سوتدی پلو یک غذای سنتی و محبوب در اردبیل است

منبع: همگردی

1

1402/11/26

13:37


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست آمده، سوتدی پلو یک غذای سنتی و محبوب در اردبیل است.

روح الله محمدی، کارشناس میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: «سوتدی پلو» یا «شیر پلو» یکی از پلوهای سنتی اردیبل به ویژه شهرستان نمین است که بیشتر برای چهارشنبه سوری، ایام عید، سیزده به در و یا به عنوان غذای نذری آماده می شود. البته «سوتدی پلو» معمولا به همراه ماهی دودی سرو شده و به تنهایی استفاده نمی شود و اغلب به همراه این غذا، اردبیلی ها آش دوغ هم درست می کنند.

او افزود: برنج، شیر، کره، خرما، کشمش، قیسی پلو، ماهی دودی، نمک، زردچوبه و زعفران از جمله مواد مورد نیاز برای تهیه «سوتدی پلو» است.

محمدی درباره قدمت پخت این غذا اظهار کرد: مهارت پخت «سوتدی پلو» به زمان های قدیم بر می گردد و این غذای سنتی با نوعی برنج به نام «آقایی» که بسیار خوش طعم و خوش عطر بوده، پخته میشد و ماهی به نام «ماهی دست پیچ» در کنار آن سرو میشد که برای خانواده های اشرافی بود و امروزه در دسترس نیست. این پلو با کره طبیعی طبخ میشده است.

سوتدی پلو یک غذای سنتی و محبوب در اردبیل است

رئیس گروه باستان شناسی استان اردیبل ادامه داد: هر خانواده بیشتر در ایام ماه محرم و به ویژه در شب تاسوعای حسینی غذایی درست میکرد که «سوتدی پلو» هم بین آن غذاها بود و در سینی های مسی مخصوص به نام مجمع سرو میشد و با دستمال پارچه ای روی آن را می پوشاندند و روانه مسجدها می کردند. البته این غذا ویژه چهارشنبه سوری، ایام عید و سیزده به در نیز هست و حتی به دلیل ارزش غذایی که دارد در ماه مبارک رمضان در میان سفره های افطار و سحر دیده می شود.

این کارشناس درباره طرز تهیه «سوتدی پلو» بیان کرد: برنجی را که به مدت یک الی دو ساعت با آب و نمک خیس شده به همراه شیر، زعفران و کمی نمک و زردچوبه در یک قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. سپس صبر می کنیم تا شیر کاملا جذب برنج و کشیده شود، در این مدت بهتر است در ظرف باز باشد تا شیر سر نرود. پس از کشیده شدن شیر، کره را به برنج اضافه کرده و در ظرف را می گذاریم تا به مدت 20 دقیقه روی حرارت کم جا بیفتد. در ادامه، ماهی دودی را از قبل آب پز کرده و قطعه قطعه می کنیم و روی بشقابی درون برنج قرار می دهیم و در قابلمه را با دم کنی می بندیم بطوریکه عطر ماهی دودی در قابلمه پخش و بخار برنج سبب پخته شدن ماهی هم شود.

پس از 20 دقیقه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. نباید زمان پخت طولانی شود، چرا که ممکن است به دلیل داشتن شیر ته بگیرد و بسوزد. سپس در یک تابه کشمش، قیسی و خرمای بدون هسته را با کره و حرارت کم تفت می دهیم و در آخر پلو را داخل ظرف می کشیم و با کشمش، خرما، قیسی پلو و تکه های ماهی تزئین می کنیم.

مهارت پخت «سوتدی پلو» مهر سال 1400 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

سوتدی پلو یک غذای سنتی و محبوب در اردبیل است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو