آیا اقتصاد کوانتومی، بیت کوین را کنار خواهد زد؟

1

1402/12/2

17:20


دیوید اورل (David Orrell)، اقتصاددانی که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد که ارزهای دیجیتال به‌عنوان پول به جریان اصلی تبدیل خواهند شد، اکنون استدلال می‌کند که آینده علم اقتصاد بر پایه مکانیک کوانتومی استوار خواهد بود، نه بیت کوین. این رویکرد نوآورانه که با نام اقتصاد کوانتومی شناخته می‌شود، نوید درک دقیق‌تر و متفاوتی از سیستم‌های مالی را می‌دهد که از محدودیت‌های نظریه‌های اقتصادی کلاسیک فراتر خواهد رفت.

آینده برای اقتصاد کوانتومی است، نه بیت کوین

به گزارش بی‌این‌کریپتو، نظریه‌های اقتصاد کلاسیک، مدت‌هاست که بستر اصلی تحلیل و پیش‌بینی بازارهای مالی هستند و به‌شدت بر مدل‌های تعادلی برای پیش‌بینی رفتارهای بازار تکیه می‌کنند. این مدل‌ها، اغلب به‌دلیل نادیده‌گرفتن پیچیدگی‌ها و عدم قطعیت ذاتی نظام‌های اقتصادی در دنیای واقعی در پیش‌بینی‌های خود دچار خطا می‌شوند.

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، علی‌رغم رویکرد نوآورانه آن‌ها برای تمرکززدایی و افزایش امنیت، همچنان در این چارچوب‌های کلاسیک عمل می‌کنند. در نتیجه، منطقاً این محدودیت‌ها را به ارث برده‌اند. در مقابل، اقتصاد کوانتومی این پیچیدگی‌ها را شامل می‌شود و با استفاده از مدل «دوگانگی موج و ذره» در مکانیک کوانتومی می‌کوشد تا این پدید‌های اقتصادی را مدل کند.

اورل تأکید کرد که اقتصاد کوانتومی از مدل‌های مکانیک کوانتومی به‌عنوان ابزاری ریاضی برای تحلیل و پیش‌بینی موثرتر رفتارهای اقتصادی استفاده می‌کند. به گفته او، همان‌طور که احتمالات کوانتومی، ابزاری برای درک فرآیندهای فیزیکی هستند، می‌تواند به علم اقتصاد نیز کمک کنند. او توضیح داد:

متوجه شده‌ام که مردم از مدل‌های کوانتوم برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های مانند علوم اجتماعی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، چگونه می‌توان از یک مدل کوانتومی در حوزه تصمیم گیری استفاده کرد. درست مانند اقتصاد کلاسیک، به‌جای اینکه همیشه تصمیمات کاملاً منطقی بگیریم، متوجه مسائل دیگری می‌شویم که در پس‌زمینه در جریان هستند و بر روندی فکر ما تأثیر می‌گذارند.

بنابراین، مدل‌های کوانتومی می‌توانند رفتارهای نابه‌خردانه مؤثر بر تصمیمات اقتصادی را توضیح دهند. این رویکرد چارچوب جامع‌تری برای درک جریان‌های پولی و اطلاعات سیستم مالی ارائه می‌دهد. بنابراین، این رویکرد مفروضات منطقی اقتصاد کلاسیک را به چالش می‌کشد.

اورل همچنین مقایسه میان ماهیت باینری محاسبات سنتی و قابلیت‌های کیوبیت‌ها (Qubit) در محاسبات کوانتومی پرداخت. او عقیده دارد که این تغییر پارادایم با پذیرش عدم قطعیت و پیچیدگی، می‌تواند شیوه مدل‌سازی اقتصادی و تصمیم گیری را متحول کند.

یک کیوبیت را می‌توان به طیفی از رنگ‌ها تشبیه کرد که سایه‌ها و پیچیدگی‌های مختلفی درون خود دارد. فقط صفر یا یک نیست. کیوبیت‌ها درهم‌پیچیده‌اند و با یکدیگر تعامل دارند که خود عدم قطعیت را هنگام اندازه‌گیری ایجاد می‌کند. این تفاوت بنیادی، همان چیزی است که آن‌ها را متمایز می‌کند. همان‌طور که اشاره کردم، نشان‌دادن این امر نکته کلیدی است که مدل‌های مبتنی بر این اصل می‌توانند سودآور و مؤثر باشند.

در نهایت، هرچند بیت کوین مفهوم مالی غیرمتمرکز را متحول کرده، اما همچنان در پارادایم‌های نظریه‌های اقتصاد کلاسیک محصور است. این نظریه‌ها، در پیش‌بینی‌های خود اغلب نمی‌توانند جنبه‌های گوناگون رفتار انسانی و نوسانات بازار را به تصور بکشند. اورل عقیده دارد که افزایش درک اصول کوانتومی می‌تواند منجر به ایجاد مدل‌ها و استراتژی‌های اقتصادی نوآورانه شوند که به نفع سیستم مالی جهانی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو