آشوب و بلوا در پارلمان انگلیس بر سر آتش‌بس غزه

منبع: ساعد نیوز

2

1402/12/3

08:39


ساعد نیوز: در حالی که سه حزب بزرگ سیاسی انگلیس به دنبال غلبه بر یکدیگر بر سر رای‌گیری درباره آتش‌بس در غزه بودند، روز چهارشنبه ده‌ها قانون‌گذار به نشانه اعتراض از پارلمان این کشور خارج شدند.

آشوب و بلوا در پارلمان انگلیس بر سر آتش‌بس غزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایسنا، این هیاهو به دنبال تصمیم رئیس پارلمان انگلیس مبنی بر نادیده گرفتن روال کار و اجازه رای‌گیری بود که این به حزب مخالف کارگر کمک کرد تا از شورش گسترده در میان قانونگذاران خود بر سر موضعش در مورد جنگ رژیم صهیونیستی و حماس جلوگیری کند.

قانونگذاران محافظه‌کاران حاکم و حزب اپوزیسیون ملی اسکاتلند (SNP) به نشانه اعتراض صحن مجلس را ترک کردند و برخی تلاش کردند تا گام نادری را برای برگزاری جلسات خصوصی بردارند.

لیندسی هویل، رئیس پارلمان انگلیس در نهایت عذرخواهی کرد و گفت تصمیم خود را گرفته است تا به قانونگذاران اجازه دهد تا به طیفی از دیدگاه‌ها رای دهند، زیرا نگران امنیت آنهاست، به‌ویژه اینکه برخی از آنها به دلیل موضع خودشان در مورد این جنگ با تهدید خشونت مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت: «مایه تاسف است و من بابت این تصمیم عذرخواهی می‌کنم. نمی‌خواستم اینطوری تمام شود.»

حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات پارلمانی سال جاری میلادی برنده شود، پس از عملیات 7 اکتبر حماس که تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه را در پی داشت، درگیر جنگ داخلی بر سر سیاست خود در قبال مناقشه «خاورمیانه» شده است.

نمایندگان معترض در حال خروج از پارلمان

بحث در پارلمان از سوی حزب ملی اسکاتلند آغاز شد که پیشنهادی را برای آتش‌بس فوری در غزه ارائه کرد. حزب کارگر و محافظه‌کار انگلیس که هر دو از رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند و در ظاهر نسبت به اقدامات آن در غزه ابراز نگرانی می‌کنند، سپس اصلاحاتی را پیشنهاد کردند، با شرایط متفاوتی که به گفته آنها قبل از توقف در جنگ ضروری است.

در یک حرکت غیرمعمول، لیندسی هویل هر دو اصلاحیه را برای رای‌گیری انتخاب کرد، و این روال کار را نادیده گرفت که به موجب آن یک حزب مخالف نمی‌تواند پیشنهاد دیگری را تغییر دهد. معمولا فقط اصلاحیه دولت انتخاب می‌شود.

برخی از نمایندگان هنگام اعلام تصمیم رئیس مجلس به تمسخر او پرداختند. یکی از اعضای پارلمان، هویل را که قانونگذار سابق حزب کارگر بود، به ایجاد «بحران قانون اساسی» متهم کرد. پنی موردانت، رهبر دولت در مجلس عوام گفت لیندسی هویل پارلمان را تضعیف کرده است و دولت از روند کار خارج می‌شود.

تصمیم هویل بدین معنا بود که قانونگذاران حزب کارگر می‌توانستند به طرح حزب خود رای دهند و از سرپیچی از رهبری خود با حمایت از طرح حزب ملی اسکاتلند اجتناب کنند.

در جریان این آشوب و هرج و مرج، اصلاحیه حزب کارگر در نهایت به صورت شفاهی تصویب شد، آن هم بدون رای‌گیری رسمی که در آن نظرات تک‌تک قانونگذاران ثبت می‌شود. برخی از نمایندگان به دلیل عدم انعکاس نظراتشان خواستار برگزاری مجدد رای‌گیری شدند.

در حالی که این نتیجه برای دولت انگلیس الزام‌آور نیست یا احتمالا در اراضی اشغالی یا از سوی حماس از نزدیک تحت نظر قرار نمی‌گیرد، اما این پتانسیل را دارد که برای «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس که مایل است حزب خود را متحد، منضبط و آماده قدرت معرفی کند، مشکلاتی ایجاد کند.

حسام زوملوت، سفیر فلسطین در انگلیس به رادیو ال‌بی‌سی گفت: «این مایه شرمساری است، بسیار شرم‌آور است. امروز ما سیاست بریتانیا را در بدترین حالت خود دیدیم. سیاستمداران به جای نجات یک ملت در تلاش برای نجات خود هستند.»

در همین حال صدها معترض در خارج از پارلمان انگلیس خواستار حمایت قانونگذاران کشورشان از آتش‌بس غزه در حین برگزاری مناظره شدند.

رژیم صهیونیستی با افزایش فشارهای بین‌المللی برای توقف جنگی که اکنون در پنجمین ماه خود است و بسیاری از قسمت‌های نوار غزه را ویران کرده و باعث یک فاجعه انسانی شده، مواجه است. طرفین نمی‌توانند روی شروط آتش‌بس به اتفاق‌نظر برسند. بیش از 29 هزار فلسطینی طی یورش‌های هوایی و زمینی صهیونیست‌ها در غزه به شهادت رسیده‌اند و حال رفح که کانون تجمع فلسطینی‌ها شده، با تهدید یورش قریب‌الوقوع صهیونیست‌ها مواجه است.

رهبری حزب کارگر انگلیس گفته بود تمایلی به حمایت از طرح اپوزیسیون حزب ملی اسکاتلند ندارند، زیرا این طرح «مجازات دسته‌جمعی» مردم فلسطین را محکوم می‌کند و مشخص نمی‌کند که رژیم صهیونیستی و حماس باید آتش‌بس را رعایت کنند.

طرح مشابهی که در ماه نوامبر توسط حزب ملی اسکاتلند ارائه شد، باعث شد تا استارمر شاهد بزرگ‌ترین شورش علیه رهبری خود باشد. رهبر حزب کارگر در ابتدا از رژیم صهیونیستی حمایت کامل کرد، اما قانونگذاران حزب کارگر و اعضای حزب، فشار بر رهبری را برای حمایت از آتش‌بس فوری افزایش داده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو