بیماری نجیب مایل هروی چیست؟ + آخرین وضعیت

منبع: نم نمک

1

1402/12/13

13:34


نجیب مایل هروی ، پژوهشگر ادب و عرفان و مصحح ، در بیمارستان بستری است.

بیماری نجیب مایل هروی چیست؟ + آخرین وضعیت

نجیب مایل هروی در بستر بیماری

به گزارش نم نمک ، محمدکاظم کاظمی ، شاعر افغانستانی ساکن ایران با اعلام این خبر ، درباره این چهره فرهنگی هموطن خود که او هم در ایران سکونت دارد نوشته است : «نجیب مایل هروی پژوهشگر بزرگ ادب و عرفان و استاد مسلم حوزه تصحیح متون ، به دلیل بعضی مشکلات جسمی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شده است.

بیماری نجیب مایل هروی چیست؟ + آخرین وضعیت

بیماری نجیب مایل هروی چیست؟ + آخرین وضعیت

استاد مایل هروی با بیش از نیم قرن کار مدام در عرصه ادبیات ، متون عرفانی و تصحیح متون ، یکی از مفاخر علمی کل قلمرو زبان فارسی است. آثار او در این عرصه ها ، جزء آثار و منابع دست اول پژوهش به حساب می آید ، به خصوص در حوزه نقد و تاریخ نسخه پردازی و تصحیح متون که بعید به نظر می آید هیچ شخصی در کل این چند کشور فارسی زبان ، بدین مایه آثار ارزشمند تألیف کرده باشد. از این جمله است «نقد و تصحیح متون» و «تاریخ نسخه پردازی و تصحیح انتقادی نسخه های خطی». افزون بر این ها آثار گرانقدر دیگری همچون «شیخ عبدالرحمان جامی» ، «خاصیت آینگی» (درباره عین القضات همدانی) ، «اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن» (درباره سماع نامه های فارسی) و بسیار کتاب های مهم دیگر از ایشان منتشر شده است.

 استاد مایل هروی در سال های اخیر بسیار ناملایمات و نیز مشکلات جسمی را از سر گذرانده است و اکنون در شهر گلبهار ، در جوار فرزند گرامی اش شهاب الدین مایل هروی زندگی می کند.

 یکی از دغدغه های استاد مایل ، تجدید چاپ کتاب هایش بود ، به ویژه که بسیاری از آن ها از تجدید چاپ باز مانده بود ، در حالی که متقاضیانی داشت. چنین بود که «بنیاد فرهنگی مایل هروی» با مدیریت  شهاب الدین مایل تشکیل شده و بازنشر کتاب های استاد را بر سر دست گرفته است.

 در چند ماه گذشته شش عنوان از کتاب های استاد با حمایت مالی شهاب الدین مایل و از سوی بنیاد فرهنگی مایل هروی تجدید چاپ شده است. تعدادی دیگر نیز در دست کار است. تایپ و ویرایش این کتاب ها با تهماسبی خراسانی بوده است و صفحه آرایی با من و طرح جلد با وحید عباسی و منصوره خلیلی.

 برای استاد مایل گرانقدر آرزوی بهبودی و سلامتی کامل دارم و از شهاب مایل گرامی سپاسگزارم که اکنون همه بار امور بنیاد و نیز همراهی در معالجه و مراقبت از استاد و برادر گرامی خویش را به دوش دارد. امیدوارم که مدیران و مسئولان فرهنگی هر دو کشور نیز با احساس مسئولیت ، در این زمینه از همراهی کوتاهی نکنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو