بیوگرافی کریم باقری اسطوره فوتبال ایران

بیوگرافی کریم باقری اسطوره فوتبال ایران


منبع: تالاب

1

1402/12/9

13:20


کریم باقری، پیشکسوت تیم ملی پرسپولیس تهران، یکی از بهترین بازیکن های تیم ملی ایران […]

بیوگرافی کریم باقری اسطوره فوتبال ایران

کریم باقری، پیشکسوت تیم ملی پرسپولیس تهران، یکی از بهترین بازیکن های تیم ملی ایران بود. این بازیکن با بازی های درخشان توانست خود را برای همیشه در قلب دوستداران فوتبال ایران جا کند. این بازیکن با وجود آن که از دنیای فوتبال فاصله گرفته باز هم طرفداران خاص خودش را دارد. به همین دلیل مطالعه بیوگرافی این اسطوره فوتبال خالی از لطف نیست.

 

کریم باقری با افتخاراتی که در دوران فعالیت خویش کسب کرد توانست فوتبال ایران را به جهانیان معرفی کند. از این رو سهم زیادی در شناخته شدن فوتبال ایران داشته است. باقری با 50 گل تیم ملی، دومین گل زن برتر تیم ملی ایران شناخته می شود. در این مطلب می خواهیم زندگی نامه شخصی و حرفه ای این بازیکن محبوب فوتبال را بررسی کنیم.

 

زندگی شخصی کریم باقری

زندگی شخصی کریم باقری

نام کامل او کریم باقری بوده و متولد 21 مرداد ماه سال 1352 در شهر زیبای تبریز بوده و دارای 4 برادر و 1 خواهر است. کریم باقری با خانمی به نام لیلا ازدواج کرده و دو فرزند پسر به نام های امیر و امید دارد. امیر همانند پدرش به فوتبال علاقه داشته و می خواهد راه پدرش را ادامه دهد. به همین دلیل با تیم امیدهای پرسپولیس قرارداد بسته است. قد کریم باقری 186 سانتی متر بوده و ابتدا در پست دفاع بازی می کرد. اما رفته رفته پست او به هافبک تغیر کرده و در این پست توانست خود را به همگان ثابت کند.

 

کریم باقری از بچگی به فوتبال علاقه داشته و همواره با بچه محل های خود فوتبال بازی کرده است. سرانجام این بازیکن به عضویت تیم جوانان ایدم تبریز درآمد. پس از آن در جوانان تراکتورسازی و سپس در بزرگسالان همین تیم به بازی پرداخت.

 


مطالب مشابه: کریم باقری حسابی عصبانی شد (عکس)


 

علایق شخصی کریم باقری

علایق شخصی کریم باقری

کریم باقری از آن بازیکن هایی است که علایق مختلفی داشته و شغل های زیادی را امتحان کرده است. به همین دلیل به خوبی نمی توان علایق این بازیکن را تشخیص داد. اما به گفته خود او در دوران فوتبال علاقه زیادی به ولوهای زرد رنگ سوئدی داشت. به همین دلیل به کمک پدرش سرمایه خود را جمع کرده و چندین دستگاه کامیون ولوو خریداری کرد.

 

کریم باقری یکی از شعب KFC مربوط به مرغ کنتاکی آمریکا را در ایران از آن خود کرده بود. بعدا به دلیل حساسیت های به وجود آمده به دلیل آمریکایی بودن، این رستوران به SOOGOOD تغییر اسم داد.

 

این بازیکن محبوب به همراه پدرزنش یک تجارت بزرگ و گسترده را در زمینه فرش ایرانی اداره می کنند. بنابراین کریم باقری در زمینه تجارت فرش نیز فعالیت دارد. همچنین واردات و صادرات خشکبار و غلات و خرید و فروش ملک را در امارات انجام می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سر آقای باقری این روزها حسابی شلوغ بوده و مشغول تجارت و کسب و کار خود هستند.

 

کریم باقری از غذای مورد علاقه و اوقات فراغتش می گوید

کریم باقری از غذای مورد علاقه و اوقات فراغتش می گوید

کریم باقری علاقه وافری به غذای سنتی ایرانی یعنی کباب کوبیده دارد. به همین دلیل هر وقت که فرصت کند سری به رستوران مورد علاقه خود در تهران می زند. البته او بارها تایید کرده است که هیچ کجا مزه کباب های کبابی حاج علی در تبریز را نمی دهد. به همین دلیل غذای خوشمزه این کبابی را با هیچ غذای دیگری عوض نخواهد کرد.

 

کریم باقری می گوید که بیشتر اوقات فراغتش را در کنار خانواده و دوستان بسیار نزدیک می گذراند. از این رو می توان فهمید که ایشان آدم خانواده دوستی هستند. علی دایی، افشین پیروانی و احمد رضا عابد زاده از دوستان صمیمی کریم باقری هستند که دوست دارد با آن ها معاشرت کند.

 

شروع فعالیت حرفه ای کریم باقری

شروع فعالیت حرفه ای کریم باقری

کریم باقری فعالیت ورزشی خود را با تیم جوانان ایدم تبریز، سپس جوانان و بزرگسالان تراکتورسازی آغاز کرد. اما فعالیت حرفه ای وی دقیقا زمانی آغاز شد که برای طی کردن دوران سربازی به تهران رفت. او در تهران به تیم کشاورز تهران پیوسته و بازی حرفه ای خود را از آنجا شروع کرد.

 

یک فصل از حضور وی در این تیم نگذشته بود که به تیم ملی دعوت شد. کریم باقری در بازی های مقدماتی جام جهانی 1994 بازی ضعیفی را از خود نشان داد. به همین دلیل پست وی از دفاع به هافبک تغییر کرده و پس از آن توانست در سن 21 سالگی بدرخشد.

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

باشگاه تراکتورسازی تبریز

کریم باقری در حالی که 17 سال داشت فوتبال خود را در تیم جوانان تراکتورسازی آغاز کرد. این بازیکن جوان در هفته پنجم مسابقات لیگ آزادگان در مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی بازی کرد. او در نخستین فصل حضور خود در تیم تراکتورسازی توانست در 15 بازی یک گل به ثمر برساند.

 

اولین گل کریم باقری یک ضربه پنالتی مقابل تیم سپاهان بود که با موفقیت وارد دروازه این تیم شد. وی در دومین فصل از حضور بازی خود در تیم جوانان تراکتورسازی، به تیم ملی جوانان کشور دعوت شد. بنابراین می توان استارت فعالیت حرفه ای این اسطوره را در تیم جوانان تراکتورسازی دانست.

 

کشاورز تهران

کشاورز تهران

کریم باقری برای اولین بار در سال 1373 به باشگاه کشاورز تهران پیوست و تا سال 1375 برای این تیم بازی کرد. زمانی که کریم باقری در کشاورز تهران مشغول به بازی بود، برای حضور در تیم ملی دعوت شد. جالب است بدانید که حتی یک فصل کامل از عضویت این بازیکن در باشگاه کشاورز نگذشته بود که دعوت تیم ملی را دریافت کرد.

 

پرسپولیس تهران

پرسپولیس تهران

در زمستان سال 1374 کریم باقری به تیم پرسپولیس پیوست و در بازی های ملی سال 1375 توانست بدرخشد. کریم باقری در جام ملت های آسیا یکی از سه بازیکن برتر کشور ایران بود. پس از قهرمانی در تیم پرسپولیس به عنوان یکی از اولین بازیکنان نسل جدید فوتبال ایران راهی کشور آلمان شد.

 

آرمینیا بیله فلد آلمان

آرمینیا بیله فلد آلمان

در تابستان سال 1376 یعنی سال 1997 میلادی، کریم باقری به همراه علی دایی عازم بوندس لیگا آلمان شدند. در آنجا کریم باقری به عضویت تیم آرمینیا بیله فلد در آمد. این بازیکن اولین بار بازی در بوندس لیگا را در هفته دوم و مقابل اشتوتگارت تجربه کرد.

 

همچنین در هفته بیستم در مقابل تیم کارلسروهه برای اولین بار گل زد. در پایان فصل تیم آرمینیا بیله فلد سقوط کرد اما کریم باقری در نخستین فصل حضوری 18 بازی را انجام داده و 3 گل زد. در فصل دوم تیم بوندس لیگا دو 22 بازی انجام داده و در این فصل 2 گل زد. البته 6 بازی را در این فصل به دلیل محرومیت از دست داد. بعد از بازگشت وی به بوندس لیگا یک، کریم یک فصل و نیم در این تیم باقی ماند و مجدد به پرسپولیس بازگشت. سپس از طریق این تیم راهی امارات شد.

 

پیوستن به النصر امارات

پیوستن به النصر امارات

در سال 2000 میلادی، کریم باقری یک نیم فصل به صورت قرضی در باشگاه النصر امارات بازی کرد و عملکرد خوبی نیز از خود نشان داد. در همین حین مورد توجه تیم چارلتون انگلیس قرار گرفته و به عنوان اولین بازیکن آسیایی وارد لیگ برتر جزیره شد.

 

چارلتون انگلیس و الاسد قطر

چارلتون انگلیس و الاسد قطر

کریم باقری در سال 2000 به تیم شارلوت انگلیس پیوست. اما تنها یک بار توانست در ترکیب این تیم انگلیسی قرار گیرد. به همین دلیل وی با وجود داشتن قرارداد سه ساله در پایان فصل به ایران بازگشت و در پرسپولیس به فعالیت خویش ادامه داد. پس از آن که مسابقات مقدماتی جام جهانی سال 2002 پایان یافتند، این بازیکن با باشگاه الاسد قطر قرارداد بست.

 

کریم باقری تا آن زمان گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ باشگاه الاسد قطر بود. این بازیکن رد جام باشگاه های عربی در طی 5 بازی توانست 5 گل را به ثمر برساند. به همین دلیل به عنوان برتر بازیکن تورنمنت انتخاب شد. همچنین در لیگ قطر طی 11 بازی توانست 5 گل به ثمر برساند.

 

بازی درخشان در پرسپولیس تهران

بازی درخشان در پرسپولیس تهران

از فصل 1381 تا 1389 لیگ برتر ایران، آقای کریم باقری در تیم پرسپولیس بازی می کرد. از سال 1385 با تیم مصطفی دنیزلی بار دیگر درخشش خود را آغاز کرده و یکی از دلایل مهم قهرمانی پرسپولیس در سال 1387 بود. این بازیکن پس از هفت سال در سال 1387 بار دیگر به تیم ملی بازگشت.

 

با خداحافظی افشین پیروانی و بهروز رهبری فر، بازوبند کاپیتانی تیم به این بازیکن رسید. کریم باقری در تاریخ پرسپولیس 29 گل زده است که یکی از برترین گل زن های تاریخ این باشگاه در لیگ برتر محسوب می شود.

 


مطالب مشابه: حرکت زیبا و پسندیده کریم باقری در تمرین پرسپولیس (عکس)


 

بازی کریم باقری در برابر تراکتورسازی تبریز

بازی کریم باقری در برابر تراکتورسازی تبریز

در لیگ نهم فوتبال ایران شایعه شد که کریم باقری تمایل ندارد در برابر تیم شهر زادگاه خود یعنی تراکتورسازی بازی کند. کریم باقری در مصاحبه ای این شایعه را تایید کرد. وی گفت که الان چند سالی می شود که در هیچ بازی مقابل تراکتورسازی بازی نکرده ام. زیرا احترام خاصی برای شهرم و هواداران تیم تراکتورسازی قائل هستم. به همین دلیل نیز نخواسته ام در مقابل تیم تراکتورسازی بازی کنم. کریم باقری در بازی رفت پرسپولیس در مقابل تراکتورسازی در تهران بازی نکرد.

 

همچنین در بازی برگشت در تبریز تنها یک نیمه در بازی شرکت کرد. همچنین کریم باقری در بازی با استقلال تهران یک گل از پشت محوطه جریمه به ثمر رساند. این گل خاتمه دربی هایی بود که با تساوی دو تیم به پایان می رسید.

 

خداحافظی کریم باقری از دنیای تیم ملی

خداحافظی کریم باقری از دنیای تیم ملی

کریم باقری در سال 1387 برای اولین بار از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد. اما در همان سال در لیگ برتر ایران بازی های شگفت انگیزی برای تیم پرسپولیس انجام داد. به همین دلیل علی دایی تصمیم گرفت که بار دیگر کریم باقری را به شرکت در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 مجاب کند.

 

کریم باقری در 8 آبان ماه سال 1389 همزمان با بازی تاریخی ایران و برزیل اعلام کرد که از دنیای فوتبال خداحافظی می کند. وی پس از 18 سال بازی در بالاترین سطح فوتبال ایران و جهان تصمیم گرفته بود که از دنیای فوتبال کناره گیری کند.

 

گل به یادماندنی کریم باقری در دور مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه

گل به یادماندنی کریم باقری در دور مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه

یکی از به یادماندنی ترین و سرنوشت سازترین گل های کریم باقری، گل مربوط به بازی برگشت ایران و استرالیا بود. این گل در تاریخ 8 آذر 1376 در دور مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه رخ داد. در این بازی تیم ملی ایران از تیم استرالیا 2-هیچ عقب بود. در این زمان همه فکر می کردند که تیم استرالیا آخرین تیم راه یافته به جام جهانی خواهد بود.

 

در دقیقه 71 گل کریم باقری اما ماجراء را عوض کرد. این گل باعث شادی هواداران شده و روحیه بازیکنان را قوت بخشید. در دقیقه 75 ایران بار دیگر توانست با پاس علی دایی و خداداد عزیزی گل دوم خود را نیز بزند. با این گل ها، تیم ملی ایران بعد از 20 سال توانست بالاخره به جام جهانی صعود کند. پیش از آن زمان تیم ملی ایران تنها یک بار توانسته بود به جام جهانی صعود کند. آن هم در سال 1978 بود که تیم ملی توانست به جام جهانی آرژانتین راه پیدا کند.

 

افتخارات کریم باقری

افتخارات کریم باقری

کریم باقری طی فعالیت حرفه ای خود در فوتبال ایران و جهان توانسته افتخارات زیادی را کسب نماید. در واقع یکی از دلایل محبوب شدن این بازیکن، افتخاراتی است که با تلاش فراوان آن ها را کسب کرده است. در این بخش می خواهیم به معرفی مهم ترین افتخارات کریم باقری در دنیای فوتبال بپردازیم.

 

  • قهرمانی در جام اکو (1993 تهران)
  • قهرمانی در سیزدهمین دوره بازی های آسیایی (1998 بانکوک)
  • قهرمانی لیگ آزادگان با پرسپولیس (1375)
  • قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس (1389)
  • قهرمانی لیگ برتر ایران با پرسپولیس (1387)
  • قهرمان جام باشگاه های عرب
  • بازیکن برتر ماه ژوئیه 1997 آسیا
  • مقام سومی جام باشگاه های آسیا با السد
  • بازیکن سوم سال آسیا 1997
  • عضو تیم ستارگان آسیا در دیدار با ستارگان فیفا (1997)
  • زننده بهترین گل ماه اکتبر 2000 آسیا
  • بهترین گل زن جهان در سال 1997 پس از روماریو
  • برترین بازیکن جام باشگاه های عرب (2001)
  • زننده بهترین گل ماه اکتبر 2001 آسیا
  • دومین بازیکن محبوب جهان در سال 2010
  • انتخاب به عنوان مرد اخلاق یک دهه فوتبال ایران
  • دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی فوتبال ایران
  • گلزن ترین هافبک ملی جهان
  • انتخاب به عنوان بهترین بازیکن بالای سی و پنج سال تاریخ لیگ برتر ایران در نظرسنجی میلیونی برنامه نود.
  • انتخاب به عنوان بهترین هافبک تاریخ بعد انقلاب جمهوری اسلامی ایران در نظرسنجی میلیونی برنامه نود.

 


مطالب مشابه: پسر کریم باقری به پرسپولیس پیوست (+عکس)


 

جمع بندی

در این مطلب به بیوگرافی کامل کریم باقری در خصوص زندگی شخصی و فعالیت های حرفه ای ورزشی وی پرداختیم. این بازیکن همانند بقیه بازیکن های جهان دارای فراز و نشیب های زیادی در دوران فعالیت خود بوده است.

 

کریم باقری از آن بازیکن هایی بود که توانست افتخارات زیادی برای فوتبال ایران کسب کند. به همین دلیل هنوز که هنوز است دوستداران فوتبال ایران این بازیکن را به عنوان یکی از اسطوره ها و مفاخر فوتبال ایران می شناسند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو