جامعه پزشکی و وزیر بهداشت رویارویی حساس هفته | درخواست جامعه پزشکی واقعا حیاتی است

جامعه پزشکی و وزیر بهداشت رویارویی حساس هفته | درخواست جامعه پزشکی واقعا حیاتی است


1

1402/11/26

21:19


جامعه پزشکی و وزیر بهداشت رویارویی حساس هفته | درخواست جامعه پزشکی واقعا حیاتی است

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

هشدار جدی و وحشتناک وزیر بهداشت در مورد رویارویی کودکان با امیکرون را مطالعه کنید. وزیر بهداشت افشاگری هایی کرد که باعث جنجال شده است. داماد وزیر بهداشت حکم گرفته است و ماجرا حکم دادن جالب است. رشید پور هم در بخش هایی از حرف هایش واکنش جدی به صحبت های وزیر بهداشت نشان داد. در ادامه با درخواست های جامه پزشکی از وزیر بهداشت رو به رو می شویم.

در ابتدا، محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی، گزارشی از فعالیت‌های یک ماهه خود و هیأت رئیسه شورای عالی ارائه داد. سپس رئیس‌کل سازمان هم گزارشی از فعالیت‌های خود را در اختیار اعضای شورای‌عالی گذاشت و سپس بر اساس دستور جلسه مواردی مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، نمایندگان گروه‌های مختلف عضو سازمان نظام پزشکی با مطرح کردن چالش‌ها، مسائل و مشکلات مختلف حوزه سلامت از وزیر بهداشت درخواست توجه، همکاری و تلاش برای حل این مسائل و مشکلات شدند.

وزیر بهداشت

عمده‌ترین موارد طرح شده شامل درخواست برای تشکیل شورای عالی بیمه و وظیفه قانونی برای تشکیل این شورای عالی، تلاش برای کاسته نشدن افزایش تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه سلامت در سازمان برنامه و بودجه و هیأت دولت، اهتمام بر واقعی‌کردن تعرفه‌ها، اندیشیدن راهکارهایی برای ماندگاری پزشکان و ممانعت از مهاجرت آنان، رسیدگی عاجل و جدی به وضعیت دستیاران پزشکی و پزشکان متخصص طرحی، فشار بر بیمه‌ها برای پرداخت سریع‌تر و بهتر، تشکیل سریع کمیسیون صلاحیت حرفه‌ای، برخورد با مداخله‌گران در حوزه‌های مختلف سلامت و افزایش قوانین بازدارنده، توجه به انجمن‌های علمی به عنوان بازوهای اجرایی و واگذاری برخی مسئولیت‌ها به این انجمن‌ها، اجرای مفاد تفاهم‌نامه سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص صدور مجوزهای حرفه‌ای و کاری داروخانه‌ها از سوی سازمان نظام پزشکی، برخورد با رسانه‌هایی که حملات مغرضانه و غیرواقعی به کادر درمان دارند، برطرف‌کردن کمبودهای دارویی به خصوص در حوزه داروهای مهم و استراتژیک، عادلانه کردن بار تهیه ملزومات جلوگیری از حوادث و آتش‌سوزی برای مؤسسات، رسیدگی به مشکلات مالیاتی دندانپزشکان، شکل‌دادن ساختار منسجم برای حوزه دندانپزشکی در وزارت بهداشت، رسیدگی به موضوع تعرفه‌های خدمات مامایی، توجه به عدم پرداخت هزینه خدمات مامایی توسط بیمه‌ها و موارد دیگر بود.

وزیر بهداشت پس از استماع نظرات نمایندگان شورای‌عالی، با تشکر از فعالیت‌های مجدانه رئیس‌کل، رئیس شورای‌عالی و اعضای شورای‌عالی سازمان نظام‌پزشکی در عرصه‌های مختلف، و پس از ارائه گزارشی از دستاوردهای حوزه سلامت دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف بهداشتی، درمانی و آموزشی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی، و همراهی مجلس شورای اسلامی و دولت در حل این مسائل و مشکلات، شاهد پیشرفت‌های روزافزون حوزه سلامت ایران باشیم.

وزیر بهداشت

سلامتی، وسیله و همچنین هدف توسعه است. حرفه پزشکی مسئول تأمین مهم ترین نیاز انسان، یعنی سلامتی و حفظ حیات است، اما از خلال ایفای این نقش در نظم بخشیدن به جامعه نیز مؤثر واقع می شود. با این که نهاد پزشکی از دیر پاترین نهادهای جامعه است و عملکرد آن وضعیت کلی اعضای جامعه را از تولد تا مرگ در بر می گیرد، اما مطالعه ابعاد جامعه شناختی آن کمتر مورد عنایت جامعه شناسان این مرز و بوم قرار گرفته است. از این رو است که این رشته در ایران به صورت حوزه ای نسبتاً نا شناخته و جوان باقی مانده است. در این شرایط به نظر می رسد هر گام کوچک در زمینه مطالعه جامعه شناسانه امور پزشکی بتواند منشأ بصیرت های تازه ای در حوزه جامعه شناسی پزشکی باشد و به بسط آن کمک کند.

سازمان بهداشت جهانی، سال های نخست دهه ۱۹۶۰ را «عصر پزشکی» نامیده که با استفاده از روش هایی مانند واکسیناسیون و استفاده از آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با بیماری های عفونی مشخص می شد. اکنون این سازمان معتقد است که جوامع پیشرفته، وارد «عصر مابعدپزشکی» شدند که مشخصه آن این است که سلامت و بیماری تا حد زیادی توسط عوامل اجتماعی و محیطی، مانند رفتارهای فردی، سبک های زندگی، نارسایی سازمان های اجتماعی، فقر و محیط فیزیکی تعیین می شوند که با روش های پزشکی قابل کنترل نبوده و نقص در آن ها، سبب بیماری های مدرن و قابل پیشگیری، مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ریه، اعتیاد به مواد، ایدز و نظایر آن می شود. جامعه شناسی پزشکی می کوشد تا دریابد چگونه عوامل اجتماعی و فرهنگی، بر توزیع و فهم بیماری، واکنش نسبت به بیماری، تحول و عملکرد نهادهای مراقبت تندرستی، توسعه سیاست های اجتماعی درباره سلامت تأثیر می گذارند. آن ها همچنین، به مطالعه تجربه های عامه از سلامت و بیماری، پیری-شناسی اجتماعی، اپیدمیولوژی اجتماعی سلامت و بیماری ها، سازمان اجتماعی و تولید اجتماعی بیماری، واکنش های جامعه نسبت به بیماری، تجربه اجتماعی ساخت یافته بیماری، و سازمان مشاغل و حرفه پزشکی علاقه مند هستند.

وزیر بهداشت

تا چند دهه‌ی پیش، واژه های سلامت و بیماری، افراد را به یاد بیمارستان ها، پزشکان، پرستاران، داروها و جعبه‌ی کمک های اولیه می‌انداختند. امروزه، این واژه ها، معانی و دلالت های گسترده تری پیدا کرده اند و طیف وسیعی از مفاهیم، از سطوح خرد، نظیر رفتارهای مرتبط با سلامتی، مانند رژیم غذایی مناسب، عادات مناسب سلامتی، ورزش و فعالیت های جسمانی و بدنی، عادات خواب مناسب، رفتارهای بیماری، مانند راهبردهای مقابله ای، الگوهای ارزیابی علائم، الگوهای کمک جویی گرفته تا سطوح کلان، نظیر الگوهای اجتماعی سلامت و بیماری، سبب شناسی اجتماعی بیماری ها، نظام های عرضه‌ی مراقبت های تندرستی، توزیع نامناسب سلامت و بیماری در جامعه، تولید اجتماعی بیماری، اقتصاد سیاسی سلامت و بیماری، آناتومی سیاسی بدن و نظایر آن را دربر می گیرند.

وزیر بهداشت

عوامل و زمینه های اجتماعی، نقش مهمی در سلامت و بیماری ما ایفا می کنند. سلامت و بهزیستی، حتی از پیش از تولد و تا زمان مرگ، تحت تأثیر فرایندهای اجتماعی قرار دارد. جایگاه اجتماعی والدین، بر فرصت-های زندگی در ارتباط با سلامتی و بهزیستی، تأثیر می گذارد. شرایط اجتماعی، نه تنها بر احتمال بیماری و معلولیت تأثیر دارند بلکه بر چشم اندازهای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی هم اثر می گذارند. درحال حاضر، بزرگترین تهدید برای سلامتی و بهزیستی یک فرد، از سبک های زندگی ناسالم و رفتارهای پرخطر سر چشمه می‌گیرند. تأثیر این سبک ها و رفتارها، به ویژه در زمینه‌ی بیماری های مدرن، مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و ایدز، بیشتر صادق است. از سوی دیگر، شرایط و عادات زندگی سالم و نیز پرهیز از رفتارهای پرخطر، پتانسیل افراد را برای یک زندگی سالم و طولانی افزایش می‌دهند. این سبک ها و عادات سلامتی، همگی در زمینه‌ی اجتماعی شکل می گیرند./مهر

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو