این خانواده‌ها بچه‌ها را بدبخت می‌کنند! (10 ویژگی)

منبع: ماگرتا

2

1402/12/13

21:37


خانواده بد نه تنها کمکی به پیشرفت بچه ها نمی کند بلکه مانند مانع عمل کرده و آنها را از ترقی و پیشرفت باز میدارد! افرادی زیادی درگیر چالش با خانواده هستند و به نوعی نمی توانند این مشکلات را حل کنند. همچنین بچه های زیادی فکر میکنند درگیر یک خانواده بدرد نخور هستند در صورتی که تنها با چالش های موقت روبرو هستند و می توانند با کمی درایت آنها را حل کنند. اما خانواده های سمی چه ویژگی هایی دارند؟

این خانواده‌ها بچه‌ها را بدبخت می‌کنند! (10 ویژگی)

بدترین خانواده ها چه خصوصیاتی دارند؟

توضیحاتی که در ادامه آورده می شوند کمک می کنند متوجه شوید در یک خانواده سمی حضور دارید یا فقط با کمی چالش روبرو هستید؟ در بیشتر مواقع حضور در جلسه مشاوره خانواده و کمک گرفتن از متخصص روانشناس کمک می کند با راهکارهای زندگی با خانواده سمی آشنا شوید که نتیجه آن تعامل بهتر با اعضا است.

از شما انتظار می رفت استانداردهای غیر واقعی را رعایت کنید

اعضای خانواده هر از گاهی نقش های متفاوتی را به عهده می گیرند تا به یکدیگر کمک کنند. شاید وظیفه شما این بود که بعد از شام های روز یکشنبه بشقاب ها را از روی میز بردارید. یا شاید گاهی به خواهر و برادرهای کوچک تر کمک می کردید. همه اینها طبیعی است.

اما این وظایف نباید شما را از انجام تکالیف مدرسه، بازی کردن یا خواب کافی باز می داشتند.

اگر در یک خانواده سمی بزرگ شده باشید، ممکن است از شما خواسته شده باشد که:

  • والدین یا خواهر و برادرهای کوچک تر را نظم دهید یا بیشتر مراقبشان باشید.
  • مسئولیت هایی مانند پختن غذا یا انجام برخی کارهای سنگین را قبل از این که بتوانید با خیال راحت یا راحت این کار را انجام دهید، به عهده بگیرید.
  • حمایت عاطفی را طوری فراهم کنید که انگار پارتنر یا بزرگ سال دیگری هستید.

شما به شدت مورد انتقاد قرار میگیرید

والدین گاهی رفتار فرزندان خود را سرزنش یا انتقاد می کنند. اما این اظهارات باید سازنده باشد و بر رفتار تمرکز کند، نه بر کودک. آن ها هرگز نباید باعث شوند که شما احساس حقارت، طرد شدن یا دوست نداشتن بکنید.

یک خانواده بد نیازهای معقول شما برآورده نشده است

هیچ کس کامل نیست. شاید پدر و مادرتان به موقع شما را از مدرسه برنداشتند و شما را تنها گذاشتند تا منتظر بمانید. یا شاید فراموش کردند یک بار قبض برق را پرداخت کنند و برق ۲ روز قطع شد.

اما اعضای خانواده پشتیبان باید نیازهای اساسی شما و موارد زیر را تامین کنند. مثلا:

  • تعیین مرزها
  • ایجاد نظم و محبت
  • مراقبت از سلامتی و تندرستی شما
  • مطمئن شوند که تحصیل کرده اید
  • اطمینان از اینکه غذایی برای خوردن و لباس های تمیز برای پوشیدن دارید

خانواده باید جایی برای رشد و ترقی اعضا باشد. اما یک خانواده بد فقط موجبات حال بد و پسرفت بچه ها را فراهم می کند!

در خانواده سمی شما را با دیگران مقایسه می کنند

به این مثابل توجه کنید:

شما و خواهر بزرگ ترتان دو فرد کاملا متفاوت هستید. اما از آنجا که او یک پزشک با سه فرزند است و شما در مطب آن پزشک فقط منشی هستید، برادرتان سعی دارد شما دو نفر را در مقابل هم قرار دهد. خواهرت راه پر فراز و نشیبی را طی می کند، اما اذیت و آزار مداوم برادرت باعث می شود که احساس ناامنی و حمله کنید.

اینها فقط نمونه هایی هستند که خانواده بد داشتن را توضیح می دهد. 

شما احساس عشق، دلسوزی یا احترام نمی کنید

برای اعضای خانواده طبیعی است که گاهی اختلاف نظر داشته باشند. اما در پایان روز، شما باید با یکدیگر با عشق و مهربانی رفتار کنید.

در یک محیط سمی خانوادگی، ممکن است به جای عشق، احساس تحقیر یا تحقیر کنید.

یک عضو سمی خانواده ممکن است:

  • انتخاب هایتان را مسخره کرده یا کوچک بشمارد
  • به نقاط ضعفتان حمله کند
  • اعتماد به نفس تان را از بین ببرد

خانواده شما ممکن است با هر چیزی که شما می گویید یا انجام می دهید موافق نباشند، اما آن ها باید به شما عشق و احترام نشان دهند.

اعضای خانواده نقش قربانی را بازی می کنند

گاهی پدر و مادرها چاره ای ندارند جز اینکه بچه هایشان را عذاب دهند. (منظورت چیه، برای جشن شکرگزاری به خونه برنمی گردی؟ ) اما بین ابراز ناامیدی و ایجاد محیطی سمی با سرزنش دیگران به خاطر احساساتشان تفاوت وجود دارد.

اگر مادرتان به مدت یک هفته از صحبت کردن با شما خودداری کند، چون امسال تصمیم گرفتید روز شکرگزاری را با دوستانتان بگذرانید، در این صورت در یک خانواده سمی قرار گرفته اید.

مصرف مواد مخدر در خانواده بد بسیار عادی است

یک عضو خانواده که گاهی اوقات از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند، لزوما سمی نیست. اما اعتیاد به مواد و رفتارهای اجباری گاهی اوقات می تواند منجر به پویایی مضر و ناسالم در روابط خانوادگی شود.

این نشانه ها روابط سمی در خانواده بد را نشان می دهند:

  • مصرف مواد مخدری که بر خلق و خو یا رفتار تاثیر منفی می گذارد
  • آزار عاطفی یا خشونت فیزیکی در نتیجه مستی
  • مصرف مواد مخدری که از دید دیگران پنهان است و هیچ گاه مورد بحث قرار نمی گیرد

وجود الگوی فعال اعتیاد یا سو مصرف مواد نیز می تواند به پویایی سمی کمک کند.

تجربه‌ آزار کلامی، جسمی یا عاطفی

هر نوع آزاری سمی است که فقط در مورد خشونت فیزیکی صدق نمی کند. سوء استفاده و یا آزار همچنین شامل این موارد می شود:

  • لمس نابه جا
  • حرکات جنسی یا کنایه
  • نظرات جنسی درباره بدن
  • نامگذاری
  • خشونت فیزیکی در خانواده سمی رایج است.
  • سوء استفاده جنسی
  • انتقاد شدید
  • احمق انگاری (گسلایتر)

گاهی اوقات تشخیص سواستفاده آسان نیست.

به عنوان مثال، شما و خواهر و برادرتان ممکن است هر دو در طول یک بحث نام های بسیار زننده ای را به یکدیگر نسبت دهید. یا شاید در نهایت لباس ها را در اتاق خود به سمت یکدیگر پرتاب کنید. اما وقتی هر کدام احساسات خود را بیان می کنید، جبران کرده و بعد عذرخواهی می کنید.

اگر این نوع رفتار به طور مکرر اتفاق بیفتد و هیچ راه حلی وجود نداشته باشد، ممکن است یک رابطه سمی باشد. در کل رفتارهای زننده در خانواده بدرد نخور وجود دارد و بچه ها نمی توانند از آنها دوری کنند. 

اختلال در عملکرد مزمن یا مداوم است

کمتر خانواده ای پیدا می شود که به طور کامل با هم کنار بیایند. ناسازگاری ها، رقابت های خواهر و برادر، روابط پرتنش، یا ارتباطات نادرست، به ویژه در طول دوره های استرس یا تغییر، شایع هستند.

به عنوان مثال، یک عضو خانواده بد می تواند به طور موقت به دلیل مشکلات خانواده به روش های سمی یا ناسالم رفتار کند، مانند:

  • چالش های کار یا مدرسه
  • مشکل در دوستی ها یا روابط دیگر
  • نگرانی های بهداشتی یا پریشانی عاطفی
  • مشکلات مالی

این الگوهای رفتاری باید موقتی باشند. فرد مسئول ممکن است عذرخواهی کرده و ابراز تاسف کند و پس از آگاهی از آن، برای تغییر رفتار خود تلاش کند.

خانواده‌تان حسود می شوند یا سعی می کنند با شما رقابت کنند

مادر شما آرزو داشت که رقاص باشد، اما او در یک آژانس مسافرتی مشغول کار شد. زمانی که در سن ۱۲ سالگی در نقشی محبوب بازی می کردید، مادرتان ساعت ها وقت می گذاشت تا ویدیوهایی از اجراهای قدیمی باله اش را به شما نشان دهد و در نهایت در شب اولین اجرای بزرگ شما دچار سردرد می شود.

اگرچه ممکن است خنده دار به نظر برسد که یک بزرگ سال به یک کودک ۱۲ ساله حسادت کند، اما این پویایی است که افراد خانواده های سمی به خوبی از آن مطع هستند.

در واقع روانشناسی حس حسادت بین بچه ها و والدین را خانواده بد داشتن می نامد. شاید کمی عجیب باشد اما در جلسات مشاوره این موارد بسیار دیده می شوند. اگر شما هم در بدترین خانواده ها حضور دارید، قبل از آنکه دیر شود و خصوصیات آنها را ناخواسته در خود مشاهده کنید، از متخصص روانشناس کمک گرفته و شرایط را تغییر دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو