حجاب نیاز به قانون جدید ندارد/ مشارکت از انتخابات قبلی بالاتر‌ خواهد بود

منبع: ساعد نیوز

2

1402/12/8

11:13


ساعدنیوز: سرلیست صدای ملت در خبرگزاری تسنیم گفت: موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد و این موضوع بستگی به ایمان و اعتقاد مردم دارد و در قانون مجازات اسلامی به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده است و در این مورد قانون وجود دارد.

حجاب نیاز به قانون جدید ندارد/ مشارکت از انتخابات قبلی بالاتر‌ خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز به نقل از تسنیم، نشست خبری علی‌ مطهری‌ کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ در تهران و سرلیست فهرست انتخاباتی «صدای ملت» امروز (دوشنبه 7 اسفند) با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

همه ایران‌دوستان توجه ویژه‌ای به انتخابات‌ داشته باشند

وی ضمن قدردانی از خبرگزاری تسنیم برای تدارک این نشست خبری و ابراز تبریک میلاد حضرت حجهبن الحسن امام زمان(عج)، بیان کرد: شرایط امروز ما به‌خاطر حوادث سال‌های گذشته به‌گونه‌ای است که انتخابات پیش‌ِرو از اهمیت خاصی برخوردار است؛ این انتخابات و میزان مشارکت مردم حامل یک پیام برای خود ما و دنیا خواهد بود و شرایط منطقه به‌نحوی است که دنیای غرب و شرق نگاهی ویژه به ایران دارد و میزان مشارکت مردم می‌تواند در تصمیمات قدرت‌های جهانی اثرگذار باشد.

مطهری اضافه کرد: همه‌ی ایران‌دوستان باید توجه ویژه‌ای به انتخابات داشته باشند و اساس برای ما، میزان مشارکت است.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با حجاب و فیلترینگ گفت: ما با این فیلترینگ موجود موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این نوعی پایمال کردن حقوق مردم است. فلسفه فیلترینگ یکی برای مسائل اخلاقی و هم‌چنین مسائل امنیتی و سیاسی است. از نظر اخلاقی، آنچه در سکوهای خارجی وجود دارد به‌نوعی در سکوهای داخلی هم هست؛ بنابراین بستن آنها به‌خاطر فقدان مفاسد اخلاقی توجیه‌پذیر نیست.
مطهری تصریح کرد: از نظر امنیتی هم اگر ما اعتماد مردم را به نظام جلب کنیم، نباید هراسی از مسائل امنیتی داشته باشیم و بخواهیم از طریق فیلتر کردن برخی سکوهای خارجی نگرانی خود را از اینکه اعتراضاتی در بستر این سکوها شکل بگیرد، مرتفع کنیم.

وی افزود: فیلترینگ این سکوها توجیه درستی ندارد و ما به‌عنوان صدای ملت مخالف این هستیم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره مسائل فضای مجازی باید توسط مجلس گرفته بشود و شوراهای خارج از مجلس حق قانون‌گذاری ندارند و صرفاً می‌توانند سیاست‌گذار باشند و شورای‌عالی فضای مجازی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید سیاست‌گذار باشند و رهبر انقلاب هم در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم گفته بودند که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار و مجلس هم قانون‌گذار است.

این کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرگونه قانون درباره فضای مجازی؛ توسط مجلس که نماینده مردم است باید وضع شود.

حجاب مسئله اصلی کشور نیست

وی تأکید کرد: مسئله حجاب مسئله اصلی کشور ما نیست و اکثریت قاطع مردم ما به‌خاطر ایمان و اعتقاد به اسلام، پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند و این موضوعی نخواهد بود که کشور را درگیر آن کنیم، نظام هم قائل بر سخت‌گیری در این مورد نیست و در ادارات و دبیرستان‌ها و غیره پوشش اسلامی به‌عنوان لباس فرم پذیرفته شده است و همه رعایت می‌کنند ولی در خیابان نمی‌بینیم که سختگیری وجود داشته باشد و مشکلی به‌نام مشکل حجاب نداریم.

مطهری در ادامه گفت: به‌ندرت افرادی هستند که هنجارشکنی کنند و رفتارشان حاکی از بی‌حیایی باشد، پدیده بی‌حیایی را تقریباً در کشور نداریم و ملاک این است که فلسفه حجاب که عدم تحریک جامعه است، رعایت شود و پرده‌دری و بی‌حیایی وجود ندارد و کسی که جامعه را می‌نگرد، همین مهم را مشاهده می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه "ساتو ژاپن" درباره رویکرد اقتصادی و سیاست خارجی لیست صدای ملت گفت: درباره مسائل اقتصادی دو کار باید انجام شود؛ ما در مدیریت اقتصادی باید از کارشناسان درجه اول استفاده کنیم. یکی از نواقص ما این است که از کارشناسان درجه دو و سه استفاده می‌کنیم و دوم اینکه با مشکل تحریم‌ها روبه‌رو هستیم که باید آن را حل کنیم و تا زمانی که تحریم‌ها وجود دارد ما به وضع طبیعی برنمی‌گردیم و مجبور هستیم کالاها را با قیمت پایین صادر کنیم و با قیمت بالا وارد کنیم و حق بیمه بالاتری را پرداخت کنیم. ما باید به‌دنبال رفع تحریم‌ها باشیم. متأسفانه دولت چند ماه در مذاکرات تأخیر کرد و طرف مقابل دیگر پای میز مذاکره حاضر نشد و مسائل سیاسی و بین‌المللی هم تغییراتی را داشت، به‌هرحال ما باید به‌دنبال رفع تحریم‌ها باشیم.

مطهری اضافه کرد: بخشی از وضع موجود ناشی از مدیریت‌ها است که قابل حل است ولی مسئله تحریم تا زمانی که حل نشود برخی مشکلات همچنان ادامه پیدا خواهد کرد ،‌ درباره سیاست خارجی باید توازنی بین غرب و شرق ایجاد کنیم. در چند سال اخیر ما گرایش به شرق داشتیم و چین و روسیه از اضطرار ما سوءاستفاده کردند در حالی که سیاست قطعی ما نه شرقی و نه غربی است و باید توازنی در این رابطه ایجاد کنیم تا ناچار نباشیم تنها با یک بلوک روابط داشته‌ باشیم و در مراودات اقتصادی مورد تحمیل واقع شویم.

وی افزود: سیاست ایران در منطقه تا امروز سیاست خوبی بوده است و ما ضمن اینکه به مردم غزه کمک می‌کنیم ولی بهانه‌‌ای به دست آمریکا و اسرائیل ندادیم که آسیبی به کشور ما بزنند. نیروهای مقاومت حاصل تلاش دههاساله جمهوری اسلامی هستند و ایران بازوهایی در منطقه دارد. مردم یمن خیلی خوب عمل می‌کنند، حزب‌الله لبنان و مردم عراق تاکنون خوب عمل کردند. جای تاأسف است که چرا دولت‌های مسلمان منطقه نسبت به مسائل غزه بی‌تفاوت هستند و مایه شرمساری برای ما مسلمانها است که صرفاً تعداد شهدا را می‌شمارند.

مطهری در پاسخ به این سؤال؛ "آیا از لیست شما جریان یا فردی حمایت کرده است؟" گفت: فهرست صدای ملت یک فهرست مستقل است و هیچ وابستگی به جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد و اساس پیدایش این فهرست با مشورت هیچ گروهی نبوده است و با هیچ کس مذاکره نشده است تا از لیست ما حمایت کنند؛ آنها خودْ مختار هستند تا از لیست ما حمایت کنند.

وی درباره ریاست مجلس ابراز کرد: الآن سخن گفتن درباره ریاست مجلس زود است و باید منتظر نتیجه انتخابات باشیم.

میزان مشارکت از انتخابات قبلی مجلس بالاتر خواهد بود

سرلیست فهرست صدای ملت با اشاره به مشارکت در انتخابات مجلس تأکید کرد: با توجه به نظرسنجی‌ها بعید به‌نظر می‌رسد مشارکت در این دوره انتخابات بالا باشد و قرائن نشان می‌دهد مشارکت بالا نیست اما از انتخابات دوره قبل مجلس بالاتر خواهد بود اما 70 درصد بعید است.

مطهری در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال معرفی اسامی صدای ملت برای مجلس خبرگان و حمایت سایر گروه‌ها از این لیست گفت: تصمیم ما حمایت از لیست جامعه روحانیت مبارز تهران است و این فهرست را معتدل‌تر تشخیص دادیم و از کل فهرست جامعه روحانیت مبارز تهران در خبرگان حمایت می‌کنیم و البته برای کل کشور نظری نداریم.

وی ادامه داد: ما هیچ ارتباطی با برخی شخصیت‌ها و سران حزبی نداریم و درخواستی هم از کسی برای حمایت نداشتیم، اگر خواستند حمایت کنند، بین احزاب و گروه‌های سیاسی حزب اعتدال توسعه، کارگزاران، ندای ایرانیان و اعتماد ملی بیانیه داده از ما اعلام حمایت کردند، البته به‌عنوان مثال خانه کارگر هم چون اجتماعات صنفی از فعالیت سیاسی منع شدند، شفاهاً اعلام حمایت کردند ولی رسماً نمی‌توانند حمایت کنند و البته ممکن است حوزه‌های دیگری در این چند روز اضافه شوند.

سرلیست صدای ملت در پاسخ به سؤالی در واکنش به تهدید شدن برخی حامیان این لیست از سوی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب اظهار داشت: من این مطلب را نشنیدم و گروه‌هایی که از لیست ما حمایت کردند، خودشان هیچ فهرستی نداشتند و هیچ ائتلافی انجام نشده است و خلاف تصمیم شورای‌عالی اصلاحات، عمل نکردند، بلکه از لیست دیگری که تشخیص دادند به مواضع‌شان نزدیک‌تر است شفاهاً و یا با صدور بیانیه حمایت کردند.

وی تصریح کرد: این مخالف با تصمیم جبهه اصلاحات نیست و تضادی بین رفتار این حامیان و جبهه اصلاحات موجود نیست و این سه گروهی که جزو جبهه اصلاحات هستند خودشان هم معتقدند خلاف تصمیم آن جبهه عمل نکرده‌اند.

مطهری همچنین در پاسخ به این سؤال؛ "چه برنامه‌هایی برای مجلس دوازدهم دارید؟"، تصریح کرد: در فهرست صدای ملت دقت داشته باشید از شاخصه‌های تخصصی استفاده شده است و از تمام اقشار در این لیست نماینده داریم و این افراد مجرب هستند و می‌توانند کمک‌کننده مشکلات کشور همچون مشکلات بازنشستگان و سلامت کشور باشند و قطعاً این مشکلات اولویت‌بندی خواهد شد و ابتدا از دولت درخواست لایحه خواهیم داشت و اگر ترتیب اثر نشد خود؛ طرح برای مشکلات ارائه خواهیم داد.

راه‌حل اصلاح در کشور، قهر و رأی‌ندادن نیست

مطهری در ادامه نشست خبری، درباره اهمیت انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مشارکت در آن خاطرنشان کرد: کسانی که رأی‌ندادن را تبلیغ می‌کنند البته می‌توان تا حدی به آنها حق داد چون دو انتخابات گذشته کاملاً آزاد نبود و تقریباً همه قبول دارند که آن‌طور که باید رقابتی نبود و عده‌ای گله‌مند هستند، علاوه بر این حوادث سال گذشته نیز تلخ بود و عده‌ای قربانی شدند ولی راه‌حل، رأی‌ندادن، نیست.

وی اضافه کرد: راه‌حل این است که ما به افراد معتدل و عقل‌گرایی که به‌دور از شعارزدگی هستند رأی دهیم و با ایجاد روزنه‌ای در مجلس به‌مرور زمینه اصلاح و تغییر را به وجود آوریم.

سرلیست صدای ملت تأکید کرد: اگر اقلیت معتدل در مجلس ایجاد شود، می‌تواند زمینه روی کارآمدن دولتی معتدل و کارآمد را فراهم کند.

مطهری با بیان اینکه تحریم انتخابات به‌معنی ایجاد میدان وسیع برای تندروهاست که به‌صلاح کشور نیست‌، گفت: مردم اصل نظام را قبول دارند و صرفاً خواستار اصلاح ساختارها هستند، این‌که عده‌ای می‌گویند؛ "رای ندهیم این در نهایت منجر به براندازی می‌شود."، که مطلوب ما نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: مشارکت 50درصدی قابل قبول است که فکر می‌کنم مشارکت در انتخابات پیشِ‌رو تا همین حدودها باشد‌.

سرلیست صدای ملت در پاسخ به سؤالی درخصوص نگرانی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات تأکید کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله حوادث سال‌های اخیر از دی 96، آبان 98، دو انتخابات اخیر و وعده‌های مکرری که در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری داده شده و به‌درستی عمل نشده است و همچنین وضع نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم.

وی افزود: همچنین افق روشنی مقابل مردم وجود ندارد که احساس کنند مدت موقتی ریاضت اقتصادی خواهند داشت و بعد وارد رفاه نسبی می‌شوند، مردم فکر می‌کنند هرچه جلو می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود و ادامه هم دارد؛ نوعی ناامیدی بین مردم ایجاد شده است.

هیچ‌وقت نباید دست از حمایت از انقلاب برداریم

مطهری ادامه داد: هیچ وقت نباید دست از حمایت از انقلاب برداریم و می‌توانیم این کاستی‌ها را جبران کنیم. اشتباهاتی در گذشته بوده و رویه‌های غلط وجود داشته است و در چند اعتراضات عده‌ای کشته شدند و این‌ها مردم را دلگیر کرده و اعتماد مردم را به نظام کاهش داده است.، مثلاً در ماجرای هواپیمای اوکراینی، اعتماد مردم به نظام کاسته شد.

سرلیست صدای ملت اضافه کرد: باید کارهای مثبت هم دیده شود و نباید نسبت به شرایط، سیاه‌نمایی صورت بگیرد؛ عظمت ایران در منطقه را ببینید و به‌عنوان مثال برای تصمیم‌گیری برای غزه نمی‌توانند نظر ایران را نداشته باشند و جایگاه ایران در دنیا و منطقه مهم است.

مطهری با توصیه به اینکه "مردم با مشارکت و اعزام افراد معتدل و عقل‌گرا به مجلس، راه تغییر برای اصلاح را باز کنند و این بهتر است تا اینکه قهر کنیم و ناراحتی را به این طریق نشان دهیم."، گفت: آنهایی که می‌خواهند رأی هم ندهند، به‌جای رأی ندادن، رأی اعتراضی به صدای ملت بدهند و بگویند چون این لیست خواهان تغییر است، به این لیست رأی دهند تا عرصه را بر تندروها تنگ کنند.

سرلیست فهرست صدای ملت با اشاره به حمایت ایران از گروه‌های مقاومت، گفت: هر وقت آمریکا دست از حمایت از اسرائیل برداشت، ایران نیز از حمایت مقاومت دست بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین گروه‌های مقاومت خود مستقل هستند هم مالی و هم تسلیحاتی مثلاً نیروهای یمنی و فلسطینی خود سلاح می‌سازند و ایران تسلیحاتی به آنها نمی‌دهد بلکه حمایت ایران حمایت معنوی است و اینکه مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و باید همه کشورهای اسلامی کمک کنند این درست نیست که آمریکا با هواپیما روزانه تسلیحات به اسرائیل بفرستد اما کشورهای اسلامی از جمله ایران ساکت بنشینند؛ زیرا این از عدالت و انصاف دور است.

مجلس می‌تواند منعکس‌کننده نظرات مردم و نماینده همه اقشار باشد

وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش مجلس در ساختار سیاسی کشور گفت: مجلس در قانون اساسی اختیارات وسیعی دارد؛ اولاً به وزرا رأی اعتماد می‌دهد و می‌تواند از آنها سؤال کند یا آنها را استیضاح یا برکنار کند، همچنین می‌تواند از رئیس جمهور سؤال کند، او را استیضاح یا برکنار کند، علاوه بر این مجلس تنها نهاد قانون‌گذاری در کشور است، اگرچه امروز به‌واسطه شوراهای‌عالی که قانون‌گذاری می‌کنند جایگاه آن کمی تنزل پیدا کرده است، همچنین ایجاد هیئت عالی نظارت مجمع و بررسی مصوبات مجلس، اختیارات قانون‌گذاری مجلس را تحت‌الشعاع قرار داده است در حالی که ما در قانون اساسی چنین چیزی را نداریم و به‌نظر می‌رسد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص در نقش شورای نگهبان دوم عمل می‌کند.

مطهری تأکید کرد: فارغ از این مسائل مجلس می‌تواند منعکس‌کننده نظرات مردم و نماینده همه اقشار باشد، البته با این سیاست نظارت استصوابی مقداری از این هدف دور شدیم، چون بسیاری از افراد صالح رد صلاحیت می‌شوند صرفاً به‌خاطر مواضع متفاوت و این به کیفیت مجلس آسیب زده است، اگر اینها رفع شود و مجلس در جایگاه اصلی خود قرار گیرد می‌تواند در حل مسائل اثرگذار باشد، البته بستگی به ترکیب مجلس هم دارد که چه تعداد نماینده حرّ و آزاده در آن باشند که از حق مردم دفاع کنند بنابراین مشارکت در انتخابات نقش مهمی می‌تواند داشته باشد.

موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد

مطهری در پاسخ به سؤالی درخصوص لایحه حجاب و این‌که "اگر شما به مجلس بروید، درباره این لایحه چه اقدامی خواهید کرد؟"، گفت: موضوع حجاب چندان نیاز به قانون ندارد و این موضوع بستگی به ایمان و اعتقاد مردم دارد و در قانون مجازات اسلامی به رعایت پوشش اسلامی اشاره شده است و قانون وجود دارد.

ورود به جزئیات به‌صلاح نیست و طرحی که در مجلس مطرح است، کارآیی لازم را ندارد و اگر لزوماً باید دنبال شود، نیاز به اصلاحات جدی دارد و نظارت به آن شکل که همراه با جریمه و محرومیت باشد، کارآیی لازم را ندارد.

باید جامعه را به حال طبیعی خود برگردانیم و بخشی از این بی‌حجابی‌ها ناشی از حوادث سال گذشته است و به‌نوعی به‌سبب لجاجت است؛ چون موضوع حجاب یک موضوع سیاسی شده است و عده‌ای می‌خواهند به‌این‌شکل ناراحتی خود را ابراز کنند، اگر جامعه به حال طبیعی خود برگردد، این نابسامانی به‌شدت کاهش می‌یابد.

باید به جامعه فرصت بدهیم تا به حال طبیعی خود برگردد؛ اکثریت قاطع مردم ما با بی‌حجابی به‌معنایی که در دنیای غرب است مخالفند و سال گذشته نوعی عمل شد که عواطف انسانی جامعه تحریک شد و به‌دنبال آن، بی‌حجابی که گاهی مشاهده می‌شود وجود دارد ولی نباید عجله کرد و به‌مرور رفع خواهد شد، این مسئله نیاز چندانی به قانون جدید ندارد و اگر لازم بود طرحی که در مجلس است در مجلس آینده هم مطرح شود، ما اگر راه یابیم، باید مورد اصلاح قرار بگیرد.

توافق بر حداقل‌ها امر ممکنی است

ممکن است در لیست ما همه‌ی افراد نظر من را درباره موضوعی قبول نداشته باشند و به‌عکس، این مشکلی نیست و کسانی که در یک گروه هستند بر سر یک حد متوسط توافق می‌کنند و این لازمه‌ی کار جمعی است و به این معنا نیست که همه اعضای گروه، همه افکار یکدیگر را قبول داشته باشند، توافق بر حداقل‌ها امر ممکنی است و سایر نکات با بحث و گفتگو قابل حل است.

مطهری در پایان گفت: ان‌شاءالله که انتخابات خوب و با مشارکت بالایی داشته باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو