گلچینی از انشاهای زیبا در مورد عید نوروز برای تمام پایه ها

گلچینی از انشاهای زیبا در مورد عید نوروز برای تمام پایه ها


منبع: تالاب

1

1402/12/9

12:33


شـما میخواهید در مورد عید نوروز انشا بنویسید؟ من میتوانم برای شـما چند نکته و […]

گلچینی از انشاهای زیبا در مورد عید نوروز برای تمام پایه ها

شـما میخواهید در مورد عید نوروز انشا بنویسید؟ من میتوانم برای شـما چند نکته و راهنمایی بدهم. انشا در مورد عید نوروز یک موضوع جذاب و پربار اسـت کـه میتوانید در ان از تاریخچه، معنا، آداب و رسوم، و اهمیت این جشن باستانی بگویید.

 

انشاهایی در مورد عید نوروز

برای نوشتن یک انشا خوب، باید سه بخش مقدمه، بدنه، و نتیجه‌گیری را درنظر داشته باشید. در مقدمه، میتوانید موضوع انشا را معرفی کنید و اهداف و انگیزه‌هاي‌ خودرا بیان کنید. در بدنه، می توانید از اطلاعات و دلایل مختلف برای توجیه و توسعه موضوع خود استفاده کنید. در نتیجه‌گیری، میتوانید خلاصه‌اي از نکات اصلی انشا ارائه کنید و نظر خودرا در مورد عید نوروز بیان کنید. 

 

1. انشای ادبی در مورد عید نوروز

انشای ادبی در مورد عید نوروز

 

مقدمه

انشا خودرا بـه نام و یاد خداوند خالق بهار و زیبایی هاي‌ ان آغاز میکنم،

موضوع انشا :انشا در مورد تعطیلات عید نوروز را چگونه گذراندید؟

 

تنه انشا :

من فصل بهار بخصوص شروع ان یعنی عید نوروز را خیلی دوست دارم .

هوای خوب و دل انگیز ؛ 

طبیعت پر از زیبایی ؛ درختان سرسبز

و شکوفه هاي‌ تازه باعث میشود همه ی جا زیبا تر شود.

 

اما بهتر از همه ی این ها دید و بازدید هاي‌ نوروزی اسـت کـه ما را بـه هم نزدیک میکند. باعث میشود خاله ها دایی ها عمه ها و عمو ها و بچه هایشان را خیلی وقت اسـت ندیده ایم دوباره ببینیم و دیدار ها تازه شود.

 

من عاشق مسافرت در فصل بهار و عید نوروز هستم . اما امسال بـه خاطر مشکلات مالی کـه متاسفانه در خیلی از خانواده ها وجوددارد و همین طور شلوغی و ترافیک بیش از حد جاده ها با اعضای خانواده تصمیم گرفتیم کـه تعطیلات را کنار هم در خانه بگذرانیم ودر اوقات فراقت مان بـه دیدن جاذبه هاي‌ ها تفریحی ؛ تاریخی و زیارتی شهر خودمان برویم .

 

اینکار باعث میشود بیشتر با تاریخ شهرمان آشنا شویم و جاذبه هاي‌ ان را بیشتر بشناسیم. بـه علاوه برای بودن درکنار بچه هاي‌ فامیل و بازی کردن با انها در خانه یا پیک نیک هاي‌ خانوادگی وقت بیشتری داشته باشیم. البته من سعی کردم درکنار بازی با دوستان و گردش هاي‌ خانوادگی کمی از وقت خودرا درس و عقب افتادگی هایي تحصیل اختصاص دهم.

 

کمک بـه بزرگتر ها و دید بازدید بزرگان فامیل هم بخشی از زمان من را در تعطیلات عید نوروز پر کرد. همه ی این ها درکنار زیبایی هاي‌ بهار باعث باشد من تعطیلات خوب و آرامی را سپری کنم.

 

نتیجه گیری انشا :

شاید خیلی از ما نتوانیم در عید بع تعطیلات برویم یا جاهای جدید را تجربه کنیم اما میتوانیم کاری کنیم در خانه یا شهر خودمان بهمان خوش بگذرد و خانواده ها را هم با خوشحالی خودمان خوشحال کنیم. امیدوارم همه ی کودکان و نوجوانان درکنار خانواده خود شاد و سلامت بوده و نوروز خوبی داشته باشند.

 


مطالب مشابه: انشاء با موضوع عید نوروز و تعطیلات ایام عید «متن انشاء و خاطره نویسی»


 

2. انشا در مورد تعطیلات عید نوروز

انشا در مورد تعطیلات عید نوروز

 

هر سال نزدیک نوروز حال و هوای دوستان و اطرافیان عوض میشود و بـه خاطر خانه تکانی و آماده شدن برای نوروز جنب و جوش زیادی دارند ودر خیابان مردم را می‌بینیم کـه با کیسه هاي‌ خرید عید بـه سمت خانه در حرکت اند و یا ویترین مغازه ها را تماشا میکنن و طبق معمول خانواده هاي‌ کوچک به‌صورت دسته جمعی بـه خرید می روند و پدر دست بچه ها را میگیرد و با هم حرکت میکنند کـه صحنه هاي‌ زیبایی اسـت.

 

نزدیک سال تحویل همه ی لباس هاي نو بـه تن میکنیم و برای فرارسیدن سال نو لحظه شماری میکنیم ودر آخرین دقایق همراه خانواده درکنار سفره ي هفت سین می‌نشینیم و پدر طبق معمول قرآن میخواند و همه ی سعی دارند ثانیه هاي‌ شروع سال را در حال ذکر و دعا باشند.

 

وقتی کـه سال تحویل میشود رو بوسی میکنیم و سال نو را بـه هم دیگر تبریک می‌گوییم و لحظات شادی بـه وجود می‌آید.

 

در تعطیلات بـه دیدن فامیل و دوستان میرویم و طبق معمول کوچکتر ها اول بـه دیدن بزرگترها میروند و بعد از ان بزرگتر ها در فرصت مناسب بـه بازدید کوچکتر ها میروند و این رسم خیلی خوب اسـت ٬ چون هم دید و بازدید انجام میشود و هم آداب و رسوم احترام بـه بزرگتر زنده نگه داشته میشود.

 

در نوروز همه ی بوی تازگی میدهند و مخصوصا پسر بچه ها خیلی مواظب اند کـه شلوار و لباس عیدشان کثیف و خاکی نشود.

 

ما باید در تعطیلات بـه مرور درسهایی کـه در طول سال خوانده ایم بپردازیم چون ممکن اسـت این تعطیلات باعث شود انها را فراموش کنیم. با اینکار برای امتحانات آخر سال هم آماده می شویم و تابستان خوبی خواهیم داشت.

 

ما خیلی تعطیلات نوروز را دوست داریم برای این کـه طبق معمول از بزرگتر ها عیدی میگیریم و پسر عمو و پسر خاله و دای و پسر عمه هایمان را بیشتر می‌بینیم.

 

بعضی ها در نوروز بـه مسافرت میروند کـه اینکار خیلی خوب اسـت ولی باید مواظب باشیم در هنگام رانندگی تند نرویم و سرعت مناسب داشته باشیم چون ممکن اسـت تصادف بشود و اتفاقی برای ما و دیگران بیفتد و تعطیلاتمان خراب شود.

 

در روز سیزده بـه در بـه طبیعت میرویم و روز خوبی را میگذرانیم ٬ من همیشه دوست دارم روزبعد از سیزده بـه در هم تعطیل باشد تا بتوانم برای رفتن بـه مدرسه آماده شوم. ما نباید دراین روز طبیعت را آلوده کنیم و شاخه هاي‌ درختان را بشکنیم و یا آتش بزنیم.

 

وقتی تعطیلات تمام میشود٬ بازهم باید بـه مدرسه برویم و درس بخوانیم تا بتوانیم در آخر سال نمره هاي‌ خوبی بگیریم ودر آینده شغل مناسبی داشته باشیم.

 

3. انشا در مورد سفره ی عید نوروز

انشا در مورد سفره ی عید نوروز

 

عید نوروز جشن بزرگ ایرانیان اسـت. تمام قوم‌هاي‌ ایرانی در بین اهالی شهر و روستا و عشایر با هر طبقه اجتماعی عید نوروز را برگزار میکنند. ایرانی‌ها نوروز را بخاطر آغاز سال و آغاز گردش طبیعت جشن میگیرند و معتقدند کـه سالی دیگر گذشته و باید کهنگی‌ها را بـه سال کهنه واگذار کرد. جشن نوروز سپاس آغاز سالی نو اسـت.

 

بـه اعتقاد ایرانیان باستان نوروز اول روز از زمانه و آغاز حیات اسـت. اندیشه ایرانی نوروز را آغاز زندگی میداند و شروع هر پدیده مهمی را بـه این روز منسوب می‌دارد. ایرانیان هر آغازی را جشن می گیرند و نوروز بزرگ‌ترین آغاز و بزرگترین‌جشن، با اصیل‌ترین سنت‌ها و مراسم جاودانه اسـت.

 

از یکی دو ماه بـه عید نوروز مانده مردم بـه بازار میروند و لباس عید میخرند. در گذشته مردم پارچه‌هایي بـه رنگ روشن را خریداری می کردند ودر روزی خوش یمن لباس می‌دوختند. پختن نان شیرین از جمله کارهایی بود کـه حتما باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام می گرفت.

 

قبل از عید نوروز کارهایی برای پیشواز انجام می ‌شد. مثلا سبز کردن گندم پانزده روز مانده بـه عید نوروز در خانه‌ها صورت میگیرد. یکی دوهفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام میگیرد و اثاثیه را جابه جا می کنند و گردگیری میکنند و دوباره انها را می‌چینند کـه اینکار شگون دارد.

 

در مرحله بعد پهن کردن سفره هفت‌سین اسـت. ایرانیان برای تحویل سال در یکی از اطاق‌هاي‌ بزرگ خانه سفره می اندازند. پیش از هر چیز آیینه و قرآن در ان میگذارند و بعد هفت سین را میگذارند. هفت سین عبارت اسـت از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزه و علاوه بر هفت سین شمع و آینه و تخم مرغ بر سر سفره گذاشته میشود.

 

همچنین تخم مرغ‌ها را رنگ می کنند، بـه این صورت کـه ان‌ها را آب پز میکنند و سپس رنگ‌هاي‌ شاد بر روی انها میزنند. بـه این ترتیب یک سفره هفت‌سین زیبا و عید نوروز رنگی و شاد خواهند داشت.

 

از این انشا نتیجه می گیریم کـه لازم اسـت بـه عید نوروز توجه داشته باشیم چراکه میراث فرهنگی نیاکان ماست.

 

4. انشا کودکانه در مورد عید نوروز

انشا کودکانه در مورد عید نوروز

 

بـه زودی رخدادی عظیم در پیش اسـت، حادثه اي بـه عمق یک تاریخ و بـه وسعت یک ایران. بـه زودی نوروز با گام هاي‌ خرامان و عطر دل انگیز بهاری اش از راه می‌رسد. نوروز می‌آید تا با لبخندش قلب هاي‌ تک تک ما را بـه تپش بیندازد، هر کوی و برزنی را گل باران کند و بـه هر ایرانی نوید عشق و شادی و تازه شدن بدهد.

 

نوروز پیام بهار اسـت، بـه منتظرانی کـه در انتظار رویش، خسته و ناامید نشسته اند … بـه فرسودگانی کـه دست از رشد و تکاپو برداشته اند … بـه زمین خوردگانی کـه تنها بـه یک تلنگر برای بلند شدن و آغازی دوباره نیاز دارند …. نوروز نوید روزهای نو، انگیزه نو، مسیری نو و زندگی نو می‌دهد و رمز و راز شکفتن را بـه تک تک ما می آموزد.

 

نوروز با ساز و دهل، قرآن و صلوات، حافظ و هفت سین و با یک بغل عشق و شادمانی از راه می‌رسد، بـه ما صله رحم، شیوه محبت کردن و سرور را یاد می‌دهد و با تعظیم بـه طبیعت بـه اتمام خودش نزدیک می شود، نوروز میرود اما نو شدن را در فکر و کلام و قلب هاي‌ ما بـه یادگار میگذارد تا سالی نو را بـه بهترین شکل ممکن آغاز کنیم.

 

و باز …. هوا عطر تازگی می‌دهد، همان بوی آشنایی کـه هر سال، حوالی همین روزها بـه مشام میرسد و مادر بـه رسم هر اسفند ماه در تکاپوی تکان دادن خانه اسـت!

 

مادر معتقد اسـت چهارشنبه سوری هرگز نباید خانه اش را نامرتب و آب و جارو نکرده ببیند و الحق کـه هرسال جانانه بر سر اعتقادش ایستاده اسـت.

 

5. انشای کوتاه در مورد عید نوروز

انشای کوتاه در مورد عید نوروز

 

با صدای آغاز سال نو مبارکی کـه از تلویزیون آمد، خانواده‌ام را در آغوش گرفتم و ان‌ها سال خوبی را برای من آرزو کردند.

 

عید نوروز برای ایرانی‌ها یکی از رسوم خاص اسـت. این عید با فرهنگ خاص ان‌ها عجین شده و آداب و رسوم مخصوص بـه خودرا دارد. از ان‌جایی کـه اقوام زیادی در ایران وجود دارند، ممکن اسـت برخی از شهرها رسوم خاص‌تری نیز داشته باشند. عیدی گرفتن بهترین بخش نوروز برای کودکان محسوب میشود. ان‌ها مشتاقانه در انتظار عید دیدنی هستند تا از بزرگان فامیل، عیدی بگیرند.

 

در آخر نیز یک مسابقه برگزار میکنند و هرکس کـه توانسته باشد عیدی بیشتری جمع کند و ان را تا روز آخر عید خرج نکند، اسم وی را در سازمان کتاب گینس کودکانه خود ثبت می کنند. در واقع مدال قهرمان برای او میشود. روزهای عید برای کودکان دنیای خاص‌تری اسـت. ان‌ها میتوانند دوهفته بـه مدرسه نروند و مسافرت خانوادگی را تجربه کنند. البته برای بزرگ‌ترها نیز عید نوروز مزیت‌هایي دارد. ان‌ها می توانند مدتی کوتاه از دنیای کار فاصله بگیرند و بـه خاطرات خوشی را دراین ایام بسازند.

 

در عید نوروز میتوان بـه شهر های تاریخی و گردشگری ایران سفر کرد و اطلاعات جالبی را درباره هر یک آموخت، ان وقت اگر معلم از دانش‌آموز پرسید کـه تعطیلات نوروز خودرا چگونه گذرانده، او حرف‌هاي‌ جالب و بسیاری دارد کـه برای هم‌کلاسی‌هایش تعریف کند و ان‌ها را بـه وجد بیاورد.

 

سال‌ها قبل کـه من کوچک‌تر بود، مادرم اجازه نمی‌داد کـه بـه میزان زیاد شیرینی بخورم. او ظرف را در انتهای کابینت، جایی کـه با چشم دیده نمی‌شد پنهان کرده بود. من آدم زمان کودکی فعال بودم؛ پس با تلاش‌هاي‌ فراوان فهمیدم شیرینی‌ها کجا هستند و هر شب یکی از ان‌ها را بی‌اجازه برمی‌داشتم.

 

پس از ۳ روز کـه مهمان بـه خانه ما آمده بود، مادر ظرف شیرینی‌ها را برداشت تا برای پذیرایی ببرد و ناگهان تعجب کرد. نیمی از ظرف خالی شده بود. او فکر میکرد کـه کار موش‌ها اسـت. مادر تصمیم گرفت کـه تا موجودی کـه اینکار را کرده اسـت را پیدا کند. او چند شب جلوی آشپزخانه را نگاه می کرد تا موشی پیدا کند اما نکرد‌.

 

یک شب کـه با صدای قورباغه شکمم از خواب بیدار شدم، حواسم نبود کـه مادر جلو آشپزخانه اسـت. وی را ندیدم و با چشم‌هایي نیمه باز بـه سمت آشپزخانه رفتم و دو شیرینی برداشتم. مادر کـه این صحنه را دید چراغ را روشن کرد و بـه من گفت، بـه‌بـه! موش دوست‌دار شیرینی. این‌گونه بود کـه من تصمیم گرفتم مخفینه کاری را انجام ندهم و هر زمان بـه عید دیدنی می‌رفتیم، مراقب مصرف شیرینی خود باشم.

 

6. انشای بلند در مورد عید نوروز

انشای بلند در مورد عید نوروز

 

ما ایرانیان با تمام وجود سفره هفت سین را در بالاترین قسمت خانه پهن میکنیم و با خانواده اطراف ان می ‌نشینیم. بزرگ خانواده با شروع یامقلب القلوب شروع بـه خواندن قرآن میکند و غزل هاي‌ زیبای حافظ را برای کوچک ترها میخواند و همه ی برای یک دیگر آرزوی خوشبختی می کنند.

 

گفته می ‌شود کـه این سفره فقط مخصوص نوروز نیست بلکه برای جشن زناشویی و شب چله نیز پهن می شود. در فرهنگ ما سفره نوروز هفت سین دارای هفت سین بسیار جذاب می باشد کـه در ظرف هاي‌ سنتی و رنگارنگ چیده می شود. سبزه را بر روی هر چیزی مثل تنگ‌ماهی یا کوزه سفالی درست می کنند ودر گوشه اي از سفره قرار میدهند.

 

سمنو کـه نشان دهنده باروری گیاهان بوده اسـت و از جوانه گندم درست می شود. سیب کـه نشانه سلامتی و سنجد کـه نشان دهنده عشق و دلباختگی اسـت.

 

سبزه کـه نشان دهنده سرزندگی و ارتباط انسان با طبیعت اسـت و سرکه و سیر و سماق کـه نشانه سلامتی و شادابی می‌باشد و سکه نشانه برکت در سفره و آینه کـه نشانه روشنایی بوده ودر بالاترین نقطه همراه با قرآن قرار میگیرد و کاسه سفالی کـه پر از آب اسـت و روی آب برگ هاي‌ گل شناور هستند و نشان دهنده پاکی می باشد.

 

واقعا این سفره پربرکت و زیبا نمادی از فرهنگ پربار ایرانیان اسـت و برخی افراد این سفره را نه‌تنها سال تحویل بلکه تا روز ۱۳ نگاه می‌دارند و ۱۳ سبزه را بـه آب می‌دهند.

 

7. انشا در مورد آداب و رسوم عید نوروز

انشا در مورد آداب و رسوم عید نوروز

 

چند روزی از باز گشایی مدارس درسال جدید، می گذشت. موضوع انشای ما: «توصیف عید نوروز درخانواده ي خود». فروردین 1358؛ سوم راهنمایی. دبیر ادبیات مان از فهرست دفتر خود، چند نفر از دانش آموزان را یکی یکی صدا کرد. انشای خودرا بـه ترتیب خواندند. بدون هیچ عکس العملی از سوی ما، با اشاره سر معلم، جای خود می نشستند.

 

حبیب … اجازه ي خواندن انشای خویش را گرفت!. چند نفری گفتند: آقا بخوند. آقا اجازه، بذارید بخوند. یکیدیگر را صدا زد!. بعد از خواندن او، حبیب دوباره اجازه گرفت؟!. اینبار همه ی با اصرار میل بـه خواندن انشای او داشتند. شاید برخی انشا ننوشته بودند. بسیاری از ما نیز سعی در نخواندن انشاهای بی کیفیت مان داشتیم. آخر رضایت داد. با اشاره ي سر و چشم خود، حبیب را بـه سوی تخته سیاه فرا خواند.

 

پای تخته رفت. دفتر خودرا گشود. خواند: بـه نام خدا، توصیف عید نوروز درخانواده ي ما، نوروز، بدترین روز! همه ی خندیدند.

 

معلم: ساکت، این شروع انشایی اسـت کـه اصرار بـه خواندنش داشتید!. بخون.

 

دوباره شروع کرد: نوروز، بدترین روز. روزی کـه من و دو برادرم شب تحویل سال را در خانه ي همسایه بـه صبح رساندیم. آخر آنان بـه مسافرت رفته بودند. کلید خانه ي خودرا جهت مواظبت، بـه ما دادند. این شد کـه پدر ما سه نفر را روانه ي خانه ي همسایه کرد. تنها کاری کـه با شوق و ذوق پذیرفتیم. آخر مشاهده ي اسباب و اثاثیه آنان، دیدن برنامه هاي‌، تلویزیونی کـه نداشتیم و خوابیدن در رخت خواب هاي‌ گرم و نرم برایمان تازگی داشت!. بماند کـه مادر هی سفارش بـه عدم ریخت و پاش می کرد!. خدا می داند او هم در دلش چقدر حسرت زندگی آنان را میخورد.

 

صبح عید وقتی بـه خانه بر گشتیم. بقچه حمام پدر گوشه ي اتاق بود. «خنده ي بچه ها» گویا نبود ما اسانی خیال آنان بود!. مادر، کنار اتاق مشغول وصله کردن شلوار برادرم بود. سراغ پدر را گرفتیم؟. فهمیدم، کـه بـه صحرا رفته. آبیاری باغ حاج عبدالعظیم بهاری! کـه هم حاجی بودو نامش بزرگ و بهاری نیز. کارهای باغ سر سبز و بزرگ وی را، گدا گشنه هایي چون پدرم باید انجام دهند!.

 

دلخوشی عیدمان رفتن بـه دیدن پدربزرگ بود. خوردن آجیل و شیرینی قرابی و گرفتن عیدی. کـه امسال او نیز بـه دیار حق رفته بود. مثل هرروز پا بـه کوچه گذاشتم. مردان و زنانی با بوی خوش، لباس هاي‌ نو بـه تن داشتند. بچه هاي‌ شان نیز لباس هاي‌ عید پوشیده و همراه آنان یا بـه کول شان بودند. حمید و علیرضا از بچه هاي‌ محله لب کوچه ایستاده بودند. هردو کت و شلواری نو بـه تن داشتند.

 

حمید گندم برشته می‌خورد. رضا در دهانش گزی می جوید!. داشت نخستین عیدی دریافتی از پدرش را نشان می داد. حسرت لباس هایشان را میخوردم. دلم گندم برشته می‌خواست. دهنم از ملچ ملچ خوردن گز، آب افتاده بود!. انگار از پدرم عصبانی شده بودم کـه یه جای دادن عیدی، روز عید آبیاری باغ دیگران را می کرد!. اول خیابان، جمشید بساطی پهن کرده و آبی آلو می فروخت.

 

انگار او نیز از هیاهوی عید باستانی، فقط نامی باستانی برایش برگزیده بودند!. بیچاره تحمل تمسخر شعرهای بچه ها را از دست داده بود. وقتی داد می زد: «آبیه ست و آبی آلو.» یکی جواب می داد: «آبوش کرنه چیه»«1»و اونم با عصبانیت جواب می داد…. و روز عید و فحش و دعوا و کتک و کتکاری و اشک هاي‌ جمشید.

 

8. انشای کودکانه در مورد آداب و رسوم عید نوروز

انشای کودکانه در مورد آداب و رسوم عید نوروز

 

جشن نوروز سپاس آغاز سالی نو اسـت.
بـه اعتقاد ایرانیان باستان نوروز اول روز از زمانه و آغاز حیات اسـت.
اندیشه ایرانی نوروز را آغاز زندگی میداند و شروع هر پدیده مهمی را بـه این روز منسوب می‌دارد.
ایرانیان هر آغازی را جشن میگیرند و نوروز بزرگ‌ترین آغاز و بزرگترین‌جشن، با اصیل‌ترین سنت‌ها و مراسم جاودانه اسـت.
از یکی دو ماه بـه عید نوروز مانده مردم بـه بازار میروند و لباس عید می خرند.
در گذشته مردم پارچه‌هایي بـه رنگ روشن را خریداری می کردند ودر روزی خوش یمن لباس می‌دوختند.
پختن نان شیرین از جمله کار‌هایي بود کـه حتما باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام می گرفت.
قبل از عید نوروز کار‌هایي برای پیشواز انجام میشد.
مثلا سبز کردن گندم پانزده روز مانده بـه عید نوروز در خانه‌ها صورت می گیرد.
یکی دوهفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام میگیرد و اثاثیه را جابه جا می کنند و گردگیری می کنند و دوباره ان‌ها را می‌چینند کـه اینکار شگون دارد.
در مرحله بعد پهن کردن سفره هفت‌سین اسـت.
ایرانیان برای تحویل سال در یکی از اطاق‌هاي‌ بزرگ خانه سفره می اندازند.
پیش از هر چیز آیینه و قرآن در ان می گذراند و بعد هفت سین را می گذراند.
هفت سین عبارت اسـت از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزه و علاوه بر هفت سین شمع و آینه و تخم مرغ بر سر سفره گذاشته می شود.
همچنین تخم مرغ‌ها را رنگ می کنند، بـه این صورت کـه ان‌ها را آب پز میکنند و سپس رنگ‌هاي‌ شاد بر روی ان‌ها میزنند.
بـه این ترتیب یک سفره هفت‌سین زیبا و عید نوروز رنگی و شاد خواهند داشت.
از این انشا نتیجه میگیریم کـه لازم اسـت بـه عید نوروز توجه داشته باشیم چراکه میراث فرهنگی نیاکان ماست.

 


مطالب مشابه: انشا عید نوروز را چگونه گذراندید | متن انشا عید نوروز


 

9. انشای ادبی در مورد آداب و رسوم عید نوروز

انشای ادبی در مورد آداب و رسوم عید نوروز

 

مقدمه :

کم کم روز نو می شود و سردی اسفند می‌رود و درختان کم کم از خواب بیدار میشوند و شکوفه ها مهمان درختان میشوند.خواب سرد زمستان تمام شده و پیک چهارشنبه سوری و خرید عید از راه میرسد.

 

بدنه :

خورشید هم کم کم لباس طلایی و گرم میپوشد و بـه استقبال بهار میرود. مردم هرسال در آیینی قدیمی روز اول بهار را بـه عنوان نوروز جشن می گیرند و خوش هستند. نوروز کـه از راه میرسد طبیعت فسرده زندگی از سر می گیرد و می داند کـه زندگی آغاز شده اسـت.

 

روزهایی ناب کـه خورشید هم خوشحال اسـت و پرندگان مهاجر باز میگردند و عشق و سرسبزی شروع می شود. ریشه هاي‌ فسرده تن بـه زندگی میدهند و با نوشیدن جرعه اي آب دوباره روییدن آغاز می شود. مردم هم دنبال زندگی نو می روند و کودکان هم لباس نو می‌پوشند.

 

این جشن از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته و تا روز سیزده نوروز ادامه داشته اسـت. بهار فصل رویش و نو شدن و نزول رحمت و باران اسـت، بـه همین جهت مردم حلول بهار را جشن می گیرند و می‌دانند کـه با آمدن بهار سالی نو و جدید آغاز شده و زندگی در جریان اسـت.

 

نوروز یا روزهای تازه کـه از راه میرسند، همه ی چیز رنگ و بوی تازگی میدهد. دلها هم نو شده و چشم ها و دیده ها هم دیدگاهشان تغییر میکند و چه بسا با رسیدن نوروز انسانها هم نو شوند و کینه و کدورت بیرون ریخته شود. شکوفه هاي‌ بهار نارنج هم طرحی نو در می اندازند و از راه میرسند. فاخته و سبزقبا و قمری و قناری در گوشه باغ نغمه خوان می‌شوند. نوروز را بـه فال نیک بگیریم و خودرا و دل و اندیشه خودرا هم تغییر دهیم.

 

نتیجه گیری:

نوروز با آمدن بهار بر کرسی طبیعت می‌نشیند و مردم این تاج گزاری را جشن می گیرند و برای حلول بهار شاد میشوند، اما کاش بدانند کـه روزی مانند این بهار رستاخیز هم روی خواهد داد و مردم دوباره زنده خواهند شد. کاش این روز بزرگ را درنظر داشته باشند و گونه اي زندگی کنند کـه در چنین روزی هراسان نشوند.

 

10. انشا در مورد عید نوروز برای پایه دهم

انشا در مورد عید نوروز برای پایه دهم

 

ایرانیان اقوام سرزنده اي بودند و از هر مناسبتی استفاده می کردند کـه جشن بگیرند، درکنار هم باشند و شکر خداوند را بـه جای بیاورند. نوروز یکی از جشن هاي‌ باستانی ایرانیان اسـت کـه در زمان جمشید سر سلسله پیشدادیان، بنیان یافته اسـت. ایرانیان باستان از نوروز بـه‌عنوان «ناوا سرِدا» یعنی سال نو یاد می کردند.

 

نوروز جشن آغاز بهار و سال نو و جشن یادبود رسم و رواج سنت هاي‌ پسندیده ملی سرزمینمان اسـت. جشن نوروز در واقع نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی اسـت کـه بـه حیات منتهی می شود.

 

ما ایرانی ها آداب و رسوم مختلفی در عید نوروز داریم. قبل از فرارسیدن عید نوروز خانه تکانی کرده و خانه هاي‌ خودرا برای ورود فصل بهار آماده می‌کنیم، با نزدیک شدن لحظه تحویل سال سفره هفت سین پهن کرده و همه ی لباس هاي‌ نو بـه تن میکنیم و برای فرارسیدن سال نو لحظه شماری میکنیم.

 

بسیاری از ما ایرانی ها معتقدیم کـه با نو شدن فصل و رسیدن نوروز باید کینه و کدورت ها را کنار بگذاریم ودر عید نوروز بـه دیدار دوستان و خویشاوندان خود برویم. بیایید نوروز را یک فرصت بدانیم و با آغاز سال نو و فصل بهار از طبیعت تبیعت کنیم و بـه تزکیه درونی خود پرداخته و اگر کدورتی از دیگران داشته ایم را فراموش کرده و از در آشتی با انها درآییم.

 

11. انشا در مورد عید نوروز برای پایه یازدهم

انشا در مورد عید نوروز برای پایه یازدهم

 

مقدمه انشا در مورد عید نوروز

عید نوروز از اعیاد باستانی مهم کشور ما اسـت کـه از گذشته سنت ها و آیین هاي‌ ان حفظ شده اسـت. مردم قبل از رسیدن عید نوروز کارهای زیادی انجام می‌دهند و خودرا برای رسیدن این عید آماده می کنند کـه همراه با نشاط و لذت برای آن ها اسـت. عید نوروز در بین همه ی اقوام ایرانی از اهمیت زیادی برخودار اسـت.

 

بدنه انشا:

همان طور کـه در مقدمه انشا هم گفته شد عید نوروز، از جمله جشن هاي‌ باستانی در کشورمان اسـت کـه بـه عنوان مهم ترین جشن و آیین کهن ایرانی از ان یاد می شود. در تعطیلات عید نوروز رسوم خاصی مانند دید و بازدید از دوستان و اقوام رواج دارد کـه فرصتی برای معاشرت و صله رحم در اختیار افراد قرار میدهد.عید نوروز برای کوچکترهای فامیل لذت بخش اسـت زیرا از بزرگترها عیدی میگرند.

 

درکنار این‌ها،عید نوروز فرصت بسیار مناسبی اسـت تا انسان روی اخلاق و شخصیت خودش کار کند ودر سال جدید با اخلاق نیکو و پسندیده پیش برود.از مهم‌ترین ویژگی عید نوروز این اسـت کـه با شروع فصل بهار همراه اسـت.بـه همین دلیل ما آغاز فصل بهار رابا عید نوروز جشن می گیریم زیرا زمان سبز شدن،زنده شدن و تولد دیگر برای همه ی موجودات روی کره خاکی اسـت.

 

برای همین عید نوروز نسبت بـه سایر اعیاد در کشور ما از حال و هوای متفاوتی برخوردار اسـت.مردم بـه مناسبت رسیدن عید نوروز و فصل بهار بسیار خوشحال و شادمان هستند ودر همه ی جا بـه شادی می‌پردازند و با بـه جا آوردن صله رحم کـه در دین اسلام هم از اهمیت ویژه اي برخوردار اسـت با نزدیکان و دوستان خود دوباره دیدار تازه می کنند و فرصتی برای معاشرت با هم پیدا می کنند.

 

نکته قابل توجه دیگر در مورد عید نوروز تعطیلات طولانی مدت ان اسـت کـه در هیچ کشور دیگری مشاهده نمیشود.بنابر این رسیدن عید نوروز موقعیت خوبی برای استراحت و تفریح درکنار خانواده و دوستان اسـت.اما بهتر اسـت برای تعیطلات عید نوروز خود برنامه ریزی کنید ودر کنار تفریح و استراحت بـه کارهای مهم خود هم رسیدگی کنید.

 

نتیجه گیری:

عید نوروز یکی از اعیاد مهم برای ما ایرانی ها اسـت،زیرا این عید ریشه در تاریخ کهن ایرانیان دارد. هر سال با فرارسیدن فصل بهار ما ایرانی ها عید نوروز را جشن می گیریم و با اقوام و دوستان خود دیدار تازه میکنیم.

 

12. انشا کودکانه در مورد عید نوروز برای پایه پنجم

انشا کودکانه در مورد عید نوروز برای پایه پنجم

 

اواخر زمستان اسـت ودر بین مردم جنب و جوش زیادی بـه وجود آمده اسـت، خانه تکانی ها شروع شده و همه ی ما خودمان را برای رسیدن سال جدید و عید نوروز آماده می‌کنیم. طبیعت هم مثل ما کـه با آمدن عید لباس نو می‌پوشیم در حال عوض کردن لباس خودش اسـت.

 

نوروز نخستین روز فصل بهار اسـت، دراین روز همه ی ما ایرانی ها کـه از قبل خانه هاي‌ خودرا خانه تکانی کرده ایم منتظر آمدن مهمان هاي‌ خود هستیم. من خیلی عید نوروز را دوست دارم، ما مراسم عید نوروز رابا نشستن دور سفره هفت سین قشنگی شروع می‌کنیم و تحویل سال را درکنار هم جشن می گیریم.

 

مهمانی رفتن و مهمان آمدن یکی از سنت هاي‌ مهم عید نوروز اسـت. ما هنگام مهمانی رفتن ابتدا بـه دیدن بزرگترهای فامیل میرویم و پدربزرگ و مادربزرگ از همه ی مهم تر هستند. در نخستین روز عید همه ی فامیل ما در ان جا جمع می‌شوند.

 

اما بـه نظر من بهترین رسم در عید نوروز عیدی دادن بزرگترها بـه ما کوچک ترها اسـت، من هر سال عیدی هایم را در قلک جمع میکنم و مادرم بعد از عید با پول هاي‌ خودم یکی از چیزهایی کـه خیلی دوست دارم را برایم میخرد.

 

بسیاری از ما در تعطیلات عید نوروز بـه مسافرت میرویم، مسافرت بسیار لذت بخش و خوب اسـت، ما بعضی از سال‌ها با ماشین خودمان بـه سفر میرویم و بسیار مراقب هستیم کـه هنگام رانندگی با پدر صحبت نکنیم و حواس وی را پرت نکنیم تا اتفاقی برای ما یا دیگران رخ ندهد.

 

یکی از روزهای مهم عید نوروز سیزده بـه در اسـت کـه بسیاری از ایرانی ها سعی می کنند این روز را در دل طبیعت بگذرانند، اگر چه باید دقت کنیم کـه طبیعت را آلوده نکنیم، شاخه هاي‌ درختان را نشکنیم و خدای نکرده آتش سوزی راه نیندازیم. من و پدر و مادرم همیشه قبل از بازگشت بـه خانه زباله هاي‌ خودرا از طبیعت جمع می‌کنیم.

 

یکی از آرزوهای بزرگ من این اسـت کـه فردای سیزده بـه در تعطیل باشد چون طبق معمول روز سیزده بـه در آن قدر بازی کرده ام کـه تمام بدنم تا چند روز درد می‌کند!

 

13. انشا کودکانه در مورد سفره عید نوروز 

انشا کودکانه در مورد سفره عید نوروز 

 

هزاران هزار سال اسـت کـه مردم ایران آمدن بهار رابا جشن می گیرند چون پیوند نزدیکی با نور و روشنی و تازگی دارند ودر دل سرما و تاریکی و سوز، دل خودرا بـه آمدن بهار خوش می کرده اند تا بتوانند زمستان هاي‌ طولانی را سپری کنند.

 

عید نوروز از جنس مهربانی، صله رحم، توجه بـه زیبایی ها و زندگی تازه اسـت و بـه همه ی ما میگوید در دوران سختی تا ان جا کـه می‌توانیم باید با دل سپردن بـه خاطرات ایام خوشی کـه داشته ایم، امید را در دل خود زنده نگه داریم و دل بـه سرما نسپاریم زیرا سرانجام عید دل ما نیز فرا خواهد رسید.

 

ایرانیان باستان با زبان نماد و نشانه پیام هاي‌ بسیار مهم و زیبایی بـه ما می‌دهند. عید نوروز، هفت سین، سیزده بدر، عیدی دادن و همه ی آداب قشنگی کـه متعلق بـه این عید خجسته اسـت نماد روزی و برکت و پیوند صمیمی با دیگران می باشند و ما را بـه نیک صفتی و خوب اندیشی تشویق می کنند.

 

کاش مردم عصر ما بـه سپیدی کـه در دل سادگی گذشتگان ما نهفته بود ایمان بیاورند ودر ازدحام هیاهوی عصر جدید و فناوری هاي‌ رنگارنگ، دل خودرا بـه سادگی ها بسپارند. کاش باور کنیم کـه هنوز مهربانی را می توان در دل مردم یافت، هنوز می توان با آمدن بهار تازه شد، هنوز می توان تا لحظه تحویل سال، دل ها را خانه تکانی کرد ودر روز سیزده هر نحسی را از زندگی بـه در کرد.

 

14. انشا در مورد خاطرات عید نوروز

انشا در مورد خاطرات عید نوروز

انشا درباره عید نوروز

 

امسال تعطیلات ما برای عید دیدنی بـه خانه ي تمام افراد فامیل رفتیم و از روز سوم بـه بعد مسافرت ما شروع شد. پدرم برنامه ریزی کرده بود کـه دراین تعطیلات بـه سه شهر مسافرت کنیم. ما اول بـه اصفهان رفتیم و دو روزی ان جا ماندیم.

 

اصفهان شهر بسیار زیبایی بودو آثار تاریخی زیادی داشت کـه من فقط عکس ان ها را دیده بودم. دومین مقصد ما استان فارس و شهر شیراز بود، پدرم قول داده بود با هم بـه دیدن تخت جمشید برویم و زمانی کـه بـه ان جا رفتیم من از دیدن ان ستون هاي‌ بلند تعجب کردم و با خودم فکر کردم چه طور اینجا ساخته شده اسـت.

 

در ان جا یک نفر راهنمای تور بودو ما توانستیم سوال هایمان را از او بپرسیم و اطلاعات زیادی درباره تخت جمشید کسب کنیم. خوشحال بودم کـه ان جا را دیده ام. شیراز هم دوست داشتنی بود، در ان جا بـه حافظیه و سعدیه رفتیم. حافظیه مزار حافظ اسـت و سعدیه مزار سعدی کـه هردو از شاعران مشهور ایرانی هستند. زمانی کـه در شیراز بودیم پدرم طبع شاعری اش گل کرده بودو مدام از حافظ و سعدی شعر می خواند و جواب ما رابا شعر می داد و می‌گفت هوای این شهر باعث می شود آدم شاعر بشود.

 

سومین مقصد ما یزد بود. من فکر نمی‌کردم این شهر ان قدر زیبا باشد. خانه هاي‌ زیبا و قدیمی یزد برای من بسیار جذاب بود، و دوست داشتم ما هم یک خانه ي قدیمی مثل خانه هاي‌ یزد داشته باشیم ودر ان زندگی کنیم. چون این خانه ها خیلی بزرگ و زیبا بودند و حیاط هاي‌ بسیار قشنگی داشتند کـه می توانستی بدون مزاحمت برای همسایه ها در ان بازی کنی. بعد از دیدن یزد بـه خانه برگشتیم . بـه نظرم تعطیلات امسال یکی از بهترین تعطیلاتم بودو خیلی بـه من و خانواده ام خوش گذشت.

 

15. انشا کودکانه در مورد خاطرات عید نوروز

انشا کودکانه در مورد خاطرات عید نوروز

 

مقدمه:

اجداد ما ایرانیان انسان هایي مهربان و دوست دار فرهنگ و هنر بوده اند و از ان ها تمدنی غنی برای ما بـه یادگار مانده اسـت کـه آداب و رسوم نیک و پسندیده اي دارد. یکی از این رسوم زیبا برگزاری جشن عید نوروز اسـت.

 

بدنه:

عید نوروز در بین ایرانیان چه در گذشته و چه در حال حاضر از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشد و همه ی ایرانیان در هر نقطه از دنیا کـه باشند سیزده روز عید نوروز را بـه عنوان عید باستانی خود جشن می گیرند.

 

عید نوروز بـه مناسبت فرارسیدن فصل بهار و شکوفه دادن درختان و بـه اتمام رسیدن فصل سرما برگزار می شود و آداب بسیار جالبی دارد کـه از ان جمله می توان بـه جشن چهارشنبه سوری کـه آخرین چهارشنبه سال اسـت، خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید عید و سیزده بدر یا روز طبیعت اشاره کرد کـه هر یک نماد و بهانه اي برای نزدیکی هر چه بیشتر آدم ها بـه یک دیگر می باشند.

 

عید نوروز امسال از ویژگی دیگری نیز برخوردار می باشد و ان مقارن شدنش با ماه مبارک رمضان می باشد. سال گذشته بخشی از عید در ماه رمضان بود اما امسال از چهارشنبه سوری گرفته تا سیزده بدر همگی در ایام روزه داری می‌باشد و همین باعث شده عید نوروز با حال و هوای معنوی خاصی همراه باشد.

 

بـه نظرم دین اسلام هیچ مغایرتی با عید نوروز ندارد زیرا دراین عید باستانی تنها بـه خوبی و نیکی توصیه شده کـه خود از ارکان اصلی دین اسلام می باشد. بـه عنوان مثال دید و بازدید عید کـه بـه عنوان صله رحم در دین ما از ان یاد می شود بسیار سنت پسندیده اي اسـت و بزرگان دین ما را بـه ان توصیه کرده اند.

 

نتیجه:

مقارن شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان میتواند تجربه جالب ودر عین حال متفاوتی برای ما دانش آموزان باشد. امیدوارم سال جدید کـه با ایام رمضان برکت مییابد و ما دو ماه رمضان در ان خواهیم داشت یکی از پر برکت ترین سال هاي‌ زندگی ایرانیان باشد.

 


مطالب مشابه: انشا درباره فصل زیبای بهار | انشا کوتاه درباره زیبایی های فصل بهار


 

در پایان

برای نوشتن یک انشا جذاب، می توانید از شعر، داستان، مثال، تصویر، جدول، نقل قول، و غیره استفاده کنید. همچنین باید بـه املای صحیح، دستور زبان، و ساختار جملات توجه کنید. اگر می خواهید بیشتر در مورد نحوه نوشتن انشا بدانید بـه مطالب زیر مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو