کاهش چشمگیر دبی چشمه سلیمانیه تهدیدی جدی برای حیات باغ فین کاشان است

منبع: همگردی

1

1402/12/1

12:07


ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، کاهش چشمگیر دبی چشمه سلیمانیه تهدیدی جدی برای حیات باغ فین کاشان است.

رضا دهقانی بیدگلی افزود: هم اکنون دبی آب چشمه سلیمانیه به زیر 50 لیتر بر ثانیه رسیده و این هشداری ست که اگر این مشکل علت یابی و حل نشود، در یک وضعیت بحرانی قرار می گیریم و حیات باغ با مخاطره مواجه می شود.

وی با بیان اینکه چشمه سلیمانیه قدمت بسیار زیادی دارد و حیات باغ فین وابسته به وجود این چشمه است، یادآور شد: براساس اسناد تاریخی دبی این چشمه 350 لیتر بر ثانیه بوده و در دهه هشتاد به حدود 190 لیتر بر ثانیه رسیده است.

دهقانی بیدگلی افزود: دبی چشمه اما در سالهای 96 – 97 به حدود 85 لیتر بر ثانیه رسید و هم اکنون با افت بسیار شدیدتری مواجه و این میزان به زیر 50 لیتر بر ثانیه رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ فین با اشاره به این موضوع که وضعیت آب چشمه سلیمانیه از نظر دبی و شاخص های کیفی اهمیت دارد، گفت: یکی از عناصر اصلی باغ فین را سروهای چند 100 ساله آن تشکیل می دهند که کاهش دبی آب چشمه تاثیر زیادی بر روی وضعیت این درختان می گذارد.

وی افزود: همچنین یکی از چشم اندازهای اصلی باغ فین وجود فواره ها و حوض ها هستند و با کاهش آبدهی چشمه سلیمانیه، حوض ها که بخشی از عناصر باغ ایرانی محسوب می شوند، تحت تاثیر قرار گرفته اند.

دهقانی بیدگلی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر دبی آب چشمه سلیمانیه کاهش چشمگیری داشته است به طوری که بسیاری از فواره های باغ فین از کار افتاده اند و ما در آبیاری باغ فین با مشکل مواجه شده ایم.

کاهش چشمگیر دبی چشمه سلیمانیه تهدیدی جدی برای حیات باغ فین کاشان است

وی اظهار داشت: کوشیده ایم این موضوع را مدیریت کنیم تا کاهش آب چشمه سلیمانیه منجر به بروز خسارت به باغ نشود. از این رو استخر ذخیره آب تعبیه و آبگیری شده است که حیات درختان باغ به مخاطره نیفتد.

دهقانی بیدگلی افزود: همچنین گروهی از متخصصین منابع آب که در علمِ سنجش از راه دور و رادار تخصص دارند را مامور کرده ایم که وضعیت آب چشمه سلیمانیه را رصد کنند تا با وضیعیت فوق بحرانی مواجه نشویم.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ فین بیان داشت: فرضیاتی برای کاهش دبی چشمه سلیمانیه مطرح می شود و یکی از آنها فعالیت های معدنی و احداث صنایع در بالادست چشمه است. همچنین حرکت صفحه های زمین و وجود زلزله های خفیف که امکان دارد باعث بسته شدن مسیر آب شده باشد، از دیگر فرضیات است.

وی افزود: ممکن است صفحات زمین در مظهر چشمه حرکت کرده و مسیر ورودی آب را مسدود کرده باشد.

دهقانی بیدگلی با بیان اینکه فرضیه دیگر احداث چاه هایی ست که در بالادست چشمه قرار دارند، ادامه داد: ممکن است چاه ها مربوط به برخی اراضی کشاورزی یا حتی املاک خصوصی باشند که در این رابطه استعلام هایی هم از نهادهای ذی ربط انجام شده است.

وی تاکید کرد: همه این فرضیه ها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند تا دلیل کاهش دبی آب چشمه مشخص شود.

دهقانی بیدگلی خاطرنشان کرد: کشور ما در سالهای اخیر با کاهش چشمگیر نزولات جوی مواجه بوده اما آنچه ما را برای انجام این مطالعات حساس و پیگیر کرده این است که می بینیم کاهش دبی آب چشمه سلیمانیه در یک دهه اخیر اتفاق افتاده اما در این چندسال اخیر خیلی شدید شده است.

وی یادآور شد: منشا اصلی چشمه سلیمانیه کوههای اطراف کاشان معروف به کوههای خنف هستند که جزو سلسله جبال زاگرس پراکنده طبقه بندی می شوند و بخشی از رشته کوه های کرکس را هم در بر می گیرد.

دهقانی بیدگلی افزود: چشمه سلیمانیه جزو قنات ها طبقه بندی می شود و از آنجایی که مظهر این قنات در دل کوهها قرار دارد، به چشمه معروف شده است.

وی ادامه داد: 2 معدن سنگ در اطراف مظهر اصلی چشمه قرار دارند و این معادن انفجارهایی هم دارند که امیدواریم فرضیه اینکه انفجارها دلیل کاهش دبی چشمه سلیمانیه هستند، نباشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ فین با اشاره به اینکه این باغ به نوعی تقسیم گاه آب برای منطقه فین است، گفت: آب چشمه سلیمانیه علاوه بر اینکه برای باغ فین حائز اهمیت حیاتی و کلیدی است، برای مردم منطقه فین هم مهم است، چرا که از همین آب برای کشاورزی استفاده و ارتزاق می کنند و گذشته از حیات باغ فین، باید به فکر مردمی که در پایین دست باغ قرار دارند هم بود.

کاهش چشمگیر دبی چشمه سلیمانیه تهدیدی جدی برای حیات باغ فین کاشان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو