اعلام وضعیت جدید از یارانه نقدی برای اسفند ماه | واریز عیدی دولت ویژه شعبانیه تا ساعاتی دیگر!

اعلام وضعیت جدید از یارانه نقدی برای اسفند ماه | واریز عیدی دولت ویژه شعبانیه تا ساعاتی دیگر!


1

1402/12/6

14:41


اعلام وضعیت جدید از یارانه نقدی برای اسفند ماه | واریز عیدی دولت ویژه شعبانیه تا ساعاتی دیگر!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم یارانه نقدی طرح ملّی یسنا خبر داد. رونمایی از طرح فجرانه و تغییر زمان واریز یارانه نقدی، برخی از شهروندان را در خصوص نحوه استفاده و زمان واریز یارانه نقدی و کالابرگ به خصوص در ماه اسفند دچار سردرگمی کرده است.در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد.

یارانه نقدی

زمان واریز یارانه نقدی

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: شارژ مرحله سوم طرح ملی یسنا ، امروز شنبه ۵ اسفندماه، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز می‌شود.

وی گفت: شارژ اول این طرح در پنجم دی‌ماه سال‌جاری برای بالغ بر ۲۲ هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در ۸ استان کم‌برخوردار انجام شده و شارژ مراحل دوم و سوم این طرح نیز برای حدود ۲۳ هزار مادر مشمول به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه صورت گرفت.

عسگریان افزود: سبد غذایی رایگان در این طرح مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان (شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات) است و در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

یارانه نقدی

واریز مرحله سوم یارانه خاص این افراد از امروز ۵ اسفند ۱۴۰۲

معاون وزیر رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبار کل طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که به‌طور ماهیانه و به مدت ۶ ماه در بستر کالابرگ الکترونیکی به ۲۷ هزار مادر مشمول (۲۲ هزار مادر شیرده) اختصاص خواهد یافت.

گفتنی است، این طرح در راستای اجرای ماده (۲۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان؛ ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، خراسان‌جنوبی و شمالی، با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود.

 اعتراض به دهک بندی یارانه با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹

اعتراض به دهک بندی یارانه با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ میسر شد.

تعیین دهک

اعتراض به دهک بندی یارانه با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ میسر شد.

در حالی که طی چند روز گذشته سامانه حمایت با اختلال مواجه شده بود، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد این سامانه در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعات‌شان را ثبت کنند.

یارانه نقدی

علیرضا محمدی اظهار کرد: مطابق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

وی ادامه داد: با توجه به آخرین «دهک‌بندی»، خانوار‌ها می‌توانند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند. البته سامانه حمایت طی چند روز گذشته با اختلال مواجه بود، اما هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار می‌توانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در خصوص زمان اعلام نتایج اعتراض خانوار‌هایی که نسبت به دهک‌بندی خود معترض هستند، افزود: بررسی‌ها به مرور صورت می‌گیرد، زیرا با توجه به اینکه داده‌ها ثبتی است و به‌روزرسانی‌ها هر ۶ ماه یکبار صورت می‌گیرد، تا زمان اعمال و به‌روز رسانی، تغییری در روند یارانه‌بگیری فرد ایجاد نمی‌شود.

محمدی تصریح کرد: البته در برخی مواقع ممکن است دستگاه‌های حمایتی برای اولویت قرار دادن افرادی با شرایط خاص با ما مکاتبه کنند و ما نیز براساس ویژه بودن شرایط، بررسی آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: علاوه بر سامانه حمایت، افراد می‌توانند با شماره‌گیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۷ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را بیان و ثبت کنند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهک‌بندی‌شان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کرده‌اند.

وی در پایان گفت: با توجه به اعلام طرح کالا برگ فجرانه، در مرکز پاسخ گویی در روز‌های گذشته با ترافیک روبرو بودیم و سعی بر این است که در روز‌های آتی این سامانه تلفنی تقویت شود.

سید رضا یحیوی درباره اجرایی‌شدن طرح کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ با حذف شدن ارز ترجیحی، قیمت اقلام اساسی افزایش یافت؛ به واسطه آن دولت تصمیم گرفت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را به سمت سفره مردم هدایت کند. آن زمان بستری مانند شبکه ملی اعتبار (شما) آماده نبود و رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم نسبت به یارانه نقدی خود شکل گرفته بود و از یارانه دریافتی خود برای سایر استفاده می‌کردند.

وی افزود: مدتی گذشت و مسوولان پرداخت یارانه برای اینکه یارانه به سفره مردم بیاید، چند طرح به‌صورت پایلوت اجرا کردند تا به مدل خوبی رسیدند تا اینکه از اسفند ۱۴۰۱ این طرح به صورت ملی در تمام کشور اجرا شد.

قدم‌به‌قدم با اقدامات دولت برای استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این طرح در ابتدا ضعف‌هایی داشت، تصریح کرد: آن زمان تعداد ۲۵ هزار فروشگاه متصل به این طرح در تمام کشور داشتیم اما رفته رفته این طرح به بلوغ رسید.

یحیوی بیان کرد: برای پیشبرد بهتر این هدف، یک تیم تشکیل و با آمدن نیروهای فنی نخبه جلسات متفاوت برای توسعه شبکه آغاز شد. خرداد ۱۴۰۲ دولت مشوقی را تعریف کرد تا مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی جذب شوند.

وی تأکید کرد: مشوق دولت در مرحله نخست مبلغ ۸۰ هزار تومان اعتبار تشویقی برای یارانه بگیران تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شد. در فاز بعدی دهک یک تا سه درآمدی به این طرح اضافه شدند. قدم بعدی که برای این کار برداشته شد، افزایش مبلغ اعتبار تشویقی به ۱۲۰هزار تومان بود که به واسطه آن استقبال بیشتر شد. پس از آن دهک‌های چهار و پنج نیز به این طرح اضافه شدند.

افزایش ۲۲۰ هزار تومانی یارانه چطور محقق شد؟

مشاور معاون وزیر رفاه درباره گام بعدی که در این طرح برداشته شد، گفت: اضافه‌شدن دهک‌های شش و هفت به طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال را از قبل بیشتر کرد. بعد از آن دولت تصمیم گرفت که این کار قوی‌تر پیش برود و سفره مردم تقویت شود. برای تحقق این هدف کارشناسان وزارت بهداشت، وزارت صمت و دیگر نهادها جلسات متعددی را در بالاترین سطح و در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردند و تصمیم گرفتند.

یحیوی تأکید کرد: شخص رئیس‌جمهور نظر مثبتی نسبت به این موضوع داشتند و خودشان نیز آن را دنبال کردند که بهترین مدل برای اجرایی‌شدن این طرح استخراج شود. در نهایت قرار شد به مناسبت دهه فجر نام مدل جدید که مربوط به تخصیص ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی بود را طرح فجرانه بگذارند و آن را اعلام کنند.

یارانه نقدی

دریافت یارانه تشویقی تسهیل شد

وی ادامه داد: این طرح با مدل‌ قبلی چند تفاوت دارد. نخست اینکه اعتبار یارانه آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان رسید. در گذشته پیش‌شرطی وجود داشت تحت این عنوان که فرد باید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را خرید کند تا یارانه تشویقی شامل حال او شود. در طرح فجرانه این پیش‌شرط به طور کامل حذف شد.

یحیوی خاطرنشان کرد: به‌واسطه این طرح، قدرت خرید مردم و آزادی عمل آن‌ها افزایش یافت. مرحله سوم یک تفاوت دیگر نیز داشت. در مرحله قبل این امکان وجود داشت که اعتبار ۱۲۰ هزار تومان بین ۱۱ قلم سبد غذایی چرخش داشته باشد. به این شکل که فرد کل اعتبار خود را برای خرید روغن، برنج، گوشت یا لبنیات هزینه کند. در مرحله جدید برای اینکه مردم عزیز ما تمام ویتامین‌ها، کالری و پروتئین موردنیاز خود را تامین کنند، اعتبار مشخصی را به هر کالا اختصاص دادیم. مثلا اگر کسی گوشت بخرد، صرفا اعتبار همان قلم را دریافت می‌کند، اگر خرید فرد دیگر روغن باشد اعتبار همان را دریافت می‌کند.

دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمول یارانه مضاعف هستند

مشاور معاون وزیر تعاون تصربح کرد: سبدی که برای این طرح درنظر گرفته شده است، وزن و قیمت مشخص دارد. قیمت مبنایی آن ۵۲۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ است. افزایش قیمت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ یک افزایش دیگر نیز داشت که دولت اعلام کرد کسی که قصد خرید این سبد را دارد باید ۵۲۳ هزار تومان از مبلغ یارانه پرداخت کند و ما به التفاوت قیمت آن کالاها در سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۲۰ هزار تومان است از سوی دولت در قالب اعتبار شارژ شده به حساب تخصیص پیدا می‌کند و مشمولان یارانه بگیر در دهک‌های یک تا هفت درآمدی می‌توانند از آن استفاده کند.

یحیوی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ که ارز ترجیحی حذف و قیمت‌ها افزایش یافت، دولت با این طرح فاصله‌ای که ایجاد شد را یکبار با یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی و بار دیگر با ۲ طرح تشویقی ۱۲۰ و ۲۲۰ هزارتومانی پوشش داده است.

وی گفت: به دلیل محدودیتی که در منابع وجود داشت، «طرح فجرانه» برای مدت ۳ ماه اجرایی شد و تا ۱۷ اردیبهشت ادامه‌دار خواهد بود. اگر منابع تأمین شود این طرح نیز ادامه پیدا می‌کند؛ اما اکنون این طرح برای سه ماه از بهمن ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد و صرفاً مختص دهه فجر نبوده است. / خبر آزاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو