روغن تراپی مو | روغن های مناسب مو و روش های استفاده آن ها

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/3

14:08


روغن تراپی یکی از روش های مراقبت از مو است که درخشش فوق العاده ای به موهای شما می دهد و به حفظ و سلامتی موها کمک می کند. برای …

روغن تراپی یکی از روش های مراقبت از مو است که درخشش فوق العاده ای به موهای شما می دهد و به حفظ و سلامتی موها کمک می کند. برای روغن تراپی مو کافی است مقداری از یک روغن گیاهی را روی موها بریزید و آن ها را ماساژ دهید.

این کار باعث ترمیم موها، تقویت و افزایش رشد موها، افزایش رطوبت و حفاظت از موها در برابر عوامل آسیب زا می شود. در این مطلب روغن های مناسب برای روغن تراپی و نحوه استفاده از آن ها را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

روغن تراپی مو چیست؟

روغن تراپی با هدف افزودن مواد مغذی اضافی به تارهای مو، بستن کوتیکول ها، حفاظت از تارهای مو و تقویت موها انجام می شود. با انجام روغن تراپی موها، لایه های مو به صورت عمیق ترمیم و درمان می شوند. این روش الگوی خاصی ندارد و برای هر فردی باید متناسب با نیازهای او انجام شود.

در روغن تراپی، از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن جوجوبا و روغن بادام استفاده می شود. این روغن های طبیعی پایه گیاهی دارند، به همین دلیل سازگاری و اثر طولانی مدت تری نسبت به روش های شیمیایی دارند. با این حال بهتر است قبل از استفاده از روغن های گیاهی، با مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید.

فواید روغن تراپی مو

روغن تراپی مو با استفاده از روغن های گیاهی از مزایای زیادی برخوردار است. مهم ترین فواید روغن تراپی مو شامل موارد زیر است:

  • روغن تراپی مو کوتیکول ها را صاف می کند و ظاهر موها را براق می کند.
  • با روغن تراپی می توان از خشکی مو، دو شاخه شدن مو و موخوره جلوگیری کرد.
  • روغن تراپی مو قبل از حمام، باعث کاهش اثر مواد شیمیایی شوینده های مو و ترمیم و احیای موهای آسیب دیده می شود.
  • روغن تراپی مو می تواند خشکی پوست سر را برطرف کند و شوره سر را نیز از بین ببرد.
  • روغن های گیاهی با افزایش جریان خون در اطراف فولیکول های مو، باعث افزایش تغذیه رسانی به ریشه مو می شوند. اکسیژن و مواد غذایی که از خون دریافت می شود، باعث استحکام، حالت پذیری و افزایش رشد موها می شود.

مطلب مشابه: مراقبت از موهای رنگ شده؛ نکاتی برای داشتن موی زیبا و سالم پس از رنگ و دکلره

بهترین روغن ها برای روغن تراپی مو

انتخاب بهترین روغن، به نیاز موهای شما بستگی دارد. روغن های گیاهی متنوعی وجود دارد که برای روغن تراپی مناسب هستند. این روغن ها طبع های متفاوتی دارند و قبل از انتخاب بهترین روغن باید طبع پوست سر خود را بدانید تا حساسیت ایجاد نشود.

برای اینکه مطمئن شوید حساسیت ندارید، قبل از استفاده از روغن آن را تست کنید. بهترین مناطق برای تست، استفاده از روغن روی قسمتی از پوست بالای گردن یا کنار گوش است. یک روز صبر کنید تا از نداشتن علائم حساسیت مانند خارش، قرمزی، کهیر یا ریزش مو مطمئن شوید.

اگر طبع سر خود را نمی دانید می توانید از روغن ترکیبی مو استفاده کنید. در ادامه بهترین روغن های گیاهی پر کاربرد در روغن تراپی مو را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین روغن ها برای ساقه مو است که سرعت رشد موها را افزایش می دهد و باعث درخشان شدن و نرم شدن موها می شود. اسید چرب اصلی روغن نارگیل، لوریک اسید است. روغن نارگیل به پروتئین مو متصل می شود و به راحتی می تواند به داخل نفوذ کند. این روغن رطوبت موها را حفظ می کند و از تعریق کف سر جلوگیری می کند. همچنین شوره و وز موها را از بین می برد. روغن نارگیل وزن مولکولی کمی دارد و به راحتی به ساقه مو نفوذ می کند.

2. روغن بادام

یکی از روغن های مناسب برای روغن تراپی، روغن بادام است که می توانید به راحتی آن را از داروخانه یا عطاری تهیه کنید. روغن بادام دارای ویتامین های B، K و E است. پروتئین های موجود در این روغن به بازسازی سطح پوست کمک می کنند و حالت الاستیکی آن را بهبود می دهند. این روغن باعث رشد و تقویت موها می شود و آن ها را درخشان می کند.

3. روغن رزماری

روغن رزماری می تواند میکروب های پوست سر را از بین ببرد و موها را درخشان کند. این روغن ریشه موها را قوی می کند و آن ها را نرم می کند. از زمان قدیم از روغن رزماری برای ترمیم موهای آسیب دیده و افزایش رشد موها استفاده می کردند. این روغن گیاهی مدیترانه ای می تواند از ریزش موها جلوگیری کند و برای رفع شوره سر و خشکی پوست سر موثر می باشد.

4. روغن مورینگا

روغن مورینگا برای روغن تراپی مو بسیار مناسب است و خشکی موها را بر طرف می کند. این روغن حاوی اسید اولئیک است و یکی از بهترین مرطوب کننده ها برای مو به شمار می رود. کارشناسان استفاده از روغن مورینگا را با روغن حامل مانند روغن بادام پیشنهاد می کنند.

5. روغن کنجد

روغن تراپی با استفاده از روغن کنجد بسیار موثر است و باعث جلوگیری از ریزش مو می شود. روغن کنجد غنی از منیزیم، روی، فسفر، مس، ویتامین B1، منگنز و کلسیم است. این روغن خواص زیادی برای موها دارد و وز موها را از بین می برد. روغن کنجد خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و می تواند به جلوگیری از شوره سر کمک کند. همچنین روغن کنجد به خوبی به موها حالت می دهد و ساقه آن ها را صاف می کند.

6. روغن شی باتر

یکی دیگر از روغن های پر استفاده برای روغن تراپی، روغن شی باتر است. این روغن خوص زیادی دارد و انواع ویتامین های مورد نیاز مو مانند ویتامین A و E در آن وجود دارد. شی باتر یک روغن جامد است که از میوه ی یک درخت آفریقایی به نام شیا کاریته به دست می آید.

باتر به معنای کره است و این روغن هم شبیه کره ای است که در صبحانه میل می کنید. این روغن برای رشد مو، تغذیه و درمان خشکی مو بسیار موثر است. شی باتر را می توانید به عنوان ماسک مو برای نرم کردن موها، درمان شوره سر و تقویت موها استفاده کنید.

مطلب مشابه: مراقبت از موهای کراتینه | نحوه شستشو و روش های نگهداری از موهای کراتینه

7. روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی، برای از بین رفتن شوره سر و خارش سر بسیار مفید می باشد. روغن سیاه دانه تیموکینون بالایی دارد. با استفاده از این روغن، موهای آسیب دیده ترمیم می شوند و فولیکول مو نیز تقویت می شود. تقویت فولیکول مو باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

8. روغن آرگان

روغن آرگان از دل میوه درخت بومی مراکش استخراج می شود که بعد از 30 سال عمر، برای اولین بار به ثمر می نشیند. روغن آرگان به روغن مراکشی هم معروف است و روغن تراپی با استفاده از آن باعث شادابی ساقه مو می شود و تمام لایه های مو را تغذیه می کند.

روغن آرگان سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب، فرولیک اسید و آنتی اکسیدان هایی است که با اشعه های یو وی مقابله می کنند و از آسیب به سلول های مو جلوگیری می کند. این روغن باعث رطوبت رسانی و تغذیه ی موهای شما می شود. روغن آرگان به اندازه ی روغن نارگیل چرب نیست، بنابراین برای استفاده به طور منظم یا به عنوان روغن بعد از استحمام بسیار مناسب است.

9. روغن جابوراندی

جابوراندی یک گیاه جنگلی گرمسیری آمریکای جنوبی است که روغن آن در بسیاری از شامپوها و ژل ها استفاده می شود. روغن جابوراندی خواص درمانی زیادی دارد و برای درمان خشکی پوست سر، تغذیه و رشد موها و جلوگیری از سفید شدن موها بسیار مفید می باشد. همچنین روغن جابوراندی، موها را به خوبی مرطوب و آبرسانی می کند و می تواند موخوره و شوره سر را از بین ببرد.

10. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه های گیاه درخت جوجوبا استخراج می شود و یکی از پر استفاده ترین روغن ها در روغن تراپی است. این روغن یک منبع غنی از انواع ویتامین های مورد نیاز برای موها است. روغن جوجوبا موها را مرطوب می کند و فولیکول های آن را از درون درمان می کند.

این روغن سرشار از ویتامین های C، B و E است که علاوه بر ضخیم تر کردن موها و تقویت ریشه آن ها، باعث کاهش ریزش و از بین رفتن شوره سر نیز می شود. اگر موهای تان به دلیل استفاده زیاد از سشوار و اتو مو آسیب دیده است، با استفاده از این روغن می توانید موهای آسیب دیده خود را ترمیم کنید و حالت ابریشمی و درخشندگی به موهای خود ببخشید.

11. روغن آمله

روغن آمله یا روغن آملا، روغنی است که از میوه ای در هندوستان استخراج می شود. روغن آملا، از زمان قدیم در تمام مراسم های مذهبی هندی ها، روی سر و صورت استفاده می شد و امروزه خواص بی نظیر این روغن باعث شده تا تمام دنیا از این روغن استفاده کنند. روغن آمله باعث تقویت ریشه مو، جلوگیری از سفیدی مو و از بین بردن خشکی موها بسیار موثر می باشد.

12. روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا یک روغن درمانی است که خواص بی نظیری دارد و برای روغن تراپی موها بسیار مناسب است. این روغن از آجیل یا میوه ماکادمیا در استرالیا و هاوایی استخراج می شود. با استفاده از ماکادمیا، موهای نرم و براقی خواهید داشت. شما حتی می توانید این روغن را با شامپوی مصرفی خود ترکیب کنید و هر بار در حمام از آن استفاده کنید. روغن ماکادمیا به سرعت جذب مو می شود و در درمان خشکی و آسیب دیدگی موها بسیار موثر می باشد.

13. روغن زیتون

روغن زیتون به صورت عمیق در لایه های مو نفوذ می کند و باعث رطوبت رسانی موها می شود. این روغن از خواص زیادی برای موها برخوردار است و به حالت دهی موها نیز کمک می کند. روغن زیتون کوتیکول های مو را آبرسانی می کند و خشکی موها را از بین می برد. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون از نازک شدن و ریزش موها جلوگیری می کنند.

14. روغن کوچک

روغن کرچک می تواند تمام تارهای مو را به خوبی تغذیه کند و موجب رشد و تقویت موها شود. این روغن از ریزش موها و شکنندگی آن ها جلوگیری می کند. اسیدهای چرب امگا 9 موجود در این روغن از خشک شدن پوست سر جلوگیری می کنند و رشد موها را تحریک می کنند.

این روغن، آب و رطوبت را به خوبی در خود نگه می دارد و می تواند به عنوان یک آبرسان قوی عمل کند و مانع از دست رفتن آب موها شود. روغن کرچک خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و می تواند موها و پوست کف سر را از آلودگی ها و عفونت ها محافظت کند. علاوه بر آن، این روغن با تامین چربی پوست کف سر در حالت گرفتن موها نیز موثر است.

نحوه انجام روغن تراپی مو

ابتدا روغن مورد نیاز موهای خود را انتخاب کنید. چند قطره از روغن مورد نظر را کف دست خود بریزید و کف دست ها را به یکدیگر بمالید تا روغن کمی گرم شود. سپس با نوک انگشتان دست به صورت ملایم، ریشه و کف سر خود را به صورت دورانی و ساقه موها را از بالا تا پایین به مدت 5 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

توجه داشته باشید که تمام قسمت های ریشه، کف سر و ساقه مو به روغن آغشته شود. بعد از گذشت 2 تا 4 ساعت موها و کف سر خود را با آب گرم و یک شامپوی فاقد سولفات بشویید و بعد از این که روغن به طور کامل از سر شما خارج شد، از یک نرم‌کننده فاقد سیلیکون استفاده کنید تا موی شما نرم و براق شود. سپس تمام نقاط پوست سر را به آرامی ماساژ دهید.

مهم ترین نکات قبل از روغن تراپی مو

  • قبل از انجام روغن تراپی، باید مشکل موهای شما بررسی شود. اگر این مشکل مربوط به کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن باشد، هر روشی را باید با مشورت پزشک انجام دهید.
  • روغن تراپی برای کسانی که موهایشان دچار وز شدگی، خشکی، شکنندگی و موخوره شده است، مناسب است.
  • اگر پوست سر شما در کمتر از 24 ساعت بعد از استحمام چرب می شود، قبل از انجام روغن تراپی مو باید با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • اگر طبع پوست سر شما با طبع روغن سازگاری نداشته باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکل شود.
  • در روغن تراپی موها، ریشه و ساقه موها با روغن گیاهی مناسب ماساژ داده می شود.
  • اگر به طور معمول پوست چربی دارید و از روغن های گیاهی و طبیعی برای کف سر خود استفاده می کنید، بهتر است از روغن هایی که چربی کمتری دارند و سریع تر جذب می شوند استفاده کنید.

روغن تراپی مو برای چه افرادی مناسب است؟

اگر موهای شما رنگ شده است یا وز، خشک و مستعد شکستگی و آسیب است می توانید از روغن تراپی استفاده کنید. استفاده منظم از روش روغن تراپی می تواند به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده کمک کند. اگر موهای آسیب دیده ای دارید می توانید برای براق کردن و آبرسانی آن ها از این روش درمانی استفاده کنید.

اگر موهای شما بافت ظریف تری دارد بهتر است یک بار در ماه از روش روغن تراپی استفاده کنید. این روش با بستن کوتیکول موهای شما، از آن ها محافظت و از آسیب به آن ها جلوگیری می کند. اگر مو یا پوست سر شما گرایش به چرب بودن دارد می توانید از یک روغن کم چرب استفاده کنید.

برای مثال روغن بادام و روغن جوجوبا روغن های مناسبی هستند که به راحتی جذب پوست می شوند. جذب سریع کمک می کند تا چربی روی موها و پوست سر شما باقی بماند. روغن نارگیل به دلیل ضخامت و ثبات در مرطوب کردن، برای موهای بسیار خشک مناسب می باشد.

کلام آخر

روغن تراپی مو و ماساژ سر بهترین روش برای درمان خشکی، شکنندگی و آسیب دیدنی موها به شمار می رود و می تواند موجب رطوبت رسانی و تقویت موها شود. روغن تراپی مو را می توانید در خانه انجام دهید اما بهتر است قبل از استفاده از هر نوع روغن گیاهی آن را تست کنید و اگر از این روش نتیجه مطلوب را نگرفتید، با دکتر پوست مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو