شرایط و هزینه های واردات خودروی خارجی در سال جدید

منبع: پلازا

5

1402/12/9

13:25


شرایط و هزینه های واردات خودروی خارجی در سال جدید

بحث آزادسازی واردات خودروی خارجی در ایران از سال ۱۳۹۷ مطرح شده و تا به امروز یعنی سال ۱۴۰۲ با مخالفات بسیاری مواجه شده است! البته در اواخر سال ۱۴۰۱ خبر آزادسازی رسمی واردات خودرو توسط سخنگوی دولت و وزیر صمت منتشر شد.

در این بیانیه مجوز آزاد بودن واردات خودرو به مدت ۵ سال نیز صادر شده است؛ به همین دلیل امسال شاهد واردات خودرو بدون محدودیت‌های قبلی هستیم. البته برخی فاکتورها اعم از تعداد خودرو، نوع خودرو و قیمت آن‌ها در بحث واردات بایستی مورد توجه قرار بگیرند. در این مقاله از پلازا قصد داریم توضیحات کامل مربوط به شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای خارجی و محدودیت‌های اعمال شده را با شما در میان بگذاریم، پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست مطالب

علت ممنوعیت واردات خودروی خارجی در گذشته چه بود؟

حدود ۵ سال قبل یعنی ۱۳۹۷ شمسی به علت اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران، بحث واردات برخی از کالاها و اقلام به خصوص خودرو با محدودیت‌های بسیاری مواجه شد. اما بعد از گذشت این چهار سال امروزه هر ایرانی با یک کد ملی می‌تواند خودروی مورد نظر خود را با توجه به آیین نامه تصویب شده به کشور وارد کند.

شرایط و ضوابط واردات خودروهای خارجی

پس از تصویب شدن واردات خودروی خارجی در ایران، دولت با هدف حفط وضعیت اقتصادی و برخی مسائل تصمیم گرفت تا شرایطی را برای این طرح در نظر بگیرد. یکی از اولین شروط وارد کردن خودرو به ایران این است که قیمت ماشین حداکثر ۷ هزار دلار و حجم موتور آن تا هزار سی سی باشد!

واردات خودروی خارجی در 1402

البته این محدودیت و به نوعی مشکل توسط دولت در کمترین زمان برداشته شد، توجه داشته باشید که هر گونه نشر خبر در مورد چنین محدودیت‌هایی شایعه بوده و حقیقت ندارد. نوسانات دلاری در یک سال اخیر باعث شده تا سقف واردات خودرو به ۷۵۰ میلیون تومان هم برسد!

محدودیت‌هایی در مورد تعداد خودروهای وارداتی

طبق مصوبه مجلس، در ابتدای این طرح به ازای هر سال تنها می‌توان ۷۰ هزار خودرو وارد کرد. اما پس از بررسی‌های گسترده توسط کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت این نظام، خودروهای ایمن و با مصرف سوخت کم را می‌توان بدون محدودیت در تعداد به داخل کشور وارد کرد! به همین دلیل تا اطلاع ثانوی هر ایرانی می‌تواند به راحتی اقدام به واردات خودرو کند.

آیین نامه واردات خودروهای خارجی

جزئیات این آیین نامه که سرانجام توسط هیات وزیران تایید شد به صورت زیر است:

  • واردات خودروی خارجی تنها برای ماشین‌هایی با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو مجاز است.
  • ارزش گمرکی هر خودرو بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرک تعیین خواهد شد.
  • تمامی خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می‌شوند!
  • تاییدیه سقف ۱ میلیارد یورویی برای واردات خودرو به جز هدف سرمایه گذاری
  • واردات خودروهای سواری که با هدف سرمایه گذاری خارجی انجام می‌شند، تنها برای به کارگیری در بخش حمل و نقل عمومی فاقد ممنوعیت‌های مذکور هستند.
  • بخش واردات خودرو مربوط به مناطق آزاد تجاری یا صنعتی تنها شامل خودروهای هیبریدی و برقی می‌شود.

آیین نامه واردات خودروی خارجی

تعرفه مربوط به واردات خودروی خارجی کارکرده در ۱۴۰۲

بر خلاف تصور خیلی از افراد علت اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران، بالا بودن تعرفه‌های واردات است! در کل بحث تعیین تعرفه واردات خودروی خارجی بسته به قیمت و ارزش اصلی خودرو و حجم موتور آن متغیر است. برای نمونه هر چقدر قیمت اصلی خودرو و حجم موتور آن بیشتر باشد، به همان اندازه، آن خودرو در بازار داخلی با قیمت بالاتری معامله خواهد شد. در جدول زیر تعرفه مربوط به واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ را براساس مصوبه هیات وزیران در ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ شرح داده‌ایم:

نوع خودروحجم موتور (لیتر)تعرفه واردات (درصد)
بنزینیکمتر از ۱۲۰
۱ تا ۱.۵٧٠
۱.۵ تا ۲۹۵
۲ تا ۲.۵۱۳۵
۲.۵ تا ۳۱۶۵
بالای ۳۱۷۵
هیبریدیکمتر از ۱.۵۱۵
بین ۱.۵ تا ۲۲۰
۲ تا ۲.۵۵٠
بالای ۲.۵۱۴٠
پلاگین هیبریدکمتر از ۱.۵۱۵
بین ۱.۵ تا ۲
بین ۲ تا ۲.۵۴۰
بالای ۲.۵۱۳۵

شرایط واردات خودروهای خارجی کارکرده ۱۴۰۲

طی بیانیه‌های صادر شده قوانین واردت خودروی خارجی دست دوم و کارکرده تغییراتی داشته است:

  • وارد کردن خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.
  • باید خودروی دست دوم مجوزهای سازمان ملی استاندارد را دریافت کند.
  • پروسه ثبت سفارش باید قبل از ورود ماشین به کشور صورت گیرد.
  • نباید عمر خودروی دست دوم بیشتر از ۵ سال (کارکرد ۱۰۰ کیلومتر) باشد.
  • تمامی شرکت‌های وارد کننده خودروهای کارکرده باید ضمانت خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه کنند. (شرط لازم برای وارد کردن خودورهای دست دوم)

شرایط واردات خودروی خارجی جانبازان

جانبازان با توجه به اینکه قشر خاصی از جامعه هستند، پروسه واردات خودرو برای این قشر کمی متفاوت‌تر در نظر گرفته شده است. بر اساس جدیدترین مصوبه جانبازان بالای ۵۰ درصد قادر خواهند بود تا خودروهای سواری با شرایط مناسب را تهیه کنند.

مشمولان این طرح می‌توانند بخش یا تمام هزینه خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند. البته جانبازان بالای ۷۰ درصد (قطع نخاع یا قطع شدگی دو دست و پا) می‌توانند تا سقف ۳۵ هزار یورو خودروی مورد نیاز خود را وارد کنند. سایر شرایط واردات خودروهای خارجی برای جانبازان عبارت است از:

  • تمامی مشمولان نمی‌توانند تا ۵ سال بعد از وارد کردن خودرو اقدام به فروش آن کنند.
  • در این آیین نامه وضعیت مشمولین تنها توسط کمیسیون پزشکی تایید می‌شود.

سوالات متداول

آیا شرط لازم برای وارد کردن خودروهای خارجی اسقاط خودروی فرسوده است؟

بله، بر اساس تصویب نامه شماره ۱۲۶۶۵۳/ت۴۹۲۰۸هـ برای انواع خودرو سواری، ون و وانت بنزینی وارداتی باید طرح اسقاط خودرو نیز لحاظ گردد.

از کجا می‌توان کارت بازرگانی دریافت کرد؟

این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و سنایع و معادن ایران به افراد مشمول صادر می‌شود.

کدام برندها مجوز واردات خودروی خارجی دست دوم را دارند؟

برندهای معتبری همچون ایوکیو، مان، اسکانیا، آئودی، فیات، مازراتی، ولوو، فولکس واگن و سایر برندهای معتبر ژاپنی و کره جنوبی مجوز واردات به ایران را دارند.

سخن پایانی

در این مطلب از پلازا، تمامی دانستنی‌های لازم در مورد واردات خودروی خارجی به ایران را توضیح دادیم. البته بر اساس جدیدترین آیین‌نامه‌ها تصویب شده توسط هیئت دولت هر شخص ایرانی با رعایت موازین و چارچوب تعیین شده می‌تواند خودروی خارجی مورد نظر خود را وارد کند.

نظرات


تصویری


ویدئو