طرز تهیه نان بازلاما، مراحل کامل، نکات و رازهای طلایی

منبع: نکته چی

1

1402/12/8

09:01


طرز تهیه نان بازلاما نان بازلاما یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد، این نان …

طرز تهیه نان بازلاما

طرز تهیه نان بازلاما, دستور پخت نان بازلاما

نان بازلاما یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد، این نان خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود و از آن می‌توانید در وعده صبحانه یا عصرانه همراه با چای داغ، کره و مربا استفاده کنید، نان بازلاما طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان بالازما در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
آرد ( بربری، تافتون، نول قوی، فانتزی) ۴۰۰ گرم
آب ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم
شیر ۹۰ گرم
روغن ۲۵ گرم
نمک ۸ گرم
مخمر فوری ۶ گرم
شکر ۶ گرم

طرز تهیه نان بازلاما

مرحله ۱: ترکیب کردن آرد، نمک، شکر و مخمر فوری با هم

ابتدا مقداری آرد را داخل یک ظرف بریزید سپس کمی نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، بعد از آن شکر را به ترکیب آرد و نمک اضافه کنید، خوب با آنها مخلوط کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود، بعد مخمر فوری را روی آرد بریزید.

مرحله ۲: اضافه کردن آب، شیر و روغن به ترکیب آرد و مخلوط کردن آن‌ها با هم

همه مواد خشک را با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند، بعد از آن آب، شیر و روغن را به طور یک جا به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد، سپس خمیر تشکیل شده را ورز دهید تا بافت آن صاف و یک دست شود.

مرحله ۳: ورزدادن خمیر و استراحت کردن آن

خمیر را تقریباً به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا بافت خمیر کاملاً یکدست شود، بعد از آن داخل یک ظرف را با روغن مایع چرب کنید، خمیر را داخل ظرف قرار دهید، سطح خمیر را هم کمی با روغن چرب کنید، بعد با نایلون روی ظرف را بپوشانید تا خمیر استراحت کند.

مرحله ۴: تقسیم کردن خمیر به قسمت‌های مساوی

اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت تقریباً یک ساعت استراحت کند، پف کند و حجم آن زیاد شود، نایلون را از روی ظرف بردارید، کمی آرد روی خمیر بپاشید، بعد آن را روی یک سطح صاف قرار دهید، با کاردک خمیر را تقریبا به ۷ قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله ۵: چانه کردن خمیرها و استراحت کردن آن‌ها

سپس هر کدام از قسمت‌های خمیر را با دست ورز دهید و چانه کنید، به آن فرم دهید تا کاملاً گرد شوند همه چانه‌ها را به همین شکل آماده کنید، بر روی سطح قرار دهید یک نایلون روی چانه‌های خمیر بکشید، اجازه دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کنند.

مرحله ۶: پهن کردن چانه‌های خمیر روی سطح با وردنه

بعد از آن، اولین چانه را از زیر نایلون بیرون بیاورید، روی یک سطح صاف قرار دهید، با وردنه آن را به شکل یک دایره با ضخامت نیم سانت تا ۷ میلیمتر باز کنید، همه چانه‌ها را به همین شکل با ضخامت مناسب روی سطح صاف باز کنید و به آن‌ها فرم دهید.

مرحله ۷: قرار دادن خمیر روی پارچه نخی و استراحت آن

سپس خمیر باز شده را روی یک پارچه نخی قرار دهید، اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کند و خمیر کامل جا بیفتد و حجم آن زیاد شود و خوب پف کند، در این فاصله یک تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا تابه کاملا گرم شود.

مرحله ۸: پختن دو طرف خمیرها در تابه به اندازه کافی

سپس هر کدام از خمیرهای آماده شده را داخل تابه قرار دهید، کمی آب روی آن اسپری کنید، اجازه دهید تا یک طرف آن بپزد و طلایی رنگ شود، سپس به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر خمیر هم بپزد و کاملا مغز پخت شود، دقت کنید این نان خیلی سریع حباب می‌زند و پخته می‌شود.

مرحله ۹: رومال کردن و برش زدن نان بازلاما

بعد از این که نان کاملاً پخت آن را از داخل تابه بیرون بیاورید، آن‌ها در ظرف دیگری قرار دهید، روی آن‌ها با قلمو کمی روغن یا کره ذوب شده بمالید تا نان لطیف‌تر و خوش طعم‌تر شود، سپس نان بازلاما را در اندازه‌های کوچکتر برش بزنید. در آخر نان بازلاما را در وعده صبحانه با کره، مربا وعسل یا در وعده عصرانه همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو