هنر محیطی در نمایشگاه کوچ پیکرک به محیط معطوف به چالشهای محیط زیستی اصفهان است

منبع: همگردی

2

1402/11/26

12:06


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، هنر محیطی در نمایشگاه کوچ پیکرک به محیط معطوف به چالشهای محیط زیستی اصفهان است.

"کوچ پیکرک به محیط" عنوان نمایشگاهی از پروژه هنرهای محیطی است که در ماههای اخیر در اصفهان برگزار می شود و هنرگردان آن کوشیده تا نگاه و حضور هنرمندان مختلف را معطوف به برخی مسائل و چالش های محیط زیستی استان اصفهان کند.

فرزانه سلیمانی نیسیانی با بیان ضرورت هم افزایی میان رشته ای میراث فرهنگی و میراث طبیعی در بیان هنر معاصر، ضمن بلند مدت دانستن این نوع پروژه های هیبریدی (چند شاخه ای) اظهار داشت: هدف از این رویداد هنری، توجه هنرمندان معاصر به حفاظت از میراث طبیعی، فرهنگی و ناملموس در بستر گردشگری فرهنگی هنری است تا آنها با پژوهش های میدانی و محیطی و با توجه به آسیب های زیست محیطی مناطقی چون شرق اصفهان بویژه تالاب گاوخونی آثار هنری خود را خلق کنند.

این هنرگردان افزود: در این فرآیند بلند مدت، هنرمند معاصر با الهام از مولفه های میراث فرهنگی تلاش می کند با نگاهی به دور از مصرف گرایی به خلق آثاری برگرفته از عناصر محیط و مکان های مورد نظر بپردازد.

سلیمانی نیسیانی ادامه داد: هدف اما تبیین ردپای میراث ناملموس از جامعه بومی و محلی در هنر معاصر بویژه با مضامین اجتماعی و محیط زیستی است.

به گفته این هنرگردان، در این رویدادهای هنری هنرمندان تجربی و حرفه ای در قالب خلق آثار هنر محیطی مخاطب را به حفاظت از گونه های زیستی در حال انقراض اصفهان دعوت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنر محیطی هنرمندان را از فضای بسته نمایشگاه های شخصی خارج می کند تا رابطه جدی تری با محیط پیدا کنند، چرا که گفت و گوی هنرمند با مردم و در ارتباط با مسائل و چالش های محیط زیست آنها خارج از فضای گالری ها به خلق آثار، طراحی ها و ایجاد فرم کمک می کند.

هنر محیطی در نمایشگاه کوچ پیکرک به محیط معطوف به چالشهای محیط زیستی اصفهان است

وی افزود: مضامین اجتماعی و فرهنگ عامه در جامعه بومی و محلی منطقه شرق اصفهان موجب شد این موضوع را بیشتر مدنظر قرار دهم که چگونه به شناسایی، حفظ و ترویج میراث ناملموس این منطقه با ابزار هنر بپردازیم.

وی گفت: در این رویداد هنری کوشش می شود هنرمندان با میراث ناملموس منطقه شرق اصفهان آشنا شوند و به مثابه یک کمپین تبلیغاتی به معرفی و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی بپردازند.

سلیمانی نیسیانی ادامه داد: هنرمندانی که به خلق آثار هنر محیطی در این فرآیند می پردازند دغدغه میان رشته ای دارند و در پروژه های هیبریدی (چند شاخه ای) برای پاسداشت و حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی منطقه شرق اصفهان و همچنین سایر دغدغه های محیط زیستی اصفهان هم افزایی می کنند.

وی افزود: هنرمندی که با برگ گونه های اندومیک منطقه شرق اصفهان به خلق اثر هنری می پردازد و می کوشد هنری را به این واسطه خلق کند که زیبایی شناسی متفاوتی به آن گونه گیاهی بدهد. در واقع به دنبال این است که این گونه های در حال انقراض منطقه را معرفی و توجه نهادهای دخیل در حفاظت محیط زیست را جلب کند.

وی تاکید کرد: البته که هنرمند در همین مرحله یعنی معرفی و ترویج اقدام می کند و بحث حفاظت، حمایت و پشتیبانی از این نوع گونه ها به عهده متولیان محیط زیست و میراث طبیعی است.

سلیمانی نیسیانی با اشاره به چالش های جدی محیط زیستی که برای تالاب گاوخونی ایجاد شده است، گفت: اینکه خشکی فزاینده مناطق اطراف تالاب گاو خونی چه تاثیری بر خاک خواهند داشت و چطور می توانند این منبع حیات را دچار آسیب کنند مسئله ای است که دستمایه آفرینش هنری هنرمندان در این رویداد هنری قرار گرفت.

وی افزود: در این رویداد هنری برخی هنرمندان به صورت نمادین از خاک های متفاوت در مناطق اطراف صنایع اصفهان یا تالاب گاوخونی که دچار آسیب های محیط زیستی شده است برای خلق اثر استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه خاک یکی از منابع اصلی حیات برای مردمی است که مناطق زندگیشان تحت تاثیر مسائل زیست محیطی قرار گرفته، گفت: الهام هنرمند از پیکره هایی که توسط هنرمندان دوره باستان خلق شده است و ترکیب برداشت معاصر هنرمند از آن اثر با خیالی که از مضامین اجتماعی دارد، تبدیل به فرم هایی شده که گویای چالش ها و شرایط زیست محیطی منطقه اصفهان است.

نمایشگاه آثار محیطی "کوچ پیکرک به محیط" از اول آذر کار خود را در هنرمند سرای خورشید آغاز کرده است.

هنر محیطی در نمایشگاه کوچ پیکرک به محیط معطوف به چالشهای محیط زیستی اصفهان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو