تفاوت دانه چیا با کینوا و مزیت های استفاده از آن ها

تفاوت دانه چیا با کینوا و مزیت های استفاده از آن ها


منبع: آرگا

1

1402/12/7

20:05


همان طور که می دانید امروزه دانه چیا و کینوا از طرفداران زیادی برخوردار هستند و محبوبیت فراوانی دارند. از این دانه ها برای لاغری و مواردی از این قبیل استفاده می شود. این خوراکی ها فواید و خواص زیادی برای سلامتی دارند. اما تفاوت دانه چیا با کینوا بسیار حائز اهمیت است.

چیا و کینوا محتوای پروتئینی فراوانی دارند. علاوه بر این فیبر بالا در این دو ماده باعث می شود تا به عنوان مواد سیر کننده مؤثر واقع شوند و در نهایت بر پروسه لاغری تأثیر بگذارند. دانه کینوا و چیا بسیار مغذی هستند، اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی مغذی و کامل هستند تا تغییرات اساسی در زندگی خود ایجاد کنند بهتر است این دو نوع ماده غذایی را در برنامه خود قرار دهند. بر همین اساس برای کسانی که به دنبال روش های بهبود وزن و سلامتی هستند، استفاده از کینوا و چیا پیشنهاد می شود. در ادامه مطلب تفاوت دانه چیا با کینوا را مورد بررسی قرار می دهیم.

دانه چیا چیست؟

دانه چیا یک گیاه گل دار مکزیکی است که به نام Salvia hispanica شناخته می شود. این گیاه به علت دانه های بیضی شکل و کوچکی که تولید می کند، شهرت پیدا کرده است. دانه های چیا که بیضی شکل هستند، قطری به اندازه ۱ میلی متر دارند و آب زیادی جذب می کنند. این دانه ها سرشار از مواد مغذی و امگا ۳ هستند و به سادگی در انواع غذاها اضافه می شوند که شما می توانید از آن ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

لاغری با مصرف دانه چیا

لازم است بدانید دانه چیا از جمله دانه های خوراکی سیاه و سفید است و برای سلامتی به شدت پیشنهاد می شود. این دانه جزو خانواده نعناع به شمار می رود. از گذشته تا کنون این دانه خوراکی کاربرد زیادی داشته است، چرا که منبع کربوهیدرات و ویتامین بوده و انرژی مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین می کند. برخی از خواص دانه چیا عبارتند از:

  • دانه چیا دارای پروتئین، ویتامین B، کربوهیدرات و امگا ۳ است.
  • دانه چیا ویتامین زیادی دارد، اما کالری آن زیاد نیست.
  • دانه چیا نقش زیادی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی دارد.
  • در دو قاشق غذاخوری از دانه چیا ۲۸ گرم فسفر، روی و مواد مغذی وجود دارد که برای سلامتی مفید است.

تفاوت اصلی دانه چیا با کینوا

مزیت های مصرف دانه کینوا

برای درک بهتر تفاوت دانه چیا و کینوا ابتدا به خواص کینوا اشاره می کنیم:

  • کینوا سبب کاهش کلسترول و فشار خون می شود و سرشار از مواد مغذی فراوان برای تقویت استخوان ها است. به بیان دیگر می توان گفت که این دانه خوراکی سبب پیشگیری از پوکی استخوان نیز می شود.
  • کینوا موجب کاهش فشار خون و کلسترول بالا شده و به دلیل داشتن مواد مغذی استخوان ها را تقویت می کند.
  • این دانه خوراکی از بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد قلب می شود.
  • دانه کینوا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب و مغز مفید است.
  • مصرف دانه کینوا به عنوان یک منبع پر فیبر و کم چرب، به کنترل قند خون کمک کرده و از بروز بیماری دیابت پیشگیری می کند.
  • کینوا فیبر و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می کند.
  • کینوا در بدنسازی کاربرد زیادی دارد.
  • کینوا دارای مقادیر زیادی منیزیم، مس، پتاسیم، آهن و فیبر است و مصرف آن به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
  • این دانه خوراکی علاوه بر اینکه موجب تقویت عضلات می شود، سبب ایجاد لاغری نیز خواهد شد.
  • دانه کینوا آنتی اکسیدان فراوانی دارد. به همین خاطر با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از پیری سلولی جلوگیری می کند.
  • این دانه یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. کینوا اسید آمینه اساسی زیادی دارد و برای ساخت پروتئین های بدن ضروری است.

اصلی ترین تفاوت دانه چیا با کینوا

مواد معدنی و ویتامین های دانه چیا بیشتر است یا کینوا؟

دانه چیا دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین ۱B (تیامین)، ویتامین ۲B (ریبوفلاوین) و ویتامین B3 (نیاسین) است. اما کینوا به نسبت دانه چیا مقدار کمی از این مواد را دارد.

تفاوت دانه چیا با کینوا چیست؟

دانه چیا و کینوا جزو مواد غذایی مغذی و مفید هستند و از جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند. مهم ترین تفاوت دانه چیا با کینوا به شرح زیر است:

  • کشت: کینوا غله ای است که معمولا در آمریکای جنوبی رشد می کند. در صورتی که دانه چیا از گیاهی ایجاد می شود که بومی گواتمالا و مکزیک است.
  • طعم: کینوا طعمی مانند آجیل دارد، در صورتی که دانه های چیا دارای طعم ملایم تری هستند.
  • محتوای مواد مغذی: دانه چیا و دانه کینوا دارای فیبر، مواد معدنی و پروتئین هستند، اما در داشتن مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور مثال کینوا، آهن، پتاسیم و منیزیم دارد، در صورتی که دانه چیا منبع غنی کلسیم، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ است.
  • همه کاره بودن: کینوا یک دانه همه کاره است و در انواع غذاها مانند سوپ، خورش و سالاد استفاده می شود. دانه چیا معمولا به عنوان یک عامل غلیظ در پخت و پز هم استفاد می شود و می توانید آن را به صبحانه و اسموتی خود اضافه کنید.
  • بافت: بافت دانه های کینوا ترد است. در صورتی که دانه های چیا زمانی که در مایعات یا آب خیس می شوند حالت نرم یا ژلاتینی پیدا می کنند.
  • دانه چیا به شکل خام و پخته مورد استفاده قرار می گیرد. برای پختن دانه چیا، آن را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید. شما باید آن را پیش از پخت حتما بشویید تا ساپونین آن به طور کامل از بین برود. اما کینوا را به شکل پخته و خام هم می توان مصرف کرد. برای پخت کینوا، بهتر است آن را به مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب جوش بریزید تا بپزد.

دانه چیا چه تفاوتی با کینوا دارد؟

تفاوت دانه چیا با کینوا از نظر تغذیه ای چیست؟

تفاوت دانه چیا با کینوا از لحاظ تغذیه ای فراوان است. دانه چیا کالری بیشتری دارد. در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا تقریبا ۴۸۶ کالری وجود دارد. در صورتی که کینوا در همان میزان تنها ۱۲۰ کالری دارد. این جمله به این معناست که کینوا کالری کمی دارد و برای کاهش وزن گزینه بهتری محسوب می شود. دانه چیا کربوهیدرات بیشتری نیز دارد. به این صورت که در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا تقریبا کربوهیدرات ۴۲.۱ گرم کربوهیدرات وجود دارد، در صورتی که کینوا در همان اندازه ۲۱.۳ گرم کربوهیدرات دارد.

دانه چیا پروتئین بیشتری دارد، در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا، تقریبا ۱۶ گرم پروتئین وجود دارد، در صورتی که کینوا در همان میزان دارای ۱۴ گرم پروتئین است. این موضوع به این معناست که دانه چیا پروتئین بیشتری دارد و برای افرادی که به دنبال افزایش مصرف پروتئین هستند، مناسب تر است.

آیا دانه چیا با کینوا تفاوت دارد؟

دانه چیا چربی بیشتری دارد. در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا، تقریبا ۷۴/۳۰ گرم چربی وجود دارد. در صورتی که کینوا در همان مقدار دارای ۰۷/۶ گرم چربی است. دانه چیا فیبر بالاتری دارد. در هر ۱۰۰ گرم دانه چیا، تقریبا ۴/۳۴ گرم فیبر وجود دارد. در صورتی که کینوا در همان مقدار دارای ۷ گرم فیبر است. فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و احساس سیری در فرد کمک می کند. به همین دلیل این مورد جزو مزیت های مهم دانه چیا به شمار می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو