آیا با عمل بینی می‌توان مشکل تنفسی را رفع کرد؟

منبع: نبض ما

1

1402/12/3

12:10


عوامل مختلفی از جمله انحراف و پولیپ بینی، وجود دارند که می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی در افراد شوند و زندگی روزمره آنان را با مشکلات جدی روبرو کنند. حل این مشکلات و بهبود تنفس؛ می‌تواند از طریق جراحی بینی صورت گیرد. این عمل مهم، علاوه بر بهبود زیبایی بینی، می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی مؤثر نیز انجام شود. برای رفع مشکلات تنفسی خود، بهترین گزینه این است که به پزشکان ماهر و باتجربه مراجعه کنید. دکتر شیما حاجی بگلو از آنجایی که دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه جراحی بینی است، می‌تواند به شما کمک کند؛ تا بهبود یابید و دوباره تنفس راحت و سالمی را تجربه کنید.

مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

تاثیر جراحی بینی بر تنفس

از عمده دلایلی که تنفس را با مشکل روبرو می کند؛ انحراف تیغه بینی است که عبور جریان هوا را کاملا با مشکل مواجه کرده و تنفس را دشوار می‌کند. جراحی بینی می‌تواند مشکلات تنفسی شما را  که در اثر ایرادات ساختاری یا تغییرات بعد از جراحی ایجاد شده اند را رفع کند و تنفس شما را بهبود ببخشد. پزشک متخصص با ایجاد تغییراتی در ساختار بینی، این مشکلات را رفع کرده و باعث عبور بهتر هوا در مجرای بینی می‌شود.

علت مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی چیست؟

عوامل مختلفی بعد از جراحی بینی بر تنفس تاثیر گذاشته و سبب اختلال در عملکرد آن می‌شود.

1.   تنگی مجرای بینی

گاهی پیش می‌آید که بعد از جراحی بینی با سختی در تنفس روبرو شوید. این دشواری به دلیل باریک کردن بیش از حد مجراهای بینی توسط پزشک صورت می‌گیرد.

2.   برش بیش از حد غضروف

برش نامناسب و بیش از حد غضروف درون بینی؛ سبب چسبیدن دیواره های جانبی بینی به یکدیگر شده و تنفس شما را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

3.   خونریزی

اگر بعد از جراحی بر روی سپتوم بینی حفره ایجاد شود؛ بافت درونی بینی خشک شده و به دنبال آن ممکن است دچار خونریزی شود. همین امر تنفس شما را با دشواری روبه‌رو کرده و در صورت همراهی با عوامل تحریک‌کننده‌ای مانند عطسه تشدید پیدا می‌کند.

  •  نکته

در نظر داشته باشید وجود تامپون بعد از جراحی به نوبه خود تنفس شما را با مشکل روبه‌رو می‌کند که بعد از خروج آن، تنفس بهبود پیدا می‌کند.

 

علت مشکلات تنفسی در هفته‌های اول پس از عمل بینی

  •    تشکیل اسکار (جای زخم)

از جمله عوارضی که بعد از جراحی بینی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود می‌توان به تشکیل اسکار یا جای زخم اشاره کرد. البته این عارضه با پیشرفت تکنولوژی کمتر رخ داده و در صورت مراجعه به پزشکان باتجربه و ماهر نیازی به نگرانی در این زمینه نیست. شما می توانید برای جراحی بینی خود جهت رفع مشکلات تنفسی به متخصص عمل بینی دکتر شیما حاجی بگلو مراجعه کنید.

  • ورم بینی

بعد از انجام عمل رینوپلاستی (جراحی بینی)، بینی در ناحیه ساختار داخلی و پوشش دچار ورم شده که باعث ایجاد گرفتگی بینی می‌شود و همین امر موجب مشکلات تنفسی در هفته اول پس از عمل بینی خواهد شد که باید دوره بهبود آن را طی کنید تا برطرف شود. توجه داشته باشید؛ این مشکل یک عارضه کوتاه‌مدت بوده و به مرور زمان برطرف می‌شود.  

مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

رفع مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی بسیار شایع هستند که متخصص باید آن‌ها را تشخیص داده و درصدد رفع آن‌ها برآید. از جمله مشکلاتی که بعد از جراحی باید توسط پزشک رفع شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  رفع چسبندگی بینی: جراحان زیبایی به‌منظور رفع مشکل چسبندگی بینی در حالت معمولی از گراف استفاده می‌کنند. اما اگر این چسبندگی در دریچه‌های داخلی بینی صورت‌ گرفته باشد، عمل پیوند غضروف را انجام خواهند داد.
  • رفع خونریزی و لخته خون: ممکن است به دلیل خشکی، بینی شما دچار خونریزی شود که با استفاده از سرم‌های شستشو مورد تایید پزشک قابل رفع است.
  • کوچک بودن پره‌های بینی: کوچک بودن پره بینی اغلب اوقات در اثر بی‌احتیاطی پزشک صورت می‌گیرد که امکان ترمیم آن وجود داشته و با جراحی ترمیمی قابل‌رفع خواهد بود.
  •      رفع مشکل دریچه بینی و دیواره‌های جانبی آن: با قرار دادن اسپریدر گراف (قطعات غضروفی) در دیواره‌های جانبی بینی، حتی باریک‌ترین راه‌های تنفسی نیز باز می‌شود و تنفس راحت‌تری خواهید داشت.

نقش دریچهٔ بینی در مشکل تنفس بعد از جراحی بینی

دریچه بینی وظیفه تنظیم جریان عبور هوا و برقراری تعادل فشار درون بینی را برعهده داشته که دارای غضروفی ضعیف و حساس است. بعد از جراحی بینی اگر ساختار آن مناسب نباشد یا بیش از حد کوچک شده باشد می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل رینوپلاستی شود. در واقع تغییر اندازه غیر معمول و تقارن دریچه بینی نقش پررنگی در بروز تغییرات تنفسی دارد.

چرا جریان صحیح هوا از راه بینی اهمیت دارد؟

از آنجایی مجرای بینی محل عبور اکسیژن و هوای سرد و گرم است؛ بروز هرگونه مشکلی از قبیل: انسداد و گرفتگی، جریان ورودی هوا را کم کرده و تنفس را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند. اگر سپتوم (تیغه بینی) کج باشد هوا به‌خوبی وارد مجاری بینی نشده و باعث ایجاد اختلال در خوابتان می‌شود. با این اوصاف انتخاب پزشک جراح از اهمیت بالایی برخوردار است تا از بروز هرگونه مشکلات تنفسی بعد از جراحی جلوگیری کنید.

مشکل تنفسی بعد از جراحی بینی

کلام آخر

مشکلات تنفسی، ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شوند که خوشبختانه امروزه امکان برطرف کردن آن ها از طریق جراحی بینی امکان پذیر است. اگر قصد این اقدام مهم را دارید، حتما در انتخاب پزشک خود دقت بسیاری داشته باشید؛ زیرا در صورت جراحی توسط پزشکان بی تجربه و غیرحرفه ای، ممکن است بعد از جراحی نه تنها مشکلات تنفسی شما رفع نشود، بلکه تنفس شما با دشواری بیشتری روبرو شود. به منظور جراحی بینی برای بهبود بخشیدن به تنفس یا  تغییرات زیبایی آن، می‌توانید به دکتر شیما حاجی بگلو که پرونده های جراحی موفقی در سابقه کاری خود دارد مراجعه کنید.

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو