آیا کاهش ارزش تتر و دلار باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود؟

3

1402/12/13

16:57


بیت کوین و دلار آمریکا (USD) شباهت‌های زیادی با هم دارند. هر دو آنها می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و روش پرداخت به شمار روند. رابطه بین بیت کوین و دلار همچنان موضوع پیچیده و مورد بحث این روزها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تتر (USDT) چیست؟

پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ارزش دلار باعث سقوط بیت کوین می‌شود یا خیر؟ سؤال پیچیده‌ای است که پاسخ آسانی ندارد. برای درک عمیق رابطه بین بیت کوین و دلار باید دیدگاه‌های مختلف، روندهای تاریخی و حرکت‌های اخیر بازار را بررسی کنیم.

همبستگی تاریخی بین دلار و بیت کوین

همان‌طور که گفتیم، بیت کوین و دلار رابطه پیچیده‌ای با هم دارند. ارزش بیت کوین معمولاً به دلار آمریکا محاسبه می‌شود و طی این چند سال که از عمر بیت کوین می‌گذرد، این دو دارایی به‌طور سنتی یک همبستگی معکوس را از خود نشان داده‌اند. این بدین معنا است که وقتی دلار تقویت می‌شود (افزایش ارزش)، بیت کوین تمایل به ضعیف‌شدن (کاهش ارزش) دارد و برعکس. یعنی با افزایش قیمت تتر، احتمال کاهش قیمت بیت کوین بیشتر می‌شود.

البته این موضوع تنها یکی فاکتورهای تأثیرگذار بر حرکت قیمت بیت کوین است. احساسات مثبت و منفی پیرامون بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند از هر سمتی وارد شود؛ بنابراین، هیچ‌گاه با قطعیت نمی‌توان همبستگی بین دلار و بیت کوین را به‌عنوان معیار اصلی برای تشخیص حرکت قیمت بیت کوین در نظر گرفت.

یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی قدرت دلار آمریکا و بررسی همبستگی آن با بیت کوین، شاخصی به نام «DXY» یا همان «شاخص دلار آمریکا» است. این شاخص قدرت دلار آمریکا را نسبت به مجموعه‌ای از ارزهای فیات جهانی از جمله پوند (GBP)، یورو (EUR)، فرانک سوئیس (CHF)، ین ژاپن (JPY)، دلار کانادا (CAD) و کرون سوئد (SEK) نشان می‌دهد.

پیش بینی قیمت تتر

نمودار تاریخی مقایسه بین شاخص DXY و بیت کوین نشان می‌دهد که این دو دارایی در بیشتر مواقع همبستگی معکوس دارند. یکی از دلایل اصلی آن هم این است که بیت کوین اغلب به‌عنوان یک دارایی برای پوشش ریسک در زمان تورم دیده می‌شود. زمانی که ارزش دلار به‌دلیل فشارهای تورمی در حال کاهش است، سرمایه‌گذاران ممکن است برای محافظت از ارزش سرمایه‌های خود به بیت کوین روی آورند.

عامل دیگر نقش دلار در اقتصاد جهانی است. دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی محسوب می‌شود؛ بنابراین، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد.

نمودار مقایسه بیت کوین با شاخص دلار آمریکا

نمودار مقایسه بیت کوین با شاخص دلار آمریکا

شاخص دلار قبل و پس از انتشار داده‌های تورمی؛ افزایش قیمت بیت کوین

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شاخص دلار پیش از انتشار داده‌های تورمی در ۱۳ فوریه به بیشترین میزان خود در سه‌ماهه اخیر (۱۰۴.۹۵۲) رسیده بود. پس از انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، داده‌ها نشان داد که تورم ایالات متحده در حال کاهش است و قیمت‌ها در ماه ژانویه بیش از حد شتاب گرفته‌اند.

پس از آن شاخص دلار روند کاهشی به خود گرفت. معامله‌گران به‌دقت داده‌های اقتصادی را دنبال می‌کنند تا سرنخ‌هایی در رابطه با زمان احتمالی کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به‌دست آورند.

بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد ایالات متحده در ماه‌های آینده کند خواهد شد. این در حالی است که داده‌ها نشان می دهد که تورم آمریکا در حال کاهش است و نرخ تورم به هدف سالانه ۲ درصدی بانک مرکزی ایالات متحده نزدیک می‌شود.

ارزش دلار روز پنجشنبه (۲۹ فوریه) پس از انتشار شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) کاهش یافت. این شاخص نشان داد که تورم ایالات متحده مطابق با انتظارات اقتصاددانان است و نگرانی‌ها مبنی بر افزایش مجدد فشار قیمت را کاهش داد.

کاهش شاخص دلار (DXY) به‌همراه کاهش نرخ تورم نوید انگیزه‌های سفته‌بازی در بین سرمایه‌گذاران را بیشتر می‌کند که به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت بیت کوین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: تورم چیست؟

نگاهی به آینده دلار و بیت کوین

دلار آمریکا بیش از ۶۰ سال است که به‌عنوان ارز ذخیره جهان حاکم بوده است. اما میزان تسلط آن در آینده نامشخص است. در حالی که ایالات متحده نفوذ اقتصادی قابل‌توجهی را حفظ می‌کند، ظهور قدرت‌های رقیب مانند چین و همچنین ارزهای دیجیتال، سلطه مطلق دلار را به چالش می‌کشند.

مسیر آینده بیت کوین و رابطه آن با دلار آمریکا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین به‌تدریج از همبستگی تاریخی خود با دلار آمریکا و سایر دارایی‌های سنتی رها شود. این اتفاق بالقوه می‌تواند در نتیجه افزایش میزان هرچه بیشتر پذیرش بیت کوین از سمت شرکت‌های نهادی و راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) تقویت شود.

بیشتر بخوانید: صندوق قابل معامله یا ETF‌ بیت کوین چیست؟

توسعه مستمر فناوری بلاک چین و پذیرش فزاینده بیت کوین به‌عنوان روش پرداخت قانونی توسط معامله‌گران و شرکت‌ها در سراسر جهان می‌تواند رشد این دارایی را تقویت کرده و اتکای آن به ابزارهای مالی سنتی را کاهش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو