مهمترین نشانه های حمله ام اس در مردان و زنان

منبع: آرگا

1

1402/12/7

09:09


عموما افراد مبتلا به ام اس یا همان اسکلروزیس به صورت دوره‌ای عود علائم بیماری و فروکش کردن را تجربه می‌کنند. در دوره عود بیماری، علائم برای چند روز یا چند هفته ادامه دارند. سپس به طور جزئی یا کامل بهبود می‌یابند که این وضعیت می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. برای آشنایی با نشانه های بیشتر از این بیماری تا پایان مقاله همراه بمانید.

نشانه های حمله ام اس با دخالت به سیستم اعصاب بدن شروع به نمایان شدن می کنند. بیماری ای که از گونه خودایمن بوده و به غلاف حفاظت شده میلین آسیب می رساند تا با ایجاد مشکل، موجب قطع ارتباط بین مغز و اندام های بدن شود چون در حالت اعصاب به طور کل از میان می روند. اما حال شاید برای شما سوال باشد که آیا تمامی نشانه ها برای خانم ها و آقایان به یک گونه است؟ خیر. به میزان آسیب های عصبی و فیبر های درگیر شده ارتباط دارد؛ به فرض مثال اگر شیوع بیماری در فردی شدید باشد، او توانایی راه رفتن خود را از دست می دهد یا به تنهایی از پس این کار بر نمی آید، با وجود اینکه در برخی دیگر خود به خود نشانه های درونی بهبود پیدا می کنند و به ظاهر آشکار نمی شوند. برای این بیماری هیچ راه درمانی ای قطعی وجود ندارد اما برخی درمان ها از شدت حملات می کاهند و مسیر رشد بیماری را کنترل و مدیریت می کنند.

در صورتی که برخی افراد مبتلا به ام اس در دوره عود بیماری هستند، باز هم هر روزه با نشانه های جدید رو در رو می شوند که برای چندین هفته ادامه دار خواهند بود. این عود ریشه از دوره بهبودی و سکوت بیماری است که ماه ها و سال ها به طول می انجامد، اگر افزایش دمای بدن کمی نشانه ها را به مراحل پیچیده تر رشد دهد نشانه از عود بیماری نیست.

عموما، ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به ام اس با عود های مداوم پیشرفت پذیر یا بدون دوره های بهبودی دچار ام اس ثانویه می باشند. از جمله پیشرفت نشانه ها،مشکلات حرکتی از نوع راه رفتن است چون شخص دیگر تاب حرکت اندام های خود را ندارد و برای مدتی طولانی به خواب عدم تحریک پذیری می رود.

اما در بعضی از افراد دیگر نشانه های درونی راهی به بیرون ندارند و در همان درون بدن ناخودآگاه بهبود پیدا می کنند، به این گونه ام اس از نوع اولیه تعریف می شود.

آگاهی از تمام نشانه های حمله ام اس

آگاهی از تمامی نشانه های حمله ام اس

مشکلات مثانه و روده:

فرد مبتلا به بیماری اسکلروزیس آهسته نشانه های مربوط به اشکالات مثانه و روده را چون؛ ادرار بیشتر، دستشویی رفتن و وجود مشکل در تخلیه مثانه، اختلال در عملکرد روده تجربه می کند.

عدم هماهنگی و تعادل:

فرد مبتلا به بیماری اسکلروزیس با گذشت زمان، توانایی راه رفتن خود را از دست می دهد به صورتی که در هنگام حفظ تعادل و راه رفتن احساس سختی می کند.

گیجی:

فرد مبتلا به اسکلروزیس، احساس سبکی را در سر خود تجربه می کند و تصور بر این دارد که اطراف او در حال چرخش است.

افسردگی و تغییرات عاطفی:

فرد مبتلا به اسکلروزیس نمی تواند شرایط پیش افتاده ناتوانایی های جسمی خود را بپذیرد و از ناشناخته بودن آن ترس دارد. همین جریان احساسات منفی او را به افسردگی سوق می دهد و پس از مصرف دارو هایی چون کورتیکواستروئید دیگر تغییرات عاطفی مثبتی در وجود او مشاهده نخواهد شد.

باید گفت این اختلال های عصبی ریشه در آسیب رسانی های رشته های عصبی مغز دارد که آهسته فرد را در خود غرق می سازد تا برای نجات دست و پا بزند.

مشکلات بینایی:

اولین نشانه وجود بیماری ام اس یا همان اسکلروزیس، مشکلات بینایی است چون؛

  1. از دست دادن موقت بینایی در چشم آسیب دیده
  2. کور رنگی
  3. درد چشم
  4. فلاش نور هنگام حرکت چشم
  5. دو بینی یا همان دیپلوپیا
  6. التهاب عصب بینایی یا همان نوریت اپتیک
  7. حرکات غیر ارادی چشم یا همان نیستاگموس

خستگی:

خستگی زیاد از نشانه های به وجود آمده در فرد مبتلا به ام اس می باشد. عموما این حالت در بعد از ظهر ها پیش آمده و موجب تضعیف عضلات، کند شدن تفکر و یا همان خواب آلودگی می شود. در این صورت ارتباط کاری فرد با مغز او قطع می شود و به علت خستگی و کمبود خواب دیگر توانی برای ادامه دادن مسیر هدفمند خود ندارد.

اختلالات گرما:

فرد مبتلا به ام اس به هنگام گرم کردن خود برای تکرار تمرینات ورزشی و فعالیت های روزمره، جدای از احساس گرما درگیر احساس خستگی و تضعیف کنترل اندام های حرکتی بدن نیز می شود. اما چگونه می توان این نشانه ها را از میان برد؟ استراحت و خنک کردن بدن.

اسپاسم های عضلانی:

اسپاسم یا همان گرفتگی های عضلانی در نیمی از افرادی که مبتلا به ام اس هستند، مشاهده می شود. گاه حالتی به صورت سفت و خفیف دارند و گاه با گرفتگی های شدید و دردناک همراه است، پس شدت اسپاسم ها در افراد متفاوت می باشند.

مشکلات جسمی:

مردان و زنانی که با بیماری ام اس دست و پنجه نرم می کنند در شرایط مشابهی از مشکلات جنسی قرار می گیرند از جمله؛ خشکی واژن در زنان، نعوظ در مردان، کاهش میل جنسی در رسیدن به ارگاسم

اختلال در تکلم:

افراد مبتلا به ام اس در بیان و ادای واضح کلمات با مشکل مکث طولانی و صدای بم دار درگیر می شوند، اگر پیشرفت کند مشکل بلع نیز افزوده می شود.

اختلال در تفکر:

بیماری ام اس هوش توانمند افراد را برای خواندن و مکالمه های همیشگی تغییر نمی دهد اما سرعت تفکر، توجه و تمرکز آن ها را به تضعیف می رساند در این صورت قدرت تمرکز کاهش پیدا کرده و انجام فعالیت های روزمره مشکل می شود.

لرزش:

در نیمی از افراد مبتلا به ام اس، احساس لرزش غیر ارادی عموما در دست ها مشاهده می شود. در برخی این لرزش ها جزئی بوده اما در برخی دیگر با شدت های بیشتر همراه می شود که انجام فعالیت های روزمره را مشکل می سازد.

احساسات غیر معمولی:

از جمله نشانه های ساده و حادی که یک فرد مبتلا به اسکلروزیس در خود احساس می کند؛

احساس سوزن سوزن شدن، خارش شدید، سوزش، درد های سطحی یا عمیق، احساس سفت شدگی در ناحیه دنده ها یا بالای شکم و …

که پزشکان به این نشانه های دردآور، دیس استزی می گویند.

نشانه های ثانویه بیماری ام اس

  1. عدم توانایی در تخلیه مثانه
  2. اشکال در پیاده روی و راه رفتن
  3. احساس خستگی مداوم و مفرط
  4. تنفس کم عمق
  5. کاهش قدرت عضلانی
  6. کاهش تراکم و بافت استخوان

نشانه هایی که کمتر به چشم می خورند؟

کاهش احساس چشایی:

طبق تحقیقاتی که از سوی پژوهشگران حاصل شده است می توان نتیجه گرفت که نزدیک به یک چهارم افراد مبتلا به بیماری ام اس دچار کاهش احساس چشایی می شوند و قابلیت درک مزه ها را از دست می دهند.

مشکلات تنفسی:

اما چرا برخی افراد مبتلا به اسکلروزیس دچار مشکلات تنفسی می شوند؟ به علت رشد ضعیف بیش از اندازه عضلات قفسه سینه که توان حجمی خود را برای دو عمل دم و بازدم از دست می دهند.

از دست دادن قدرت شنوایی:

در موارد بسیار نادر و محدود، حدود ۶ درصد از افراد مبتلا به بیماری اسکلروزیس از اختلال قدرت شنوایی خود درد می کشند که آن را اولین نشانه گزارش شده می دانند.

اختلال دو قطبی:

در افراد مبتلا به بیماری ام اس بیشتر از دیگر بیماری ها اختلال دو قطبی پیش می آید. موقعیتی که در آن نوسانات خلقی متناوب بین شیدایی و افسردگی شکل می گیرد تا جایی که او را عاجز و ناتوان می کند.

خشکی دهان:

عموما مشکل خشکی دهان ریشه در عوارض جانبی دارو ها دارد.

تفاوت نشانه های ام اس در زنان و مردان

نشانه های ام اس در زنان:

  1. تشخیص ام اس در زنان بیشتر از مردان است.
  2. از دلایل ابتلای زنان به بیماری ام اس وجود مشکلی به نام کمبود ویتامین دی است.
  3. ام اس ثانویه و ام اس عود کننده در زنان شایع پذیری بیشتری به نسبت مردان دارد.
  4. ضایعات ام اس یا بافت اسکار در زنان بیشتر از مردان پیش می آید.
  5. بارداری برای یک زن زمانی پیش می آید که نشانه های عود کننده ام اس کاهش پیدا کرده باشند.
  6. برخی درمان ها در دوران بارداری مادر برای رفع بیماری ام اس هرگز پیشنهاد نمی شوند.

نشانه های حمله ام اس در زنان

نشانه های ام اس در مردان:

  1. مردان به نسبت زنان، بیشتر درگیر تخریب عصبی یا از دست دادن فعالیت های عصبی می شوند.
  2. مردان شناخت بیشتری از مراحل دیگر شیوع یافته بیماری دارند.
  3. ام اس اولویه در زنان و مردان به میزان مساوی شناسایی می شود.

نشانه های حمله ام اس در مردان

عوارض بیماری ام اس یا اسکلروزیس در بدن افراد

  1. سفت شدگی و اسپاسم های عضلانی
  2. ضعف و فلج شدگی شدید
  3. مشکلات مثانه، روده
  4. کاهش عملکرد های جنسی
  5. اختلالات شاختی چون فراموشی و اشکال در تکلم
  6. اختلالات اخلاقی چون افسردگی و اضطراب
  7. تشنج

آیا وجود نشانه های حمله ام اس ارثی است؟

نمی توان به طور حتمی گفت که بیماری ام اس به سابقه گذشته ژنتیک دخالت دارد و در صورت بیمار بودن یک عضو خانواده، احتمال ابتلا افراد دیگر نیز وجود دارد. اما باز هم نمی توان ریسک این خطر را پشت گوش انداخت و نادیده گرفت. طبق پژوهش ها در جمعیت های مردمی احتمال ابتلا تنها ۰.۱ درصد است اما در سابقه خانوادگی این احتمال به ۲.۵ تا ۵ درصد نیز می رسد. حتی در دو قلو های همسان، اگر یک قل مبتلا به ام اس باشد احتمال ابتلای قل دیگر ۲۵ درصد است.

در پایان مقاله نشانه های حمله ام اس پیشنهاد می شود تا برای آگاهی بیشتر مقالات علایم بیماری ام اس و روش های درمان بیماری ام اس را نیز مطالعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو