چگونه از دندان های کودکان مراقبت کنیم؟

منبع: نبض ما

1

1402/11/25

16:16


مراقبت از دندان کودکان از دوران نوزادی که دندان ها شروع به رشد می‌کنند، اهمیت زیادی داشته و همیشه دغدغه اکثر والدین بوده‌است. با رعایت نکاتی مانند: تغذیه سالم، مراجعه منظم به دندان‌پزشکی برای معاینه، آموزش مسواک زدن به کودکان و سایر موارد می‌توان به راحتی از دندان‌های کودک مراقبت کرد و به آنها در داشتن لبخندی زیبا کمک کرد. زیرا دندان سالم برای داشتن لبخندی جذاب و سلامت دهان و گوارش اهمیت ویژه‌ای دارد. با ما همراه باشید تا شما را در رابطه با مراقبت از دندان کودکان از نوزادی تا 5 سال راهنمایی کنیم.

مراقبت از دندان های کودکان

مراقبت از دندان کودکان زیر 2 سال

مراقبت از دندان کودکان از همان سنین نوزادی اهمیت داشته و باید با رعایت چند نکته میتوان سلامت لثه، دندان و دهان آنها را حفظ کرد. برای مثال پزشکان توصیه می‌کنند مادران پس از شیردهی، لثه نوزادان را با استفاده از پارچه‌ای نرم و تمیز و یا گاز استریل نم‌دار تمیز کنند. این کار منجر به سالم ماندن لثه نوزادان می‌شود.

معمولا اکثر کودکان از 6 ماهگی تا یک سالگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند. دندان‌های شیری اولین دندان‌هایی هستند که رشد می‌کنند. در این بازه مراقبت از دندان کودکان نیاز به رعایت نکات بیشتری دارد، برای مثال والدین بهتر است از مسواک‌ها و خمیردندان‌های مخصوص نرم برای تمیز کردن دندان‌های کودکان استفاده کنند. البته برخی پزشکان توصیه می‌کنند تا قبل از 3 سالگی از خمیردندان برای کودکان استفاده نکنید، پس در صورت استفاده حتما با پزشک مشورت کنید. سعی کنید به آرامی و با حوصله مسواک بزنید تا به لثه کودکان آسیبی نرسد.

علاوه بر مسواک زدن تغذیه کودکان را نیز با مشورت پزشک کنترل کنید و برای معاینه به طور منظم به دندان‌پزشکی کودکان مراجعه کنید.

مراقبت از دندان کودکان 3 تا 5 سال

مراقبت از دندان کودکان در این سنین اهمیت بیشتری دارد، چرا که در این سن کودکان معمولا شروع به درآوردن دندان‌های دائمی خود می‌کنند. بنابراین سعی کنید روزی دو بار برای کودکان مسواک بزنید. این کار را با استفاده از مسواک‌ها و خمیر دندان‌های مخصوص انجام دهید. توصیه می‌شود از خمیر دندان‌های بدون فلوراید و به مقدار کم استفاده کنید و به کودکان خود آموزش دهید که خمیر دندان را قورت ندهند و پس از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویند.

همچنین بهتر است از سن 3 سالگی، استفاده از نخ دندان را برای کودکان شروع کنید تا به تمیز کردن بیشتر بین دندان‌ها کمک کند. با رعایت این نکات می‌توانید سلامت دندان‌های کودکان را حفظ کنید. البته توجه داشته باشید که حتما به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل، درمان مناسب هرچه زودتر انجام شود.

چگونه باید کودک را به رعایت بهداشت دهان و دندان علاقمند کرد؟

والدین به راحتی با استفاده از روش‌های ساده‌ای می‌توانند کودکان را علاقمند و پایبند به مسواک زدن به طور منظم کنند. در ادامه با استفاده از روش‌های گفته شده می‌توانید مسواک زدن را به یک عادت برای کودکان تبدیل کنید.

الگوی فرزند خود شوید

کودکان با مشاهده مسواک زدن و رعایت بهداشت والدین خود، از آنها الگوبرداری می‌کنند. بنابراین به طور منظم مسواک بزنید تا کودکان از شما یاد بگیرند.

با بازی انگیزه کودکان را برای مسواک زدن افزایش دهید

از طریق بازی به کودکان خود آموزش دهید تا دندان‌هایش را تمیز کند و مسواک بزند. می‌توانید از مسواک‌های عروسکی برای ترغیب کودکان به مسواک زدن استفاده کنید و یا حین مسواک فیلم و موسیقی کودکتان را پخش کنید. مسواک زدن میتواند از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری کند.

از انیمیشن‌ها و فیلم‌های آموزشی مخصوص کودکان استفاده کنید

می‌توانید کارتون و یا انیمیشن‌های آموزشی برای کودکان تهیه کنید تا با دیدن آنها آموزش ببینند و به مسواک زدن علاقمند شوند.

مراقبت از دندان های کودکان

کودکان را با پاداش دادن، تشویق کنید

می‌توانید برای تشویق کودکان به مسواک زدن، از پاداش‌های کوچک استفاده کنید و پس از هربار مسواک زدن از او تعریف کنید تا تشویق شود.

با کودک خود همراهی کنید

بهتر است در مسواک زدن کودک خود را همراهی کنید تا انگیزه و ذوق بیشتری پیدا کند.

مسواک زدن را از سنین پایین آموزش دهید

اگر از سنین پایین آموزش مسواک زدن را شروع کنید بهتر است، زیرا برای کودک تبدیل به عادت طبیعی خواهد شد و از مسواک زدن لذت خواهد برد.

چه زمانی کودک شما برای اولین بار باید به دندانپزشک مراجعه کند؟

طبق گفته پزشکان، سن مناسب برای اولین مراجعه به دندا‌نپزشکی یک تا یک و نیم سالگی است. در مراجعه اولیه، پزشک سلامت دندان‌های شیری کودکان را بررسی خواهد کرد و در صورت تشخیص مشکل، برای درمان مناسب اقدام می‌کند.

بنابراین این موضوع اهمیت دارد که مراجعه به دندانپزشکی در یک تا یک و نیم سالگی انجام شود تا علاوه بر آشنایی کودکان با دندانپزشکی، مشکلات دندان‌هایشان زودتر تشخیص داده شود و درمان به ‌موقع صورت بگیرد. (علت کج شدن دندان کودکان)

نکات مهم بهداشت دهان و دندان کودکان

از آنجایی که سلامت دهان و دندان کودکان از سنین نوزادی اهمیت دارد، لازم است در این بخش به برخی نکاتی کلی و مهم برای مراقبت از دندان کودکان اشاره کنیم:

1.  از تمیز کردن لثه‌ها غافل نشوید.

2.  بهتر است در نوزادی هنگام خواب از شیر دادن به کودکان پرهیز کنید.

3.  مسواک زدن را به یک عادت روزانه برای فرزند خود تبدیل کنید.

4.  از یک سالگی مراجعه به دندانپزشکی را شروع کنید.

5.  تغذیه فرزندتان را کنترل کنید.

6.  از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌های کودکان استفاده کنید.

7.  روش صحیح مسواک زدن را به کودکان آموزش دهید.

مراقبت از دندان های کودکان

نتیجه گیری

در آخر توجه داشته باشید که مراقبت از دندان کودکان را جدی بگیرید تا از پوسیدگی دندان‌های کودکان، بیماری لثه و سایر موارد جلوگیری کنید. زیرا مشکلات دندان و لثه در کودکی، در آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود و منجر به مشکلات بیشتری می‌شود. با رعایت نکات گفته شده در مقاله و مشورت با دندانپزشکی با تجربه، می‌توانید از دندان‌های کودک خود محافظت کنید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وب سایت دکتر هومن عشقی به آدرس www.dreshghi.com مراجعه کنید.

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو