سوت‌کشیدن لنت پراید

منبع: ساعد نیوز

2

1402/12/7

08:50


سوت کشیدن لنت پراید دلایل مختلفی دارد. برخی از این دلایل مانند فشار بیش از حد به لنت و یا تمام شدن آن هزینه زیادی ندارند اما برخی از علت سوت کشیدن لنت پراید مانند خرابی دیسک ترمز بار مالی سنگینی دارد که با آگاهی و سرویس منظم و به موقع لنت‌ها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

سوت کشیدن لنت پراید یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که رانندگان این سواری محبوب با آن روبه‌رو می‌شوند. خیلی‌ها این مسئله را به کیفیت لنت ربط می‌دهند و از خود یا تعمیرکار خودروی خود می‌پرسند لنت پراید چی بگیریم. سوت کشیدن لنت ترمز پراید علاوه‌بر ایجاد اختلال در فرآیند ترمزگیری می‌تواند باعث صدمات جدی به بخش‌های دیگر سیستم ترمز خودرو مانند دیسک ترمز شود و هزینه‌‌ای اضافی روی دست رانندگان بگذارد. در ادامه علت سوت کشیدن لنت پراید را بررسی خواهیم کرد.

علت سوت‌کشیدن لنت پراید

سوت کشیدن لنت پراید دلایل مختلف و متنوعی دارد. بسته به عامل ایجاد سوت و صدای اضافی، هزینه تعمیرات متغیر است. گاهی می‌توان با کشیدن سمباده بر روی سطح لنت یا دیسک ترمز و یا تغییر جزئی محل لنت مشکل سوت کشیدن را حل کرد و در برخی موارد نیز می‌بایست دیسک ترمز و لنت را به کلی تعویض کرد که هزینه سنگینی خواهد داشت.

دلایل سوت کشیدن لنت پراید عبارتند از:

  1. تمام‌شدن و یا فرسودگی لنت ترمز

تمام شدن لنت ترمز به معنای این است که سطح زبر آن فرسوده شده و دیگر قادر نیست نیروی اصطحکاک لازم را به دیسک ترمز اعمال کند. در چنین شرایطی سطح زبر و اصطکاکی بسیار نازک می‌شود و قسمت فلزی لنت با دیسک ترمز تماس برقرار می‌کند و صدایی سوت مانند و غیرمتعارف هنگام ترمزگیری به گوش می‌رسد. تماس قسمت فلزی لنت و دیسک ترمز موجب ایجاد خط و خش و لبه دار شدن دیسک می‌شود و کارایی دیسک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای جلوگیری از آسیب دیدن دیسک ترمز و خسارت اضافی بهتر است لنت‌های خود را در بازه‌های زمانی مشخص چک و تعویض کنید.

  1. خرابی دیسک ترمز

همان طور که گفته شد دیسک ترمز طی برخوردهای متوالی و پرتعداد با لنت ترمز آسیب می‌بیند. این آسیب می‌تواند به صورت خط و خش بر روی سطح دیسک یا لبه‌دار شدن آن ظاهر شود. اگر بعد از تعویض لنت کهنه با نو همچنان صداهای نامتعارف مانند سوت کشیدن شنیدید احتمالا باید دیسک ترمز خود را تعویض کنید که هزینه نسبتا بالایی در پی خواهد داشت. برخی افراد برای فرار از هزینه تعویض دیسک، اقدام به تراشیدن آن می‌کنند که عملی غیراصولی و بسیار خطرناک است. از تراشیدن دیسک ترمز به خصوص زمانی که قطر و ضخامت اولیه خود را از دست داده پرهیز کنید.

  1. جنس نامرغوب لنت

برخی از لنت‌های موجود در بازار از مواد بی‌کیفیت و نامرغوب ساخته شده‌اند که ترمزگیری با آنان موجب ایجاد صداهای مزاحم می‌شود. برای مثال می‌توان لنت‌های ساخته‌شده از مواد نیمه فلزی را نام برد که علاوه بر تولید صداهای نامتعارف و ایجاد آلودگی صوتی، گرد بسیاری نیز تولید می‌کنند که می‌تواند به سلامت سرنشینان و محیط زیست آسیب بزند. با تهیه لنت مرغوب و باکیفیت از برندهای معتبر و باسابقه به راحتی می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

  1. فشار بیش‌ازحد به لنت و داغ‌شدن آن

ترمزهای شدید در سرعت‌های بالا، ترمزگیری مداوم در ترافیک و استفاده بیش از حد از ترمز در مسیرهای شیب‌دار از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث فشار بیش از حد و داغ شدن لنت‌ها شوند. سوت کشیدن لنت‌ها بر اثر فشار زیاد و داغ شدن امری طبیعی است که با کمی استراحت دادن به ترمزها کاملا رفع خواهد شد.

  1. جانمایی نادرست لنت

درست قرار نگرفتن لنت بر روی دیسک ترمز می‌تواند علت سوت کشیدن لنت پراید باشد. این مشکل معمولا به دلیل نصب نادرست لنت اتفاق می‌افتد. استاندارد نبودن لنت نیز می‌تواند موجب ناهماهنگی اندازه لنت با دیسک ترمز شود و صدای سوت مانند ایجاد کند. در هنگام خرید لنت به انطباق آن با مدل خودروی خود توجه کنید. درست قرار نگرفتن لنت ترمز روی دیسک می‌تواند موجب لبه‌دار شدن آن شود که در این صورت مجبور خواهید بود با هزینه مجدد لنتی نو تهیه کنید. در مواردی هم مشکلات قطعه‌ای که لنت درون آن قرار می‌گیرد باعث می‌شود که لنت نتواند با دیسک ترمز تماس کامل برقرار کند. با سرویس کردن این قطعه که کالیپر نام دارد می‌توان مشکل را مرتفع نمود.

  1. صابونی‌شدن سطح دیسک ترمز

سطح دیسک ترمز به مرور زمان زبری خود را از دست می‌دهد که این امر می‌تواند علت سوت کشیدن لنت پراید باشد. با سمباده کشیدن بر روی دیسک ترمز می‌توان تا حدی زبری سطح آن را برگرداند اما اگر صدای نامتعارف و سوت کشیدن لنت ادامه پیدا کرد، دیسک ترمز می‌بایست تعویض شود.

نتیجه‌گیری

سوت کشیدن لنت پراید دلایل مختلفی دارد. برخی از این دلایل مانند فشار بیش از حد به لنت و یا تمام شدن آن هزینه زیادی ندارند اما برخی از علت سوت کشیدن لنت پراید مانند خرابی دیسک ترمز بار مالی سنگینی دارد که با آگاهی و سرویس منظم و به موقع لنت‌ها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو