چطور اشتیاق به درس خواندن را افزایش دهیم؟

چطور اشتیاق به درس خواندن را افزایش دهیم؟


منبع: آرگا

2

1402/11/23

22:06


در این مقاله با دلایل مهم مرتبط با عدم اشتیاق برای درس خواندن آشنا می شوید و می توانید، با شناسایی منشا این امر به رفع آن بپردازید و راه های افزایش اشتیاق به درس خواندن را در پیش بگیرید، تا با انگیزه و اشتیاق بیشتری به مطالعه دروس بپردازید و در مسیر موفقیت گام های استواری بردارید.

مشغول شدن به اموری که برای انجام آن اشتیاق دارید، موجب می شود، تا گذر زمان را احساس نکنید و در این صورت کاری را که با جان و دل و اشتیاق انجام می دهید، نتیجه بسیار مطلوبی را نیز نصیبتان می کند. اگر با دقت به عقب برگردید، متوجه خواهید شد، فرصت های زیادی را تنها به این دلیل که «حسش نبوده » از دست داده اید. نداشتن اشتیاق کافی یکی از بزرگترین موانع پیشرفت می باشد، به خصوص اگر صحبت از مطالعه و درس خواندن به میان آید، با افراد زیادی مواجه می شوید، که به دلیل عدم اشتیاق و انگیزه پس از مطالعه یک پاراگراف به دنبال چک کردن گوشی همراه خود می روند و تا مدت ها خود را با گوشی سرگرم می کنند. در این مقاله به نحوه و تکنیک های افزایش اشتیاق به درس خواندن پرداخته شده است.

درس خواندن ممکن است، برای بیشتر افراد امری خسته کننده به نظر آید و عدم وجود انگیزه کافی را بیشتر از هر زمان دیگری عیان کند، اشتیاق یا انگیزه همان نیروی درونی می باشد، که انسان را وادار به حرکت می کند، تا برای رسیدن به خواسته هایش رو به جلو قدم بردارد و تلاش کند. اما برخی مسائل می تواند، این اشتیاق را سرکوب کند.

راهکارهای ایجاد اشتیاق به درس خواندن

در دنیای مدرن امروز بسیار مهم است، که بتوانیم اشتیاق به مطالعه و درس خواندن را در خود پرورش دهیم، تا تحصیل به عنوان یک مهارت ارزشمند در زندگی ما پدیدار شود، در این مسیر این احتمال نیز وجود دارد، که با چالش های زیادی رو به رو شویم و آن ها از میزان علاقه ما به درس خواندن بکاهد و چون مانعی فرد را از پیشرفت و موفقیت دور کند، در چنین شرایطی ایجاد انگیزه و علاقه درس خواندن، تبدیل به مهم ترین فاکتور موفقیت می شود.

روش های مفید برای افزایش انگیزه و اشتیاق نسبت به درس خواندن

البته این را هم باید دانست، که از میان تمام انگیزه ها، ایجاد اشتیاق کافی برای مطالعه و درس خواندن از سخت ترین انگیزه هایی است، که می توان ایجاد کرد. با بررسی دلایل بی انگیزگی گام بزرگی برای ایجاد اشتیاق در خود به وجود می آورید.

دلایل عدم اشتیاق

برخی از مسائل در از بین بردن انگیزه و عدم اشتیاق به درس خواندن موثر می باشند، چند نمونه از این موارد در ادامه ذکر شده، شناسایی این موارد کمک می کند، تا بتوانید دلیل بی انگیزه بودن خود را بیابید.

  • نداشتن هدف مشخص
  • عدم وجود برنامه استاندارد
  • بی علاقه بودن به رشته تحصیلی یا درسی خاص
  • عوامل بیرونی مانند محیط نامناسب و شلوغ
  • عدم اعتماد به نفس و باور داشتن خود
  • نداشتن تمرکز کافی
  • استرس و اضطراب
  • بی بهره بودن از روش های حل مشکل
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • حجم کاری زیاد
  • نداشتن زمان برای استراحت کافی
  • انتظارات غیر واقعی
  • مطالعه غیر فعال

ایجاد اشتیاق

ایجاد اشتیاق به درس خواندن از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد و مسائل زیادی بر افزایش این اشتیاق تاثیر گذار می باشند، برای مثال رابطه دانش آموزان با والدین، دوستان و معلمان تاثیرات عمیقی بر میزان پیشرفت تحصیلی آن ها می گذارد و تایید شدن، از سوی معلمان و همسالان برای دانش آموز بسیار مهم می باشد.

عوامل بسیاری می تواند، دانش آموز را به امر تحصیل بی علاقه سازد، که برطرف ساختن این امور نیازمند حمایت والدین و ایجاد شرایط مناسب برای از سرگیری مطالعه می باشد. بی حوصلگی نیز یکی از دلایل مهم عدم موفقیت در درس خواندن است، علت بی حوصلگی با توجه به ساختار های ذهنی و شرایط فیزیکی هر فرد می تواند، متفاوت باشد، درحقیقت بی حوصلگی، عدم تمایل فرد برای درس خواندن است و در ظاهر علت مشخصی ندارد.

علاوه بر این تجربه های موفقیت و شکست در مسیر درس خواندن بر باور های ذهنی دانش آموز نسبت به توانایی هایش در درس خواندن نقش پررنگی ایفا می کند و از نکات قابل اتکا ادامه تلاش برای موفقیت در این مسیر می باشد و میزان تلاش برای ادامه مسیر موفقیت و یا کناره گیری از تلاش کافی برای درس خواندن را موجب می شود. البته ایجاد انگیزه برای دانش آموزان با چند تکنیک ساده امکان پذیر می باشد و می توانید، به راحتی در این مسئله به آن ها کمک کنید.

با آشکار شدن اهمیت عوامل تاثیر گذار بر اشتیاق و انگیزه درس خواند، متوجه میزان اهمیت یافتن دلایل جا ماندن از درس و مطالعه خود می شوید، این عوامل را بیابید و برای رفع آن به دنبال راه حل های مفید باشید. این جستجو کمک می کند، تا دریابید، کدام یک از راهنمایی ها، راهکار مفید ایجاد انگیزه را برای شما به ارمغان می آورد.

اهداف واضح

هدف شما تاثیر زیادی در ایجاد اشتیاق به درس خواندن دارد، در صورتی که هدف خود را «فارغ التحصیل شدن، یافتن شغل مناسب و ثروتمند شدن» بدانید به اندازه کافی اشتیاقی برای موفقیت در درس خواندن دانشگاه و مدرسه نخواهید داشت. لازم است بدانید، اهداف متمرکز تر و مشخص تر برای ایجاد انگیزه بیشتر لازم است. اهداف واضح از راهکار های مناسب برای ایجاد انگیزه برای موفقیت بیشتر می باشد.

تحقیقات ثبت کرده است، داشتن اهداف مشخص و واضح تاثیرات بهتری را عاید افراد می کند و این اشخاص نسبت به دیگران که دارای اهداف مبهم می باشند، موفق تر عمل می کنند و نمرات بالاتری نیز دارند. بنابراین هدف شما باید شامل کسب بالاترین نمره در یک درس و یا ازمون خاص باشد و در یک موضوع مشخص هر چه را که می توانید یاد بگیرید، برای تکلیف خود مهلتی تعیین کنید و تلاش کنید، تکلیف خود را در مهلت تعیین شده به اتمام برسانید.

تلقین را جایگزین کنید

پیشنهاد دیگری که برای ایجاد اشتیاق وجود دارد، جایگزین کردن تلقین با غر زدن می باشد. بیشتر افراد در با قرار گرفتن در شرایط دشوار شروع به غر زدن می کنند و مدام با خود تکرار می کنند، که علاقه ای به آن ندارند و اصلا چرا باید این درس را مطالعه کنند، شاید احساس می کنید، با مطرح کردن چنین سوالاتی و غر زدن به جان درس ها ممکن است، خودتان را خالی کنید و سبک شوید، اما حقیقت چیز دیگری است.

تاثیر غر زدن در هنگام در خواندن و اشتیاق به درس

غر زدن در مورد درسی که به آن علاقه ندارید و شکایت از وجود چنین درسی  موجب فرستادن پیام های مخصوصی به ضمیر ناخودآگاهتان می شود و این مفهوم را به ذهن شما القا می کند، که توانایی کافی برای درک این درس یا مطلب ندارید و شما را از پیمودن ادامه مسیر منصرف می کند، بنابراین بهتر است، به خودتان تلقین کنید، هر چقدرم که دشوار باشد، شما باز هم از پس درک این مطلب بر خواهید آمد.

البته نیاز نیست، عاشق درسی که می خوانید باشید، تنها کافی است به خودتان بقبولانید، که برای دست یابی به هدفتان از پس هر کار دشواری بر می آیید و هر سختی را تحمل می کنید، این نکته را به خاطر بسپارید و مرتبه بعدی که به سراغ درسی چون ریاضی یا فیزیک رفتید، غز زدن ناخودآگاه را کنار بگذارید و با خودتان بگویید، این کتاب کمک می کند، تا من به هدفم برسم.

قانون ده دقیقه

برای ایجاد اشتیاق به درس خواندن از قانون ده دقیقه پیروی کنید، تا انگیزه بیشتری برای مطالعه درس هایی داشته باشید، که برایتان دشوار می باشد. چنانچه با درس خاصی نمی توانید، ارتباط برقرار کنید، ده دقیقه زمان بگذارید و تمام تمرکز خود را به کار بگیرید، که برای این مدت کوتاه با تمام حواستان به مطالعه آن بپردازید.

پس از این مدت کوتاه در می یابید، که این درس آنقدر که احساس می کردید، دشوار نیست و می توانید آن را ادامه دهید، این قانون ساده و بسیار کاربردی می باشد و به این دلیل که ده دقیقه زمان کمی است، می توانید تمام حواس خود را صرف مطالعه آن کنید و شروع قدرتمند انگیزه و اشتیاق کافی برای ادامه آن را در شما به وجود می آورد.

ذهنیت رشد

برخی از افراد با این تفکر زندگی می کنند، که دیگران با هوش بالایی به دنیا آمده اند و خودشان از این هوش برخوردار نمی باشند و از تلاش باز می ایستند و دلیلی برای ادامه راه و درس خواندن در خود نمی بینند، این که هوش انسان ها در هنگام به دنیا آمدن چقدر بوده است، امری است که نمی توان، در آن تاثیری داشت، اما تحقیقات نتیاج جالبی در این زمینه آشکار کرده است، که اطلاع از آن خالی از لطف نخواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد، برخی از انسان ها دارای تفکر رشد می باشند، این افراد باور دارند، که می توانند در طول زندگی خود، هوش خود را گسترش دهند و تمایل زیادی برای باور این موضوع دارند، که هوش در مسیر زندگی گسترش یافته و تکامل می یابد. این افراد زمانی که با مفاهیم سخت و تکالیف دشوار مواجه می شوند، اینطور برداشت می کنند، که هنوز مفهوم مطلب را نمی دانند، اما اگر سخت تلاش کنند در نهایت آن را می فهمند.

محققان نیز دریافته اند، که اگر باور داشته باشید، با درگیر شدن ذهن با مسائل دشوار به قوی شدن مغز خود کمک می کنید، علاوه بر یادگیری بهتر نمرات بالاتری نیز کسب خواهید کرد و اشتیاق به درس خواندن در شما افزایش خواهد یافت.

گسترش هوش و رابطه آن با افزایش اشتیاق برای درس خواندن

تکنیک پومودورو

استفاده از تکنیک های موثر برای افزایش اشتیاق به درس خوان کمک بسیاری می کند، یکی از این تکنیک ها پومودورو نام دارد. بهره بردن از این روش برای افرادی که نمی توانند، ساعت های طولانی را به درس خواندن اختصاص دهند، بسیار کاربرد دارد، در صورتی که می خواهید، برای مدت فرضی دو ساعت مطالعه داشته باشید و در این بازه زمانی خسته نشوید، ابتدا باید این زمان را به چهار قسمت تقسیم کنید.

چهار بازه نیم ساعته که هر نیم ساعت شامل یک دوره مطالعه ۲۵ دقیقه ای و ۵ دقیقه استراحت می باشد، در طول این ۲۵ دقیقه تمام تمرکز خود را صرف مطالعه کنید و پنج دقیقه به خودتان استراحت دهید و ۲۵ دقیقه بعدی را آغاز کنید، بعد از این که برای دو ساعت با کمک این روش درس خواندید، نیم ساعت استراحت کنید.

پیاده روی

شاید عجیب به نظر برسد، اما پیاده روی در ایجاد اشتیاق به درس خواندن تاثیر خوبی خواهد داشت. ورزش های متوسط چون پیاده روی توانایی های مغز را برای یادگیری و افزایش توانایی حفظ مطالب جدید افزایش می دهد، همچنین ورزش کمک می کند، تا هورمون اندروفین ترشح شود، این هورمون خلق و خوی شما را بهتر می کند و انگیزه را افزایش می دهد.

پیاده روی کمک می کند، تا اکسیژن بیشتری به مغز منتقل شود و خستگی های به وجود آمده را برطرف می کند، البته عامل مهم دیگری وجود دارد، که پیاده روی را به عاملی برای افزایش اشتیاق به درس خوان بدل می نماید، پس از مدتی پیاده روی ذهن شما چنین برداشت می کند، که کار مفیدی در حال انجام است.

هرچند ممکن است، در ابتدا این احساس را نداشته باشید، که در حال انجام کار مفیدی می باشید، اما پس از مدتی پیاده روی مستمر این حس در شما به وجود می آید، ذهن به محض احساس این که کار مفیدی انجام گرفته است، تمایل بیشتری به انجام کار های دیگری در شما به وجود می آورد و انگیزه درس خواندن، در شما افزایش پیدا می کند.

قانع ساختن ذهن

اکثر افراد تمایل زیادی برای گذران وقت در فضای مجازی دارند، اما مطالعه یک صفحه کتاب درسی را امری دشوار می دانند، دلیل این تفکر چیست؟ جواب در این است، که مغز ما گشتن در فضای مجازی را با لذت برابر می داند و درس را مترادف سختی قلمداد می کند، برای تغییر این روند باید ذهن خود را قانع کنید، که بتوانید با اشتیاق بیشتری درس بخوانید.

برای این قانع سازی، درس خواندن را با رویداد های لذت بخش همراه کنید، به عنوان مثال چند دقیقه پیش از مطالعه چشمان خود را ببندید و موقعیتی را تصور کنید، که در رشته مورد علاقه خود تحصیل می کنید، یا نتیجه کنکور را دریافت کرده اید و آشنایان در حال تبریک گفتن به شما می باشند، به دین صورت می توانید، اشتیاق به درس خواندن را در خود به شکل هوشمندانه ای افزایش دهید.

قانع ساختن ذهن برای افزایش اشتیاق به درس خواندن

خودتان را فراموش نکنید

برای درس خواند و دستیابی به بهترین نتیجه در درس ها یا آزمون ها نیاز است، به اندازه کافی به خودتان برسید و سلامتی خود را فراموش نکنید، در صورتی که بیش از اندازه خسته باشید، یا به قدر کافی تغذیه مناسب نداشته باشید، هر چه تلاش کنید، بی ثمر خواهد بود. زمانی انگیزه در بالاترین سطح خود قرار می گیرد، که خودتان را در شرایط ایده عالی قرار دهید.

فراموش نکنید، ورزش کردن های ملایم مانند نرمش یا پیاده روی برای بیست دقیقه به صورت روزانه کمک می کند، تا خون، اکسیژن و مواد مغذی راحت تر به مغز برسد و هورمون هایی که در بدن ترشح می شوند، حال روحی شما را بهتر کنند، تا بتوانید با روحیه بهتر و اشتیاق بیشتری به درس خواندن بپردازید.

مطالعه فعال

مطالعه فعال کمک می کند، تا علاوه بر نتیجه بهتر اشتیاق بیشتری برای درس خواندن در خود بیابید، بنابراین حین درس خواندن لازم است، از نظر فیزیکی نیز فعال باشید. وجود یک کاغذ برای یادداشت خلاصه یا نکات مهم و یا استفاده از ماژیک برای بلد کردن، نکات کلیدی درس خواندن را از یکنواختی خارج می کند و در اشتیاق به درس خواندن موثر می باشد.

نظرات


تصویری


ویدئو