نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج

منبع: همگردی

1

1402/11/25

12:06


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج ایجاد شده است.

گفته می شود این قلعه توسط شخصی به نام امیرسعید خان رودباری ساخته و از زمان ساخت این قلعه اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ گرچه برخی تخمین زده اند قلعه ضرغام در دوران سلجوقی ها ساخته شده است.

بنابر برخی مستندات تاریخی، این مکان تا زمان سلطنت قاجار در منطقه برقرار بوده تا اینکه در زمان شورش آقاخان محلاتی حاکم کرمان علیه حکومت قاجار و پناه بردن به این قلعه در سال 1257، قلعه به توپ بسته و بخشی از آن نیز تخریب می شود.

اوایل دهه 60 هم برای ساخت منبع آب بخشی از این قلعه تخریب می شود اما حالا اهالی کهنوج که این میراث برجا مانده در تاریخ را دوست می دارند نگران هستند بخش دیگری از این قلعه در نتیجه فعالیت های عمرانی شهرداری تخریب نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: سند قلعه به نام خانواده ضرغام است و بدون هماهنگی میراث فرهنگی، گفت و گویی با شهرداری کرده اند که در اختیار شهرداری بگذارند.

نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج

سعید شاهرخی افزود: میراث فرهنگی ورود می کند و اگر این قلعه در اختیار شهرداری هم گذاشته شده، مانع نمی شویم اما شهرداری نمی تواند خارج از ضوابط حمایتی از این مکان هر کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: با وزارت میراث صحبت کردیم که مقرر شد نمایندگانی از وزارت میراث فرهنگی برای بررسی موضوع از نزدیک به کهنوج بیایند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان زمان مشخصی برای این سفر ارائه نکرد اما درباره وجود منبع آب در این قلعه اظهار داشت: این منبع از سالهای گذشته وجود داشته است و اگر تیم کارشناسی میراث حضور پیدا کند همه موارد از جمله نیاز به مرمت، بازسازی یا رفع موانع مزاحم را مورد بررسی قرار می دهد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهنوج هم در این زمینه گفت: قلعه کهنوج جزو مستثنیات است و ثبت ملی نشده است.

موسی ابراهیمی با بیان اینکه جلوی ساخت و سازها در اطراف قلعه از سال 86 که میراث فرهنگی در کهنوج دارای نمایندگی شد گرفته شده، افزود: قرار است کارشناسان از کرمان در محل حضور یابند و حریم دقیق قلعه مشخص شود.

وی ادامه داد: از دستگاه ها از جمله شهرداری خواسته ایم اعتباراتی اختصاص دهند تا این بنا مرمت شود.

ابراهیمی یادآور شد: فرماندار کهنوج هم اعلام کرد که 10 میلیارد ریال در نظر گرفته و امیدواریم تخصیص داده شود.

این مسئول اضافه کرد: در گذشته سرمایه گذار برای مرمت و ایجاد سایت گردشگری اعلام آمادگی کرد اما موافقت نشد که در اختیار میراث قرار گیرد.

وی در مورد فعالیت اخیر شهرداری در کنار این قلعه نیز توضیح داد: شهرداری درخواست داده جاده کنونی را تسطیح کند و تخریبی صورت نگرفته است.

نگرانی هایی درباره تخریب قسمتهایی از محدوده قلعه تاریخی ضرغام در کهنوج

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو