درخواست نیز با توجه به جمع آرای موافق و مخالف در صحن علنی شورا به تصویب نرسید.

مناقصه مرمت خانه شهر در یکصد و سی و هفتمین نشست علنی شورای شهر کرمان رای نیاورد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو