اقدام جدید آمریکا علیه ایران به دلیل حمایت از روسیه + جزئیات/کاخ سفید: آماده‌ایم بیشتر از این هم پیش برویم

منبع: ساعد نیوز

3

1402/12/4

09:16


ساعدنیوز: کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا به زودی تحریم های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ اوکراین اعمال خواهد کرد.

اقدام جدید آمریکا علیه ایران به دلیل حمایت از روسیه + جزئیات/کاخ سفید: آماده‌ایم بیشتر از این هم پیش برویم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیور به نقل از همشهری آنلاین، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «در پاسخ به حمایت مداوم ایران از جنگ بی رحمانه روسیه، در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و در صورت فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، آماده‌ایم بیشتر از این پیش برویم.»

کربی گفت: «ایران بلاعوض به روسیه کمک نمی کند. روسیه در ازای کمک های ایران، همکاری دفاعی بی سابقه ای را به تهران ارائه کرده است. بنابراین در مجموع ایران به دنبال میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید 14 دی ماه نیز به خبرنگاران گفت: نیروهای روسیه در 30 دسامبر 2023 و 2 ژانویه 2024 موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کردند و ایالات متحده این موضوع را با شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

این سخنگوی دولت جو بایدن در تداوم هراس آمریکا از همکاری ایران و روسیه پس از ماجراهای پهپادی، ادعای موشک های بالستیک کوتاه برد را در سال جدید میلادی (2024) مطرح کرد اما در عین حال گفت: درحال حاضر ما معتقدیم ایران موشک های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارائه نکرده است اما مذاکره کنندگان روس درحال پیشبرد این امر هستند.

کربی ادعا کرد: بر اساس گزارش‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سپتامبر 2023 میزبان سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه بود که موشک های بالستیک کوتاه برد خود از جمله ابابیل و دیگر سیستم های موشکی را به نمایش گذاشت. این اولین نمایش عمومی موشک بالستیک ایران به یک مقام ارشد روس از سال 2022 است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه مدعی شد: ما ارزیابی می کنیم که روسیه به دنبال خرید موشک از ایران است.

نیروهای اوکراینی با کمبود مهمات در مبارزه با نیروهای روسیه مواجه هستند و بودجه اضافی برای کی یف در کنگره آمریکا متوقف شده است. آمریکا و متحدان غربی اش می گویند مسکو برای به دست آوردن تسلیحات برای استفاده در اوکراین به ایران و کره شمالی روی آورده است؛ در حالیکه روسیه نیز تولید داخلی تسلیحات خود را به شدت افزایش داده است؛ اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها آن را رد کرده اند.

رویترز در اوایل این هفته در گزارشی ادعا کرد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین را به روسیه ارائه کرده است که این امر همکاری نظامی بین دو کشور تحت تحریم های آمریکا را عمیق تر می کند.این ادعا در حالی است که آمریکا هنوز تایید نکرده است که ایران موشک بالستیک به روسیه منتقل کرده باشد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 (اسفند 1400)، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.

آمریکا همچنین ایران را از ابتدای این جنگ متهم به حمایت از روسیه با ارسال پهپاد کرده است؛ اتهامی که بارها مقامات جمهوری اسلامی ایران، آن را رد کرده اند.

این روزها، ایالات متحده همزمان با دو بحران بزرگ یکی در شرق اروپا و دیگری در غرب آسیا (خاورمیانه)، یعنی جنگ اوکراین و دیگری جنگ در غزه و حمایت از رژیم اسرائیل درگیر است که ابعاد جنگ اسرائیل به یمن رسیده و این مسائل معادلات را در حوزه داخلی و نیز سیاست خارجی این کشور متحول کرده‌ است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو