طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی + انواع سالاد الویه

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی + انواع سالاد الویه


منبع: تاپ تراول

1

1402/12/12

07:55


سالاد الویه یک غذای ساده و نوستالژی برای اکثر افراد به‌شمار می‌رود. این غذا کاملاً مغذی و سیر کننده…

سالاد الویه یک غذای ساده و نوستالژی برای اکثر افراد به‌شمار می‌رود. این غذا کاملاً مغذی و سیر کننده است و می‌توانید برای همه وعده‌های غذایی آن را نوش جان کنید. هرچند که روش‌های متفاوتی برای درست کردن سالاد الویه خانگی وجود دارد، اما اصلی‌ترین روش تهیه آن با گوشت مرغ است. بسیاری از افراد سالاد  الویه را به روش‌های جالبی تزئین می‌کنند و باعث می‌شوند این غذا، هوس‌ انگیزتر شود. ارزش غذایی بالای سالاد الویه باعث شده که این غذا به‌ عنوان گزینه‌ی مناسبی برای کودکان و نوجوانان در سن رشد باشد.در ادامه این مقاله از مجله تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه سالاد الویه و انواع آن را آموزش دهیم در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه سالاد الویه ساده مرغ خانگی

جالب است بدانید که خواستگاه سالاد الویه به کشور روسیه برمی‌گردد و یکی از اولین پیش غذاهایی بود که در رستوران شخصی به‌نام لوسین اولویه در مسکو روی میز سرو شد. همانطور که می‌دانید برای تهیه سالاد الویه به مواد گوناگونی نیاز است. اما چون نیاز است که اکثر آن‌ها آبپز شوند، معمولاً تهیه آن‌ها کاری کم دردسر است.

 احتمالاً برای تهیه سالاد الویه لازم است که به فروشگاه بروید و مواد آن را به‌طور کامل تهیه کنید. در میان سالاد الویه‌هایی که با سبک و سیاق متنوعی پخته می‌شوند، سالاد الویه مرغ خانگی به‌دلیل سالم‌تر بودن و طعم بی‌نظیر آن طرفداران زیادی دارد. زمان طبخ این سالاد خوشمزه و آماده شدن برای سرو حدود 90 دقیقه است. به‌دلیل اینکه سرو سالاد الویه به‌صورت سرد است، لازم است پس از آماده شدن حداقل 40 دقیقه در یخچال قرار بگیرد.

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

مواد لازم برای پخت سالاد الویه مرغ خانگی

برای تهیه این سالاد الویه، لازم است مواد زیر را تهیه کنید. مقادیر گفته شده برای سرو ۴ نفر کافیست. این مواد عبارتند از:

سیب زمینی 4 عدد متوسط
تخم مرغ 3 عدد
خیار شور 6 عدد متوسط
سینه مرغ 1 عدد کامل
نخود فرنگی 100 گرم
هویج 100 گرم
سس مایونز 5 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، آبلیمو، پودر آویشن به میزان دلخواه

* برای تهیه نخود فرنگی بهتر است از نخود فرنگی تازه استفاده کنید. درصورت نبودن نخود فرنگی تازه از نوع کنسروی آن بهره ببرید. همچنین اضافه کردن ذرت شیرین به سالاد الویه سلیقه‌ای است، ولی می‌تواند ظاهر آن را زیباتر و مجلسی‌تر کند. شما برای کم کردن کالری این خوراک خوشمزه می‌توانید سس مایونز کم‌تری را به آن اضافه کنید. همچنین برای تزئین سالاد الویه می‌توان از گوجه فرنگی، پیازچه و خیارشور استفاده کرد.

دستور پخت سالاد الویه خانگی با مرغ

برای تهیه این غذای خوشمزه می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

آماده کردن سیب زمینی و تخم مرغ‌‌ها

برای اینکار بایستی سیب زمینی‌ها و تخم مرغ‌ها را درون قابلمه‌ قرار دهید. مقدار معینی آب را به آن‌ها اضافه کنید و اجازه دهید که بپزند. اگر سیب زمینی‌هایتان بزرگ هستند می‌توانید از ظرف دیگری برای پختن سیب زمینی‌ها استفاده کنید. برای این کار بدون اینکه پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید آن‌ها را به قطعات کوچک‌تری خُرد کنید و اجازه دهید تا بپزند. تخم مرغ‌ها زمان کمتری برای پخت نیاز دارند و پس از 20 دقیقه می‌توان آن‌ها را از آب جوش خارج کرد.

آماده کردن سینه مرغ

بهترین قسمت گوشت مرغ برای تهیه سالاد الویه، سینه است. برای اینکار سینه مرغ را به‌خوبی بشویید و آن را در قابلمه‌ای با مقدار مناسبی آب قرار دهید. برای گرفتن بوی بد مرغ می‌توانید چند چوب دارچین، لیمو عمانی، زردچوبه و یک پیاز کوچک را با مرغ بپزید. هویج را هم به همراه مرغ در قابلمه قرار دهید و به‌مدت 40 دقیقه اجازه دهید تا با حرارت متوسط بپزد.

آماده کردن مواد

پس از پخته شدن مرغ و هویج، نوبت به ترکیب مواد با یکدیگر است. سیب زمینی و تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای جادار و گود قرار دهید و آن‌ها را رنده کنید. رنده زدن مواد سلیقه‌ای است! شما می‌توانید برای این مرحله از روش‌های دیگری مانند چرخ کردن، میکس کردن و خرد کردن ساتوری استفاده کنید. سپس سینه مرغ پخته شده را به کمک کارد و چنگال به‌صورت ریش ریش درآورده و آن را به مخلوط سیب زمینی و تخم مرغ اضافه می‌کنیم.

هویج را نیز رنده یا خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. نخود فرنگی پخته شده را که از قبل آماده کرده بودیم را نیز به مواد می‌افزاییم. خیارشور را در ظرف دیگری رنده یا خرد کرده و آب اضافه آن را می‌گیریم و به محتویات کاسه اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه سس سالاد الویه مرغ خانگی

شما می‌توانید به کمک زرده تخم مرغ، سس مایونز خانگی خود را بسازید و به مواد اضافه کنید. روش دیگر استفاده از سس مایونز‌های آماده است. برای خوش‌طعم‌تر شدن سس مایونز، حدود 2 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه، ۱ قاشق مرباخوری فلفل سیاه و پودر آویشن را به آن اضافه کنید و هم بزنید. برخی افراد تمایل دارند که از ماست چکیده هم استفاده کنند. سس آماده شده را به محتویات کاسه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن، کاسه را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید. پس از 60 دقیقه سالاد الویه سرد و آماده سرو کردن است!

طرز تهیه سالاد الویه با کالباس خشک

این سالاد الویه، زودتر آماده می‌شود و به‌دلیل داشتن کالباس خشک طعم منحصربه‌فردی دارد. هرچند که مرغ طعم سالاد الویه را بسیار لذیذ می‌کند؛ اما شما می‌توانید به‌جای آن از ژامبون‌های بر پایه مرغ و قارچ استفاده کنید. ژامبون‌های سبزیجات نیز گزینه مناسبی برای افراد گیا‌ه‌خوار محسوب می‌شوند. این سالاد اگر با کالباس‌های باکیفیت و بدون مواد نگهدارنده تهیه شود، ضرری برای سلامتی نخواهد داشت.

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه با کالباس خشک

این سالاد از جمله سالادهای موردعلاقه بسیاری از جوانان و نوجوانان به‌شمار می‌رود. برای تهیه آن برای ۴ نفر به مواد غذایی لیست شده در جدول زیر نیازمندید:

سیب زمینی 4 عدد متوسط
تخم مرغ 3 عدد
خیار شور 6 عدد متوسط
ژامبون مرغ خشک 250 گرم
نخود فرنگی 100 گرم
هویج 100 گرم
سس مایونز 5 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، آبلیمو، پودر آویشن به میزان دلخواه
تربچه، پیازچه، زیتون و ذرت درصورت تمایل
سبزیجات خشک مانند شوید، ریحان و جعفری درصورت تمایل

مصرف این سالاد الویه به‌دلیل داشتن کالباس عطش زیادی به‌همراه دارد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر این سالاد را به‌عنوان شام آماده می‌کنید، آن را قبل از خواب میل نکنید. سالاد الویه با کالباس را می‌توان به همراه نان تست، باگت یا نان جو میل کرد.

دستور پخت سالاد الویه با کالباس خشک

این سالاد الویه کاملاً مشابه سالاد الویه مرغ خانگی طبخ می‌شود با این تفاوت که به‌جای مرغ، از ژامبون استفاده می‌شود. لازم است بدانید که برش کالباس‌ها باید به‌صورت مربع‌های درشت باشد تا ظاهر سالاد الویه جلوه بهتری داشته باشد. در ادامه مراحل تهیه این سالاد الویه به‌صورت خلاصه آورده شده است:

  1. آبپز کردن سیب زمینی و هویج در یک ظرف و تخم مرغ‌ها به‌صورت جداگانه
  2. میکس کردن مواد پخته شده با یکدیگر
  3. خرد کردن خیارشور و کالباس و اضافه کردن به مواد قبلی
  4. اضافه کردن سبزیجات و نخود فرنگی پخته شده
  5. هم زدن مواد تهیه شده با مخلوط سس مایونز، فلفل سیاه و پودر آویشن
  6. قرار دادن سالاد الویه کالباس به مدت ۱ ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی‌گراد

طرز تهیه سالاد الویه با تن ماهی

ممکن است برای اولین بار نام سالاد الویه با تن ماهی به گوشتان بخورد؛ ولی کافیست این ترکیب شگفت‌انگیز را امتحان کنید. دستور پخت سالاد الویه با تن ماهی مشابه سالاد الویه مرغ است با این تفاوت که به‌جای مرغ، از تن ماهی با کیفیت استفاده می‌شود. بهتر است تن ماهی دارای گوشتی سفید و منسجم باشد تا بافت سالاد الویه زیبا جلوه داده شود.

دقت داشته باشید که روغن تن ماهی باید به‌طور کامل جدا شود تا بتوان از طعم بی‌نظیر ماهی در کنار خیار شور و سس لذت برد. به‌دلیل سرد بودن طبع ماهی می‌توان در سالاد الویه تن ماهی از زیتون شور نیز استفاده کرد. می‌توانید برای یک‌دست کردن این سالاد، از روغن زیتون بدون بو نیز استفاده کنید. برای تزئین سالاد الویه با تن ماهی بهترین سبزی، گشنیز است و با طعم ماهی کاملاً متناسب است.

طرز تهیه سالاد الویه رژیمی

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد از پختن سالاد الویه امتناع می‌کنند، چاق کننده بودن آن است. اما دستور پخت سالاد الویه بسیار منعطف است! می‌توان با چند جایگزینی ساده در مواد و ترکیبات آن، میزان انرژی دریافتی آن را به‌میزان زیادی کاهش داد. استفاده از سبزیجات، سس کمتر و فلفل می‌تواند راهکارهای مناسبی برای طبخ این سالاد خوشمزه باشد.

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه رژیمی

شاید برایتان جالب باشد که حدود 70٪ انرژی دریافتی از سالاد الویه مربوط به سس مایونز آن است. حال اگر بخواهیم کالری این سالاد خوشمزه را کم کنیم، باید چه‌کار کنیم؟ مشخص است که بهترین راه حذف سس مایونز است اما سوال دیگر این است که به‌جای سس مایونز از چه مواد غذایی برای سالاد الویه استفاده کنیم؟ ماست کم‌ چرب بهترین گزینه برای تهیه یک سالاد الویه رژیمی است. ترکیبات سالاد الویه رژیمی برای 4 نفر عبارتند از:

سیب زمینی 4 عدد متوسط
تخم مرغ 3 عدد
خیار شور 6 عدد متوسط
سینه مرغ 250 گرم
نخود فرنگی 100 گرم
هویج 100 گرم
ماست کم چرب 5 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، آبلیمو، پودر آویشن به میزان دلخواه
تربچه، پیازچه، زیتون، روغن زیتون و ذرت درصورت تمایل
سبزیجات خشک مانند شوید، ریحان و جعفری درصورت تمایل

این سالاد الویه حدود 300 کیلو کالری، انرژی کمتری نسبت به سالاد الویه غیررژیمی دارد. میزان انرژی این سالاد الویه به‌ازای 400 گرم بدون نان، حدود ۳۱۰ کیلوکالری محسوب می‌شود. این درحالی است که کالری دریافتی سالاد الویه غیر رژیمی 678 کیلوکالری است. برای تهیه این سالاد الویه خوشمزه می‌بایست دقیقاُ مطابق دستور سالاد الویه مرغ خانگی عمل کنید.

سالاد الویه چطوری سرو میشه؟

یکی از نکاتی که حتماً باید در هنگام سرو سالاد الویه به آن دقت کرد، این است که سالاد الویه باید کاملاً سرد باشد. برای منسجم شدن و دست دادن مواد سالاد الویه با یکدیگر بهتر است حتما محتویات آن را حداقل ۲ ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی‌گراد قرار داد. ممکن است برای سرو کردن سالاد الویه کمی عجله داشته باشید. در این صورت می‌توانید سالاد الویه را به‌مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید. البته دقت داشته باشید که سالاد الویه نباید تا مرحله یخ زدن درون فریزر بماند. سالاد الویه بهتر است با نان تست برشته شده، نان باگت یا نان فرانسوی سرو شود. سرو خیارشور و گوجه برای این سالاد اختیاری است.

ارزش غذایی سالاد الویه

به‌دلیل متنوع بودن محتویات سالاد الویه، این غذا انواع مختلفی از ویتامین‌ها و ملکول‌های پر انرژی را داراست. این سالاد بهتر است به‌عنوان غذای اصلی سرو شود زیرا دارای مواد مغذی و سیر کننده‌ای مانند انواع چربی‌ها و پروتئین‌های گیاهی و جانوری است. این مواد عبارتند از:

ویتامین C 12.4 میلی گرم
کلسیم 22 میلی گرم
آهن 98/0 میلی گرم
کلسیم 22 میلی گرم
پروتئین 6 گرم
کربوهیدرات 11.34 گرم
لیپید 11.52 گرم
کلسترول 65 میلی گرم
سدیم 540 میلی گرم
فیبر 1.53 گرم
آب 82.55 گرم
قند 2.50 گرم

 همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، سالاد الویه دارای نمک و چربی بالایی است. به‌همین دلیل غذای مناسبی برای مبتلایان به فشار خون و بیماری‌های قلبی محسوب نمی‌شود.

سالاد الویه چقد کالری داره؟

میزان انرژی دریافتی به ازای هر 100 گرم، 172 کیلو کالری محاسبه شده است. البته میزان مصرف سالاد الویه برای یک وعده فرد بزرگسال حدود 400 گرم است. با این حساب در هر وعده فرد بزرگسال حدود 700 کیلوکالری از سالاد الویه دریافت می‌شود. این عدد بدون احتساب نان و مخلفات است! پس سالاد الویه را می‌توان غذایی پرکالری به‌شمار آورد. البته شما می‌توانید با اضافه کردن سبزیجات، فلفل و آویشن به هضم بهتر آن کمک کنید. همچنین می‌توانید از ترکیب ماست کم چرب و سس مایونز برای آن استفاده کنید. برای سوزاندن 172 کیلو کالری از سالاد الویه لازم است 3 ساعت پیاده‌روی یا ۱ ساعت دو دادشته باشید. همچنین می‌توانید 15 کیلومتر  را با دوچرخه سواری بپیمایید.

15نکته طلایی برای خوشمزه شدن سالاد الویه

هرچند که تهیه این سالاد بسیار ساده است، ولی راهکارهایی وجود دارد که طعم سالاد الویه شما را بهتر خواهد کرد. این ترفندها عبارتند از:

  • سیب زمینی خاک فراوانی به خود جذب می‌کند. به‌همین دلیل لازم است قبل از آبپز کردن آن با دقت شسته شود.
  • ترکیبات سالاد الویه مانند سس مایونز، ژامبون، خیار شور دارای نمک فراوانی هستند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود، به مقدار بسیار کمی نمک به سالاد الویه اضافه کنید.
  • سعی کنید تا جایی که امکان دارد آب خیارشور، هویج و نخود فرنگی را بگیرید.
  • از رنده کردن ژامبون، خیارشور و مرغ پرهیز کنید.
  • درصورت استفاده از روغن زیتون، از روغن زیتون بدون بو استفاده کنید.
  • آبلیمو را به‌مقدار کمی به سالاد اضافه کنید؛ زیرا درصورت زیاد بودن، طعم تلخی را به آن اضافه می‌کند.
  • نخود فرنگی را در مراحل پایانی به سالاد اضافه کنید تا هم زدن شما باعث له شدن آن نشود.
  • برای مزه دار کردن مرغ، می‌توانید از عصاره مرغ یا ادویه‌هایی مانند برگ بو، دارچین و فلفل سیاه استفاده کنید.
  • هرچند که تخم مرغ عسلی خوشمزه است، ولی برای سالاد الویه، تخم مرغ‌ها باید کاملاً پخته شوند.
  • پس از پخته شدن سیب زمینی، به آن شوک آب سرد ندهید؛ زیرا این کار باعث سفت شدن آن می‌شود. اجازه دهید تا آرام آرام سرد شود.
  • به‌نظر می‌رسد روش خُرد کردن مواد به‌دلیل له نشدن محتویات، ظاهر و طعم بهتری داشته باشد. البته اگر می‌خواهید تزئین سالاد الویه را شبیه به کیک انجام دهید، لازم است مواد آن را کاملاً میکس کنید.
  • سیب زمینی و هویج را کاملاً له نکنید، بهتر است قبل از له شدن آن‌ها را خرد کرده و کنار بگذارید.
  • ژامبون‌های با درصد بالای گوشت یا مرغ طعم بهتری به سالاد الویه می‌دهد. بهتر است از انواع بدون نیترات آن‌ها استفاده کنید.
  • سبزیجات مورد استفاده در سالاد الویه باید تازه باشد تا عطر و بوی بهتری داشته باشند.
  • می‌توانید برای خوش طعم کردن گوشت مرغ آن را با شیر بپزید.

تزئین سالاد الویه

ایده‌های بسیار خلاقانه‌ای برای تزئین سالاد الویه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. کافیست کمی در سایت‌های مختلف وبگردی کنید تا با انواع این ایده‌ها آشنا شوید. سالاد الویه قالبی یکی از این ایده‌های جالب است که طرفدار زیادی دارد. برای تهیه سالاد الویه قالبی کافیست قالب خود را با سیب زمینی پخته شده آغشته کنید و سپس مواد سالاد الویه را درون آن قرار دهید. این قالب را در یخچال قرار دهید. پس از سرد شدن قالب را در بشقاب یا دیس بزرگی وارون کنید و از زیبایی آن لذت ببرید. روش‌های دیگری نیز برای تزئین سالاد الویه و تهیه سالاد الویه مجلسی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سالاد الویه مجلسی با گوجه گیلاسی و سبزیجات
  • سالاد الویه کیکی یا رولتی
  • تزئین سالاد الویه با نان تست
  • سالاد الویه فینگر فود

طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی

سخن پایانی

سالاد الویه غذایی است که در میان همه سنین بسیار محبوب است. این غذای کامل را می‌توان به‌عنوان گزینه خوبی برای سفر یا دورهمی‌ها در نظر گرفت. دارا بودن مواد مغذی فراوانی از قبیل مرغ، سیب زمینی و تخم مرغ در این سالاد باعث می‌شود، که ارزش غذایی آن بسیار بالا باشد. ممکن برخی از افراد به‌دلیل اضافه وزن از خوردن آن اجتناب کنند؛ اما خوشبختانه نوع رژیمی سالاد الویه، طعمی مشابه با نوع غیر رژیمی دارد و می‌توان از آن استفاده کرد. تهیه سالاد الویه و آماده کردن آن برای سرو حدود 2 ساعت زمان می‌برد. این غذا را می‌توان به‌عنوان پیش غذا یا غذای اصلی در مهمانی‌ها سرو کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو