انتخابات در 4 حوزه الکترونیک است /توضیح وزیرکشور درباره روند انتخابات

منبع: ساعد نیوز

1

1402/12/11

15:22


ساعد نیوز: انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از دقایقی دیگر در سراسر کشور آغاز می شود.

انتخابات در 4 حوزه الکترونیک است /توضیح وزیرکشور درباره روند انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مشرق نیوز، امروز جمعه یازدهم اسفند ماه مصادف با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری است، انتخاباتی که به گونه‌ای تعیین کننده سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی روابط بین الملل ایران است؛ روزی که می‌توان بار دیگر با حضور حداکثری و انتخاب اصلح امید را در کشور زنده و چرخ‌های اقتصاد و تولید را به حرکت درآورد.

روزی که منتخبان آن قرار است بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و … را با تصمیمات سازنده خود به فرصتی برای کشور تبدیل کنند و با مصوبات درست و نظارت مستمرشان بار دیگر مُهر تأییدی بر اقتدار ایران در همه عرصه‌ها بزنند.

بیش از 61 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند

«سید محمدتقی شاهچراغی» رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست رسانه‌ای تعداد واجدان شرایط برای حضور پای صندوق را برابر اعلام رسمی ثبت احوال، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: انتخابات یازدهم اسفند در یکهزار و 218 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: حدود 59 هزار شعبه اخذ رأی در 31 استان تعبیه شده است که 15 هزار شعبه سیار و 44 هزار شعبه ثابت هستند. 35 هزار شعبه شهری و 24 هزار شعبه روستایی هستند.

مدت رای‌گیری 10 ساعت است/ احتمال تمدید وجود دارد.

وزیر کشور درباره روند برگزاری انتخابات گفت: طبق قانون مدت برگزاری انتخابات ده ساعت هست یعنی هشت صبح تا شش بعد از ظهر خواهد بود، اما قابل تمدید هست که معمولاً هم تجربیات سابق هم نشان داده که با حضور مردم خوب معمولاً این تمدید شده و لذا این قابل تمدید است البته ما همین‌جا هم درخواست می‌کنیم که از مردم عزیز و شریف مان که در همان ساعات اولیه در سر صندوق‌های رأی حضور پیدا کنند و این کار بزرگ را و مهم را همان ساعات اولیه ان‌شاءالله محقق کنند از نظر پوشش صندوق‌ها، پوشش صندوق‌ها و شعب بسیار فکر شده که ما بتوانیم حداکثر رأی‌گیری را از مردم عزیزمان که می‌خواهند رأی بدهند داشته باشیم لذا مقداری این نوبتم به تعداد صندوق‌ها اضافه شده که مردم با سهولت بهتری بتوانند رأی خودشان را انجام بدهند.

حماسه در راه است

در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه‌ی فرد رأی‌دهنده وجود ندارد. رأی‌دهندگان می‌توانند با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه‌ی گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت داشته باشند.

در این‌دوره از انتخابات، 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن هستند؛ از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند.

متولدین 11 اسفند 1384 به قبل امکان رأی‌دادن را دارا هستند و در مجموع، 3.5 میلیون رأی اولی در کشور داریم.

بر اساس این گزارش، از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی است؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت خواهند کرد که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نویسند و هر دو بخش را جدا می‌کنند و در دو صندوق مجزا می‌اندازند.

هم‌چنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس شورا و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو