ساخت کاردستی گل رز با کاغذ در خانه

ساخت کاردستی گل رز با کاغذ در خانه


منبع: کاغذ رنگی

1

1402/12/2

00:14


ساخت کاردستی گل و گیاه کمک می‌کند بتوانید کودکان را با طبیعت آشنا کنید. شما می‌توانید این کاردستی کودکانه را با همراهی خود کودکان درست کنید و از آن برای بازی و سرگرمی استفاده کنید.

ساخت کاردستی گل رز با کاغذ در خانه

روش‌های مختلفی برای ساخت کاردستی گل رز وجود دارد. قبلا روش ساخت کاردستی گل رز با نمد را به شما آموزش داده‌ایم. در این آموزش  قرار است در چند مرحله ساده کاردستی گل رز با کاغذ را بسازید.

پس اگر به کاردستی گل و گیاه علاقه‌مند هستید، با این آموزش از کاغذ رنگی همراه شوید.

وسایل مورد نیاز

  • کاغذ رنگی

    2 عدد
    کاغذ A4  قرمز و سبز رنگ
  • نخ

    1 عدد
    نخ قرمز
  • قیچی

    1 عدد
    قیچی
  • چسب ماتیکی

    1 عدد
    چسب ماتیکی
  • چسب حرارتی

    1 عدد
    چسب تفنگی
  • کاتر

    1 عدد
    کاتر
  • مداد

    1 عدد
    مداد

مراحل ساخت کاردستی گل رز با کاغذ

برای ساخت کاردستی گل رز با کاغذ حرفه‌ای مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

1. آماده‌سازی وسایل کاردستی

قبل از شروع به ساخت کاردستی گل رز با کاغذ وسایل مورد نیاز را آماده کنید و روی میز کارتان قرار دهید.

آماده سازی وسایل کاردستی گل

2. ساخت کاغذ مربع شکل

برای ساخت گل رز باید از کاغذ مربعی استفاده کنید. در این مرحله باید گوشه بالا سمت راست کاغذ رنگی قرمز را به سمت پایین تا کنید، طوری که لبه‌های کاغذ با هم مماس شوند. حالا محل برخورد لبه‌های کاغذ را با مداد علامت بزنید. حواستان باشد که کاغذ کاردستی گل رز با کاغذ را کامل تا نکنید.

ساخت کاغذ مربع شکل

در مرحله بعدی کاردستی گل رز با کاغذ باید کاغذ را باز کنید. طوری که کاغذ به حالت اولیه برگردد.

ساخت کاغذ مربع شکل برای ساخت کاردستی

شما باید پایین کاغذ را از محل علامت مداد به سمت بالا تا کنید تا شکل یک مستطیل شود. بعد آن را با قیچی یا کاتر برش دهید. اگر این مرحله را به درستی انجام دهید، باید یک کاغذ مربع‌شکل داشته باشید.

ساخت کاغذ مربع شکل برای ساخت کاردستی کودکانه

3. تا کردن کاغذ از وسط

در این مرحله اول کاغذ مربعی را از وسط تا کنید تا به یک مستطیل کوچک‌تر تبدیل شود، بعد کاغذ را از روی خط تای آن برش دهید.

تا کردن کاغذ از وسط

در ادامه برای ساخت کاردستی گل رز با کاغذ یکی از مستطیل‌ها را از راست به چپ تا کنید تا به یک مربع کوچک‌تر تبدیل شود. بعد کاغذ را از روی خط تا ببُرید.

تا کردن کاغذ از وسط برای کاردستی گل

حالا مثل قدم اول کاغذ مربعی کوچک را از وسط تا کنید و آن را از روی خط تا ببُرید که دو مستطیل کوچک‌تر داشته ‌باشید. این مرحله را برای مربع دیگر هم تکرار کنید. به این ترتیب در نهایت 4 مستطیل کوچک خواهید داشت.

تا کردن کاغذ رنگی از وسط

حالا باید همین مراحل را برای مستطیل بزرگ دیگری که در قدم دوم ساختید، تکرار کنید. مستطیل را برای کاردستی گل رز با کاغذ را از وسط تا کنید و بُرش دهید که یک مربع ایجاد شود. یکی از مربع‌ها را بردارید و با تا کردن و برش دادن کاغذ دو مستطیل کوچک ایجاد کنید.

تا کردن کاغذ از وسط برای ساخت کاردستی گل

اگر این مرحله را کامل انجام داده باشید، در آخر باید 6 مستطیل کوچک و هم‌انداره داشته‌باشید. در ادامه از این کاغذهای مستطیل‌ شکل برای ساخت گلبرگ‌های کاردستی گل رز با کاغذ استفاده خواهیم‌کرد.

بریدن کاغذ کاردستی با کاتر

4. ساخت گلبرگ‌های کاردستی گل رز با کاغذ

برای ساخت گلبرگ‌های گل رز با کاغذ، اول یکی از کاغذهای مستطیل‌شکل قرمز را بردارید و از وسط تا کنید. بعد کاغذ را باز کنید تا خط تای کاردستی گل رز با کاغذ مشخص شود.

ساخت گلبرگ های کاردستی گل رز با کاغذ

بعد گوشه‌ سمت چپ را به سمت پایین طوری تا کنید که مماس خط تا شود. همین کار را با گوشه‌ سمت راست تکرار کنید.

ساخت گلبرگ های کاردستی گل رز

در قدم بعد گوشه‌های پایین مستطیل کاردستی گل رز با کاغذ را به همین روش به سمت بالا تا کنید. در پایان این مرحله باید گوشه‌های مستطیل شما شبیه مثلث شده باشد.

ساخت گلبرگ های کاردستی

در مرحله بعدی لبه‌ بالای کاغذ را به سمت پایین طوری تا کنید که بالای کاغذ مماس با خط تا شود. همین کار را برای لبه پایینی تکرار کنید. اگر این مرحله را درست انجام داده باشید، کاردستی شما باید شبیه تصویر زیر شده ‌باشد.

فراموش نکنید این مرحله از کاردستی گل رز با کاغذ  را برای 5 مستطیل دیگر هم تکرار کنید.

ساخت گلبرگ‌ با کاغذ

5. وصل گلبرگ‌ها به هم

برای وصل گردن گلبرگ‌های کاردستی گل رز با کاغذ اول، گلبرگ‌ها را از روی خط تا به سمت داخل تا کنید. بعد گلبرگ‌ها را به سه دسته دوتایی تقسیم کنید و در هر دسته یک گلبرگ را وسط گلبرگ دوم قرار دهید.

وصل گلبرگ ها به هم

در مرحله بعد سه دسته گلبرگ دوتایی را کنار هم قرار دهید. بعد یک نخ قرمز به طول 13 سانتی‌متر بردارید و چند دور وسط گلبرگ‌ها بپیچید. درآخر یک گره بزنید تا گلبرگ‌ها به هم متصل شوند.

وصل گلبرگ های کاغذی به هم

در این مرحله باید شکلی مشابه تصویر زیر داشته باشید.

وصل گلبرگ های کاردستی گل به هم

در قدم بعدی گلبرگ‌های کاردستی گل رز با کاغذ را به سمت بیرون باز کنید تا مثل تصویر شبیه یک گل شوند.

وصل کردن گلبرگ های کاردستی به هم

6. ساخت غنچه گل رز

برای ساخت غنچه گل رز کاغذی اول یکی از گلبرگ‌ها را انتخاب کنید و لایه‌ی بالایی آن را به سمت مرکز تا کنید. برای این‌کار با انگشت انتهای گلبرگ‌ را به سمت پایین کمی فشار دهید و سر گلبرگ را به سمت مرکز خم کنید.

این مرحله از کاردستی گل رز با کاغذ را در جهت عقربه‌های ساعت برای بقیه گلبرگ‌های لایه‌ی رویی تکرار کنید تا دست‌سازه شما شبیه تصویر زیر باشد.

ساخت غنچه گل رز

مثل روش بالا گلبرگ‌های لایه پایینی را به سمت مرکز تا کنید تا غنچه کاردستی گل رز با کاغذ کامل شود.

برای این‌که ظاهر کاردستی گل رز با کاغذ طبیعی‌تر به نظر برسد، تقریبا 0.5 سانتی‌متر از سر گلبرگ‌ها را به سمت بیرون و پایین تا کنید تا کمی خمیده به نظر برسند.

ساخت غنچه کاردستی گل رز با کاغذ

برای شروع، اول گلبرگ‌های بیرونی را تا کنید. بعد این کار را برای گلبرگ‌های داخلی کاردستی گل رز با کاغذ انجام دهید. اگر مهارت زیادی در ساخت کاردستی با کاغذ دارید، می‌توانید به جای این روش انتهای کلبرگ‌ها را دور مداد بپیچید تا ظاهر آن طبیعی‌تر و کاردستی شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد.

7. ساخت برگ و ساقه گل رز

یک کاغذ سبز به اندازه 5*5 بُرش دهید و آن را از روی قطر تا کنید تا یک مثلث ایجاد شود. بعد گوشه‌ سمت راست مثلث را به سمت چپ تا کنید تا به یک مثلث کوچک‌تر تبدیل شود. برای بار سوم کاغذ را تا کنید تا به یک مثلث کوچک‌تر تبدیل شود.

ساخت برگ و ساقه گل رز

در ادامه کاردستی گل رز با کاغذ با کمک قیچی نوک مثلث را برش دهید. بعد طرح را طوری بچرخانید تا لبه‌ای که تازه برش داده‌اید، سمت پایین قرار بگیرد.

در قدم بعدی لبه‌ تا شده را هم بُرش دهید. در قدم آخر کافی ‌است لبه‌ سوم مثلث را برش دهید و کاغذ را باز کنید تا طرح شما شبیه تصویر زیر شود. با پایان این مرحله کاسبرگ گل را آماده کرده‌اید.

ساخت برگ و ساقه کاردستی گل رز با کاغذ

حالا وقت ساخت برگ گل رز است. این قسمت ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. یک کاغذ سبز را به اندازه 5*5 سانتی‌متر بُرش دهید.

بعد کاغذ را تا کرده و از کنار خط تا طرح نصف برگ را رسم کنید. در قدم آخر با قیچی طرحی را که کشیدید، برُش دهید و کاغذ را باز کنید تا یک برگ کامل برای کاردستی گل رز با کاغذ داشته ‌باشید.

ساخت برگ و ساقه کاردستی گل رز با کاغذ

برای ساخت ساقه‌ کاردستی گل رز کاغذی، اول از کاغذ رنگی سبز یک مستطیل به طول تقریبا 28 سانتی‌متر و عرض 16.5 سانتی‌متر جداکنید. بعد چسب ماتیکی را چند بار  روی یکی از طول‌های مستطیل بکشید تا کاغذ کاملا به چسب آغشته شود.

در ادامه کاردستی گل رز با کاغذ مثل تصویر زیر ُ کاغذ مستطیل شکل را از سمت دیگر به صورت مورب بپیچید تا به انتهای کاغذ برسید و لبه‌ آغشته به چسب را روی سطح کار محکم کنید.

ساخت برگ و ساقه گل با کاغذ

طول ساقه‌ گل رز باید حدود 16.5 سانتی‌متر باشد. پس با خط‌کش طول ساقه را اندازه‌‌گیری کنید و قسمت اضافی را با قیچی جدا کنید.

ساخت برگ و ساقه کاردستی گل رز کاغذی

برای تکمیل این مرحله با قیچی سه بُرش به اندازه تقریبا 1.5 سانتی‌متر روی قسمت بالای ساقه‌ کاردستی گل رز با کاغذ ایجاد کنید. بعد لبه‌ها را به سمت پایین خم کنید تا دست‌سازه‌ای شبیه تصویر زیر داشته ‌باشید.

ساخت برگ و ساقه کاردستی گل رز با کاغذ

8. تکمیل کاردستی گل رز با کاغذ

حالا که همه قطعات کاردستی گل رز با کاغذ را آماده‌کرده‌اید، باید آن‌ها را به یکدیگر بچسبانید. برای این‌کار اول کاسبرگ گل را بردارید و آن را از پایین ساقه که قطر کمتری دارد، به سمت بالا فشار دهید.

تکمیل کاردستی گل رز با کاغذ

بعد با استفاده از چسب حرارتی، بالای ساقه‌ گل را به چسب آغشته کنید.

تکمیل کاردستی گل رز کاغذی

در ادامه غنچه‌ گل رز در کاردستی گل رز با کاغذ را روی ساقه قرار دهید و کمی صبر کنید تا کاملا  بچسبد و محکم شود. در آخر برای تکمیل این دست‌سازه‌ کاغذی برگ گل را به کمک چسب حرارتی روی ساقه‌ گل بچسبانید.

تکمیل کاردستی گل با کاغذ

کاردستی گل رز با کاغذ آماده شد. می‌توانید این مراحل را مجدد تکرار و چند گل رز دیگر آماده کنید تا یک دسته‌ گل رز زیبا داشته ‌باشید.

تکمیل کاردستی گل کاغذی کاردستی گل رز با کاغذ

اگر از ساخت این دست‌سازه لذت بردید، می‌توانید کاردستی گل کاغذی را هم امتحان کنید.

پرسش‌های متداول درباره کاردستی گل رز با کاغذ

کاردستی گل رز با کاغذ برای چه رده سنی است؟
این کاردستی برای کودکان کمی دشوار و بیشتر مناسب رده سنی نوجوانان و بزرگسالان است.
وسایل مورد نیاز برای این کاردستی چیست؟
برای ساخت این کاردستی کاغذ رنگی سبز، قرمز، قیچی و چسب نیاز دارید.
ساخت این کاردستی چقدر زمان می‌برد؟
ساخت این دست‌سازه با کاغذ تقریبا 30 دقیقه زمان می‌برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو